Gå til innhold

Finner ikke Ragdoll hannkatt til parring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i en klubb da

Anonymkode: 7fe52...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søt katt, men en renraset ragdoll er det i hvertfall ikke.

Anonymkode: 5dde9...e5b

• Liker 1
Skrevet

Nå er det ofte mor og barn ikke kommer godt overens, da det er mors instinkt å jage bort ungene når de er gamle nok til å skaffe eget revir. Så jeg ville heller satset på å adoptere en katt, rase eller ikke ut fra ønske og økonomi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 23.05):

Uten stamtavle kommer du ingen vei, bortsett fra å bidra til ubetenksom alv av hva som i realiteten blir huskatter til blodpris med større fare for sykdom.

Anonymkode: 3b7f1...106

Ragdoller har ikke mye sykdom. 

Anonymkode: 8cd0b...9dc

AnonymBruker
Skrevet

Fin huskatt!

Hva definerer en rasekatt? Jo en stamtavle. Hjelper ikke om en av foreldrene har stamtavle engang, avkommet er og blir ikke-renraset. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lest meg litt opp rundt det. Ingen seriøs oppdretter med respekt for rasen kommer til å låne deg hannkatt. 

Anonymkode: 1ccaf...d2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 1.07):

Fy så mye stygt enkelte av dere skriver, at hun ikke ligner på en Ragdoll engang! Hun er 100% renraset! Faren har stamtavle og moren har dessverre ikke det, selvom begge foreldrene hennes var det og ble brukt i utstilling. Moren har også gjennomgått en omfattende dokumentert DNA-undersøkelse som viser at hun ikke har de fire vanligste genfeilene som blandene ragdolls får. Ergo renraset. Min søster og svigersøster har også lyst på en kattunge av henne, da hun har fantastisk personlighet, blå øyne og myk pels og vi ikke har lyst/råd til å betale 45.000kr tilsammen for disse nydelige skapningene.  Jeg har som sagt ikke tenkt til å drive med avl, men å få et kull til familien og resterende blir selvfølgelig solgt til nøye utvalgte hjem. Deretter blir hun kastererer. Håper på forståelse for det. Hvis noen kunne svart meg på det jeg spurte om i utgangspunktet hadde jeg vært veldig takknemlig. 

Anonymkode: 6c147...45a

Hva er grunnen til at moren hennes ikke har stamtavle? For det er som regel en meget god grunn til akkurat det. Det er uetisk å avle på dyr uten stamtavle.

Anonymkode: 2b350...37c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er grunnen til at moren hennes ikke har stamtavle? For det er som regel en meget god grunn til akkurat det. Det er uetisk å avle på dyr uten stamtavle.

Anonymkode: 2b350...37c

Nemlig. Dette er spørsmål TS burde stilt før hun kjøpte den overprisede huskatten sin. Vanlige grunner er feks at oppdretter lyver, og moren ikke er renraset, at foreldrene var for nært beslektet eller hunnkatten for ung/gammel til å få registrert kullet, eller at en av dem hadde avlssperre grunnet sykdom. Uten stamtavle får man ikke sjekket dette, og det er derfor ingen seriøse vil låne ut huskatten sin. 

Anonymkode: a0815...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy så mye stygt enkelte av dere skriver, at hun ikke ligner på en Ragdoll engang! Hun er 100% renraset! Faren har stamtavle og moren har dessverre ikke det, selvom begge foreldrene hennes var det og ble brukt i utstilling. Moren har også gjennomgått en omfattende dokumentert DNA-undersøkelse som viser at hun ikke har de fire vanligste genfeilene som blandene ragdolls får. Ergo renraset. Min søster og svigersøster har også lyst på en kattunge av henne, da hun har fantastisk personlighet, blå øyne og myk pels og vi ikke har lyst/råd til å betale 45.000kr tilsammen for disse nydelige skapningene.  Jeg har som sagt ikke tenkt til å drive med avl, men å få et kull til familien og resterende blir selvfølgelig solgt til nøye utvalgte hjem. Deretter blir hun kastererer. Håper på forståelse for det. Hvis noen kunne svart meg på det jeg spurte om i utgangspunktet hadde jeg vært veldig takknemlig. 

Du får ingen forståelse. Søstera og svigersøstera di kan finne like fine katter overalt, som allerede er født og trenger hjem. Dyrebeskyttelsen er fulle, Finn er fullt og det finnes mange uansvarlige katteeiere som gjerne gir bort kattungene sine. Du trenger ikke å gjøre et enormt problem enda større. Det er over 100 000 hjemløse katter i Norge. Din katts kattunger får kanskje hjem, men da er det også noen som må gå ute enda flere år. Fordi det ikke finnes plass til dem.

Ta ansvar og kastrer katten din med en gang, hun trenger ikke å få kull. Hun har det best uten kull! 

Anonymkode: c9fdb...6f8

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og latterliggjøring.

- Rhodiola, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 21.08):

Meld deg inn i en klubb da

Anonymkode: 7fe52...327

Det hjelper ikke å melde seg inn i en katteklubb. Så lenge hunkatten ikke har stamtavle er det et brudd på regelverket til NRR å låne ut hankatt til et kull som ikke får stamtavler...En, eller begge foreldrene til hunkatten er sannsynligvis solgt med avlssperre, på Ragdoll er det veldig vanlig... Skjønner hvorfor stadig flere selger kattunger ferdig kastrert! 

Anonymkode: e5360...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nemlig. Dette er spørsmål TS burde stilt før hun kjøpte den overprisede huskatten sin. Vanlige grunner er feks at oppdretter lyver, og moren ikke er renraset, at foreldrene var for nært beslektet eller hunnkatten for ung/gammel til å få registrert kullet, eller at en av dem hadde avlssperre grunnet sykdom. Uten stamtavle får man ikke sjekket dette, og det er derfor ingen seriøse vil låne ut huskatten sin. 

Anonymkode: a0815...fd4

På katt kan man faktisk parre så tett man vil, det kalles linjeavl. Mest vanlig på ekstreme raser for å forsterke type. Man kan parre far/datter, besteforelder/barnebarn, søskenbarn osv. Men man dobler selvsagt eventuelle dårlige gener også...Ragdoll har en veldig høy total innavlsgrad, i en del linjer 50%...  Jeg har en helt annen rase, og prøver hele tiden å få lavest mulig innavlsgrad. Det er heller ingen minstealder eller maxalder på hunkatten, men i NRR kan katten får max 2 kull på 12 mnd, og 3 kull på 24 mnd. Ikke noe max antall kull totalt (dessverre).

Avlssperre (stamtavle kl 2) er veldig vanlig på Ragdoll, er vel 65% av kattungene som blir levert med det. Ikke pga sykdom, men fordi oppdretter vil ha kontroll på hvem som avler på avkommene.  Hvis man kjøper en katt av god kvalitet, så kan man i noen tilfeller få opphevet kl 2 (dvs oppdretter må gjøre det) om man melder seg inn i klubb, og får stamnavn (oppdretternavn).En bør gjerne stille ut også, det er en super måte å vise interesse på, og ikke minst skaffe seg kontakter... 

Anonymkode: e5360...c0a

Skrevet

Nå vet ikke jeg med katt, da jeg bare har hatt hund på utstilling men hvordan er det mulig å stille en katt uten stamtavle på utstilling?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, fruenfrafjellet said:

Nå vet ikke jeg med katt, da jeg bare har hatt hund på utstilling men hvordan er det mulig å stille en katt uten stamtavle på utstilling?

Det finnes vel huskattklasser på utstilling? Ellers har kanskje de som solgte katten pyntet litt på sannheten. 

Anonymkode: ca033...02f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 11.03):

Det finnes vel huskattklasser på utstilling? Ellers har kanskje de som solgte katten pyntet litt på sannheten. 

Anonymkode: ca033...02f

Det finnes huskattklasser, det er riktig. De må være kastrerte etter de er 10 mnd, voksne kan ikke stilles fertile.
I tillegg så kan heller ikke rasetypiske katter stilles. En katt som ser ut som en ragdoll vil ikke klare å få noen fin bedømming som en huskatt.

Anonymkode: 44e0b...535

AnonymBruker
Skrevet

Som ragdoll oppdretter blir jeg kraftig provosert av ts som skal kjøre gratistur på andre seriøse oppdretteres harde arbeid som holder denne rasen frisk og rasetypisk. Forrige tiår kjørte vi omfattende testing for å luke ut hcm bærere i noen linjer og det nyttet. Nå er ragdoll nesten helt uten dette genet. Det koster! Men fint at alle oppdrettere ble med på dugnaden. Har ts lest om dette? Jeg blir så glad når jeg leser at det er vanskelig å finne hannkatt for uregistrert avl på ragdoll. Det betyr at noe virker av opplysning og regelverk og kanskje kattens status ellers har blitt hevet noe siste årene. Det ta ikke er klar over er at fødsel faktisk kan gi en liten risiko for at det går galt, rådyrt keisersnitt, livmorbetennelse og fare for smitte fra hannkatt. Tro meg, du ønsker ikke coronasmitte fra hannkatt (og ja, jeg snakker om den varianten katter får som 80% av huspuser får i løpet av livet) med påfølgende diaré i kullet og et helvete med nattevåk og svake kattunger. Du har mye mindre kontroll på dette fordi du er uerfaren og mangler historikk på pus og miljøet der du veit hvem som er seriøse. Er du glad i pus, kastrerer du henne. Ønsker du å bruke opp alle pengene dine, fritiden din og halve huset, melder du deg inn i en katteklubb og registrerer deg som oppdretter før du skaffer en fin avlskatt. Intensjonene dine nå er bakgårdsavl dessverre. Men ærlig er du i det minste. Det skal du ha!

Anonymkode: 0c3a4...840

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...