Gå til innhold

Klarer ikke finne balansen jobb/fritid !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en krevende og travel jobb som i tillegg til de prekære arb.oppgavene som innebærer fysiske møter med mennesker krever en god del administrativt arbeid. Problemet er bare at jeg, når jeg har fått unna det som haster mest, aldri har mer tid igjen. Større rapporter, brev, telefoner hit og dit blir liggende til neste dag, og slik går dagene. Jeg har for lengs innsett at jeg ikke kommer til å greie å gjøre jobben 100 % med mindre jeg bruker mange timer hver dag overtid. 

så til dilemmaet som de fleste vel kjenner seg igjen i: sitte overtid nesten hver dag for å komme ajour, eller dra til vanlig tid for å dyrke livet som jo er det viktigste? Jeg har gått over til å velge det siste mer og mer, men dette innebærer jo også enda mer etterslep. Jeg vet at dersom jeg sitter og jobber slik jeg har gjort i mange perioder så blir jeg rett og slett syk. Jeg har også lang pendlevei, så hver time jeg sitter ekstra er jeg desto lengre fra å komme hjem. 

Jeg prøver å få til en slags mellomting, men ser det fort ender med enten eller: enten masse etterslep og "normal" fritid, eller være nokså ajour men tilbringe ettermiddagene på jobb...

Noen råd??

Anonymkode: c679b...9b6

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville jobbet de vanlige timene, og sagt til sjefen at det dessverre ikke er tid nok til å få unna resten. Enten får etterslep vente til du har tid innenfor vanlig arbeidstid, eller så får sjefen flytte noen oppgaver til andre ansatte.

Anonymkode: dbcf6...d91

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem og det er så frustrerende, har heldigvis kort reisevei til jobb så sparer jo tid på det. Problemet er jo også at hvis jeg ligger på etterslep så er det vanskelig å nyte fritiden..bekymringer og stress rundt arbeidshverdagen følger meg over alt

Anonymkode: 678a4...55e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har samme problem og det er så frustrerende, har heldigvis kort reisevei til jobb så sparer jo tid på det. Problemet er jo også at hvis jeg ligger på etterslep så er det vanskelig å nyte fritiden..bekymringer og stress rundt arbeidshverdagen følger meg over alt

Helt enig. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er jo også at hvis jeg ligger på etterslep så er det vanskelig å nyte fritiden..bekymringer og stress rundt arbeidshverdagen følger meg over alt

Kjenner meg veldig igjen i dette og i det TS skriver. Jeg synes det er vanskelig, for det blir feil uansett. Sliter meg ut hvis jeg jobber "hele tiden" og sliter meg ut hvis jeg får for mye etterslep på arbeidsoppgavene. Jobber med mennesker, og det får store konsekvenser for de hvis jeg ikke følger opp det jeg skal. 

Har også relativt lang reisevei, og så hvor mye bedre jeg hadde det i perioder med hjemmekontor under pandemien. Siden jeg dessverre ikke får fortsette med dette (i det hele tatt, ønsker meg bare et par dager i uken), er løsningen min å se meg om etter en ny jobb. Det er synd, men jeg orker ikke å ofre helsen min for en jobb. Ikke mer enn jeg allerede har gjort. 

Anonymkode: 8ff29...10b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Strukturerer du dagene godt nok? Er du flink nok til å "stenge av" telefonen innimellom, ikke følge med på mail som hopper opp, og kutte ut alt av unødvendige møter? 

Jeg lager alltid en dagsoversikt, med en liste over ting jeg må gjøre, i prioritert rekkefølge. Si jeg har en viktig rapport. Da setter jeg gjerne av dagens første 1,5 time til det. Møter starter sjeldent før kl 9 hos oss. I denne perioden har jeg telefonen på lydløs, og sjekker ikke mail. Så har jeg kanskje 0,5 time mellom møter, da setter jeg meg på et stillerom, og rydder mailboksen. Telefoner spares opp til jeg er i bilen, sitter aldri bak rattet uten å prate. Avdelingsmøtet som ikke gir meg noe som helst dropper jeg glatt, spør noe viser jeg bare til en viktig kundetelefon. 

Og så velger jeg å ha god samvittighet for alt som er gjort, ikke det som ikke ble gjort. 

Anonymkode: 8f5e8...67b

AnonymBruker
Skrevet

- Skriv overtid når du jobber overtid

- Lag en struktur over dagen din

- Vis din sjef dagsplanen din, og prat med han/henne om hva du kan gjøre for å rekke over alt. Det er mange som jobber 200% i en 100% stilling. Det ender som regel med utbrenthet. Sjefen din/du må delegere oppgaver til andre. 

Anonymkode: 56496...c0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er arbeidslivet i dag, man må regne med å jobbe en del mertid. Men jeg ville lagt det opp slik at man ikke gjør det hver dag, men f. eks. faste langdager 1-2 dager i uken. Ta også en prat med sjefen om det evt. er noen tidstyver du kan slippe i blant, som unødvendige møter, samlinger eller lignende.

Anonymkode: 5be7f...e16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løste dette med å jobbe mindre, gikk ned til 80%.

Presset ødela meg helt, søvnen sviktet osv.

Ikke jobb mer enn stillingen din, uansett. 

Anonymkode: b3e94...8c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei!

Jeg har en krevende og travel jobb som i tillegg til de prekære arb.oppgavene som innebærer fysiske møter med mennesker krever en god del administrativt arbeid. Problemet er bare at jeg, når jeg har fått unna det som haster mest, aldri har mer tid igjen. Større rapporter, brev, telefoner hit og dit blir liggende til neste dag, og slik går dagene. Jeg har for lengs innsett at jeg ikke kommer til å greie å gjøre jobben 100 % med mindre jeg bruker mange timer hver dag overtid. 

så til dilemmaet som de fleste vel kjenner seg igjen i: sitte overtid nesten hver dag for å komme ajour, eller dra til vanlig tid for å dyrke livet som jo er det viktigste? Jeg har gått over til å velge det siste mer og mer, men dette innebærer jo også enda mer etterslep. Jeg vet at dersom jeg sitter og jobber slik jeg har gjort i mange perioder så blir jeg rett og slett syk. Jeg har også lang pendlevei, så hver time jeg sitter ekstra er jeg desto lengre fra å komme hjem. 

Jeg prøver å få til en slags mellomting, men ser det fort ender med enten eller: enten masse etterslep og "normal" fritid, eller være nokså ajour men tilbringe ettermiddagene på jobb...

Noen råd??

Dette skal arbeidsmiljøloven ivareta vedr. begrensninger i bruk av overtid. 

Følger du den så bør det gå bra. Er det slik at du ikke har kapasiteten til å jobbe maksimalt med overtid slik loven legger opp til så har du alltids mulighet til å ta en prat med din overordnede for å finne en løsning som gagner begge parter.

Anonymkode: c098b...8f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver eget foretak og kjenner meg VELDIG igjen.
Vet ikke hva du jobber med, men jeg for min del har mye fokus på å effektivisere arbeidsoppgaver. Finne teknikker som gjør at jeg kan jobbe raskere. Luke bort ting som ikke er så viktig. Ikke være en perfeksjonist. F.eks så kunne jeg tidligere brukt mange timer på å perfeksjonere en type oppgave som egentlig kunne vært gjort mye kjappere og enklere uten at det gikk ut over kvaliteten. Så det handler litt om å få overblikk over arbeidsoppgavene, se hva som er viktig og ikke like viktig, og fordele energien deretter.
Det er helt ok om du bare kan levere 100% på noen oppgaver og 50% på noen av de mindre oppgavene.

Din jobb inkluderer å møte mange mennesker. Jeg for min del opplever at det er et gigantisk tidssluk. Så der har jeg begynt å sette strenge tidsrammer og jeg gjør mine partnere oppmerksom på at kl xx er møtet over og her er hva vi bør ha diskutert innen da. Jeg overleverer ofte en liten liste med temaer på mail dagen før, for jo mer forberedt de andre er jo mer effektivt blir møtet.
Det er ikke sikkert min jobb kan sammenlignes med din jobb overhodet. Men det er mye man kan få gjort dersom man lager en streng timeplan til seg selv og øver på å følge den bombastisk. Da vil man etterhvert lære seg å bli mer effektiv.

Jeg for min del har lagt merke til at jeg kaster bort mye tid på å være over-nøyaktig, gruble, tenke, perfeksjonere, og ikke minst: Tar hensyn til alle andre og setter mine egne behov bakerst. Det går greit å være konkret og "streng" med de man jobber sammen med.

Anonymkode: 05b41...7c5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...