Gå til innhold

Foreldre som sender sjuke unger hjem til andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et klassisk borettslag der "alle henger hos alle" og unger flyr på døra inn og ut hos hverandre hele tiden. Det i seg selv er null problem, men vennene til vår minste er såpass små enda at de alle fleste foreldrene vet hvor de er og hvor de går. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor så mange foreldre sender ungene sine ut (eller inn) hos andre for å leke når ungene er sjuke. Vi har disse ungene innomhus HELE tiden og jeg er så lei for vi får alt som går. Bare nå i helga viste det seg at to av tre unger var sjuke og i mitt hode burde vært hjemme. En av de hostet og surklet noe voldsomt og den andre hadde spydd(!) tre ganger samme dag. Mine unger er heldigvis friske enda, det vil si hverken skole eller barnehage har ringt enda, men jeg våknet 03.30 i dag med magesmerter og sitter her nå med kvalme og diare. Jeg er altså så sjukt lei og jeg skjønner det ikke.

Er det virkelig for mye forlangt at folk holder ungene sine hjemme hvis de er sjuke selv om de er i fin form? 

Anonymkode: 3fd7b...969

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var normalt å holde de hjemme hvis de er sånn 😬

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (4 minutter siden):

Trodde det var normalt å holde de hjemme hvis de er sånn 😬

Jeg også og det er hvertfall normal praksis hos oss. Ja, det er kjedelig med unger som er sjuke men likevel i god form, slik er mine som regel også. Og ja, unger som er sjuke men i god form kjeder seg stort sett veldig å har sjeldent lyst til noe annet enn å ut å leke med venner. Men det hjelper altså ikke. Om ungen din spyr tre ganger etter å ha spist et sted der du tror maten kan ha vært dodgy så holder du ungen likevel hjemme til du er helt sikker på at det ikke er omgangssjuke. Ja, kanskje ungen din er BARE litt småsurklete i brystet og kanskje ungen din BARE har litt vondt i magen. Men det blir også sjukt slitsomt for oss som blir gående med ALLE disse greiene konstant fordi du undervurderer hvor smittsom ungen din er. GAH 😩

AnonymBruker
Skrevet

Den ene jenta mi er sånn spyunge. Hun spyr hver gang hun har snør, eller hvis hun gråter for mye, eller når hun har neseblod og får mye blod i halsen (beklager detaljer). Men altså, det er ikke omgangssyke, hun har fra fødselen av underutviklet lukkemuskel, det har blitt mye bedre men altså, fortsatt "glad i å spy". Vi ble engang beskyld av naboene for å sende bort en syk unge - da hun selv eller storebroren har fortalt at hun spydde tidligere om natten. Og det var veldig pinlig og veldig flaut, men jeg kan heller ikke gå rundt å fortelle alle medisinsk historie til min datter. Det var altså ikke omgangssyke eller noe annet smittsomt. 

Jeg sier ikke at det er slik hos dere også, men du kan jo spørre foreldrene, kanskje de er også hundre prosent sikre på at det ikke er smittsomt sykdom. 

Og ja, selvsagt holder vi ungene hjemme og adskilt fra vennene og barnehagen/skolen, når de er syke. 

Anonymkode: 0678c...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over - det kan være mange grunner til at barn kaster opp. Vi har selv et barn med forstoppelse (kronisk). Er i et slags behandlingsforløp gjennom sykehuset, men hun kaster ofte opp om morgenen. Har varslet skolen slik at de ikke skal tro vi er verdens verste foreldre som sender henne på skolen når hun har kommet seg. Men det er så ofte at hun kan rett og slett ikke bli hjemme hver gang hun har kastet opp, da ville hun gått glipp av mye undervisning.

Hun er såpass stor nå at hun skjønner at folk kan reagere hvis hun nevner at hun har kastet opp samme dag, så hun er flink og ikke snakker om det. Men da hun var lita, var det ikke så lett å holde tett. Så da reagerte nok vennenes foreldre. Men vi hadde ikke lyst til å fortelle alle byen om vår datters medisinske problematikk.

Anonymkode: 5c418...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme opplevde jeg da barna var små. Verste var ene gangen de sendte barnet sitt med omgangssyke til oss, og barnet kastet selvfølgelig opp hjemme hos oss. Da vi kontaktet foreldrene, sa de at det var jo 2 timer siden sist hun hadde kastet opp. Det skal jo gå 48 timer da de har omgangssyke. Dagen etter skulle jeg gjennom full buk plastikk, og sy magemuskler. Fikk selvfølgelig omgangssyke etter operasjonen. Virkelig ikke gøy å kaste opp med helt nylig sydde magemuskler. Ikke kan jeg bruke sterke smertestillende heller. Så der og da så forbannet jeg de foreldrene en god del.

Anonymkode: 0e4b2...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor i et klassisk borettslag der "alle henger hos alle" og unger flyr på døra inn og ut hos hverandre hele tiden. Det i seg selv er null problem, men vennene til vår minste er såpass små enda at de alle fleste foreldrene vet hvor de er og hvor de går. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor så mange foreldre sender ungene sine ut (eller inn) hos andre for å leke når ungene er sjuke. Vi har disse ungene innomhus HELE tiden og jeg er så lei for vi får alt som går. Bare nå i helga viste det seg at to av tre unger var sjuke og i mitt hode burde vært hjemme. En av de hostet og surklet noe voldsomt og den andre hadde spydd(!) tre ganger samme dag. Mine unger er heldigvis friske enda, det vil si hverken skole eller barnehage har ringt enda, men jeg våknet 03.30 i dag med magesmerter og sitter her nå med kvalme og diare. Jeg er altså så sjukt lei og jeg skjønner det ikke.

Er det virkelig for mye forlangt at folk holder ungene sine hjemme hvis de er sjuke selv om de er i fin form? 

Noen tenker bare på seg selv og driter i andre! Mange som sender i bhg og skole og hjem til folk selv om de spyr eller har diare..  

Anonymkode: 9f71a...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette hadde jeg nektet å finne meg i, og hadde gitt klar beskjed til de foreldrene det gjelder at det er helt uaktuelt å sende syke barn hjem til oss. 

Noe av det frekkeste jeg har hørt, og lurer på hvor omsorgen for egne barn er også, når de bare sender dem ut og rundt omkring mens de helt åpenbart er syke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...