Gå til innhold

montessori eller steiner bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! har noen noe erfaring med enten Montessori eller steiner oppdragelse? hva synes dere evt. om de (positivt og negativt) og hvilken hadde du valg hvis barnet ditt skulle gå i barnehage? eller hvis noen her har noe i mot begge oppdragelsesstilene og har noe annet å si om hvorfor de mener det?:) 

Anonymkode: eb1bd...7ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn i Steinerbarnehage. Ville valgt Montessori om jeg kunne valgt fritt. Steinerbhg tiltrekker seg endel dogmatiske steinerfolk som faktisk tror på mye rart og har litt anti-vitenskapelig ansatte, men også mange i akademia og kunstnere. Montessori har jeg ikke direkte kjenskap til, bare vært på besøk på en skole drevet av en bekjent. Virka velsig ryddig og ordentlig. Veldig fokus på disiplin i motsetning til Steiner.

Anonymkode: 2b040...6a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som Anonym over her har jeg barna i vanlig barnehage nettopp fordi jeg er opptatt av orden og struktur. Montessori virker å være så opptatt av individualismen at jeg er redd barna ikke lærer at de er del av en gruppe. At de dermed ikke blir så gode til å tilpasse seg andres behov og får for mye fokus på seg selv. Steiner har en så spesiell pedagogikk at for meg blir det litt pling plong. Det er også mange som velger å ikke vaksinere barn sine i det miljøet og jeg ønsker ikke det for mine barn.

Men for all del. Mange er svært fornøyde med begge pedagogikkene så jeg skal ikke sitte her på min høye hest og si at det er feil eller dårlig. Det passer bare ikke for oss.

Anonymkode: 6e772...0a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde vår eldste i Steinerbarnehage i ett år. Det er mye som er positivt med Steinerfilosofien, men her bikket det litt over hos de ansatte. Det var sterk og uttalt vaksineskepsis, antivitenskapelige holdninger og fokus på de særeste bitene av Steinerpedagogikken. Vi følte oss heller ikke velkommen eller ønsket fordi vi ikke selv har gått på Steinerskolen. Jeg ville forsøkt å undersøke om de ansatte er ihuga Steinerdisipler eller om de har et litt mer reflektert syn på pedagogikken. 

Anonymkode: 8153d...acf

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde barnet i en fantastisk steinerbarnehage, hvor jeg opplevde de ansatte som varme, rolige og jordnære. Mange foreldre med vitenskapelig utdanning og møtte aldri vaksineskepsis el.l. Likte at de lagde sunn mat fra grunnen, og at barna var med på matlagingen. Likte også godt den rolige atmosfæren, den vakre estetikken og fokuset på fri lek. Finnes sikkert både bra og dårlige barnehager av både Steiner og Montessori, så hvis jeg hadde begge i nærheten ville jeg besøkt de og snakket med de ansatte og prøvd å danne meg et inntrykk av de aktuelle barnehagene.  

Anonymkode: bcf08...83a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på steinerskolen og har hatt barn på Montessori skolen. Anbefaler virkelig steiner på det varmeste! Kommer til å sende yngste barnet i steiner bhg og søke steinerskole når den tid kommer. 

Vi er helt vanlige folk med normale jobber. Og vi tar selvsagt alle vaksiner. Men du kan treffe på enkelte som virkelig lever ut antroposofien. De er heldigvis svært inkluderende så det har aldri vært noe problem at vi foreldrene er ulike.

Anonymkode: ea340...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...