Gå til innhold

Rastløs valp/unghund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hannhund, en chow chow på snart 7 mnd. Han har i bunnen et veldig rolig og bedagelig gemytt, men de siste par ukene så har han begynt å vise tegn til stress. 
han vandrer hvileløst rundt når han er inne. 

Her er en typisk ukeplan for han: 

Mandag: morgentur, 10-20 min, ettermiddagstur 30-40 min. 
kveldstur: 10-20 min. 

tirsdag: likt 

onsdag: hundekurs + likt, men noe mindre tur 

torsdag: likt mandag og tirsdag

fredag: likt 

lørdag: likt 

søndag: likt, noe mindre tur pga hundepark. 

utenom dette så har han noen leker som går direkte på hjernetrim. Han har aldri vært særlig glad i å leke med leker. Han blir også fort lei av å leke med andre hunder. 
Tenker at mye er hormoner, men han er så utrettelig på denne vandringen, frem og tilbake, frem og tilbake. I timesvis. 
prøver og avlede, men han er ømfintlig i magen og kan derfor ikke få mer enn én tyggepinne i løpet av dagen.
det er heller ikke lett å avlede med leker, da han som sagt ikke liker så godt å leke. Dessuten så er inne en sone som hos oss er fri for herje leking. Det er ikke noe herje leking ute heller, kun litt med andre hunder i hundeparken. 

Vi går turer både i skogen, i nabolaget og i byen. Ikke forskjellig hver dag, men vi bytter steder for sosialiseringen rundt det. Vi har også en annen voksen hund hjemme, som han går veldig godt overens med. 

han får ros og kos straks han roer seg.  

frokost og lunsj blir strødd rundt, så han må bruke hodet litt for å finne det. 

noen tips? Det er ikke aktuelt med eget rom å lukke han inn i. Han har bur, som alltid står med døren åpen, men han liker det ikke. 

Anonymkode: 42b06...46d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han begynner å bli kjønnsmoden, og det er sikkert en løpsk tispe eller flere i nærheten. Noen hannhunder blir rastløse når det er løpske tisper i nabolaget. Noen blir så ille at de knapt sover eller spiser. 

Kan dere avbryte vandringen? Kjøp noen kompostgjerder på felleskjøpet så han ikke klarer å vandre, også gi han en Kong. Fyll kongen med den vanlige maten hans om han er ømfintlig i magen (myk opp i vann også stapp inni, kanskje bland I litt leverpostei eller peanøttsmør for ekstra smak. Etterhvert som han blir bedre på å spise på kong, så kan dere fryse den ned så han må jobbe ekstra mye for maten).

Anonymkode: c970f...580

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er han for varm? Her vi bor har det vært varmere de siste dagene og min lapphund er varm og da blir hun urolig. Har hunden en kald soveplass?

Anonymkode: 121f7...927

Skrevet

Gå lengre turer, hovedturen bør være på minst en time. Tipper han roer seg etterhvert da.

AnonymBruker
Skrevet

Og øk lengden på turene, han trenger å slites ut :) 

AnonymBruker
Skrevet

Øv på soving. En uthvilt hund er en god hund. Faktisk utrolig viktig at de får dyp søvn dagen igjennom også. Ikke bare på natta.

Anonymkode: 2e6fb...6dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig hunden din også trenger å bruke hodet mer - og nesen?

Vår roet seg etterhvert som vi begynte å trene mer på dressur og triks, og begynte å øve på søk.

Inne gjemmer vi en tyggeleke innsmurt i litt leverpostei rundt om i huset. Han blir skikkelig sliten av å bruke nese og hodet for å finne den.

En smart hund blir fort rastløs og frustrert om de ikke får brukt hodet, i samspill med flokken sin.

Anonymkode: 03854...1ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på løpske tisper i nabolaget, men det er ingen i vårt nabolag som har hund. Treffer av og til på noen når vi går tur (kjører nesten alltid hver dag for å gå tur, for å komme til turløyper i skogen osv.) men tviler på at han har møtt noen løpske tisper der, da han sjeldent/aldri viser interesse for andre hunder. 

Han får endel mental stimuli. Han bruker leker med hjernetrim, og vi trener jo en del triks og normal dressur. Pluss hundekurs en gang i uken. 
En voksen chow chow skal ha fysisk trim 1-2 timer per dag, han er langt ifra voksen enda, så han får mer enn nok fysisk stimuli. De skal ikke overbelastes mens de vokser. I følge veterinær, oppdretter og hundetreneren, i alle fall. Han og den andre hunden vår har også inngjerdet hundegård i hagen, så de har stor plass å boltre seg på, utenom de daglige turene. 

Kong med mat/vom/frossen hundeleverpostei har vi prøvd, men det er ingen interesse av det. 
har tenkt tanken på kompostbinge, men iom at han er såpass tung som han er, så er de ikke stødige nok. Han velter de lett overende, og ute har han hoppet over de. Kan eventuelt bruke bånd, men håpet å unngå det. 

Her må det huskes på at det er en chow chow, ikke en normal hunderase. Jeg får nok snakke mer med oppdretteren hans, men takk for innspill ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er han for varm? Her vi bor har det vært varmere de siste dagene og min lapphund er varm og da blir hun urolig. Har hunden en kald soveplass?

Nei, passer på at det ikke er varmt. Jeg liker ikke varme inne selv. Aircondition på 19 grader. Ingen pesing. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har tenkt på løpske tisper i nabolaget, men det er ingen i vårt nabolag som har hund. Treffer av og til på noen når vi går tur (kjører nesten alltid hver dag for å gå tur, for å komme til turløyper i skogen osv.) men tviler på at han har møtt noen løpske tisper der, da han sjeldent/aldri viser interesse for andre hunder. 

Han får endel mental stimuli. Han bruker leker med hjernetrim, og vi trener jo en del triks og normal dressur. Pluss hundekurs en gang i uken. 
En voksen chow chow skal ha fysisk trim 1-2 timer per dag, han er langt ifra voksen enda, så han får mer enn nok fysisk stimuli. De skal ikke overbelastes mens de vokser. I følge veterinær, oppdretter og hundetreneren, i alle fall. Han og den andre hunden vår har også inngjerdet hundegård i hagen, så de har stor plass å boltre seg på, utenom de daglige turene. 

Kong med mat/vom/frossen hundeleverpostei har vi prøvd, men det er ingen interesse av det. 
har tenkt tanken på kompostbinge, men iom at han er såpass tung som han er, så er de ikke stødige nok. Han velter de lett overende, og ute har han hoppet over de. Kan eventuelt bruke bånd, men håpet å unngå det. 

Her må det huskes på at det er en chow chow, ikke en normal hunderase. Jeg får nok snakke mer med oppdretteren hans, men takk for innspill ☺️

Er en overdrivelse at han får "mer enn nok" fysisk stimuli...

En chow er sta og sær,men fremdeles en hund.

Endret av forkjølajente
Endret noen ord
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
forkjølajente skrev (8 timer siden):

Er en overdrivelse at han får "mer enn nok" fysisk stimuli...

En chow er sta og sær,men fremdeles en hund.

Ok, det er din mening ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Det å øke turene spørs om hjelper så voldsomt mye, det er jo ikke spesielt krevende for en hund å gå en halvtime ekstra. Jeg tenker heller at hunden bør bruke nesa eller hodet, dersom den skal aktiviseres mer. 

Når det er sagt så tror jeg at det fort 'bare' kan være hormoner, siden han er i den alderen han er. 

Syns han det er noe moro med søk? I så fall så kan jo det være en ok måte å avlede og avbryte vandringen på. :) Eller en kort tur når han begynner å vandre, for å avbryte mønsteret? Husker vi hadde samme problem med vår hannhund rundt den tiden, gikk over av seg selv etter en stund. Han er veldig glad i søk da, så var heldigvis enkel å avlede sånn sett. :)

Anonymkode: f5574...97a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har en hannhund, en chow chow på snart 7 mnd. Han har i bunnen et veldig rolig og bedagelig gemytt, men de siste par ukene så har han begynt å vise tegn til stress. 
han vandrer hvileløst rundt når han er inne. 

Her er en typisk ukeplan for han: 

Mandag: morgentur, 10-20 min, ettermiddagstur 30-40 min. 
kveldstur: 10-20 min. 

tirsdag: likt 

onsdag: hundekurs + likt, men noe mindre tur 

torsdag: likt mandag og tirsdag

fredag: likt 

lørdag: likt 

søndag: likt, noe mindre tur pga hundepark. 

utenom dette så har han noen leker som går direkte på hjernetrim. Han har aldri vært særlig glad i å leke med leker. Han blir også fort lei av å leke med andre hunder. 
Tenker at mye er hormoner, men han er så utrettelig på denne vandringen, frem og tilbake, frem og tilbake. I timesvis. 
prøver og avlede, men han er ømfintlig i magen og kan derfor ikke få mer enn én tyggepinne i løpet av dagen.
det er heller ikke lett å avlede med leker, da han som sagt ikke liker så godt å leke. Dessuten så er inne en sone som hos oss er fri for herje leking. Det er ikke noe herje leking ute heller, kun litt med andre hunder i hundeparken. 

Vi går turer både i skogen, i nabolaget og i byen. Ikke forskjellig hver dag, men vi bytter steder for sosialiseringen rundt det. Vi har også en annen voksen hund hjemme, som han går veldig godt overens med. 

han får ros og kos straks han roer seg.  

frokost og lunsj blir strødd rundt, så han må bruke hodet litt for å finne det. 

noen tips? Det er ikke aktuelt med eget rom å lukke han inn i. Han har bur, som alltid står med døren åpen, men han liker det ikke. 

Jeg synes det var veldig korte turer 🥴 jeg har en hund på 3,5 år og han er utrolig rolig både inne, ute,og på besøk. Vi er på tur MINIMUM 3 timer fordelt på 3 turer, så MINIMUM 3 timer men ofte 4-5,5 time hver dag. Han hadde en periode da han var 1-1,5 hvor det var mye stress ute for han om turene varte mer enn en time men det har gått seg til.

Jeg trener han masse,han kan mange kommandoer og triks,vi leker mye med nabohund, går ofte tur med andre hunder, går trekketur,sykler,ski, kickspark, løper, snusetur, søk inne og ute, hviledager, skog, bymiljø mm. Hunden min er blanding av Alaska husky og border collie. Det jeg får ofte kommentar på er hvor rolig han er. 

Anonymkode: 7af54...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det var veldig korte turer 🥴 jeg har en hund på 3,5 år og han er utrolig rolig både inne, ute,og på besøk. Vi er på tur MINIMUM 3 timer fordelt på 3 turer, så MINIMUM 3 timer men ofte 4-5,5 time hver dag. Han hadde en periode da han var 1-1,5 hvor det var mye stress ute for han om turene varte mer enn en time men det har gått seg til.

Jeg trener han masse,han kan mange kommandoer og triks,vi leker mye med nabohund, går ofte tur med andre hunder, går trekketur,sykler,ski, kickspark, løper, snusetur, søk inne og ute, hviledager, skog, bymiljø mm. Hunden min er blanding av Alaska husky og border collie. Det jeg får ofte kommentar på er hvor rolig han er. 

Anonymkode: 7af54...cce

Her må du huske på at alder og rase spiller inn :) det sier seg selv at en brukshund som din trenger masse mosjon, både fysisk og psykisk. Skal ikke undervurdere andre raser heller, slik som min chow chow, men vi har også en schæfer, og treningsopplegget dens er jo helt annerledes. 

Chow chow’en er skikkelig lat på tur. Han liker ikke å gå tur, må hale og dra han med oss, helt til han skjønner at vi skal hjem igjen, da blir han glad. 
vandrer like rastløst, uansett om han har gått tur 20 minutter eller løpt i hundeparken i 2 timer. 

det er nok muligens hormoner ja 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...