Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som bobler litt over av sinne? 120 kvinner mister fødeplassen sin og enda flere mister svangerskapsoppfølging helt på oppløpssiden mot fødsel. 

I tillegg stenger Ullevål sykehus fødemottaket på natten. Hva skal det bety da? Skal fødende kvinner bare knipe igjen og vente til det åpner kl 08?

Det er nesten så jeg lurer på om velferdsnorge driver gjøn med oss som bærer frem neste generasjon. Er vi og barna våre virkelig så ubetydelige at vi bare får klare oss selv? 

Jeg vet at føde og barsel har vært et problem i hele Norge i lange tider, men når fødetilbudet utgår selv i hovedstaden, DA vurderer jeg å flagge ut av hele landet og ta med meg mine små, fremtidige skattebetalere til et annet land. Dette blir jo for dumt!

Anonymkode: c6d18...b5b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Stenger mottak om natten? Det er jo helt sykt. 

Jeg vurderte søke ABC, men merker jeg er glad jeg valgte Ahus nå. Så stressende for alle de som hadde planlagt plassen sin. 

Dette er bare trist. 

Anonymkode: 34d31...5d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å her hvor jeg bor er det litt over en time til sykehuset, å de vurderer å legge ned fødeavdelingen og flytte denne enda lenger unna. Blir jo fint. 

Anonymkode: fb4dd...412

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ABC var jo ikke for alle fødende. Det var de som var heldige uten noen form for risikosvangerskap, de privilegerte. Jeg er glad de stenger abc og heller fordeler ressursene på alle fødende 

Anonymkode: e5f8a...90c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At mottaket stenger på natt er null stress, da møter den fødende direkte på enheten. Det er ikke slik at en kvinne ikke kan føde på natt. Les dere opp folkens

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trist. 
Jeg har født to barn og tilbudet de hadde var fantastisk.

Ikke minst det å kunne gå på kontroller der og stor sjanse for at man hadde møtt jordmor man hadde under fødsel.

Anonymkode: a768b...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oi. Stenger mottak om natten? Det er jo helt sykt. 

Jeg vurderte søke ABC, men merker jeg er glad jeg valgte Ahus nå. Så stressende for alle de som hadde planlagt plassen sin. 

Dette er bare trist. 

Hvorfor er det så sykt at mottaket er stengt på natt? Det er bare å møte direkte på fødeenheten

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I tillegg stenger Ullevål sykehus fødemottaket på natten. Hva skal det bety da? Skal fødende kvinner bare knipe igjen og vente til det åpner kl 08?

Fødemottaket er en annen "avdeling" enn føden. Man går dit for å bli vurdert om man skal sendes til føden eller sendes hjem, sjekk av vannavgang osv. Også hvis man f.eks. opplever lite liv eller andre ting som må sjekkes etter uke 24, er man på fødemottaket. Det gjør ingenting at det stenges, disse kvinnene må dra direkte til fødeavdelingen i stedet.

At ABC stenger for å flytte ressursene til føden er trist, men heller det enn at de er underbemannet på føden. Dette er jo et problem som har oppstått over lang tid, det er mangel på jordmødre.

Anonymkode: 2f91f...bbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fødemottaket er en annen "avdeling" enn føden. Man går dit for å bli vurdert om man skal sendes til føden eller sendes hjem, sjekk av vannavgang osv. Også hvis man f.eks. opplever lite liv eller andre ting som må sjekkes etter uke 24, er man på fødemottaket. Det gjør ingenting at det stenges, disse kvinnene må dra direkte til fødeavdelingen i stedet.

At ABC stenger for å flytte ressursene til føden er trist, men heller det enn at de er underbemannet på føden. Dette er jo et problem som har oppstått over lang tid, det er mangel på jordmødre.

Anonymkode: 2f91f...bbd

Helt enig i dette! Har de ikke nok personale, så skal ikke privilegerte fødende uten risiko prioritere. Og i de det blir komplikasjoner, så flyttes de til ordinær fødepost, der det allerede er knapt med ressurser. Det var ingen vei utenom å stenge abc. Fordele ressursene på alle, det er mest rettferdig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det så sykt at mottaket er stengt på natt? Det er bare å møte direkte på fødeenheten

Har aldri født før, så trodde det betydde man ikke kunne komme inn i det hele tatt. Da er det jo forsåvidt greit. Hadde jo vært sykt hvis man ikke slipper inn liksom 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri født før, så trodde det betydde man ikke kunne komme inn i det hele tatt. Da er det jo forsåvidt greit. Hadde jo vært sykt hvis man ikke slipper inn liksom 😅

Det er derfor det er så greit å vite hva man kommenterer, det er så slitsomt med slike kommentarer som ikke henger på greip

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig i dette! Har de ikke nok personale, så skal ikke privilegerte fødende uten risiko prioritere. Og i de det blir komplikasjoner, så flyttes de til ordinær fødepost, der det allerede er knapt med ressurser. Det var ingen vei utenom å stenge abc. Fordele ressursene på alle, det er mest rettferdig

Grunnen til at de ikke har nok personale er fordi jordmødre ikke ønsker å jobbe på de vanlige fødeavdelingene. Det kommer nok ikke til å endre seg slik planen for nye Ullevål ser ut. 

Det beste hadde jo vært om flere kunne fødet på abc lignende avdelinger (dog meg mulighet for smertelindring) slik at de medisinske fødeavdelingene ble spart til dem som faktisk trenger dem. Det hadde vært billigere for samfunnet og gitt bedre fødselsomsorg ref forskning fra England hvor de har gjort nettopp dette. Å stenge abc er å gå i feil retning.

Anonymkode: 53b42...080

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grunnen til at de ikke har nok personale er fordi jordmødre ikke ønsker å jobbe på de vanlige fødeavdelingene. Det kommer nok ikke til å endre seg slik planen for nye Ullevål ser ut. 

Det beste hadde jo vært om flere kunne fødet på abc lignende avdelinger (dog meg mulighet for smertelindring) slik at de medisinske fødeavdelingene ble spart til dem som faktisk trenger dem. Det hadde vært billigere for samfunnet og gitt bedre fødselsomsorg ref forskning fra England hvor de har gjort nettopp dette. Å stenge abc er å gå i feil retning.

Anonymkode: 53b42...080

Men det er dette folk ikke forstår. De tror abc stjeler ressurser fra andre fødeavdelinger, men sannheten er at en finner ikke mindre ressurskrevende fødsler enn de som gjennomføres på abc. Samtidig er ofte disse fødekvinnene raskt på beina igjen.

En kan godt kalle fødekvinnene på abc privilegert som er friske nok til å føde der, men å gi abc kvinnen dårlig samvittighet for å føde naturlig blir for dumt. Disse 120 som har mistet plassen sin i sommer må få lov til å føde et sted de og, som nå blir på mye dyrere, mer resurskrevende ordinær fødeavdeling. Disse kvinnene har vært trygge fødekvinner som har sett frem mot fødsel, nå er det mange som gruer seg og totalt har mistet den tryggheten fødekvinnen ellers kunne benyttet seg av til en god fødselsopplevelse.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...