Gå til innhold

Vask av ull


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

:sur: Har prøvd flere ganger å vaske hjemmestrikkede sokker på ullprogram i maskinen. Men de er jo like møkkete under???

Kan jeg kjøre de på lettprogram istedet? Eller hva bør jeg gjøre?

Noen av de er strikket av "Remagarn" som jeg ikke fikk til å tove tidligere i høst, men andre er strikket av garn jeg har brukt til toving med hell...

Og mistenker at jeg blandet garn et par ganger og... Så noen sokkepar er blanding... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at hjemmestrikkede ullsokker godt tåler finvask 40 grader. Noen har faktisk også godt tålt 60 grader, men det var da ikke med vilje:) Det verste som skjer er at sokkene krymper litt, men siden de fort går seg til igjen når man tar de på så synes ikke jeg det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips er å kjøpe sunlightsepe, såpestykker, på butikken. Fukte sokkene, gni inn med sunlighetsepe, la ligge noen minutter, vaske på vanlig måte, mulig med en ekstra skyll, for det kan bli litt mye såpe...

Dette gjør jeg med de hvite ullsokkene, fungerer fint! Ellers har jeg prøvd å eksludere hvite ullsokker fra min manns ullsokkeskuff, for da ser jeg ikke om de er grå under, etter vask... ute av øye ute av sinn ;)

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash tåler 40 grader, vanlig ren ull tover masse på 40 grader. Sokker bør strikkes i superwash, slik at de tåler en skikkelig runde i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash tåler 40 grader, vanlig ren ull tover masse på 40 grader. Sokker bør strikkes i superwash, slik at de tåler en skikkelig runde i maskinen.

Jeg vet, men så var det så billig garn på Europris i forholdt itl Rema... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet, men så var det så billig garn på Europris i forholdt itl Rema... ;)

Både Europris og Rema har både superwash og vanlig ull. Hvilket garn strikket du i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Europris og Rema har både superwash og vanlig ull. Hvilket garn strikket du i?

Det som har de fineste fargene...

Vel, da har jeg to par tovede sokker. Så det var jammen lurt jeg vasket de på finvask... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har de fineste fargene...

Vel, da har jeg to par tovede sokker. Så det var jammen lurt jeg vasket de på finvask...  :frustrert:

Vask alltid ull på 30 grader ullvask hvis du ikke er sikker. ;)

Kanskje du kan bruke de til noe? Kanskje de er store nok til å klippe såler til barnesko? Tovet ull er supre såler, deilig å ha et ekstra lag ull i skoene på vinteren. Supert hvis man har litt for store sko også. Hvis sokkene er røde kan du jo klippe ut filthjerter og henge på juletreet. :ler:

Synd med sokkene, håper du får brukt de til noe. :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask alltid ull på 30 grader ullvask hvis du ikke er sikker.  ;)

Kanskje du kan bruke de til noe? Kanskje de er store nok til å klippe såler til barnesko? Tovet ull er supre såler, deilig å ha et ekstra lag ull i skoene på vinteren. Supert hvis man har litt for store sko også. Hvis sokkene er røde kan du jo klippe ut filthjerter og henge på juletreet.  :ler:

Synd med sokkene, håper du får brukt de til noe.  :troest:

Rosa julehjerter funker sikkert det og :ler:

Jeg fjerner løst rusk med støvsugeren før jeg setter sokkene på vask, det hjelper på.

Lurt. Men jeg satte støvsugeren ned i boden jeg, for den sugde så dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som har de fineste fargene...

Vel, da har jeg to par tovede sokker. Så det var jammen lurt jeg vasket de på finvask...  :frustrert:

ånei, burde jo spurt om hva slags ullgarn du hadde strikket sokker i, og ikke bare gått ut fra at du hadde brukt raggegarn.. :tristbla: Jeg bruker bare raggegarn til ullsokker og de tåler fint 40 grader finvask... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker i sånne fine farger jeg vettu ;) Men jeg får bare strikke noen nye da, jeg har garn for et par år fremover, handler gjerne en pose full hver gang jeg er på Rema etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...