Gå til innhold

Hvordan nå høyt nivå i et tredje fremmedspråk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg studerer et fremmedspråk på universitetet der nivået ligger mellom B2 og C1. Problemet er at jeg ikke har de muntlige ferdighetene som kreves for å kunne si at jeg snakker språket flytende på et avansert nivå, typ C1... Kan skrive språket med samme flyt og vanskelighetsgrad (kanskje enda litt mer) enn engelsk, men ligger ganske bakpå når det gjelder det spontane muntlige..

Har bestemt meg for å ta et pauseår fra studiene for å flytte til et land der språket snakkes og få behersker engelsk. Skal studere språket og bo i kollektiv i ett år. Hvor langt er det mulig å komme på ett år, med iherdig innsats kun omringet av språket? :) Noen som har gjort noe lignende? :)

Anonymkode: d6912...280

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun omgås mennesker som snakker det språket, og du selv snakker det hver dag, så trenger du ikke så mye som et helt år engang. 

Anonymkode: a8d4c...348

• Liker 1
Skrevet

Podcast! Tandem! Jeg lærer et femte og sjette språk og snakker ukentlig med morsmålsbrukere på disse språkene. Jeg har liten mulighet til å reise til disse landene i nærmeste fremtid, men har lært masse på kort tid. Jeg bruker språkene gjennom jobb.

Podcast podcast podcast. Hør masse forskjellige tema hele tiden. Daglig lytting gjør underverker, det merker man etter et par måneder.

Hellotalk og Conversation Exchange er to kanaler som jeg bruker (men det spørs på hvilket språk du lærer). Nå har jeg allerede flere tandemvenner som jeg snakker ukentlig med. 

Selv om du reiser til landet der språket snakkes vil jeg anbefale tandem fordi du har muligheten til å avtale et nytt tema hver gang og "fordypet" deg litt i hvert tema. Det betyr økt vokabular og mer samtaletrening. Viktig å finne seg en man har litt kjemi med. Ellers kan det gå litt tregt....

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
marsiglia skrev (14 timer siden):

Podcast! Tandem! Jeg lærer et femte og sjette språk og snakker ukentlig med morsmålsbrukere på disse språkene. Jeg har liten mulighet til å reise til disse landene i nærmeste fremtid, men har lært masse på kort tid. Jeg bruker språkene gjennom jobb.

Podcast podcast podcast. Hør masse forskjellige tema hele tiden. Daglig lytting gjør underverker, det merker man etter et par måneder.

Hellotalk og Conversation Exchange er to kanaler som jeg bruker (men det spørs på hvilket språk du lærer). Nå har jeg allerede flere tandemvenner som jeg snakker ukentlig med. 

Selv om du reiser til landet der språket snakkes vil jeg anbefale tandem fordi du har muligheten til å avtale et nytt tema hver gang og "fordypet" deg litt i hvert tema. Det betyr økt vokabular og mer samtaletrening. Viktig å finne seg en man har litt kjemi med. Ellers kan det gå litt tregt....

Lykke til!

Tusen takk for svar! :) Hvilke språk snakker du? 

Har begynt å høre podcast hver dag. Ikke podcast for de som lærer språket, men typ dokuemtar laget for natives. Forstår mesteparten :) Gleder meg til veien videre. Skal sjekke ut Hellotalk og Conversational Exchange! 

Skrevet

Da er du nok allerede godt på vei! Forståelse kommer først, og deretter resten. Barn lærer jo hele språk bare ved å forbinde ord med det visuelle. 🙂 Hvilket språk lærer du? 

Jeg snakker flytende italiensk, engelsk og tysk. Og lærer polsk og sveitsertysk. Jeg jobber mest med polsken siden det er så vanskelig og grammatikken er så tung. Jeg er nok ikke på samme nivå som det du er siden jeg er på slutten av A2 og det er mye hull i puslespillet enda...

Om du ikke finner noen på kanalene, så kan du prøve å søke på google. Men jeg føler at på conversation Exchange er folk mest seriøse og på Hellotalk finner man mest folk, dog mye rart.. ikke alle er like språk interesserte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
marsiglia skrev (35 minutter siden):

Da er du nok allerede godt på vei! Forståelse kommer først, og deretter resten. Barn lærer jo hele språk bare ved å forbinde ord med det visuelle. 🙂 Hvilket språk lærer du? 

Jeg snakker flytende italiensk, engelsk og tysk. Og lærer polsk og sveitsertysk. Jeg jobber mest med polsken siden det er så vanskelig og grammatikken er så tung. Jeg er nok ikke på samme nivå som det du er siden jeg er på slutten av A2 og det er mye hull i puslespillet enda...

Om du ikke finner noen på kanalene, så kan du prøve å søke på google. Men jeg føler at på conversation Exchange er folk mest seriøse og på Hellotalk finner man mest folk, dog mye rart.. ikke alle er like språk interesserte. 

Jeg lærer spansk! Forstår liksom det meste, men må konsentrere meg litt, ønsker å komme opp på et nivå der jeg forstår alt like naturlig som engelsk ☺️ 
Fant faktisk i ettermiddag en på HelloTalk som prøver å lære norsk. Vi ringte hverandre og snakket spansk en hel time i tlf. Var kjempenervøs i starten, men etterhvert gikk flyten bedre. Neste gang tar vi en time på norsk slik at han får øvd seg 😁😁

Sprekt av deg å lære polsk! Det er nok ikke det letteste kan jeg forestille meg… 

• Liker 2
Skrevet

Da går det jo kjempebra! Trivelig at dere snakket en hel time! Det er veldig gøy når man finner noen med god kjemi. Da er det jo bare å fortsette. 

Polsk er vanskelig, men det er lett å snakke med polakker fordi de er veldig opne og blir lett imponert hvis du prøver å snakke språket deres. Slik er det ikke alltid med f.eks engelsk eller tysk som kanskje er mer vandt til det. 

Uansett tror jeg du blir fort flytende om du drar til Spania, der er jo engelsk ikke eksisterende 😁

AnonymBruker
Skrevet
marsiglia skrev (58 minutter siden):

Da går det jo kjempebra! Trivelig at dere snakket en hel time! Det er veldig gøy når man finner noen med god kjemi. Da er det jo bare å fortsette. 

Polsk er vanskelig, men det er lett å snakke med polakker fordi de er veldig opne og blir lett imponert hvis du prøver å snakke språket deres. Slik er det ikke alltid med f.eks engelsk eller tysk som kanskje er mer vandt til det. 

Uansett tror jeg du blir fort flytende om du drar til Spania, der er jo engelsk ikke eksisterende 😁

Er spansk et av de mange språkene du snakker? 😊 

Ja, tror et år vil gjøre susen. Klarer meg greit nå, men fortsatt lettere å snakke engelsk. Vil gjøre om på det😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 5.08):

Hei! 

Jeg studerer et fremmedspråk på universitetet der nivået ligger mellom B2 og C1. Problemet er at jeg ikke har de muntlige ferdighetene som kreves for å kunne si at jeg snakker språket flytende på et avansert nivå, typ C1... Kan skrive språket med samme flyt og vanskelighetsgrad (kanskje enda litt mer) enn engelsk, men ligger ganske bakpå når det gjelder det spontane muntlige..

Har bestemt meg for å ta et pauseår fra studiene for å flytte til et land der språket snakkes og få behersker engelsk. Skal studere språket og bo i kollektiv i ett år. Hvor langt er det mulig å komme på ett år, med iherdig innsats kun omringet av språket? :) Noen som har gjort noe lignende? :)

Du kommer langt på et år. Spansk er jo heller ikke så langt fra andre europeiske språk, så det er lettere å bli flytende fort. Gå ut, bli kjent med folk der du bor. Anbefaler alkohol (det høres jo ikke sunt ut, men man bryr seg som regel mindre om sine egne feil med litt innabords), det gjorde underverker for mitt muntlignivå. (Jeg endte for øvrig opp med å flytte til mitt språkstudieland, er her på 5. året nå.)

Anonymkode: 77682...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips, forresten. Prøv å øve på å snakke om noe du ikke vet hva heter uten å slå opp ord. Muntlig spontanitet handler mye om å bare prate, og til daglig slår man ikke opp ting hele tiden, de fleste bruker heller ikke så avanserte ord (som gjerne er det man lærer mest av på høyere nivå), man bare sier det med de ordene man har. Eks. "den greia som", "bytteprogramdings" istedenfor fjernkontroll, velge enkle ord istedenfor kompliserte, som kniv og gaffel istedenfor bestikk, osv. osv. -- dette var veldig enkle eksempler, men på de fleste språk kan man snakke rundt det ordet man ikke kan. Det er den mest nyttige ferdigheten når man prøver å bli god i et språk muntlig.

Anonymkode: 77682...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/2/2022 at 3:40 PM, AnonymBruker said:

Hvis du kun omgås mennesker som snakker det språket, og du selv snakker det hver dag, så trenger du ikke så mye som et helt år engang. 

Anonymkode: a8d4c...348

Tror det er ganske individuelt. Litt med talent å gjøre, som at noen er mer musikalske enn andre.

Anonymkode: 9ffc4...8fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er spansk et av de mange språkene du snakker? 😊 

Ja, tror et år vil gjøre susen. Klarer meg greit nå, men fortsatt lettere å snakke engelsk. Vil gjøre om på det😊

Nei. Men det er et nydelig språk! Misunner deg😊

Et tips er å late som om du snakker dårlig engelsk så har de ikke noe valg! Og når du føler at du sier mye rart, så tenk på alle de feilene man hører folk si på engelsk. De aller fleste som har engelsk som fremmedspråk, sier mye feil, og det er liksom akseptert (også nordmenn). Men når man gjør det samme på et annet fremmedspråk, skal skal lisom skifte over til engelsk for å "hjelpe" (og risultatet blir bare en mindre meningsfylt samtale). 

Jeg syns det er lettere å snakke et fremmedspråk med morsmålsbrukere, enn engelsk der den andre har et dårligere nivå enn meg. Da føles det bare ut som om vi drar hverandre ned i søla....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...