Gå til innhold

Når øvrig familie og sosial krets har bestemt at det har gått lang nok tid til å tilgi voldelig eks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt hadde jeg et mangeårig forhold og flere felles barn med en utad svært hyggelig mann som i perioder mishandlet meg og barna stygt. Mest psykisk vold og frihetsberøvelse, men også fysisk.

Det aller verste var nok at han tok null ansvar når jeg kastet han ut og har siden den gang svertet meg på det groveste som har eskalert, snarere enn avtatt.Dette har ført til at jeg må kutte all kontakt.

I starten var alle svært forståelsesfulle og støttende. 
Men nå er det gått fem år og omtrent hele mitt nettverk mener jeg må glemme fortiden og se fremover. Familiemedlemmer og venner har for lengst tilgitt han og noen har ingen problemer med å omgås han på fritiden. 
Det er jo så lenge siden…

Er det virkelig sånn at hvis du utmåler en viss tid så har du sonet og skal inn i varmen igjen? Når det er ingen tegn til anger og nye løgner?

Han er ekstra hyggelig  mot mitt nettverk, som om han hevner seg indirekte på at de blir smigret av han.

Føler jeg sitter igjen med svarteper og det er jeg som skal skamme meg.

Vil tilføye ar jeg snakker sjeldent om han. Det er valget om å kutte kontakt med han jeg får kritikk for.

Anonymkode: c0aae...1c4

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De må jo være tilbakestående! Det er jo helt typisk svertetaktikk og de går fem på. Nei, stå på ditt TS, good riddance. 

Anonymkode: 80960...826

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Om det du skriver er sant vil jeg kalle det er klassisk tilfelle av en som tror han eier deg, tilnærmet sosiopatisk oppførsel... 

Ta får all del ikke opp kontakt.... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får selvsagt ta de valgene du må ta for å beskytte deg selv og barna dine. Hva andre ønsker får være opp til dem. Regner med at du har støtte fra rettsapparatet og eventuelt andre instanser om barna ikke har kontakt med faren, så da får du henvise til det om familie og nettverk stiller spørsmålstegn ved dine valg.

Anonymkode: b15b2...6b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Omgivelsene kan aldri forstå traumet, bearbeidingen og pregningen videre uansett. 

Hilsen 8 år alene, og fortsatt ikke stoler på noen mann. 

Det ble prisen etter 20 år med en narsissist.  Vold utøvet. Psykisk, seksuelt og økonomisk.  Svertekampanjen var også med i etterkant.

Anonymkode: 0753b...587

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

De velger om de ønsker kontakt med ham.

Og du velger selv det du må for å beskytte din egen psyke. 

Anonymkode: f7ecc...f28

AnonymBruker
Skrevet

Har det vært anmeldelse? Samvære? Uenighet om samvære? Ønsker han samvære nå?

Anonymkode: 25a5d...942

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bestemmer ingen andre enn du om du skal ha kontakt med han. Har han krav på samvære, så trenger du ikke ha direkte kontakt med han for det, eller tilgi han. Skal du måtte bli utsatt for nye traumer bare fordi andre lar seg lure av masken hans??

• Nyttig 2
Skrevet

Beklager å si det, men du har tydeligvis mange enkle og naive sjeler i familien og omgangskretsen. 😳 Hvordan er det mulig at voksne folk er så lettlurte og godtroende? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De forstår nok ikke virkelig.

Jeg tenker å gjøre det slutt med min mann, og vil ikke engang fortelle noe om grunnen til endel av de "nærmeste" hos meg.

De ville ikke droppet han uansett.. Hadde nok trodd jeg overdrev og var dum som ikke stakk fra han før hvis han var så ille.

Anonymkode: 92e1a...257

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De forstår nok ikke virkelig.

Jeg tenker å gjøre det slutt med min mann, og vil ikke engang fortelle noe om grunnen til endel av de "nærmeste" hos meg.

De ville ikke droppet han uansett.. Hadde nok trodd jeg overdrev og var dum som ikke stakk fra han før hvis han var så ille.

For en forferdelig situasjon! 😓 ønsker deg masse lykke til med å komme deg helskinnet ut av forholdet. Og håper du får god hjelp til å bygge deg opp igjen. ❤️🤗 Du må søke hjelp hos krisesenter og fagpersoner. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
charlotte0 skrev (6 minutter siden):

For en forferdelig situasjon! 😓 ønsker deg masse lykke til med å komme deg helskinnet ut av forholdet. Og håper du får god hjelp til å bygge deg opp igjen. ❤️🤗 Du må søke hjelp hos krisesenter og fagpersoner. ❤️

Ja.. Helt surrealistisk. Takk! Kjenner at det har tatt på kreftene å leve sånn. Og at det føles vanskelig å skulle avslutte, for vi må ha kontakt pga barna uansett. Blir liksom ikke kvitt han. Må bygge meg opp litt før jeg tar steget.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg også ut av et voldelig forhold. En god stund etter bruddet valgte jeg å fortelle foreldrene mine hva han gjorde, blant annet fordi jeg stadig vekk fikk høre at jeg ga opp ekteskapet for lett og ikke tok hensyn til barna. Men etter det virker det som om de har glemt det jeg fortalte. Det samme med enkelte venninner. De synes det er forferdelig der og da når jeg forteller, men «glemmer» senere og skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke vil forholde meg til han. Min eks er også veldig hyggelig og omgjengelig utad. 
Tror ingen som ikke selv har opplevd det eller vært nære på en som har opplevd det kan forstå. Mine søstre, som jeg snakket mye med mot slutten og støttet meg på vei ut, hater han fremdeles. 

Anonymkode: f0326...441

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Min familie sier de vil være «nøytrale» og opprettholde vennskap med min eks selv om de vet at han var voldelig mot meg. Jeg orker ikke bruke mer tid på å være bitter over det, bare faser de ut. Har kontakt når jeg trenger de, ellers ikke. 

Anonymkode: 0ca07...f16

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter min erfaring er dette vanlig. Har opplevd overgrep innad i familien, og tilnærmet alle i familien har nå kontakt med han. Jeg har gjort det klart at jeg ikke ønsker det, men de må gjøre som de vil. Han har sonet sin straff, så går fint for meg at de har kontakt. 

Anonymkode: c8da6...db3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kom meg også ut av et voldelig forhold. En god stund etter bruddet valgte jeg å fortelle foreldrene mine hva han gjorde, blant annet fordi jeg stadig vekk fikk høre at jeg ga opp ekteskapet for lett og ikke tok hensyn til barna. Men etter det virker det som om de har glemt det jeg fortalte. Det samme med enkelte venninner. De synes det er forferdelig der og da når jeg forteller, men «glemmer» senere og skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke vil forholde meg til han. Min eks er også veldig hyggelig og omgjengelig utad. 
Tror ingen som ikke selv har opplevd det eller vært nære på en som har opplevd det kan forstå. Mine søstre, som jeg snakket mye med mot slutten og støttet meg på vei ut, hater han fremdeles. 

Anonymkode: f0326...441

TS her. Dette var beskrivende ja. Mange av mine betrodde er smarte og snille, veldig sjokkert når de hører meg fortelle. Men så nullstiller de seg og blir like sjokkert neste gang som de ikke aner hva han har gjort før. Noen utbryter, holder han på ennå? Trodde han var ferdig no.

Det er maks 1-2 personer i nettverket mitt som ser han for den han er.

Takker for alle fine og kloke svar.💗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her. Dette var beskrivende ja. Mange av mine betrodde er smarte og snille, veldig sjokkert når de hører meg fortelle. Men så nullstiller de seg og blir like sjokkert neste gang som de ikke aner hva han har gjort før. Noen utbryter, holder han på ennå? Trodde han var ferdig no.

Det er maks 1-2 personer i nettverket mitt som ser han for den han er.

Takker for alle fine og kloke svar.💗

Trodde han var ferdig nå... Det er jo bare den masken han brukte utad da han var sammen med deg 😢 Dessuten forandrer ikke sånne folk plutselig personlighet. Og om de skulle gjøre det, så vil kroppen din (og barnas) aldri glemme... Derfor vil du aldri kunne ha et normalt forhold til den fyren igjen. Kroppen din vil trolig reagere på hans nærvære uansett hvor snill han har blitt. Om familien din vil tilgi han, så får de jo gjøre det. Men de kjenner jo ikke dette på kroppen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trodde han var ferdig nå... Det er jo bare den masken han brukte utad da han var sammen med deg 😢 Dessuten forandrer ikke sånne folk plutselig personlighet. Og om de skulle gjøre det, så vil kroppen din (og barnas) aldri glemme... Derfor vil du aldri kunne ha et normalt forhold til den fyren igjen. Kroppen din vil trolig reagere på hans nærvære uansett hvor snill han har blitt. Om familien din vil tilgi han, så får de jo gjøre det. Men de kjenner jo ikke dette på kroppen.

Sant.

Det som plager meg er at de sidestiller det å tilgi og ta opp kontakt med noe edelt og sterkt, mens å kutte ut kontakt permanent  er noe negativt, som jeg er bitter.

Folk sidestiller det med uenigheter man har med friske mennesker. Dette kan ikke anvendes på dysfunksjonelle personer.

TS

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...