Gå til innhold

Her får dere en vanskelig oppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sykdom som heter akalasia. I korte trekk funker ikke spiserøret mitt og jeg sliter med mye mat. Mat som kommer opp igjen..som er vanskelig å spise.

Jeg lever så og si på sjokolade da dette er eneste som holder seg nede(veldig vanlig blant oss med akalasia)

Men jeg må få i meg noe...skal si jeg elsker indisk, thai og asiatiske mat ..men dette er retter som krever for mye tid og penger..

Men jeg savner å spise noe til lunsj som er godt og mettende.

Her er listen hva jeg IKKE kan spise

-egg.

-melk.(drikke)

-kjøtt(karbonader, pølser etc)

-bakevarer.(brød etc)

-smeltet ost.

-tinh som yoghurt etc kan gå.

-sånne protein drikker

-

Finnes det iheltatt noe jeg kan spise 🤦😳

Lykke til

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sofakona said:

Jeg har en sykdom som heter akalasia. I korte trekk funker ikke spiserøret mitt og jeg sliter med mye mat. Mat som kommer opp igjen..som er vanskelig å spise.

Jeg lever så og si på sjokolade da dette er eneste som holder seg nede(veldig vanlig blant oss med akalasia)

Men jeg må få i meg noe...skal si jeg elsker indisk, thai og asiatiske mat ..men dette er retter som krever for mye tid og penger..

Men jeg savner å spise noe til lunsj som er godt og mettende.

Her er listen hva jeg IKKE kan spise

-egg.

-melk.(drikke)

-kjøtt(karbonader, pølser etc)

-bakevarer.(brød etc)

-smeltet ost.

-tinh som yoghurt etc kan gå.

-sånne protein drikker

-

Finnes det iheltatt noe jeg kan spise 🤦😳

Lykke til

Jeg ser at det er en sjelden sykdom. 

Har du forhørt deg med Senter for sjeldne sykdommer ved Universitetssykehuset i Oslo? 

Ellers foreslår jeg engelskspråklige sider for tips om mat du kan spise, f.eks. https://www.achalasia-action.org/diet--.html og https://www.cedars-sinai.org/blog/esophageal-soft-diet-guidelines.html

Anonymkode: 83ad7...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Asiatiske retter krever ikke for mye tid eller penger. Anbefaler deg å sjekke ut youtube for forskjellige oppskrifter, der finner du både vegetar og vegan alternativer. Lager du en god middagsporsjon så har du mat for 2-3 dager.

Anonymkode: ca0ab...c68

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Billig og enkel linsegryte(stor porsjon så kan fryses ned

1 gul løk 
2–3 hvitløksfedd 
2–3 ss stekeolje f.eks. rapsolje 
2–4 ts rød curry paste (smak til, det er stor forskjell på merkene ) 
1 boks hermetiske tomater 4 dl 
1 liten boks kokosmelk                                        1 grønnsaksbuljongterning eller 1 ss pulver 
2 små bokser røde linser totalt 350 g, skylt 
2 never frisk spinat, grovhakket

Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn. 

Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til.

Tilsett linser og spinat. Rør til spinaten faller sammen.

Enkel og billig blomkålCurry(også stor porsjon)

2 stk blomkål 
1 stor rødløk 
2 stk hvitløksfedd 
1 stk rød chili , renset for frø 
1 ss frisk ingefær , revet eller finhakket 
1 ss rød curry paste 
1 boks kokosmelk 
salt 
frisk koriander og/eller mynte til pynt

Rens og skjær løken i tynne skiver. Finhakk chilien. Skrap skallet av ingefæren med en teskje.

Riv eller finhakk ingefær og hvitløk, og rens og del blomkålen i buketter.

Blomkålcurry: Varm oljen i en romslig stekepanne. Fres løk, hvitløk, ingefær og chili over middels varme til løken blir myk og gyllen.

Tilsett karri-pasta og fres videre et lite minutt.

Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken.

Gi det hele et oppkok og la det småkoke i ca. 5 minutter til blomkålen er mør. Smak til med mer salt om nødvendig

Spinatsnurrer(fryser og tar opp om moringen så er de tint innen lunsj)

20 g  Fersk gjær  
5 dl  Speltmel  
3 dl  Lunkent vann  
 Salt  
Fyll 
350 g  Frossen spinat  
1 Løk  
 Oliven  
 Soltørket tomat  
1 fedd  Hvitløk 

Smuldre gjær i en bolle og ha over lunkent vann. Rør rundt til gjæren er løst opp og tilsett litt salt. Ha i litt og litt mel og rør det inn slik at du hele tiden har kontroll på konsistensen. Her kan du variere litt med de meltyper du har og liker, og bruk gjerne litt sammalt mel - så blir den litt grovere. Det varierer fra meltype til meltype og fra pakke til pakke hvor mye væske som trengs, men deigen skal være ganske våt - da hever den best. Tilsett mer mel om det trengs. Ha over plast eller et lokk og la den heve en times tid, evt. i kjøleskapet over natten.

Lag så fyllet. hakk opp løken og stek den i en panne. Tilsett spinat og hvitløk - hakket eller revet. Krydre med salt og pepper. Hakk opp oliven og soltørket tomat 

Når deigen er ferdig hevet, kjevle den utover et melet underlag ca. ½cm tykk. Prøv å få et avlangt rektangel. Smør spinatblandingen utover og strø over oliven og soltørket tomat

Rull nå sammen deigen fra langsiden slik at du får en lang pølse (samme fremgangsmåte som kanelsnurrer). Det kan være greit å ha en bakeskrape om deigen har festet seg litt til underlaget. Skjær den opp i ca. 4-5 cm tykke skiver og legg disse til etterheving (ca. 30 min.) på et stekebrett med bakepapir.

Stekes i ovnen på 200°C i 15 minutter.

Asiatisk nudelsalat

1 pakker risnudler  
2 stk gulrøtter, skåret i strimler 
1 never grønn salat 
0.25 stk rødkål, strimlet 
1 stk rød chili 
0.5 stk potte koriander 
1 ts sesamfrø

Dressing

0.5 stk lime, saften 
1 ss brunt sukker 
1 ts sesamolje 
2 ss soyasaus 
1 cm revet ingefær

Kok nudler etter anvisning. skyll deretter nudlene i kaldt vann og la de renne av seg. Klipp nudlene i kortere seksjoner og legg i en bolle.

Skjær gulrøtter og rødkål i strimler, riv salaten og finhakk chili. Bland sammen grønnsakene og vend det hele over i bollen med nudler. 

Dressing: Rør sammen saften av lime, sukker, sesamolje, soyasaus og revet ingefær. Bland godt sammen med nudler og grønnsaker i bollen

Anonymkode: 15b36...16d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo tusenvis av matvarer som ikke er på den listen din. Så det er jo ganske mye du kan spise.

Anonymkode: 7f05b...22b

AnonymBruker
Skrevet

Er du i dialog med helsevesenet om behandling, TS?

Anonymkode: a1baa...6b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge nhi.no er dette en tilstanden som lar seg behandle, og for de fleste med god effekt. 

Jeg har noe som ligner, men har ikke noen diagnose utover for mye produksjon av magesyre. Spiser jeg sent på kvelden, våkner jeg at maten føles som den er på vei opp spiserøret sammen med syre.

At du liker retter med mye krydder er greit, men at du velger å spise det, synes jeg er rart. Selv tåler jeg krydder veldig dårlig. Likeså feit mat, kaffe osv. 

Har du fått denne diagnosen, eller har du bare funnet det på nettet og diagnostisert deg selv? Høres litt ut som det siste.

Jeg har vært hos spesialist som førte et slags "kamera" nedover i halsen min. Derav vissheten om for mye magesyre. I kortetrekk er beskjeden å ligge høyt med hode, ikke spise sent på kvelden (helst ikke etter kl 18), unngå krydret mat og så bruker jeg medisiner som hemmer syreproduksjonen.

Anonymkode: c56df...b89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg misforstår, men har du prøvd Gaviscon mikstur? Foreslår det fordi det legger seg oppå innholdet i magesekken. Du skriver at sjokolade er en av få matvarer som holder seg nede. Sjokolade ligger tungt/dypt i magesekken. Tenker da at Gaviscon som legger seg som et lokk oppå middagen kan forhindre at maten kommer opp igjen. 

Hvordan er måltidsrytmen din? Spiser du mange små måltider gjennom dagen? 
Hvordan fungerer det å drikke mat? Supper, smoothies o.l.? 

Anonymkode: c80d3...c1f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ifølge nhi.no er dette en tilstanden som lar seg behandle, og for de fleste med god effekt. 

Jeg har noe som ligner, men har ikke noen diagnose utover for mye produksjon av magesyre. Spiser jeg sent på kvelden, våkner jeg at maten føles som den er på vei opp spiserøret sammen med syre.

At du liker retter med mye krydder er greit, men at du velger å spise det, synes jeg er rart. Selv tåler jeg krydder veldig dårlig. Likeså feit mat, kaffe osv. 

Har du fått denne diagnosen, eller har du bare funnet det på nettet og diagnostisert deg selv? Høres litt ut som det siste.

Jeg har vært hos spesialist som førte et slags "kamera" nedover i halsen min. Derav vissheten om for mye magesyre. I kortetrekk er beskjeden å ligge høyt med hode, ikke spise sent på kvelden (helst ikke etter kl 18), unngå krydret mat og så bruker jeg medisiner som hemmer syreproduksjonen.

Jeg har fått diagnosen på sykehuset

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje jeg misforstår, men har du prøvd Gaviscon mikstur? Foreslår det fordi det legger seg oppå innholdet i magesekken. Du skriver at sjokolade er en av få matvarer som holder seg nede. Sjokolade ligger tungt/dypt i magesekken. Tenker da at Gaviscon som legger seg som et lokk oppå middagen kan forhindre at maten kommer opp igjen. 

Hvordan er måltidsrytmen din? Spiser du mange små måltider gjennom dagen? 
Hvordan fungerer det å drikke mat? Supper, smoothies o.l.? 

Det er ikke refluks som er problemet. Jeg spiser lite om dagen da jeg ikke får i meg så mye mat generelt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nåå er vel din syreproduksjon og hvilken type mat som trigger den temmelig irrelevant for TS sin situasjon.

Anonymkode: cdd02...8a4

AnonymBruker
Skrevet

https://www.asiatenmat.no/index.php/tom-kha-gai/51-produktkatagorier/produktforklaring/104-tom-kha-paste

https://asiabutikk.no/produkt/cari-massaman-aroy-d-massaman-curry-paste-400g-th/

Du kan kjøpe ferdig paste til indisk og thai. Bare sjekk at det ikke er melk i. Da slipper du masse ingredienser. Du kan jo droppe kjøtt og biter av grønnsaker om det er vanskelig å spise. Kokosmelk metter/gir hvertfall litt kalorier.

Anonymkode: 95f79...e8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (10 timer siden):

Det er ikke refluks som er problemet. Jeg spiser lite om dagen da jeg ikke får i meg så mye mat generelt

Du skriver at problemet er at maten kommer opp igjen. Er det da kramper som gjør det, eller hva er årsaken? Gaviscon vil legge seg som et lokk oppå innholdet i magesekken slik at det blir vanskeligere å få innholdet i retur. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 18.33):

Du skriver at problemet er at maten kommer opp igjen. Er det da kramper som gjør det, eller hva er årsaken? Gaviscon vil legge seg som et lokk oppå innholdet i magesekken slik at det blir vanskeligere å få innholdet i retur. 

Hun fortalte hva som var galt allerede i hovedinnlegget. Hvorfor insistere på at problemet må løses i magesekken når problemet er at maten ikke engang når dit? Hun spør om eksempler på retter hun kan spise, ikke hvordan å løse syreproblemer hun ikke har. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun fortalte hva som var galt allerede i hovedinnlegget. Hvorfor insistere på at problemet må løses i magesekken når problemet er at maten ikke engang når dit? Hun spør om eksempler på retter hun kan spise, ikke hvordan å løse syreproblemer hun ikke har. 

Hun skriver at hun sliter med at maten kommer opp igjen, og at sjokolade er en av få matvarer hun klarer å holde nede. Utover dette forklarer hun ikke mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun skriver at hun sliter med at maten kommer opp igjen, og at sjokolade er en av få matvarer hun klarer å holde nede. Utover dette forklarer hun ikke mer.

Sofakona skrev (På 25.4.2022 den 14.38):

Kanskje lurt å faktisk lese hovedinnlegget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...