Gå til innhold

Blir stresset over at barnehagen vil ha barna inn til kl 915

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mi sover ofte til kl 8. Jeg er sykemeldt pga graviditet, og leverer sent og henter kl 1445.

Ofte blir det stressende fordi de vil ha barna levert til kl 9 ca, og jeg må vekke mi kl 8. Da har vi en time på oss. 

Tenker dere ansatte noe om det leveres senere enn 915?

Anonymkode: 369f7...3eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fordi barnehagen har som regel opplegg for dagen. Det er snakk om at barna skal komme inn i lek og ikke bare ramle inn døra.

De skal kanskje gjøre noe felles med de andre, men må da vente på ditt barn fordi du leverer seinere.

Jeg er selv mor og forstår at barnehagen spør om dette for å gjøre dagen til ditt barn bedre TS! Å allr andre sine.

Anonymkode: a0d8a...edd

• Liker 33
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hør med barnehagen. :)

Hos oss er det aldri et problem om barna kommer senere. 

Anonymkode: fd634...633

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i permisjon og leverer ofte rundt 9, ofte midt i samlingsstunden også. Aldri fått kommentarer på det. 

Anonymkode: 623df...829

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange år siden mine gikk i barnehage. Men jeg husker at de ønsket barna levert innen et bestemt klokkeslett pga aktiviteter. Det kan f eks være planlagt tur eller at barna skal lage noe, bake osv. Det er bra både for barnet å få delta i dette fellesskapet, og det er bra for strukturen og forutsigbarheten både for barna og de ansatte at foreldre forholder seg til dette.

Husker selv at vi kom etter denne tiden, og da var de andre gått avgårde på tur. Det er ikke kjekt for barnet, som da blir plassert i en gruppe de kanskje ikke kjenner så godt og heller ikke forstår hva de andre snakker om når de kommer tilbake.

Tiden går fort, og plutselig skal barnet ditt begynne på skole. Da kan du ikke velge når du vil levere. Så å komme inn i en rytme nå, er en god ting både for deg og barnet.

Anonymkode: 83cff...a7f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i permisjon og leverer ofte rundt 9, ofte midt i samlingsstunden også. Aldri fått kommentarer på det. 

Men det er forstyrrende for de andre barna. Man må tenke litt lengre enn sin egen nesetipp og sitt eget barn.

• Liker 38
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar ofte på turer, biblioteket, i aktivitetshall. Vi kan ikke sitte å vente til et barn plutselig kommer klokken 10-11. Er mange ganger foreldrene har blitt irritert for vi ikke venter, men en gang må vi jo dra. Og ettermiddagen er ikke et alternativ.

Formingsaktiviteter skjer jo også på formiddagen. Vi har også et barn på avd som alltid kommer sent, å han må alltid sitte alene å gjøre formingsaktiviteter siden de andre er ferdige når han kommer.

Går barnet på storbarn eller småbarn? Når jeg jobbet på småbarn kom det alltid ett barn kl 11, hun rakk lunsj sammen med de andre barna før de skulle sove. Så mens de andre barna sov var hun sammen med en voksen i pauseavviklingen. Når barna sto opp var det hentetid, så det ble ikke mye sosialisering på henne. 

Anonymkode: baa89...50b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er forstyrrende for de andre barna. Man må tenke litt lengre enn sin egen nesetipp og sitt eget barn.

Det er dessverre ikke vanlig. De fleste foreldre tenker kun på sine egne barn og ikke på resten av barnegruppa. 

Anonymkode: baa89...50b

• Liker 10
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og ofte er det noe som skjer Klo 09-0930.

Om man skal gå tur skal man kle på alle, gjøre i stand etc..kansje samlingsstund etc som begynner 0900.

Ofte kan det være forstyrrende at foreldrene kommer seint hele tiden... vær i barnehagen mellom 08-0830 så får barnet vært mer med.

Som en skriver over når barnet begynner på skolen må du levere til et tidspunkt.

Det er jo ikke noe problem å vekke barnet tidligere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer. Om du kom til oss og sa at du må vekke barnet, og det blir knapt med tid om morgenen hadde vi selvfølgelig sagt du kan komme senere. Syns 0915 var tidlig å begynne med aktiviteter. Vi har kjernetid fra ti til to. Vi er og fleksible i forhold til kjernetiden. Så lenge foreldrene forstår at vi kan være opptatt mudt i aktiviteter når barnet kommer, og ikke kan slippe alt for å ta imot så går det helt fint å levere seinere og. (Så sant vi ikke har turdag) Hvis barnet takler fint å komme sent, og kommer lett inn i lek og aktiviteter, vil vi møte foreldrene så godt det går.

Anonymkode: 8b5ec...319

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ønsker vi at barna skal komme til kl 9.30, og da ferdig påkledd til å være ute. 

De må gjerne komme senere, men da er det ikke sikkert vi er i bhg. Barnet må da være på en annen avdeling, eller hos styrer. 

Vi spiser kl 11.00, så skal vi vente på barn som kommer etter 9.30 rekker vi ikke stort. 

Det er mange barn og foreldre å ta hensyn til, og vi kan dessverre ikke imøtekomme alle ønsker.  Når dere velger å ha barnet i bhg må dere ta i betraktning at dere frasier dere litt av den daglige medvirkningen.  Vi må gjøre det som passer best for gruppen. 

Men så klart, du står fritt til å holde barnet hjemme. Så kan dere sove og slække så lenge dere ønsker.  

Anonymkode: e8e4c...fc6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her ønsker de at enten blir barna levert til frokost, eller etter frokost slik at de har spist hjemme å klar til å gå ut. 

Anonymkode: c1628...d6d

• Liker 1
Skrevet

Det kommer sikkert veldig an på barnehagen. Vår bhg har en fast turdag, og da må de være levert innen 9.30, men ellers er de ikke strikte på noe. Jeg hadde snakket med bhg og forklart situasjonen, og hørt om de skal på tur eller om det er store ulemper ved å komme litt senere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skal barna være komt til 0915. Det gjør vell ingenting om dere står opp kl 08, hiver i ett par brødskiver og kjører i bhg? Skal vell akkurat rekke det til 0915 da, om dere ikke har lang kjørevei?

Anonymkode: c6691...eb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mi sover ofte til kl 8. Jeg er sykemeldt pga graviditet, og leverer sent og henter kl 1445.

Ofte blir det stressende fordi de vil ha barna levert til kl 9 ca, og jeg må vekke mi kl 8. Da har vi en time på oss. 

Tenker dere ansatte noe om det leveres senere enn 915?

Anonymkode: 369f7...3eb

Nei, virkelig ikke. Bare si fra så er det null problem.

Anonymkode: 47224...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange barnehager er heldigvis fleksible, dessverre finnes det også de som er motsatt.

Anonymkode: 47224...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Forklar bhg og se hvordan de stiller seg. 

Jeg jobber turnus og leverer helst sent de dagene jeg jobber kveldsvakt. Bhg synes det er helt ok, barna kommer lett inn i lek og synes det er topp å være litt ekstra hjemme med meg. Bhg sender sms om de skal ut på tur eller lignende og vi ikke har kommet. Jeg har levert 12.00 også. 😆

Anonymkode: 6d201...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil gjerne at barna ikke leveres under frokosten, ellers får foreldrene gjøre som de vil. Er jo ikke så kjekt for barna som aldri får være med på noe med sin avdeling og ofte står med en følelse av utenforskap, men det er foreldrenes valg, som vi og informerer om ved behov.

Så ts, du bør jo snakke med din barnehage, og spørr hva de syns og om barnet ditt kommer seg inn i lek når det kommer sent.

Anonymkode: fedb8...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hadde barnet gått glipp av mye om du leverte seinere en 9.15. Da har vi ryddetid og morgensamling. Så begynner aktiviteter, bading for en gruppe en dag i uka, 3 turdager i uka og 2 dager med førskolegrupper. Men om du hadde spurt på forhånd kunne vi vært fleksible. F.eks du kunne levert rett på svømminga 9.45 eller gått oss i møte på tur. Vi legger til rette for det, for barna som er til tannlege/helsestasjon ol. Men var det ofte og kun fordi dere har en døgnrytme som ikke passer barnehagedagen, så ville vi nok tatt det opp på foreldresamtale. Anbefalt dere å tilpasse døgnrytmen så barnet ditt ikke går glipp av så mye av det viktigste innholdet i barnehagedagen. 

Men du kan jo ta det opp i forkant for å høre hva de tenker. Kanskje har barnehagen frilek en fast formiddag i uka, da er det jo ikke så farlig å komme senere. Så kanskje komme til 9.15 4 dager, men sove lengre en dag? Men viktig at barnet får nok søvn. De færreste fireldre trenger vel å vekke barna sine. Jeg ville nok forsøkt å styrt søvnrytmen litt. Fått barnet i seng litt tidligere på kvelden, slik at det våkner av seg selv før 8. 

Anonymkode: 1f7a5...dfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som barnehagen har bra opplegg, synes det burde vært enda mer styrt når man kan levere. (Har aldri jobbet i barnehage, bare observert kaos når alle kommer til ulike tider.  Burde til og med vært sånn at barn burde bli levert ferdig påkledd om de kom sent til vanlig utetid. 

Anonymkode: 73b38...48a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...