AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Er det virkelig noen som oppriktig mener det? Sånn andre enn en og annen tomskalling som alltid finns der ute, liksom. Jeg har født første vaginalt og andre med keisersnitt og har aldri vurdert keisersnitt som noe mindre fødsel enn første, hverken før jeg fikk barn eller etter jeg har født med keisersnitt. Ei heller føler jeg andre tenker det i dag, når jeg snakker om min fødsel med nr 2. Er det enkelte som er hårsåre eller er det reelt? 🤷🏼♀️ Anonymkode: d60a0...48f 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Jeg har hatt keisersnitt og sier aldri at jeg har født. Synes det blir feil å omtale keisersnitt som en fødsel, men det er min mening 🤷♀️ Anonymkode: d4c59...17e 20 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Keisersnitt kan være en ekstremt traumatisk opplevelse. Det er en fødsel på alle måter. Anonymkode: 73583...5da 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Det har jeg igrunnen aldri tenkt på. Sikkert fordi at jeg anser begge deler for å være fødsel. Folk skal nå henge seg opp i mye rart da... Anonymkode: 9cec9...443 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt keisersnitt og sier aldri at jeg har født. Synes det blir feil å omtale keisersnitt som en fødsel, men det er min mening 🤷♀️ Anonymkode: d4c59...17e Hvorfor syns du det? Har du ikke fått et barn da? Som ble skapt i din kropp, og som etterhvert forlot kroppen din for å utvikles videre utenfor? Hva er det som gjør at du tenker at en fødsel må skje gjennom skjeden for å defineres som fødsel? Oppriktig nysgjerrig. Anonymkode: d60a0...48f 4
Hedda-78 Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Opplevelsen er ulik, resultatet er det samme ❤. Et barn blir født, men ellers er det vidt forskjellige prosesser. Kommer an på konteksten. Diskuterer man hvorvidt barnet ble født om vinteren eller sommeren, er det jo likegyldig nøyaktig hvordan barnet kom til verden, det er helt greit å si "ble født". Diskuterer man rifter, pressrier, morkake som ikke løsner eller smerter ved toalettbesøk etter fødsel, er det åpenbart at det er helt vesentlig om det var vaginal eller keisersnitt. En keisersnittmamma har ikke sting i underlivet, f.eks, og har ikke erfaringer med å måtte presse ut morkake. Så i en slik kontekst er det to ulike ting, ja. 11
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg igrunnen aldri tenkt på. Sikkert fordi at jeg anser begge deler for å være fødsel. Folk skal nå henge seg opp i mye rart da... Anonymkode: 9cec9...443 Ikke jeg heller egentlig, men så delte en fysioterapeut (spesialisert innen kvinnehelse) jeg følger på Instagram et innlegg om temaet, og jeg har jo lest lignende utsagn som vedkommende jeg signerte over deler. Anonymkode: d60a0...48f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Er ungen ute av livmoren er den født, om den så ble harket opp. Anonymkode: bc042...ecc 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Jeg pleier å si «Da jeg tok keisersnitt», men sier også «Da xxxxxxx ble født». For barnet ble jo født. Å si «Da xxxxxx ble keisersnittet» /«Født på keiserlig vis»/«Kom til verden via keisersnitt» er vel kanskje det jeg burde si, om noen av de som reagerer på dette skal bli fornøyde. Anonymkode: 3895d...80c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ungen ute av livmoren er den født, om den så ble harket opp. Anonymkode: bc042...ecc Enig!! Keisersnitt er også en fødsel. Anonymkode: edfaf...1b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Opplevelsen er ulik, resultatet er det samme ❤. Et barn blir født, men ellers er det vidt forskjellige prosesser. Kommer an på konteksten. Diskuterer man hvorvidt barnet ble født om vinteren eller sommeren, er det jo likegyldig nøyaktig hvordan barnet kom til verden, det er helt greit å si "ble født". Diskuterer man rifter, pressrier, morkake som ikke løsner eller smerter ved toalettbesøk etter fødsel, er det åpenbart at det er helt vesentlig om det var vaginal eller keisersnitt. En keisersnittmamma har ikke sting i underlivet, f.eks, og har ikke erfaringer med å måtte presse ut morkake. Så i en slik kontekst er det to ulike ting, ja. Og en som har født vaginalt har ikke erfaring med en svær operasjon, post opp-følelsen når det kjennes ut som magen fortsatt er åpen og du må bevege deg, følelsen av at såret åpner hver gang du må hoste eller nyse og hvor vondt det er når det skjer. Alle risikoene ved en operasjonsfødsel, som ikke kan sammenlignes med å operere ellers - for du har i tillegg en nyfødt som skal håndteres, med et svært operasjonssår og tilhelingen rundt. Å ikke kunne løfte annet enn babyen i typ 6 uker - egentlig lengre, men det er den generelle anbefalingen enda. Alle fødsler er jo forskjellig uansett, ikke bare hva som skjer i ettertid. En som har født med keisersnitt kan jo for øvrig ha gått gjennom mye av det du skisserer, selv om det til slutt endte i keisersnitt da. Men altså, jeg er ikke ute etter å diskutere vaginal-,vs keisersnittfødsel, mer tankegangen om hvorvidt det faktisk er en reell mening at keisersnitt ikke er en fødsel, eller om det kun er en håndfull mennesker som tenker det og mange som har født med keisersnitt som er litt hårsår. Anonymkode: d60a0...48f 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 Er det så viktig hva folk mener om det at må kalle de som har annen mening enn en selv for "tomskalling"? Ungen er ute og det er det viktigste. Anonymkode: b42e2...99a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg pleier å si «Da jeg tok keisersnitt», men sier også «Da xxxxxxx ble født». For barnet ble jo født. Å si «Da xxxxxx ble keisersnittet» /«Født på keiserlig vis»/«Kom til verden via keisersnitt» er vel kanskje det jeg burde si, om noen av de som reagerer på dette skal bli fornøyde. Anonymkode: 3895d...80c Det er jo riktig å si "når X ble født", og hvis du skal snakke om nettopp operasjonen rundt blir det like riktig å si "under mitt keisersnitt så.......". Babyen ble født, men du gjennomgikk jo samtidig en stor operasjon. Ingen av delen er feil, mener jeg. Anonymkode: d60a0...48f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #14 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det så viktig hva folk mener om det at må kalle de som har annen mening enn en selv for "tomskalling"? Ungen er ute og det er det viktigste. Anonymkode: b42e2...99a Sant nok. Anonymkode: d60a0...48f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor syns du det? Har du ikke fått et barn da? Som ble skapt i din kropp, og som etterhvert forlot kroppen din for å utvikles videre utenfor? Hva er det som gjør at du tenker at en fødsel må skje gjennom skjeden for å defineres som fødsel? Oppriktig nysgjerrig. Anonymkode: d60a0...48f Min sønn er født, men jeg har ikke født han. Han er forløst ved keisersnitt, en operasjon. Som du selv så fint linker til, fødsel er når ankommet utstøtes fra morens kropp, det skjer ikke ved keisersnitt. Anonymkode: d4c59...17e 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #16 Skrevet 25. april 2022 Jeg sier alltid at førstemann har jeg født, nr 2 ble forløst via keisersnitt. Et keisersnitt er ikke en fødsel, men en stor mageoperasjon. Anonymkode: a5a72...d3d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #17 Skrevet 25. april 2022 Jeg tenkte ikke at keisersnitt var det samme som fødsel, helt til jeg måtte ha ks selv. Fy for satan. Hadde store smerter i flere uker etter det faenskapet der. Anonymkode: b0842...e04 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #18 Skrevet 25. april 2022 Jegchar født et barn , mens det andre ble tatt med keisersnitt. Jeg har ikke ikke født et barn som er operert ut sv kroppen min. Men, barnet er likevel født. Bare at jeg ikke fødte ham, men legene tok ham ut Anonymkode: 0d0ee...5bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #19 Skrevet 25. april 2022 Fødsel er vel bare at barnet er ute og navlestrengen og behov for moren kuttes? Anonymkode: 41464...95c 1
Lorieen Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 Et keisersnitt er en fødsel for barnet, men ikke for mor. Barnet ble født, mor fødte ikke. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå