AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Jeg har en jobb hvor vi arbeider turnus med kveld og helg, pluss helligdager. Vi har i tillegg til fast ansatte, som meg, også en del vikarer og studenter. Søndags- og helligsdagsvakter er særlig populære blant de to sistnevnte gruppene, grunnet dobbelt betaling. Vi som jobber fast 100% kan velge mellom avspasering eller utbetaling av eventuelle plusstimer vi måtte ha. Uansett, min nærmeste leder fortalte at så lenge jeg ikke har minustimer vil en hvilken som helst ekstravakt, også dagtid på en hverdag, gi meg dobbelt antall timer av hva jeg faktisk jobber. Dette var jeg ikke klar over før, men det er noe jeg har benyttet meg av nå i vinter hvor mange var syke: Jeg tok ektravakt på dagtid på fridagene mine, og timene har jeg spart opp for å kunne avspasere uten å bli trukket i lønn (trenger det fordi jeg ikke får nok sommerferie til å dekke opp for alle ukene med stengt barnehage). Men, en annen mellomleder har sagt at de i fremtiden sannsynligvis heller vil benytte vikarer i stedet for oss faste til ekstravakter fordi ledelsen mener det spekuleres i dette: Folk ser på vaktplanen og setter seg opp ekstra der det er ledig, og blir deretter sykmeldt eller tar egenmelding, og vips, får de betalt dobbelt opp for dager de uansett skulle hatt turnusfri! Jeg er faktisk sjokkert, dette var også noe jeg ikke var klar over. Vi har MYE sykefravær på arbeidsplassen. Og budsjettet sprekker nesten hvert år grunnet høye personalkostnader. Men da er det jo "høl i hue" med regler som dette? Det er stort sett de samme menneskene som har sykefravær støtt og stadig, man ser jo et mønster der i hvem som har dårlig arbeidsmoral. Jeg mener at hvis du blir syk til en ekstravakt så burde du selvsagt IKKE få betalt for denne heller! Jeg ville aldri forventet å få betalt hvis jeg ikke kunne stille likevel. Det får holde med sykepenger for ordinær lønn. Hva mener dere andre? Og hvordan praktiseres dette andre steder? Noen jurister eller andre med kompetanse som kan svare på om lovverket bare ER slik? Jeg er tydeligvis ikke oppdatert på alle mine rettigheter i arbeidslivet, men så er jeg ikke av typen som utnytter systemet for alt det er verdt heller. Anonymkode: 8a1c9...660
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Hvis du er satt opp på og har takket ja til en vakt, skal du ha betalt ved sykdom. At folk velger å svindle den generøse sykemeldingsordningen vi har i Norge er et stort problem for fellesskapet. Anonymkode: 757d1...b0e 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Kjent problem her også, ja. Men det er ellers også ganske vanlig at man heller bruker vikarer/deltidsansatte for å dekke opp ekstra vakter fremfor fast ansatte som får overtid. I min jobb må vi ha eksplisitt avtale med nærmeste leder for å få lov til å jobbe over 100% fordi det er mye dyrere for arbeidsgiver å betale overtid enn å bruke annet personale. Til syvende og sist er det jo brukerne av tjenesten (i mitt tilfelle barna, for jeg jobber på skole) som «lider» mest av denne ordningen. Blir mye bruk av tilfeldige vikarer fordi de som kjenner barnegruppa blir for dyre. Anonymkode: 1d03d...a14 3
Whistler Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Dette er en feiltolkning fra arbeidsgiver. Om ekstravaktene regnes som overtid er det ingen ting som skal kompenseres ved sykemelding. Det skal rett og slett bortfalle. På den andre siden er det mest økonomi for arbeidsgiver å benytte deltidsansatte og vikarer uansett da de ikke skal ha overtidskompensasjon før de enten passerer timetallet for hundre prosent stilling, jobber mer enn ni timer på en enkelt dag eller mer enn førti timer i en enkelt uke. 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Whistler skrev (1 time siden): Dette er en feiltolkning fra arbeidsgiver. Om ekstravaktene regnes som overtid er det ingen ting som skal kompenseres ved sykemelding. Det skal rett og slett bortfalle. På den andre siden er det mest økonomi for arbeidsgiver å benytte deltidsansatte og vikarer uansett da de ikke skal ha overtidskompensasjon før de enten passerer timetallet for hundre prosent stilling, jobber mer enn ni timer på en enkelt dag eller mer enn førti timer i en enkelt uke. Takk for kyndig svar! På dagtid på vanlige ukedager er nok våre vanlige vikarer og deltidsansatte relativt utilgjengelige, mange av dem er som sagt studenter. Hvis ikke hadde sikkert arbeidsgiver benyttet seg av dem oftere. Men, "godt" å høre at her er det en feiltolkning. I ytterste konsekvens risikerer jo arbeidsgiver å betale 3 ganger for samme vakt, hvis sykefravær er årsaken til at vakten må utlyses: Først sykepenger til den som egentlig skulle jobbe, deretter doble sykepenger til den fulltidsansatte som påtok seg ekstravakten men så ble syk (eller "syk"), og så lønn til tredjemann som man muligens får tak i. Ikke rart personalkostnadene er skyhøye. Anonymkode: 8a1c9...660
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Hvis det er de samme tre personene det gjelder hver gang, kan vel leder si til dem at de ikke får skrive seg opp på ekstravakter? Anonymkode: 97534...91b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Overtidsbetaling bortfaller hvis ekstravakt blir syk. En må ha faktisk jobbet vakten for rett til overtidsbetaling. Da er det kun timelønn for vakten som utbetales. Anonymkode: 67a21...b17
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Overtidsbetaling bortfaller hvis ekstravakt blir syk. En må ha faktisk jobbet vakten for rett til overtidsbetaling. Da er det kun timelønn for vakten som utbetales. Anonymkode: 67a21...b17 OK, men vanlig timelønn er jo også heeelt håpløst at skal utbetales til en som tar på seg ekstravakt ved siden av full stilling, og deretter blir syk. Såklart kan noen finne på å utnytte dette😏 Anonymkode: 8a1c9...660
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Whistler skrev (22 timer siden): Dette er en feiltolkning fra arbeidsgiver. Om ekstravaktene regnes som overtid er det ingen ting som skal kompenseres ved sykemelding. Det skal rett og slett bortfalle. På den andre siden er det mest økonomi for arbeidsgiver å benytte deltidsansatte og vikarer uansett da de ikke skal ha overtidskompensasjon før de enten passerer timetallet for hundre prosent stilling, jobber mer enn ni timer på en enkelt dag eller mer enn førti timer i en enkelt uke. Bør en ikke tenke på arb miljø også? Anonymkode: 8fb87...a0d
Whistler Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bør en ikke tenke på arb miljø også? Anonymkode: 8fb87...a0d Hva tenker du på? At folk blir syke av å ta på seg ekstravakter? Da er det jo enda bedre å gi de til noen andre. Eller tenker du på at man skal få overtidsbetalt for ikke å jobbe overtid? Kan du utdype kommentaren din litt nærmere?
Dropsen Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Men bør ikke sjefen se et mønster i dette da? Om det er de samme menneskene som får ekstravakter og blir sykemeldt tenker jeg... Kanskje arbeidsgiver burde slutte å gi de ekstravakter da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå