AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Hei! Jeg har ei litt over 1 år gammel renraset Ragdoll jente jeg ønsker å få et kull på før jeg kastererer henne. Hovedsakelig fordi jeg ønsker en kattunge til som hun kan ha selskap med. Problemet mitt er at jeg finner ingen renrasede Ragdoll hanner å parre henne med, fordi jeg ikke er medlem av klubb. Det er vanskelig å finne renrasede ragdoller uten stamtavle og det er vanskelig å finne noen med stamtavle som vil parre ei uten. Er det noen som vet om sider, forum eller lignende hvor man kan finne likesinnede? Finn.no har gjort slike annonser ulovlig fom. I fjor. Evt. Om noen har erfaring med å reise til Sverige eller Danmark for formålet? Takker for alle svar 😊 Anonymkode: 6c147...45a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Uten stamtavle kommer du ingen vei, bortsett fra å bidra til ubetenksom alv av hva som i realiteten blir huskatter til blodpris med større fare for sykdom. Anonymkode: 3b7f1...106 14 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finn.no har gjort slike annonser ulovlig fom. I fjor. Bru hodet. Hvorfor tror du de gjorde det? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hovedsakelig fordi jeg ønsker en kattunge til som hun kan ha selskap med. Du trenger ikke parre henne for å få til dette. Fysj, noen burde ikke ha dyr. Anonymkode: b9409...4e6 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Har du testet henne for sykdommer, tatt gen-tester og andre ting anbefalt? Har du fått henne bedømt av en dommer, eller fått en uttalelse på at hun er rasetypisk? Hvordan er linjene bak? Dersom hun ikke har stamtavle kan dette bli vanskelig å finne ut av. Veien er lang om hun ikke har stamtavle, uten stamtavle er hun per definisjon en hunkatt. Dette er kanskje en rase som ikke har behov for at din går i avl, og da kan det fort bli umulig. Vil anbefale deg å vurdere å kjøpe en renraset katt til avl, med en støttende oppdretter. Hvor du også kan låne hannkatt om en ny katt egner seg til avl. Da vil katten din få en god venn, og du vil få mulighet til å avle på sikt. Dersom du ønsker å avle må du være med i en klubb for å få stamtavler, så det kan jo være du bør sjekke ut det litt mer også? Anonymkode: 12148...e64 9 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 per definisjon en huskatt* skulle det stå over. Anonymkode: 12148...e64
jukkapalme Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Kan du ikke bare skaffe en kattunge til som kompis til henne da? Ikke vits å sette kattunger på henne pga det. Finnes drøssevis av kattunger som trenger nye hjem og henter du en på et kattehjem gir du samtidig plass til en ny 💜 Pen pus du har, forresten. 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Men katten din er jo ikke en ragdoll? Uten stamtavle er den en vanlig huskatt, og hun ligner jo ikke på en ragdoll en gang. Hvorfor har du fått for deg at hun er det? Pen katt, for all del, men du har nok blitt lurt. Anonymkode: a0815...fd4 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Som de andre sier, du har en huskatt. Hvorfor tenker du at du trenger å avle på katten din for å finne en venn når både dyrebeskyttelser og finn er stappet full i kattunger og katter som trenger hjem? Hvorfor vil du sørge for at flere hjemløse katter ikke får hjem og ikke blir tatt inn slik at de må lide inne? Vær fosterhjem for dyrebeskyttelsen for en kattunge og se hvordan han går sammen med din. Eller sjekk finn. Bedre å finne en katt som passer til din mtp alder, energinivå, personlighet, kjønn, atferd osv. Veldig mange mødre og barn kan gå godt overens og så skjærer det seg senere. Anonymkode: a2373...23f 7 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Fy så mye stygt enkelte av dere skriver, at hun ikke ligner på en Ragdoll engang! Hun er 100% renraset! Faren har stamtavle og moren har dessverre ikke det, selvom begge foreldrene hennes var det og ble brukt i utstilling. Moren har også gjennomgått en omfattende dokumentert DNA-undersøkelse som viser at hun ikke har de fire vanligste genfeilene som blandene ragdolls får. Ergo renraset. Min søster og svigersøster har også lyst på en kattunge av henne, da hun har fantastisk personlighet, blå øyne og myk pels og vi ikke har lyst/råd til å betale 45.000kr tilsammen for disse nydelige skapningene. Jeg har som sagt ikke tenkt til å drive med avl, men å få et kull til familien og resterende blir selvfølgelig solgt til nøye utvalgte hjem. Deretter blir hun kastererer. Håper på forståelse for det. Hvis noen kunne svart meg på det jeg spurte om i utgangspunktet hadde jeg vært veldig takknemlig. Anonymkode: 6c147...45a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 Og jeg er selvfølgelig nøye på at den hun skal parres med må ha Stamtavle eller være DNA-testet. Det er nettopp det som er så vanskelig å finne når man ikke er medlem i klubb :’( Har funnet Ragdoll blandet med Hellig Birma f.eks, men det er jeg ikke interessert i nettopp pga. det med genfeil som noen påpeker. Anonymkode: 6c147...45a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Finn.no stoppet med slike avlsannonser da det er mer enn nok katter som søker hjem. De forskjellige foreningene som driver med omplassering av katter svømmer over av katter. Ingen oppdrettere av Ragdoll katter ønsker å bidra til bakgårdsoppdrett, det er det oppdrett av katter uten stamtavle kalles. Det du forsøker å drive med. Det er en grunn til at veldig mange oppdrettere har begynt å kastrere sine kattunger før de blir solgt til nye eiere, eller har med i sine kontrakter at de skal kastreres innen en viss tid. Dere har ikke lyst/råd til å betale det det koster for rasekatter, så dere velger huskatter, katter uten stamtavle. Rasekatter koster penger fordi de blir brukt mye penger på å ta mange tester. Avlskattene koster også penger. og tid. Ofte må de importeres også, for å fornye linjer for å unngå innavl. Så hva om du finner en hannkatt? Har dere tatt de testene man bør ta? Både på din katt og hannkatten? Har du sjekket innavlsgrad? Eller blir du bare glad du finner en Ragdollhann med ballene inntakt? Jeg kan ikke hjelpe deg med tips til hvor du kan finne en hannkatt til å bedrive bakgårdsoppdrett, men jeg anbefaler deg å ikke gjøre det. Anonymkode: 44e0b...535 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fy så mye stygt enkelte av dere skriver, at hun ikke ligner på en Ragdoll engang! Hun er 100% renraset! Faren har stamtavle og moren har dessverre ikke det, selvom begge foreldrene hennes var det og ble brukt i utstilling. Moren har også gjennomgått en omfattende dokumentert DNA-undersøkelse som viser at hun ikke har de fire vanligste genfeilene som blandene ragdolls får. Ergo renraset. Min søster og svigersøster har også lyst på en kattunge av henne, da hun har fantastisk personlighet, blå øyne og myk pels og vi ikke har lyst/råd til å betale 45.000kr tilsammen for disse nydelige skapningene. Jeg har som sagt ikke tenkt til å drive med avl, men å få et kull til familien og resterende blir selvfølgelig solgt til nøye utvalgte hjem. Deretter blir hun kastererer. Håper på forståelse for det. Hvis noen kunne svart meg på det jeg spurte om i utgangspunktet hadde jeg vært veldig takknemlig. Anonymkode: 6c147...45a Spiller ingen rolle om hun er 100% rasekatt, uten stamtavle er hun en huskatt uansett hvordan du vrir og vender på det og ingen seriøse folk hadde kjøpt en dyr rasekatt uten stamtavle, ingen seriøse oppdrettere selger rasekatter uten stamtavle og ingen seriøse oppdrettere lar katten sin med stamtavle parre med en hunn uten stamtavle. Adopter en katt til 2000 så slipper du det. Da slipper du til og med å betale for kastrering, id chip og vaksiner som blir mye dyrere. En katt fra dyrebeskyttelsen kan være minst like god som din katt. Grunnlaget ditt for å avle katten din er bare tull. Du har en kjempe nydelig katt, rase eller ikke, la hun få slippe økt risiko for kreft og sykdommer ved å kastrere henne asap, la hun få slippe atferdsproblemer, la hun få slippe det psykiske stresset med løpetid og graviditet og la hun få slippe risikoen av deg fysiske som kommer med graviditet og fødsel sol sykdom, betennelser, infeksjoner fødselskomplikasjoner og død. Anonymkode: a2373...23f 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 På et diskusjonsforum kan du ikke diktere hvem som skal svare deg, dessverre. Jeg er enig med alle som skriver over, det er tusen gode grunner til at du ikke bør avle på huskatten din, pluss at det er veldig usannsynlig at du finner en seriøs oppdretter som jobber hardt med linjene sine som syns det er helt greit å bidra til useriøs bakgårdsavl til folk som ikke gidder bidra til hva det koster. Dessuten, som du også kan se, vil du bare signalisere til alle som bryr seg om katter at du er en sånn som gir faen. Anonymkode: ca033...02f 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Jeg mener så lenge man har DNA-testet at kattene man parrer ikke er bærende av noen sykdommer så går det fint. De er friske og viderefører dermed ikke noen genetiske feil. Om noen absolutt mener at man MÅ ha stamtavle så får det være deres mening. I Sverige og Danmark er dette mye mer vanlig, men skjønner at det ikke er så stort marked for det i Norge. Jeg er selvfølgelig imot å drive med uansvarlig avl med katter med genfeil, inavl osv. ikke misforstå meg. Med det sagt stenger jeg tråden mtp. at jeg ikke fikk svar på det jeg lurte på. Ønsker alle en fin dag videre. Anonymkode: 6c147...45a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 Hadde kontaktet likesinnende. Se etter ragdollskontoer på instagram og ta det derifra. Sikker på det finnes ragdollhanner med eiere som vil godta en kattunge som betaling feks. Anonymkode: 24004...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og jeg er selvfølgelig nøye på at den hun skal parres med må ha Stamtavle eller være DNA-testet. Det er nettopp det som er så vanskelig å finne når man ikke er medlem i klubb :’( Har funnet Ragdoll blandet med Hellig Birma f.eks, men det er jeg ikke interessert i nettopp pga. det med genfeil som noen påpeker. Anonymkode: 6c147...45a Har du testen henne for pkd? Anonymkode: b387c...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 Mange hann katter til salgs på finn. Ville kjøpt en hannkatt for avl. Mange seriøse på finn. Ville begynt der Anonymkode: 087b3...38b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og jeg er selvfølgelig nøye på at den hun skal parres med må ha Stamtavle eller være DNA-testet. Det er nettopp det som er så vanskelig å finne når man ikke er medlem i klubb :’( Har funnet Ragdoll blandet med Hellig Birma f.eks, men det er jeg ikke interessert i nettopp pga. det med genfeil som noen påpeker. Anonymkode: 6c147...45a Stamtavle eller helsetestet går ikke for det samme. En katt kan være rasetypisk, ha Stamtavle, men allikevel være syk. Anonymkode: b387c...d7d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 Glemte også å nevne at du kan sjekke ut facebookgrupper, finnes mange for katter og spesifikke raser. Hadde bare latt være å spørre oppdrettere. Og jo jeg ser helt klart at din er en (papirløs) ragdoll, den er bare ung og antagelig begynt å få «bikini» (sommerpels). Om du sliter med å finne ragdolls kan jo du evt vurdere birma (som ragdoll bla opprinnelig er laget av). Anonymkode: 24004...7ff
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #20 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange hann katter til salgs på finn. Ville kjøpt en hannkatt for avl. Mange seriøse på finn. Ville begynt der Anonymkode: 087b3...38b Det er VELDIG krevende å ha en ukastrert hannkatt «for avl»! Veldig stressende for hannkatten også. Anonymkode: 84468...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå