AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Advokatene tar seg idag betalt for hvert ord som slippes utav av kjæften på dem, og slik er det blitt også hos tannlegen, legekontoret, m.fl. Tannleger, firsører, bilverktader har etterhvert inngått en kollektivt avtale om å prissetting av deres tjenester, og først nå ein får regninger ein får seg ein stuss. Tidligere så betalte ein verkstaden for den tiden de brukte på å utføre en jobb + matrialkostnader. En tannlegefylling m/ mikroskopisk mengde (Adh One SDR Flow) kostet kr. 850, - Går ein til legen så tar konsultasjonen 5-10 min, og ein går utatt med en resept i hånden på noen apotekervarer som legene er hovudaksjonerer på + at ein må betale egenandel v/ legebesøk supsidiert av staten. Som lekamann må eg feste min lit til den jobben tannlegen , legen tar, og de har en sjølvkontrollerende jobb som ikkje så lett kan overprøves. Tannlegene har sin taktikk å beholde kundene,og en jobb som ansalgsvis burde tatt kort tid å utføre blir fordelt over flere dager. Kunden må ta seg fri fra jobben, og mange må også reise store avstander for å komme seg til tannlegen, og utføre en fillejobb. som tar anslagvis 10-15 min. Anonymkode: 2374f...535 1
nordlending Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Hadde du noen spørsmål også? Konsultasjoner har som oftest samme pris uansett hvor lange de er, legen tar betalt for selve timen, mens tannlegen gjerne tar betalt for selve undersøkelsen eller jobben, litt uavhengig av hvor lang tid det tar. 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Tar tannlegen din imot 12 pasienter i timen ? hvorfor tar du deg fri fra jobb og reiser store avstander for og få utført en « fillejobb» ? Anonymkode: adf6c...038 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 De flår folk. Jeg hadde et sting i munnen en gang etter at jeg hadde trukket en visdomstann. Da jeg var innom for kontroll noen uker etterpå, så spør tannlegen om han skal fjerne stinget. Joda, det kan du jo gjøre bekrefter jeg. Det han ikke forteller meg er at den ene lille tingen ble fakturert med 300 kroner. Det tok han ett sekund å ta bort tråden, og jeg hadde helt uten problem fått det til selv. Hadde jeg visst at det kom til å koste meg 300 kroner så hadde jeg åpenbart takket pent nei.... Anonymkode: d4908...786
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Har ingen problemer med at tannlege, frisør, lege osv koster penger. Men advokat - det er helt utrolig at man må ut med ville summer for å kunne etterleve norsk lov! Jeg står nå i en situasjon der arbeidsgiver har sagt meg opp, en helt ugyldig oppsigelse som ikke har noe rot i virkeligheten. Den kom som følge av store utfordringer med ny sjef, der jeg var den eneste som turte å si i fra. Men selv om jeg har loven på min side, og advokater som har gitt meg gratis saksvurdering mener jeg har en meget god sak, så hjelper det lite. Jeg har ikke pengene som trengs for juridisk bistand, og må bare akseptere urettferdighet og trakassering. DET har jeg problemer med! Anonymkode: 8ea94...331 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Jeg har kronisk gingivitt, og for meg koster en tannlegetime over 5000 kroner der jeg i all hovedsak får tannbehandling av en tannpleier. Jeg har 4 slike tannlegetimer i året. Jeg kan ikke noe for at jeg har tannkjøttsykdom engang, og får dekt en vel 50% av taksten. Bare sånn for å sette det litt i perspektiv. Hvis man en sjelden gang må betale 600 kr hos tannlegen for "en filleting" får en jo være glad for at en er frisk og at en slipper å bruke enorme summer på tannlege. Anonymkode: ade85...7ee 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Det er vel en type startpris på samme måte som hos veterinær, bilverksted, legetime, osv osv. Betalte 600 kr hos veterinær og, på tross av at de bare kikket på en klo og sa at 'den kommer til å gro fint av seg selv'. Anonymkode: 909a8...b01 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ingen problemer med at tannlege, frisør, lege osv koster penger. Men advokat - det er helt utrolig at man må ut med ville summer for å kunne etterleve norsk lov! Jeg står nå i en situasjon der arbeidsgiver har sagt meg opp, en helt ugyldig oppsigelse som ikke har noe rot i virkeligheten. Den kom som følge av store utfordringer med ny sjef, der jeg var den eneste som turte å si i fra. Men selv om jeg har loven på min side, og advokater som har gitt meg gratis saksvurdering mener jeg har en meget god sak, så hjelper det lite. Jeg har ikke pengene som trengs for juridisk bistand, og må bare akseptere urettferdighet og trakassering. DET har jeg problemer med! Anonymkode: 8ea94...331 Så du har ingen problemer med at markedet bestemmer for leger, frisører osv, men når det gjelder advokater, så skal de ikke få ta det markedet er villig til å betale?? Hadde du vært medlem av fagforening hadde du forresten fått dekket utgiftene. Har du sjekket om du kan få fri rettshjelp? Anonymkode: c2615...862 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel en type startpris på samme måte som hos veterinær, bilverksted, legetime, osv osv. Betalte 600 kr hos veterinær og, på tross av at de bare kikket på en klo og sa at 'den kommer til å gro fint av seg selv'. Anonymkode: 909a8...b01 Og du synes prisen på den konsultasjonen var grei ? Anonymkode: 2374f...535
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Det er dyrt å gå til tannlegen. Jeg betaler 1200 kr, for årlig sjekk.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du synes prisen på den konsultasjonen var grei ? Anonymkode: 2374f...535 Jeg synes den prisen er grei, med tanke på at den skal dekke lønna til både veterinær og dyrepleier, driftskostnader på bygget og vedlikehold/innkjøp av nytt utstyr, avgifter til staten osv. Anonymkode: 37c91...886 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 Folkeopplysningen med Andreas Wahl tar opp dette med tannleger. Ganske interessant: https://tv.nrk.no/se?v=KMTE31009121&autoplay=false Anonymkode: d8a41...b0a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #14 Skrevet 25. april 2022 Men dette dekker jo ikke bare tiden du er inne. Tannlegen bruker tid før og etter på å gjøre klar, samt jorunalføre. Det er gjerne en tannteknikker der. Resepsjonisten er der. Det er svindyrt utstyr, leide lokaler, strøm, og elektronikk. Skatter og avgifter. Dødtid gjennom dagen da de ikke akkurat har 10 pasienter i timen. Anonymkode: 9fa6f...2ea 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tar tannlegen din imot 12 pasienter i timen ? hvorfor tar du deg fri fra jobb og reiser store avstander for og få utført en « fillejobb» ? Anonymkode: adf6c...038 Idiotiske spørsmål du her "gulper opp" De fleste nordmann er har vel felles kjærnetid de er på jobb, og det gjelder også for tannleger. Kjenner ikkje til om det finnes ambulerende tannleger, og de har sine kontorer plassert sentralt. Mange bor fortsatt i distriktnorge m/ ferjeforbindelser, og lange reiseavstander tur /retur. Hvor mange passienter ein tannlege tar i mot i løpet av en time må du nesten spørre dem om Anonymkode: 2374f...535
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #16 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og du synes prisen på den konsultasjonen var grei ? Anonymkode: 2374f...535 Med tanke på at jeg tok opp veterinærens tid og undersøkelsesrom (tok ca en halvtime med snakk, råd og tips om videre behandling), så skjønner jeg jo at jeg må betale ja. Hverken timesprisen til veterinæren, utstyr som ble brukt, strøm, lokale eller noe annet er gratis. Hadde selvsagt vært deilig om det var egenandel-ordning hos både veterinær og tannlege (som hos lege). Anonymkode: 909a8...b01 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #17 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Idiotiske spørsmål du her "gulper opp" De fleste nordmann er har vel felles kjærnetid de er på jobb, og det gjelder også for tannleger. Kjenner ikkje til om det finnes ambulerende tannleger, og de har sine kontorer plassert sentralt. Mange bor fortsatt i distriktnorge m/ ferjeforbindelser, og lange reiseavstander tur /retur. Hvor mange passienter ein tannlege tar i mot i løpet av en time må du nesten spørre dem om Anonymkode: 2374f...535 Om det tar 5 minutter burde en jo være glad, ikke « faen at det ikke var masse feil med tennene mine, så jeg fikk mind 25 minutter» 😅 nei, det er ikke idiotidk oppgulp at du betaler for tiden som er satt av til deg. hva har felles kjernetid med dette og gjøre? Det er jo ditt valg og bosette deg usentralt. Hadde dette handlet om og få tannhelse inn under egenandel kunne jeg hengt med, men du vil at andre skal jobbe gratis for deg fordi du bor usentralt? Anonymkode: adf6c...038 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #18 Skrevet 25. april 2022 Athena79 skrev (14 minutter siden): Det er dyrt å gå til tannlegen. Jeg betaler 1200 kr, for årlig sjekk. Og hvor lang tid brukte tannlegen på den sjekken ?. Til samanligning betaler ein kr. 1200.- for en EU-kontroll,som verksatden bruker en 1 time ,og også de har kostbar utstyr, personell,og utgifter til lokaler. EU-kontrollen avdekte gjerne noen seriøse feil, og mangler som igjenn vil bidra til merarbeid for verkstedet. Konsultasjonen hos tannlegen vil også avdekke noen feil eller mangler som vil gji betydeleg merarbeid til tannlegen. Poenget : Der har gått økonomi i å gji faglige råd. (Som bilmekaniker skal eg neste gang sørge for å ta meg godt betalt når noen spør om tekniske råd i forb. med bil ). Og ein jobb som anslagsvis tar 10-15 min kan ein fordele over flere dager. Anonymkode: 2374f...535
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #19 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Idiotiske spørsmål du her "gulper opp" De fleste nordmann er har vel felles kjærnetid de er på jobb, og det gjelder også for tannleger. Kjenner ikkje til om det finnes ambulerende tannleger, og de har sine kontorer plassert sentralt. Mange bor fortsatt i distriktnorge m/ ferjeforbindelser, og lange reiseavstander tur /retur. Hvor mange passienter ein tannlege tar i mot i løpet av en time må du nesten spørre dem om Anonymkode: 2374f...535 Felles kjernetid gir ikke penger inn. Om de sitter 8 timer på jobb, og kun har en kunde som betaler 600kr, så er det dagens inntekt som skal dekke lønn, husleie, utstyr... Ambulerende tannlege vil for øvrig koste tilsvarende, for da skal man dekke bensin, innkjøp av en bil med god nok plass. For å ikke snakke om at kravene for hygiene er veldig strenge, og betraktelig vanskeligere overholde ved ambulerende virksomhet, og prisen det koster blir selvfølgelig fakturert kundene. Anonymkode: c3317...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 Fullstendig uenig i dette som skrives om tannleger basert på min egen erfaring. Har gått til samme tannlege i over et kvart århundre, alltid fått god og solid behandling, og ved akutte skader har tannlegen vært fleksibel i forhold til sin egen arbeidstid for å få reparert skaden så fort som mulig. Dersom det har vært behov for svært korte konsultasjoner for å slipe en nylig lagt fylling etc., har dette blitt gjort gratis. I tillegg er vedkommende imøtekommende, og behandler både meg og andre pasienter først og fremst som et menneske, ikke som en pasient. Dette førte til at jeg ble kvitt tannlegeskrekken jeg hadde problemer med tidligere. Prisene som betales, er basert på fastsatte takster for arbeidet som utføres, ikke arbeidstid. Kort sagt har jeg bare positive ting å si om tannlegen min, så det å sette alle tannleger i én bås, er i mine øyne fullstendig feil. Anonymkode: 9fcc5...546
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå