AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Noen som har erfaring med å ha fått spesialkost på sykehus - somatisk og\eller psykiatrisk? Hvordan ble dette tilrettelagt? Hvordan var samarbeidet mellom legen\behandleren, pleiepersonalet og kjøkkenpersonellet? Ønsker å få diabeteskost pga. insulinresistens og overvekt. Anonymkode: 9b948...3df
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Har fått spesialkost pga. allergi. Var ingen problem. Anonymkode: 843bb...730
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fått spesialkost pga. allergi. Var ingen problem. Anonymkode: 843bb...730 Hvordan ble dette tilrettelagt? Anonymkode: 9b948...3df
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Hei. Jobber i psykiatrien. Vi tilrettelegger alltid. Når det gjelder diabetes så ordner vi det gjerne etter inkomstsamtale. Så bare pass på å si du har kostholdsregulert diabetes. Også kan du nevne at du ønsker spesialkost i forhold til overvekt det er veldig enkelt å bestille spesialkost. Det er bare noen tastetrykk for personalet 😊 hvertfall det sykehuset jeg jobber. Anonymkode: 13bb0...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jobber i psykiatrien. Vi tilrettelegger alltid. Når det gjelder diabetes så ordner vi det gjerne etter inkomstsamtale. Så bare pass på å si du har kostholdsregulert diabetes. Også kan du nevne at du ønsker spesialkost i forhold til overvekt det er veldig enkelt å bestille spesialkost. Det er bare noen tastetrykk for personalet 😊 hvertfall det sykehuset jeg jobber. Anonymkode: 13bb0...2f2 Men HVORDAN tilrettelegger dere? Bestiller kjøkkenet annen mat enn "spesialkosten" som pasienten får utdelt, lager dere maten osv.? Gjerne gi meg forslag slik at jeg kan ta det opp med behandlingansvarlig. Anonymkode: 9b948...3df
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Hos oss så betyr diabeteskost ingen dessert, bakst, kaker, kjeks etc på deg. Vi har ikke sukkerfattig dessert. Så får du pålegg som er mer protein, mindre karbohydrater. I stedenfor 2-3 poteter, så får du 1, men noe mer grønnsaker. Ikke saus pga overvekt. Sukkerfri saft. Altså ganske så lik mat som resten av gjengen, bare litt kjedeligere. Anonymkode: 3d5a8...9fa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Jeg var innlagt på somatisk. Jeg kunne få litt mer grønnsaker og litt mindre potet til middag, som brukeren over skriver. Anonymkode: 26e13...761
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Min erfaring er at det er fullstendig håpløst. Skal man ha lavfiber, får man grovt brød med frø i og rå grønnsaker, skal man ha ekstra kalorier kommer de med kun en skive brød, lettsmør og lettost. Skal man ha ekstra salt på grunn av lavt blodtrykk, får man ikke det "fordi det kan øke blodtrykket" og skal man ha ekstra protein, får man konsekvent syltetøy som pålegg. Skal man ha vegansk mat, kommer de med fisk istedenfor kjøtt og har man føling kommer de pokker meg med fun light! Og laktoseintoleranse, det er et helt kapittel for seg! Det er til å bli sprø av. Noen ganger er det nok kjøkkenet som roter og noen ganger er det genuine feil, men jammen er det ofte nok fordomsfulle og påståelige (syke)pleiere det står på... Og dette er de gangene de i det hele tatt bestiller opp mat. Jeg har ofte nok opplevd at de har glemt å bestille opp spesielamat og dermed ender man opp uten å få noe servert i det hele tatt før etter en dag eller to. Og konseptet ønskekost, da... Det er jo noen steder en vits. "Jeg tror jeg kan greie å få ned noe salt, kanskje saltkjeks?" blir raskt parert med et "jeg spiser alltid yoghurt når jeg har dårlig matlyst, jeg, jeg henter det til deg!" og ingen protester duger... Jeg sier ikke at det er slik alle steder, men min erfaring som ansatt, pasient og pårørende ved syv ulike sykehus i tre ulike helseregioner tilsier at det er et temmelig utbredt problem. Anonymkode: 97ae8...dd4 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Tja, min erfaring er ikke den beste. Jeg var innlagt 5 dager på somatisk avd og jeg har cøliaki. Avdelingen visste at jeg hadde cøliaki før jeg ble innlagt. Jeg fikk kun glutenfritt knekkebrød da de ikke hadde glutenfritt brød... Når resten av avdelingen fikk pizza, fikk jeg salaten som var tilbehøret til pizzaen og det var stusselige greier (kinakål, agurk og tomat). Resten av middagene var som regel helt greie, men jeg ble veldig overrasket over at et sykehus hadde problemer med å gi fullverdig glutenfri kost. Anonymkode: f57e9...fad 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 Vi legger det inn i det programmet der vi bestiller mat, så ordner kjøkkenet. Da står det foreksempel diakost på bestilling knyttet til ditt navn. Kjøkkenet sender da den maten som er definert som diakost. Vi som jobber bare serverer maten. Anonymkode: a68d3...1b4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Ja. Jeg er veganer og for alltid tilrettelagt. Enten blir det langt på avdelingen eller sendt opp fra sentral kjøkkenet. Anonymkode: fd41f...c32
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Jeg har bare vært på psykiatrisk, og bortsett fra på mottaket, så forsynte man seg med mat selv. Så da valgte jeg bare mye grønnsaker og litt kjøtt til middag (eller fisk eller det dem hadde), grove knekkebrød med proteinrikt pålegg (av og til tok jeg kun skinke og salat/grønnsaker). Valgte å ikke ta dessert eller annet «kos» som gjerne blir satt fram om kveldene. Man kunne også velge vegetar-middag (men da må du ta det hver dag). Det ønsket ikke jeg, for jeg liker kjøtt:) Så man trenger jo ikke helt egen mat bare for å spise magert:) Anonymkode: a6267...a1b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tja, min erfaring er ikke den beste. Jeg var innlagt 5 dager på somatisk avd og jeg har cøliaki. Avdelingen visste at jeg hadde cøliaki før jeg ble innlagt. Jeg fikk kun glutenfritt knekkebrød da de ikke hadde glutenfritt brød... Når resten av avdelingen fikk pizza, fikk jeg salaten som var tilbehøret til pizzaen og det var stusselige greier (kinakål, agurk og tomat). Resten av middagene var som regel helt greie, men jeg ble veldig overrasket over at et sykehus hadde problemer med å gi fullverdig glutenfri kost. Anonymkode: f57e9...fad Minner meg om den gangen jeg var innlagt etter større operasjon, og de klarte å forveksle glutenfritt med halal. Fikk også kun knekkebrød såvidt med pålegg, og tok 3 døgn før jeg fikk middag (krevde at en sykepleier marsjerte til kjøkkenet og kjeftet). Føler seg ikke høy i hatten når man ligger der og ikke får mat og alle bare trekker på skuldrene. Anonymkode: 9fdbc...12b 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Jeg var innlagt for ikke lenge siden pga en større operasjon. Etter operasjonen hadde jeg svært liten matlyst, samtidig som jeg trengte mye kalorier for å komme meg igjen. Jeg syntes personalet var svært behjelpelige. Jeg fikk så mye jeg ville av all form for drikke - appelsinjuice, eplejuice, melk, brus osv. De kom med yoghurt, supper og næringsdrikker. Da jeg klarte å få i meg litt mer mat fikk de kjøkkenet til å lage omelett til meg for mest mulig næring. Jeg fikk også bestille omtrent hva jeg ville av middag som de ba kjøkkenet lage, for at jeg skulle få i meg mat. Anonymkode: acec6...84e
Purple_Pixiedust Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 (endret) Da jeg var vegetarianer så ble det bare bestilt fra kjøkkenet og da kom det kjøttfri mat. På psykiatrisk lagde de feks en pizza uten kjøtt. Da jeg i fjor lå en måned på sykehus, var undervektig og slet med matlyst fikk jeg ønskekost. Dvs havregrøt hver morgen og til middag fikk jeg velge fra en meny. Endret 27. april 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Jeg ba om vegetarmat og fikk på trass kun kjøtt... De andre fikk variert mat med grønnsaker, frukt osv. Så det fungerte dårlig, måtte be familien gi meg mat. Anonymkode: ba72a...5ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå