AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Jeg og mannen har solgt boligen vår og flyttet. Salg av tidligere bolig før jul gikk ikke like bra som håpet, og nå bor vi billig hos familie mens vi leter etter ny bolig. Avtalen var å spare alt vi kan til vi har funnet noe. Jeg har spart ganske mye og er skikkelig fornøyd med egen innsats. Mannen har derimot ikke hatt mye å overføre til sparekonto. Jeg syns svarene om hvorfor har vært litt vage, og i går kveld bestemte jeg meg for å sjekke kontoen hans. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. På kontoen var det ingen penger, og det sto over 10 000 i minus på kredittkortet. Hvorfor? Jo, fordi mannen har brukt omtrent halve lønningene sin på DRITT. Det vil si mobilspill og gambling.. Her har jeg altså spinket og spart lenge, jobbet ekstra og ikke kjøpt meg noe. Jeg har betalt mesteparten av de faste utgiftene slik at mannen også skulle få mulighet til å spare. Så har han altså brukt titusener på ingenting!!! Akkurat nå har jeg mest lyst til å bare flytte ut, men vi har to barn i barnehagealder, og jeg kommer garantert ikke til å ha råd til å kjøpe meg noe på egenhånd. I tillegg har vi i utgangspunktet et godt samliv, og mannen er hjelpsom og god. Jeg har ikke lyst til å gå. Han er derimot ikke et menneske som tar i mot hjelp, og denne bruken tyder jo virkelig på at han trenger det.. Stopper der så det ikke blir så grusomt langt. Råd? Anonymkode: 14312...469 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Ta det opp med han, på en saklig og rolig måte. Dette er jo et dobbelt svik. Det er penger brukt på spill og tull. Og det er løgner og skuffelse for deg. Om han virkelig er god, som du skriver, ser han det selv. Og bør da la deg få kontroll på kortene fremover. Anonymkode: 03e25...fc1 9 2
Leeloo Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Her ville jeg faktisk insistert på at lønna skal inn på felles konto du har kontroll på og han får beholde lommepenger, ingen gambling (han får heller game i spill der man ikke betaler noe)! og det hadde vært et ultimatum. Slikt forbruk blir ikke bedre, bare værre. I verste fall begynner han å forfalske din underskrift eller misbruke din bankID og setter dere begge i stor gjeld. 17
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Ta en prat med han, forklar at du er skuffet over han og at det ikke er noe vits å spare mot et felles mål når han ikke bidrar. Dersom det ikke blir bedre og du evt velger å gå så finnes det flere ting du kan gjøre for å få et sted å bo. Du kan f.eks søke husbanken om startlån/lån til en bolig. Skal du leie og trenger tre soverom ser jeg for meg at prisen på leie er høyere enn prisen på et lån. Det er ekstremt slitsomt å stå alene om alle utgifter over tid, spesielt hvis dere egentlig er to voksne som kan bidra. Da har man det bedre (og det er lettere å redusere forbruk) når man er alene om utgiftene til eget forbruk Anonymkode: 78b26...113 3
Kattekvinne Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Har dere noen avtaler økonomisk? Om dere ikke har det, så synes jeg ikke du kan holde det mot kjæresten din at han har brukt pengene han har til overs til tull. Har du sneket deg inn på nettbanken hans eller har dere tilgang til hverandres kontoer? Om du har sneket deg inn så er det ulovlig og et utrolig overtramp. Mitt råd er å snakke ordentlig om økonomi. Enten ha fellesøkonomi med felles budsjett, eller delt økonomi hvor dere deler fellesutgifter. Da kan han bruke sine ekstrapenger på hva det måtte være. Om det er mobilspill, hobbyer, utseende eller nips er rykende likegyldig. Jeg synes du er vel så vanskelig som kjæresten din her.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Kattekvinne skrev (16 minutter siden): Har dere noen avtaler økonomisk? Om dere ikke har det, så synes jeg ikke du kan holde det mot kjæresten din at han har brukt pengene han har til overs til tull. Har du sneket deg inn på nettbanken hans eller har dere tilgang til hverandres kontoer? Om du har sneket deg inn så er det ulovlig og et utrolig overtramp. Mitt råd er å snakke ordentlig om økonomi. Enten ha fellesøkonomi med felles budsjett, eller delt økonomi hvor dere deler fellesutgifter. Da kan han bruke sine ekstrapenger på hva det måtte være. Om det er mobilspill, hobbyer, utseende eller nips er rykende likegyldig. Jeg synes du er vel så vanskelig som kjæresten din her. De hadde vel en muntlig avtale om å spinke og spare? Anonymkode: 6776d...f4d 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Det er jo skikkelig egoløp fra hans side. Veldig frekt å utnytte din innsats og gode vilje. Ultimatum er det han forstår. Anonymkode: 12ff0...01d 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Jeg tenker han fra nå av skal betale 50% av felles utgifter, det at han ikke har penger er ikke ditt problem. Han får heller selge noe, lufte hunder for naboer e.l. Det er konsekvenser av hans egne handlinger, og du bør ikke falle for fristelsen med å hjelpe ham økonomisk. Det blir i så fall en gedigen bjørnetjeneste. Anonymkode: 64887...911 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Hvorfor har du betalt mesteparten av utgiftene? Tjener du mye mer enn han? Og hvorfor har dere ikke inngått en skriftlig avtale om hva som skal spares? Her må dere rett og slett få orden på økonomien! Som en annen skriver, lønn inn på felles konto, med et trekk som går til sparekonto den dagen lønnen kommer inn. Hvordan har det fungert før, da dette hadde bolig? Betalte du det meste da og? Har du to eller tre barn (virker som mannen din er litt 3. barn)? Ikke bare har han sveket deg og barna, men familien som dere bor rimelig hos og. Ikke alle slektninger som vil ha ekstra mor, far og to barn boende hos seg. De ønsker vel innerst inne at dere finner dere noe eget? Og du må slutte å ta på deg all jobben med å få økonomien til å gå rundt. Det er dere to om. Er han ikke innstilt på det, og voksen nok til å ta det ansvaret, må du vurdere om forholdet er liv laga. Anonymkode: 6dd57...a96 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 Hvis han lider av spillegalskap, er det ikke bare-bare å få han på rett kjøl igjen. Det holder som regel ikke bare å si "skjerp deg og kutt ut spillingen". Det er folk som har ruinert seg for livet på spilling. Har han muligens stiftet gjeld også, typ forbruksgjeld, for å ha til spillingen sin? Det er svært vanlig blant folk som lider av spillegalskap å låne penger til å dekke forbruket. Sjekk Gjeldsregisteret.com med bank id brikken hans.... et godt råd! Anonymkode: 9be5d...723 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Har dere lagt hverandre til på kontoene så dere har innsyn i hva som kommer inn og hva som går ut av penger? Jeg kan se hva min mann bruker pengene sine til og han kan se hva jeg gjør. Trenger ingen skriftlig avtale, det holder med at dere godkjenner via bank id. Som gift skal man ikke behøve å ha skriftlige avtaler, man er da gift. Anonymkode: da77c...78d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 https://hjelpelinjen.no/behandling-av-spilleproblemer/ Anonymkode: b7818...23a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 Kattekvinne skrev (10 timer siden): Har dere noen avtaler økonomisk? Om dere ikke har det, så synes jeg ikke du kan holde det mot kjæresten din at han har brukt pengene han har til overs til tull. Har du sneket deg inn på nettbanken hans eller har dere tilgang til hverandres kontoer? Om du har sneket deg inn så er det ulovlig og et utrolig overtramp. Mitt råd er å snakke ordentlig om økonomi. Enten ha fellesøkonomi med felles budsjett, eller delt økonomi hvor dere deler fellesutgifter. Da kan han bruke sine ekstrapenger på hva det måtte være. Om det er mobilspill, hobbyer, utseende eller nips er rykende likegyldig. Jeg synes du er vel så vanskelig som kjæresten din her. Eh, hæ? De har to barn i barnehagealder sammen, men hun skal ikke kunne holde det mot han at han har brukt penger til overs på tull? Og til TS skriver du om ulovligheter og overtramp?! Hæ?? Avtalen dem imellom ble forresten beskrevet i HI. Men det betyr intet for deg for deg fordi menn har full frihet til å svikte de nærmeste, mens dama bare er vanskelig uansett? Hva slags menneskesyn har du egentlig?? "Joda barn, vi må bo oppå familie fordi pappa har røra bort pengene, det er jo slikt kun pappaer har lov til, og vi må bare finne oss i det!" Anonymkode: f48e1...df8 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Her må kredittkortet hans fikses ASAP, og så må dere fikse så han ikke får kredittkort og du får kontroll. Har han spillegalskap får han komme seg til psykolog. Har han noe utstyr som kan selges? Golfutstyr, gaming-PC, Iphone, Rolex, sportsutstyr? Uvaner/luksus som kan avsluttes? Snop, brus, snus, røyk, energidrikk, kantinemat, kafémat, pub, kaffe ute, taxi, konserter/festivaler? Anonymkode: e3d35...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå