Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i dag 18+2 uker og på onsdag skal jeg på den ordinære ultralyden.

Jeg var veldig stresset de første ukene av graviditeten og redd for spontanabort. Derfor hjalp det å ta tidlig ultralyd i uke 10 og se hjertet slå. Fikk høre hjertelyd hos lege i uke 13 og det var innenfor normalen i følge legen.

Nå er min bekymring rettet mot det at barnet skal være veldig syk og ikke levedyktig.

Prøver å si til meg selv at det er høyest sannsynlig at alt ser bra ut men har lest og hørt noen skrekkhistorier som gjør at jeg gruer meg til ultralyden 

Ellers er jeg i fin form og hadde høyt stoffskifte før jeg ble gravid men det var godt regulert da jeg testet positiv og jeg tar blodprøver hver 4 uke.

Jeg trenger noen positive ord/historier så jeg kan senke skuldrene til onsdag og ultralyden..

Hilsen meg 

Anonymkode: ada81...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har snart 3 barn, nr 3 i magen nå.. Alle gangene før OUL har jeg nesten kasta opp av å være nervøs for at noe er galt. Sjansen for at noe er det er VELDIG liten. Husk at disse med skrekkhistorier er de som oftest skriker høyest om det. Hadde det vært noen veldige avvik med fosteret så hadde det blitt oppdaget i uke 10.

Tenk på hvor stor andel av gravide i løpet av et år hvor alt går fint. :klemmer: Oddsen er jo virkelig på din side på at dette skal gå helt fint.
Alt har sett fint ut hos mine 3, og de to som er født har vært friske og raske siden. Håper det samme for lillemann i magen :) 

Masse lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du delte 😀

Ønsker gjerne flere delte erfaringer

Ts

Anonymkode: ada81...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Er jo lettere å se avvik på TUL, så siden det ikke viste avvik er det MEGET liten sjanse for at noe er galt med ungen.

Jeg hadde TUL og alt så bra ut. Var på OUL med lite nerver egentlig. Alt har sett normalt ut :) har termin om to uker

Anonymkode: ed1af...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om noe vi sier kan hjelpe deg. Det finnes utallige kvinner som har møtt til ultralyd der alt er fint, og det kan du nok regne med for din del også. Kanskje det hjelper om du jobber mer med deg selv enn selve temaet? Husk at bekymringer gir deg noe å gjøre, men det får deg ingen steder. Det beste for baby er en mamma som ikke stresser ❤️ Lykke til!

Anonymkode: 9f22a...bc7

Skrevet

Det er skrekkhistoriene vi hører, men tenk på hvor mange barn det finnes. Sjansene for at noe er galt er liten, men forstår at du er bekymret. ❤️

Skrevet

Når alt så fint ut i uke 10, er sjansen for at de finner alvorlige avvik nå forsvinnende liten. Det er ikke godt for hverken deg eller den lille at du er så bekymret, så prøv å senke skuldrene og tenke positivt! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 12, og siden alt så fint ut der så bekymrer jeg meg ikke for ordinær ultralyd nå snart. Når alt var bra på den tidlige så er det skyhøy sjanse for at alt fortsatt er bra☺️

Anonymkode: f2efb...e2c

Skrevet

Er jo ikke rart folk stresser sån

Alle skrekk historiene som kommer på sosiale media gir jo inntrykk av at avvik og at ting ikke er som det skal er mer normalt en det er. 

Jeg ble uventet gravid, så hadde ikke akkurat fokusert på sunhet osv før graviditeten. Dvs jeg gikk ikke på prevensjon, men grunnet celletesting og konisering så lot vi egentlig være å ha samleie. Men 1 gang var nok 🤣

Så jeg har konisert mens gravid, jeg har svangerskaps diabetes å går på insulin, jeg har brukt snus (kraftig resisert mengde) dvs kun nikotin innholdig 2 ganger dagen. Klarte ikke slutte helt da min far døde å har vert et generellt jævlig år får meg.

Samt at jeg fløy på hue å ræva ned ei trapp å knakk foten å ble gipset å krykker i 8 uker.

Men alle tester og sjekker med barnet har tross allt sett bra ut. Er 31 uker nå :)

så pust ut å gjør noe får deg selv som gir deg avslapping å mindre stress :) ingenting blir bedre av å bekymre seg uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du bekymret for mer konkret? Kromosomavvik? I så fall kan man jo avdekke MANGE slike avvik med en NIPTtest fra Danmark. Det hjalp i hvert fall meg mentalt og jeg var mindre nervøs fordi jeg tok den. Selv om den ikke avdekker alt som finnes, så avdekker den i hvert fall en del.

Anonymkode: 5a2d1...fcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er du bekymret for mer konkret? Kromosomavvik? I så fall kan man jo avdekke MANGE slike avvik med en NIPTtest fra Danmark. Det hjalp i hvert fall meg mentalt og jeg var mindre nervøs fordi jeg tok den. Selv om den ikke avdekker alt som finnes, så avdekker den i hvert fall en del.

Anonymkode: 5a2d1...fcc

Og det er fortsatt masse avvik som ikke kan avdekkes med NIPT eller andre tester. Man får ikke det endelige svaret før barnet er ute av magen. Og det går som regel bra. 

Anonymkode: c6fc4...e94

Skrevet

Jeg er 42 år og var ikke på ultralyd før i uke 19. Var helt skrekkslagen av redsdel. Fikk ikke vært hos lege tidlig på grunn av corona på legekontoret også ble jeg syk selv. I min alder er det jo større risiko også for at noe er galt. Men alt var helt perfekt på ultralyd. Ikke noe avvik eller tegn til noe galt. Den lettelsen var enorm. Visste jo ikke om barnet levde engang fordi legen min ikke var så flink med doppler😅er i uke 22 nå og er litt mer rolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...