Gå til innhold

Erfaring med bekreftelse av graviditet/spontanabort hos fastlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei..

Jeg er veldig spent. Jeg skal til fastlegen min for å bekrefte graviditet. Har hatt symptomer på en spontanabort - er sånn ca i uke 7-8.

Noen som vet hvilke undersøkelser fastlegen gjør og hvor lang tid det tar å få svar?

Vil gjerne lese meg litt opp på ting... hørt ultralyd ikke er før uke 12..

Anonymkode: b39b2...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar blodprøve og måler hcg i blodet. Hvis det er mistanker om sa er det mulig de ber deg komme inn igjen for ny blodprøve om 1-2 dager for å finne ut om du stiger eller synker i hcg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen min tok blodprøve for å måle HCG med to dagers mellomrom. Fikk svar etter kort tid samme dag som jeg tok siste blodprøven med dårlige nyheter siden HCG hadde sunket. Siden du er i uke 7-8 kan du jo enten kanskje få henvisning til TUL (kommer vel an på om legen anser det som nødvendig) eller du kan reise på TUL og betale selv. 

Anonymkode: 115db...3b2

AnonymBruker
Skrevet

UL. Legen var sikker på SA, men jaggu har jeg en 8- åring som ikke hører på meg nå, når jeg sier at han skal inn 😵💫

Anonymkode: ec9f0...f46

AnonymBruker
Skrevet

Ingen undersøkelse, kun blodprøve med to dagers mellomrom for å måle hcg.

Anonymkode: ce9de...deb

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting en fastlege kan gjøre. Du bestiller privat ultralyd om du ønsker å se om det er liv. 

Anonymkode: 6006f...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting en fastlege kan gjøre. Du bestiller privat ultralyd om du ønsker å se om det er liv. 

Fastlegen sendte henvisning til UL, som jeg fikk dagen etter. Uke 7+3. Fikk da tett oppfølging sv denne gynekologen frem til OUL. Lurt å være litt tydelig i hvilke behov en har. Uaktuelt for meg å vente et par døgn, når jeg kunne få svar allerede dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastlegen sendte henvisning til UL, som jeg fikk dagen etter. Uke 7+3. Fikk da tett oppfølging sv denne gynekologen frem til OUL. Lurt å være litt tydelig i hvilke behov en har. Uaktuelt for meg å vente et par døgn, når jeg kunne få svar allerede dagen etter. 

De færreste får henvisning videre, heldigvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, måle hcg med noen dagers mellomrom. Ved mistanke om svangerskap utenfor livmor (det var det ved min spontanabort pga ensidige smerter) henvises man til ultralyd. 

Anonymkode: 38d05...736

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, måle hcg med noen dagers mellomrom. Ved mistanke om svangerskap utenfor livmor (det var det ved min spontanabort pga ensidige smerter) henvises man til ultralyd. 

Anonymkode: 38d05...736

Måle hcg etter uke 6 er bortkastet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De færreste får henvisning videre, heldigvis. 

Jeg var veldig fornøyd jeg altså. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var veldig fornøyd jeg altså. 

Så fint for deg, det endrer ikke det faktum at de færreste får henvisning til TU. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...