Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en billig fritidsbolig, på attraktivt sted men uten innlagt vann, ikke kjørevei frem, enkel og gammel standard og festetomt, verdi på hytta ca 500 000. Men så.. festeavgift ca 12000, komm avgift ca 8000 strøm ca 16000, hytteskatt ca 6000? og når 'formue' sjal regnes ut mht formueskatt kanskje samme verdi som om dyr hytte samme område (som har vann, vei frem og kjøpt/eiet tomt), dvs lign verdi ca 4mill og ikke 500' som faktisk verdi.. Dette er realiteten i Fredrikstad kommune. Hvordan skal man med liten inntekt klare å ha en billig hytte da?? Den har stor affeksjonsverdi, det er der jeg har tilbrakt ferie i alle år (har ikke råd til å reise på dyre ferier). Ok, er heldig som har den, men kan virkelig staten overkjøre hytteeiere sånn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre kan det offentlige gjøre det, ja 

Har du mulighet til å få litt leieinntekter på hytten?

AnonymBruker
Skrevet
Humas skrev (20 minutter siden):

Jeg har en billig fritidsbolig, på attraktivt sted men uten innlagt vann, ikke kjørevei frem, enkel og gammel standard og festetomt, verdi på hytta ca 500 000. Men så.. festeavgift ca 12000, komm avgift ca 8000 strøm ca 16000, hytteskatt ca 6000? og når 'formue' sjal regnes ut mht formueskatt kanskje samme verdi som om dyr hytte samme område (som har vann, vei frem og kjøpt/eiet tomt), dvs lign verdi ca 4mill og ikke 500' som faktisk verdi.. Dette er realiteten i Fredrikstad kommune. Hvordan skal man med liten inntekt klare å ha en billig hytte da?? Den har stor affeksjonsverdi, det er der jeg har tilbrakt ferie i alle år (har ikke råd til å reise på dyre ferier). Ok, er heldig som har den, men kan virkelig staten overkjøre hytteeiere sånn??

Tomta som er dyr? Jeg har ikke festeavgift, betaler cirka 230 kroner i mnd. for kommunale avgifter inkl. vann og kloakk m.m. Strøm mye mindre fordi det er lengre nord. Ingenting i formueskatt, da den ikke er verd over 1,7 mill. 

Det er ikke staten, men kommunen som overkjører her. 

Anonymkode: a9828...e47

AnonymBruker
Skrevet

Ligningsverdien av boligen din kan du endre i skattemeldingen.

Anonymkode: ec40d...d1f

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge har tomten vært festet? Kan du løse den inn? : https://www.eiendomsrett.no/innlosning-av-festetomt/

Du sier selv at hytta er enkel, men innlagt strøm er en luksus som fort blir dyr i disse tider... Hytteskatten og kommunale avgifter får du ikke gjort noe med.

Har selv hytte i kommune uten hytteskatt, på eiet tomt uten innlagt strøm og vann. Koster meg kun vedlikehold og forsikring, men det er dyrt nok det altså...😛.

AnonymBruker
Skrevet
Humas skrev (1 time siden):

Strøm kan du jo spare på. Når det ikke er innlagt vann så er det bare å skru av strømmen når du ikke er der. 

Anonymkode: ba056...86c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hytte koster meg tett under 2000,- i boliglån og ca 500 kr i strømutgifter, så altså rundt 2500,- pr måned. I tillegg betaler jeg 1500,- i året i festeavgift og 500,- i året i kontingent til hytteforeninga (brøyting og annet vedlikehold av parkeringsplass/sti). Ingen hytteskatt.

Har en forholdsvis nøktern liten hytte på rundt 50 kvm, uten innlagt vann, og tar med søpla hjem, så slipper jo dermed kommunale avgifter på hytta.

TS, du betaler vel nesten maks festeavgift, så spørsmålet er jo om tomta virkelig er verdt så mye i festeavgift? I ditt tilfelle er det grunneieren som virker mest grisk og stikker av med den største delen av pengene dine. Du kan ikke søke om å få kjøpe ut snart?

Anonymkode: 3d2e1...8f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min hytte koster meg tett under 2000,- i boliglån og ca 500 kr i strømutgifter, så altså rundt 2500,- pr måned. I tillegg betaler jeg 1500,- i året i festeavgift og 500,- i året i kontingent til hytteforeninga (brøyting og annet vedlikehold av parkeringsplass/sti). Ingen hytteskatt.

Har en forholdsvis nøktern liten hytte på rundt 50 kvm, uten innlagt vann, og tar med søpla hjem, så slipper jo dermed kommunale avgifter på hytta.

TS, du betaler vel nesten maks festeavgift, så spørsmålet er jo om tomta virkelig er verdt så mye i festeavgift? I ditt tilfelle er det grunneieren som virker mest grisk og stikker av med den største delen av pengene dine. Du kan ikke søke om å få kjøpe ut snart?

Eller, nå ble jeg usikker; betaler du 12000 i festeavgift pr måned eller pr år? På ett år er det jo ikke så ille.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten hytte. Ikke innlagt strøm, så der betaler vi ikke noe (vel, vi betalte nærmere 100 000 for et skikkelig solcelleanlegg + elektriker…). Vi betaler i underkant av 2000 i året for festet tomt, og noe tilsvarende i eiendomsskatt, og rundt 1500kr for renovasjon. Og 750 i året per bil for parkering. 
Så betydelig billigere enn deres, men den ligger ikke i et attraktivt område. Festeavgift kan du ikke gjøre noe med, annet enn evt å kjøpe ut tomten neste gang det er mulig. Kan du redusere strømforbruket? Du må også regne med å betale skatt på en hytte, som er en luksusartikkel selv om du ikke synes det. Det er ingen selvfølge at man har råd til å beholde en arvet eiendom. 

Anonymkode: ef670...493

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller, nå ble jeg usikker; betaler du 12000 i festeavgift pr måned eller pr år? På ett år er det jo ikke så ille.

12' i festeavgift per måned har jeg ikke hørt noen har. Det er i året.. men med alt det andre så blir per døgn på hytta veldig dyrt. Og stedet er det viktigste for innhenting og psykisk helse, langt unna kjas og mas. 

Skrevet
13 minutter siden, Humas said:

12' i festeavgift per måned har jeg ikke hørt noen har. Det er i året.. men med alt det andre så blir per døgn på hytta veldig dyrt. Og stedet er det viktigste for innhenting og psykisk helse, langt unna kjas og mas. 

Det der"psykisk helse" argumentet kan du bare slå ifra deg... Det er ingen menneskerett å ha hytte, og har du ikke råd til å beholde den så må du selge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...