Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter vil gå på folkehøyskole etter videregående istedenfor universitet. Jeg er usikker på om jeg vil støtte henne hvis dette ikke er noe hun kan bruke videre i livet mtp å komme ut i arbeid.

Anonymkode: f7989...089

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Møtte noen av mine beste venner det året.

Ellers lite.

Anonymkode: 5d773...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Vennskap, kjæreste, livserfaring osv

Anonymkode: 9dd36...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bedre sosiale kunnskaper, ble mer positiv og utadvendt. 

Anonymkode: 9022f...c1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke istedenfor, men det blir som et friår, før hun evt studerer på universitet/høgskole. 

Det er veldig sosialt, og man får mange nye opplevelser. Man kan lære mye, og få prøvd ut ting man har hatt lyst til å prøve. Men det er ikke en utdanning! Og det er bare over et år. Alt du trenger å vite, finner du på folkehøgskole.no :) 

Anonymkode: e0624...a0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Datter vil gå på folkehøyskole etter videregående istedenfor universitet. Jeg er usikker på om jeg vil støtte henne hvis dette ikke er noe hun kan bruke videre i livet mtp å komme ut i arbeid.

Anonymkode: f7989...089

Man får ikke noe for å komme ut i arbeid senere.

Eneste man får er et stort lån og stor gjeld.

Folkehøyskole er det mest hjernedøde som finnes.

Anonymkode: 787ba...71e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevelse for livet. Enkelt å greit.
Folkehøgskole er ikke skole, men du lærer mye. For mange så er det første gang de har ansvar for seg selv. Første gang de betaler regninger selv, bor uten foreldre og ikke minst vasker klær selv. Du vokser mye på det året om du kommer fra ingenting og bobleplast-foreldre.  

Hverdagen er fult av diverse morsomme påfunn, utflukter, temakvelder, med alt fra teaterforestilling til kostymeparty, skumparty, paintball turnering. Vi lagde en gedigen slip and slide bane nedover gangen i fylla. 
Du har gjemsel, med paintball! Fy fader det var morsomt, gjemsel klokken 3 om natten. Unge voksne og voksne, i mørket, et gedigent område og paintball inkludert for spenningen sin skyld. Høres barnslig ut, men det var noe av det morsomste jeg har vært med på. Hele skolen hadde sleepover med skrekkfilm sammen på halloween i gymsalen. med mye, mye mer. 

Du vil få mye av et år på fhs. Det er ikke et friår hvor man går å sparker småstein og gjør ingenting. Til ab som påstår man ikke får noe igjen for det. Det er to fra min linjefag som ble noe innenfor det faget. På ene faget, teaterlinjen, så jobber 4 av dem på flere av landets største scener. Han ene har vært med i flere kjente filmer og tvserier. 
Det er ikke forgitt at man velger et linjefag som kun er morsomt og interessant men "ubrukelig" i jobbsammenheng. Man får også 2 studiepoeng for å fullføre og bestå fhs, og det kommer godt med når man skal søke høyere utdanning.

Anonymkode: e4aaa...992

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sosialt liv, vennskap, kjæreste. Mer motivasjon til senere studier. Er hun skolelei, nytter det ikke presse seg videre på skole rett etter vgs. Da er det bedre med et friår som folkehøgskole kan være siden det ikke er noen eksamen eller karakterer på det året. 

En gjør det ofte bedre karaktermessig å om en har sosialt liv i bunnen og andre opplevelser.

Anonymkode: 1a691...b0c

Skrevet

Man får så mye ut av å gå på folkehøyskole. Jeg kjenner kun en person som syns det var teit, ellers er alle - inkludert meg selv, utrolig glad for det året på folkehøyskole. 

Som mange andre har nevnt før meg, det er første gangen for mange at de må stå litt på egne ben. Man knytter vennskap med mange forskjellige mennesker, man lærer at det er et liv utenom hjemme. Man ser verden litt, og det har alle godt av. Selv om man ikke skulle gå på en linje som fører til et yrkesvalg senere, så vil  jeg påstå at lærdommen fra fhs er mer viktig enn boklig lærdom (med fare for å høres ut som en på 80 :P) . Selv i vårt samfunn trenger vi andre  ting enn bare å sitte med nesa i en bok for å bli noe, vi trenger menneskelig kunnskap også.

Mitt år på fhs var helt magisk, og de vennskapene jeg knyttet da er med meg enda :)  Jeg lærte SÅ mye om meg selv og hvordan jeg kan fungere sammen med andre, og mye av det har hjulpet meg i livet senere. 

I dag får man også studiepoeng, og det er jo ikke feil å få med seg heller.   Jeg anbefaler alle et år på fhs, det kommer til å bli helt fantastisk! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hennes liv. Du burde støtte hun uansett og slutte med det evige jaget om prestasjon. Og fhs er helt supert. Man lærer mye om seg selv, andre, får venner for livet, prøvd ut ulike ting, et avbrekk fra skole osv. 

Anonymkode: ddbca...d9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som mange over sier, man får kjent litt på selvstendighet, får nye venner og prøve nye ting. 

Jeg gikk på en linje med foto, og hadde blant annet søm og matlaging som valgfag. Dette har ikke hjulpet meg inn i arbeidslivet på noen måte, eller kanskje det har det. Men i et hektisk hverdagsliv med barn, jobb og hus og stelle, så har det vært veldig fint å ha prøvd ting som jeg nå i voksen alder har falt tilbake på som hobby. Det hadde nok satt mye lengre inne å f.eks prøve seg på å sy om jeg aldri hadde prøvd det før. Så det har jo en god verdi i seg selv, for meg iallefall. Hjalp meg kanskje ikke inn på arbeidsmarkedet, men det har hjulpet på fritiden min for å finne et sted jeg kan koble av i en hektisk hverdag. 

Anonymkode: e3cda...251

AnonymBruker
Skrevet

Et friår for å gjøre noe man liker, bli kjent med andre, flytte hjemmefra fir første gang til trygge omgivelser... Selv tok jeg et fag jeg studerte videre og har fått bruk for i jobb. Men skjønner jo at det ikke er sånn for alle. 

Anonymkode: 8da2a...ef1

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som fikk større selvtillit, modnet og fikk noen fysiske sporty ferdigheter hun kanskje også kunne fått som student, men trolig ikke. Men folkehøyskolen var dyr!

Anonymkode: c83ac...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To tilleggspoeng som man tar med seg når man skal søke høyere utdanning. 

I tillegg får man nye erfaringer, venner, et år hvor man kan slappe litt mer av uten at man går å dasser hjemme, og mange bruker året til å finne ut av hva de ønsker å studere. :)

Anonymkode: 63afe...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på. Min unge SKAL på folkehøyskole. Det ene er å bli litt mer selvstendig. Det andre er at det snakk om en kreativ utdannelse. Og trenger å utvikle det i et miljø med mindre press.. Samt veldig viktig iht utdannelsen å skaffe seg gode kontakter for fremtidig arbeid. Da de oftest i yrkesretninfen blir head huntet via bekjente. Uten det nettverket kan det bli vanskelig å få jobb senere. 

Anonymkode: 35ed3...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Det blir folk av deg.

Anonymkode: cb944...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som er imot at barna skal gå et år på folkehøgskole, når det er det barna vil, er dårlige foreldre. 

Anonymkode: 26eba...c26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldre som er imot at barna skal gå et år på folkehøgskole, når det er det barna vil, er dårlige foreldre. 

Hvem betaler for det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvem betaler for det?

I mitt tilfelle: lånekassen og pengene etter sommerjobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun vil få det mest fantastiske året i livet sitt🙌🏻 Hun vil lære å samarbeide og fungere sammen med ulike mennesker fra alle samfunnslag - virkelig tett på. Hun vil lære mye om andre, og seg selv❤️

Anonymkode: 82477...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...