Gå til innhold

grunnlag for at far tar over permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

fikk andre barn for 2mnd siden. har siden da ikke sovet mer en to timer sammenhengende (som er normalt), og har slitt noe forferdelig med ammingen som enda ikke er etablert. kjenner på en følelse av å mislykkes og en stor sorg. Kjenner igjen noen av tegnene på fødselsdepresjon, men har ikke nevnt dette for hs/ lege/ jm. føler meg nedstemt og er ufattelig sliten. nå skal far bort på jobbreise i noen uker, å det føles helt uoverkommelig. en ting er å ta seg av baby som jeg såvidt klarer, men jeg skal også ta meg av storebror, hus hjem og det som er. storebror er i trassalder, våken på nettene og krever en god del bare han. nå er jeg helt på bristepunktet å forstår ikke hvordan det kan ordne seg. far har vært i dialog med jobben som ikke har annen løsning en at han reiser. 

forstår at dette med overtagelse av permisjon er svært strengt, og jeg vil ikke utnytte meg av systemet. men hva er deres erfaringer? finnes det evt andre løsninger en overtagelse av permisjon? 

Anonymkode: f4837...ad4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du får diagnose på fødselsdepresjon, så blir vel du sykmeldt og far får overta permisjonen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må finne løsninger selv. Avlastning av familie og så får din mann ta ut ferie eller ulønnet permisjon. Far får ikke overta permisjon på dette grunnlaget deres. 

Anonymkode: 16f26...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om en sykemelding. Etter de nye reglene kom 1. Oktober så kan du utsette permisjonen slik du ønsker. Informer arbeidsgiver om at på grunn av sykdom blir permisjonen din pauset i X antall uker mens du er sykemeldt. Mannen bruker da av sin kvote. Voila. 

Hvis han derimot skal overta av din kvote, må du få dokumentasjon fra legen om at du er fullstendig ute av stand til å ta deg av barnet, med forklaring på hvilken måte du ikke kan ta deg av barnet. 

Anonymkode: e85ee...61c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere må finne løsninger selv. Avlastning av familie og så får din mann ta ut ferie eller ulønnet permisjon. Far får ikke overta permisjon på dette grunnlaget deres. 

Er du kvalifisert til å svare så bastant? 

Anonymkode: 752f9...e4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Burde vært sånn, men så får man jo sykmeldinger i hytt og pine så da orker ikke folk å ta ulønnet permisjon/ferie🙃 er normalt å være sliten når man har baby og småbarn… men ja, håper jo ts får hjelp av øvrig familie. Bare en trilletur så du får sove, om enn bare slappe av litt på dagtid og hente deg inn ❤️ 

Anonymkode: dd739...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er du kvalifisert til å svare så bastant? 

Anonymkode: 752f9...e4c

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får sykmelding, far tar over din permisjon. Men du vil ikke få tilbake disse dagene/ukene/månedene med permisjon.

Anonymkode: f1c92...1bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du får sykmelding, far tar over din permisjon. Men du vil ikke få tilbake disse dagene/ukene/månedene med permisjon.

Anonymkode: f1c92...1bb

Er det så lett altså? Alle er sliten med baby og småbarn hjemme og spesielt om partner er borte på jobb reise. Sykemldingsgrunn er de etter det i mot neppe, denne situasjonen er normal 

Anonymkode: ca86f...5ed

AnonymBruker
Skrevet

For at far skal overta din permisjon må du få en sykmelding som eksplisitt forklarer hvorfor du ikke er i stand til å ta vare på barnet. Så da må legen først være enig i at det er tilfelle, og deretter sende inn papirer til NAV. Jeg hører rykter om at de kan finne på å overprøve legens faglige vurdering (selv ble jeg alvorlig syke i forbindelse med fødsel, og det var helt uproblematisk for far å ta over noen uker - men jeg tror tilnærmet samtlige med samme komplikasjon må gjøre det samme).

Som noen over nevner er det mye lettere å utsette din permisjon (de obligatoriske seks ukene er uansvarlig overstått), og få far til å ta sin permisjon og hele fellesdelen først. Det skal være problemfritt for NAV sin del, og jeg vil tro de fleste arbeidsgivere strekker seg langt for å få det til også. Så bør du få ordentlig oppfølging og behandling av fødselsdepresjonen, så kan du heller ta resten av dine uker senere når du er mer ovenpå. Eventuelt så kan dere f.eks. gradere permisjonen - du jobber to-fire dager i uka fra nå, og far er hjemme tre-én dag. Vil tro det kan lette ganske mye? Parallelt med ordentlig hjelp, selvfølgelig.

Lykke til!

Anonymkode: 4fa1a...ec8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

fikk andre barn for 2mnd siden. har siden da ikke sovet mer en to timer sammenhengende (som er normalt), og har slitt noe forferdelig med ammingen som enda ikke er etablert. kjenner på en følelse av å mislykkes og en stor sorg. Kjenner igjen noen av tegnene på fødselsdepresjon, men har ikke nevnt dette for hs/ lege/ jm. føler meg nedstemt og er ufattelig sliten. nå skal far bort på jobbreise i noen uker, å det føles helt uoverkommelig. en ting er å ta seg av baby som jeg såvidt klarer, men jeg skal også ta meg av storebror, hus hjem og det som er. storebror er i trassalder, våken på nettene og krever en god del bare han. nå er jeg helt på bristepunktet å forstår ikke hvordan det kan ordne seg. far har vært i dialog med jobben som ikke har annen løsning en at han reiser. 

forstår at dette med overtagelse av permisjon er svært strengt, og jeg vil ikke utnytte meg av systemet. men hva er deres erfaringer? finnes det evt andre løsninger en overtagelse av permisjon? 

Anonymkode: f4837...ad4

Du kan bli sykmeldt og få erklæring fra lege på at du er for syk til å ta deg av barnet alene. Da søker far om å overta din del av permisjonen.

Har gjort det ved fødselsdepresjon og ved fysisk sykdom. Har aldri opplevd at nav slår seg vrang på det så lenge erklæringen fra lege er konkret og utfyllende.

Anonymkode: c51fb...a05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan bli sykmeldt og få erklæring fra lege på at du er for syk til å ta deg av barnet alene. Da søker far om å overta din del av permisjonen.

Har gjort det ved fødselsdepresjon og ved fysisk sykdom. Har aldri opplevd at nav slår seg vrang på det så lenge erklæringen fra lege er konkret og utfyllende.

Men det er unødvendig, all den tid hun bare kan utsette sin permisjon med Periode uten foreldrepenger, og heller få ordinær sykemelding for den perioden. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det så lett altså? Alle er sliten med baby og småbarn hjemme og spesielt om partner er borte på jobb reise. Sykemldingsgrunn er de etter det i mot neppe, denne situasjonen er normal 

Anonymkode: ca86f...5ed

Nei, det er ikke så enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er unødvendig, all den tid hun bare kan utsette sin permisjon med Periode uten foreldrepenger, og heller få ordinær sykemelding for den perioden. 

Nei, det er ikke så enkelt. 

Og hvilken inntekt tenker du at far skal ha mens han går hjemme fordi mor er sykmeldt? 

Det beste er at mor er sykmeldt med sykepenger og far har permisjon med foreldrepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Hus og hjem og storebror er irrelevant her, du kan kun få sykmelding fra permisjonen hvis du er så syk at du ikke klarer å ta deg av BABYEN. 
Helt ærlig synes jeg det høres fishy ut å sykmeldes kun for å hindre at far må på jobbreise, men det eneste du kan gjøre, er å høre med fastlegen. 
Kan du slutte å amme, hvis det bare stjeler energi og fremdeles er vanskelig? Jeg kuttet vanskelig delamming av et av mine barn da det var i den alderen, og det har jeg aldri angret på. Det mest nærliggende her er om du får hjelp/avlastning. Kan besteforeldre eller andre hjelpe til? 
Jeg har forresten hatt fødselsdepresjon selv, og «nedstemt» er ikke akkurat et ord jeg ville brukt for å beskrive det… Men uansett om du har fødselsdepresjon eller «bare» er utslitt, burde du snakke med noen og få avlastning. Jeg har også hatt barn med akkurat samme aldersforskjell som du har, og det var ufattelig slitsomt (det er en grunn til at vi ikke gjorde det igjen). 

Anonymkode: fea2e...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...