AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #21 Skrevet 27. april 2022 Selvfølgelig skal hun ikke jobbe fra 9-15, når hun får betalt for en 100 prosent jobb. Det sier seg jo selv! Vi som ikke har fleksitid må da jobbe fra 07:30-15:00, hvorfor skal man ta sånn hensyn? Hun får trossalt fulltidsbetalt, det forstår hun vel selv? Anonymkode: 30fee...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #22 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 13.07): Men det viktigste er vel resultatene den ansatte leverer, og ikke når oppgaver blir løst? Jeg synes du virker veldig opptatt av antall timer. Om en ansatt er fysisk tilstede men bruker tiden til å drikke kaffe og skravle med kollegaer er jo ikke det bedre, er det vel? Jeg synes du bør få oversikt over hva den ansatte produserer før du starter denne samtalen. Enkelte ansatte er høyeffektive og produserer mer på en kort arbeidsdag enn andre gjør på en lang. Noen gjør viktige men usynlige forberedelser utenom oppsatt arbeidstid. Få ting dreper lojalitet og motivasjon mer effektivt enn at arbeidsgiver tror man ikke leverer fordi man ikke sitter foran skjermen på kontoret hele arbeidstiden. Anonymkode: 6f292...d56 Har man en fulltidsstilling så skal man jobbe fulltid også. Drikke kaffe og skravle med kolleger? Er det det andre gjør i jobben sin? Jeg jobber i et fysisk yrke, og virkelig jobber fra 07:30-15:00. Det forventes vel av andre også. Anonymkode: 30fee...8e3
Krokenguri Skrevet 27. april 2022 #23 Skrevet 27. april 2022 Tja kan du ikke si at dere har god oversikt på hva som gjøres på arbeidsplassen, men at dere har lite oversikt på hva som gjøres hjemme. Og ønsker en forklaring på det. Ang at dere ikke får kontakt etter kl 15. Isåfall så er jo som om personen skal ha 80% stilling, hvis det går fint på jobben ellers. Eller om hun må sies opp feks kan jo ikke betale for 1,5 t jobb hver dag det ikke skjer noe
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #24 Skrevet 27. april 2022 Hos oss er det mange som er på kontoret i kjernetiden (0900-1430). Og så tar igjen arbeid på kveldstid. Sånn har vi alltid løst dette med fleksitid og kjernetid. Det er heller ikke lov å legge møter utenfor kjernetiden hos oss. Selv jobber jeg all tiden min på kontoret, men e-posten har jeg virkelig ikke oppe hele tiden. Det er jo den største tidstyven på kontoret. Så jeg tenker det koker ned til hvilke oppgaver den ansatte har. Skal hun sitte i resepsjonen må hun selvfølgelig være til stede, men er hun saksbehandler, controller etc. må det jo gå an å løse oppgaver på kveldstid. Anonymkode: 327a4...600
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #25 Skrevet 27. april 2022 Dette løses selvsagt enkelt ved at dere innfører tidsregistreringssystem. Enten kan dere kjøpe en av de mange elektroniske versjonene som finnes, eller så kan dere rett og slett innføre de gode gamle skjemaene hvor den ansatte må føre inn når hun kommer og når hun går. Disse leveres nærmeste leder for gjennomgang månedlig. I tillegg bør dere jo ha en form for kontroll på hvilke arbeidsoppgaver den ansatte utfører, samt ca. hvor lang tid det forventes at disse tar. Å være tilgjengelig på telefon ved behov på kveldstid, når hun har en arbeidstid som krever at hun tar igjen arbeid på kvelden, må den ansatte innfinne seg med. Dersom det medfører ulempe for den ansatte dersom arbeidsstedet ringer på visse tidspunkt så går det jo an å lage en avtale om når hun skal være tilgjengelig etter kontortid (f. eks. dersom hun spiser middag kl. 17 eller «Per» har svømmetrening onsdager. Dette kan den ansatte også legge inn i jobbkalenderen sin, og markere avtalene som private, slik at dere kan ta en titt i kalenderen hennes for å se når det ikke passer at dere tar kontakt. Men å kun være tilgjengelig for arbeidsgiver i 6 timer hver dag når arbeidsavtalen sier 7,5 timer er ikke noe arbeidstaker kan kreve) Anonymkode: 18bab...027
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #26 Skrevet 27. april 2022 Når det er sagt så er det MANGE arbeidstakere som jobber mye mer og langt mer effektivt hjemmefra, uten at det nødvendigvis er synlig for arbeidsgiver. Anonymkode: 18bab...027 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #27 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 12.38): Typisk norsk. Det skal ikke lønne seg å være effektiv. Du skal jobbe 8 timer. Basta! Anonymkode: 51156...072 Det er ikke det jeg skrev i det hele tatt. Anonymkode: 69c1c...9b2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #28 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette løses selvsagt enkelt ved at dere innfører tidsregistreringssystem. Enten kan dere kjøpe en av de mange elektroniske versjonene som finnes, eller så kan dere rett og slett innføre de gode gamle skjemaene hvor den ansatte må føre inn når hun kommer og når hun går. Disse leveres nærmeste leder for gjennomgang månedlig. I tillegg bør dere jo ha en form for kontroll på hvilke arbeidsoppgaver den ansatte utfører, samt ca. hvor lang tid det forventes at disse tar. Å være tilgjengelig på telefon ved behov på kveldstid, når hun har en arbeidstid som krever at hun tar igjen arbeid på kvelden, må den ansatte innfinne seg med. Dersom det medfører ulempe for den ansatte dersom arbeidsstedet ringer på visse tidspunkt så går det jo an å lage en avtale om når hun skal være tilgjengelig etter kontortid (f. eks. dersom hun spiser middag kl. 17 eller «Per» har svømmetrening onsdager. Dette kan den ansatte også legge inn i jobbkalenderen sin, og markere avtalene som private, slik at dere kan ta en titt i kalenderen hennes for å se når det ikke passer at dere tar kontakt. Men å kun være tilgjengelig for arbeidsgiver i 6 timer hver dag når arbeidsavtalen sier 7,5 timer er ikke noe arbeidstaker kan kreve) Anonymkode: 18bab...027 Enig i mye av dette, man må ha noen form for time/aktivitetsstyringsverktøy, hvis ikke mister man jo som leder fort oversikten når folk jobber hjemmefra. Men det er ikke helt uproblematisk at man skal ta igjen "telefontid" på kveldstid. Har man en jobb der man skal betjene telefon, så er man jo avhengig av å gjøre dette når kunder/klienter/andre jo også tar slike telefoner, og det er veldig ofte ikke på kveldstid. Anonymkode: 8d9e1...fe1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #29 Skrevet 29. april 2022 On 4/26/2022 at 12:38 PM, AnonymBruker said: Typisk norsk. Det skal ikke lønne seg å være effektiv. Du skal jobbe 8 timer. Basta! Anonymkode: 51156...072 Hvis du skaffer deg litt kunnskap om arbeidslivet i mange andre land, så ser du at dette overhodet ikke er typisk norsk. Det er HELT VANLIG å ha en fast arbeidstid, og langt mindre vanlig å kun ha arbeidsmål å oppnå, og dermed gå når man er ferdig. Særlig i "kontoryrker", er du renovasjonsarbeider eller noen som leverer post stiller det seg jo annerledes. Til saken: dette løses ganske enkelt ved å anskaffe et tidføringssystem. I min stilling har jeg ingen kjernetid ("full fleks"), men vi alle fører selvsagt timer. Anonymkode: 1248d...77c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #30 Skrevet 29. april 2022 Har dere et timesystem for å klokke seg inn og ut? Jeg trodde nesten arbeidsplasser var påkrevd dette, hvis ikke arbeidstiden er lik hver dag. Det er i alle fall veldig lurt, ingen blir overvåket, men alle må registrere når man faktisk er på jobb. Ville snakket med henne om forventninger og avklart dette. Hos oss er kjernetiden 9-14:30, men hvis man ikke jobber noe mer hjemme da, så har man jobbet 2 timer mindre enn man skal den dagen. Så hvis noen går tidlig bruker man fleksitiden sin, eller tar det igjen på kvelden. Dette vet alle på hvor jobb. Vi avklarer også om vi må jobbe kortere en dag, og igjen - det går på vår egen fleksitid. Anonymkode: 1e379...cdf 1
lillevill Skrevet 29. april 2022 #31 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 12.07): Vi er en liten familiebedrift og har en ansatt i prøvetiden. Hun har en kjernetid i sin kontrakt 9-15 fordi hun hver dag må hente sønnen sin i barnehagen før stengetid kl 16. Men vi ser ikke at hun jobber etter dette, det er ingen aktivitet på mail og hun sier hun ikke er tilgjengelig på telefon etter kl 15. Akkurat nå virker det som hun jobber 80% i denne stillingen. Arbeidsuke er 37,5 timer. Synes det er vanskelig å ta opp, men hvordan hadde dere reagert i denne situasjonen? Anonymkode: 1d227...05d alle jeg kjenner som har barn og fulltids jobb, må hente i barnehage / skole, og jobber inn tiden på kvelden. Jobben hennes er kanskje ikke å bla i mailen sin. hun er vel ikke ansatt som email leser. men som noe annet? 1
lillevill Skrevet 29. april 2022 #32 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 12.07): Vi er en liten familiebedrift og har en ansatt i prøvetiden. Hun har en kjernetid i sin kontrakt 9-15 fordi hun hver dag må hente sønnen sin i barnehagen før stengetid kl 16. Men vi ser ikke at hun jobber etter dette, det er ingen aktivitet på mail og hun sier hun ikke er tilgjengelig på telefon etter kl 15. Akkurat nå virker det som hun jobber 80% i denne stillingen. Arbeidsuke er 37,5 timer. Synes det er vanskelig å ta opp, men hvordan hadde dere reagert i denne situasjonen? Anonymkode: 1d227...05d Det slo meg plutselig hvor uproft det er å lage en tråd på KG om hvordan man skal "snakke med ansatte" 😂 Dere har kanskje en leder, den lederen kan jo si til henne at jo, du må nok være tilgjengelig frem til 17, om ikke hun har lyst å jobbe redusert da? kan jo være det.
Kelsier Skrevet 29. april 2022 #33 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere et timesystem for å klokke seg inn og ut? Jeg trodde nesten arbeidsplasser var påkrevd dette, hvis ikke arbeidstiden er lik hver dag. Det er i alle fall veldig lurt, ingen blir overvåket, men alle må registrere når man faktisk er på jobb. Ville snakket med henne om forventninger og avklart dette. Hos oss er kjernetiden 9-14:30, men hvis man ikke jobber noe mer hjemme da, så har man jobbet 2 timer mindre enn man skal den dagen. Så hvis noen går tidlig bruker man fleksitiden sin, eller tar det igjen på kvelden. Dette vet alle på hvor jobb. Vi avklarer også om vi må jobbe kortere en dag, og igjen - det går på vår egen fleksitid. Anonymkode: 1e379...cdf Jeg for min del har aldri jobbet et sted med er timesystem for å klokke seg inn og ut. Kan skjønne at det er vanlig i butikk o.l., men med en kontorjobb? Nei. Pluss, hvis man skal bruke timesystemet for å kontrollere at ansatte jobber fulltid, så er dette overvåkning, og dessuten er kontrolltiltak som skal avklares med tillitsvalgte ihht. arbeidsmiljøloven. Det kan selvfølgelig være helt uproblematisk, men det er absolutt overvåkning.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #34 Skrevet 29. april 2022 Kelsier skrev (54 minutter siden): Jeg for min del har aldri jobbet et sted med er timesystem for å klokke seg inn og ut. Kan skjønne at det er vanlig i butikk o.l., men med en kontorjobb? Nei. Pluss, hvis man skal bruke timesystemet for å kontrollere at ansatte jobber fulltid, så er dette overvåkning, og dessuten er kontrolltiltak som skal avklares med tillitsvalgte ihht. arbeidsmiljøloven. Det kan selvfølgelig være helt uproblematisk, men det er absolutt overvåkning. Det er helt vanlig i staten, for eksempel. For kontorjobber, som har fleksitid. Anonymkode: 69c1c...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #35 Skrevet 29. april 2022 Helt umulig å si om man ikke vet hva slags oppgaver den ansatte har. I og med at dere har satt en kjernetid på 6 timer, så må dere vel ha blitt enige om hvilke oppgaver hun skal ha de resterende 1,5-timene utenfor dette? Klarer hun å bli ferdig med alle sine oppgaver på 6 timer, så må dere prøve å finne flere oppgaver som hun kan gjøre. Anonymkode: dfc33...2a6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #36 Skrevet 29. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er helt vanlig i staten, for eksempel. For kontorjobber, som har fleksitid. Anonymkode: 69c1c...9b2 Ikke hos oss, vi fører timer selv og kan jobbe inn på kveld/helg, tillitsbasert. Stor statlig bedrift. Anonymkode: 05d07...e39
Gjest Albbas Skrevet 30. april 2022 #37 Skrevet 30. april 2022 17 hours ago, Kelsier said: Jeg for min del har aldri jobbet et sted med er timesystem for å klokke seg inn og ut. Kan skjønne at det er vanlig i butikk o.l., men med en kontorjobb? Nei. Pluss, hvis man skal bruke timesystemet for å kontrollere at ansatte jobber fulltid, så er dette overvåkning, og dessuten er kontrolltiltak som skal avklares med tillitsvalgte ihht. arbeidsmiljøloven. Det kan selvfølgelig være helt uproblematisk, men det er absolutt overvåkning. Det er kjempevanlig, det er jo den enkleste måten å ha kontroll på plusstimene sine hvis man har fleksitid... Overvåking å registrere når man har jobbet?? 🤦♀️🤦♀️🤦♀️
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #38 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis du skaffer deg litt kunnskap om arbeidslivet i mange andre land, så ser du at dette overhodet ikke er typisk norsk. Det er HELT VANLIG å ha en fast arbeidstid, og langt mindre vanlig å kun ha arbeidsmål å oppnå, og dermed gå når man er ferdig. Særlig i "kontoryrker", er du renovasjonsarbeider eller noen som leverer post stiller det seg jo annerledes. Til saken: dette løses ganske enkelt ved å anskaffe et tidføringssystem. I min stilling har jeg ingen kjernetid ("full fleks"), men vi alle fører selvsagt timer. Anonymkode: 1248d...77c Det er faktisk ikke så uvanlig å ha yrker der kun måloppnåelse er det som teller. Det blir sjelden mindre enn en vanlig arbeidsdag uansett, men hos oss må man jobbe til man gjør seg ferdig. Ikke gå hvis ting brenner selv om arbeidsdagen formelt er slutt. Anonymkode: 8d9e1...fe1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #39 Skrevet 30. april 2022 Kelsier skrev (17 timer siden): Jeg for min del har aldri jobbet et sted med er timesystem for å klokke seg inn og ut. Kan skjønne at det er vanlig i butikk o.l., men med en kontorjobb? Nei. Pluss, hvis man skal bruke timesystemet for å kontrollere at ansatte jobber fulltid, så er dette overvåkning, og dessuten er kontrolltiltak som skal avklares med tillitsvalgte ihht. arbeidsmiljøloven. Det kan selvfølgelig være helt uproblematisk, men det er absolutt overvåkning. Det finnes jo forskjellige kombinasjoner av dette, noen systemer registrerer automatisk når man kommer og går, og andre steder, som hos oss, så registrerer vi manuelt i en nettbasert portal. Vi har også en annen portal der vi registrerer hva vi bruker tiden på som i prosjekter, tiltak osv. Man kan gjerne kalle det overvåkning, men man er faktisk nødt til å ha oversikt over hva tiden går til for å se om man har kapasitet til mer, eller kanskje ikke kan si ja til nok et prosjekt om to uker. Anonymkode: 8d9e1...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #40 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke hos oss, vi fører timer selv og kan jobbe inn på kveld/helg, tillitsbasert. Stor statlig bedrift. Anonymkode: 05d07...e39 Jeg har jobbet i to store statlige bedrifter, og de har begge timeregistreringssystem. Men ikke for de ansatte som har særlig uavhengige stillinger. Synes timeregistrering er helt strålende (jeg har det ikke nå pga stillingen min), da har man full oversikt og det er i praksis lettere å forsvare avspasering. Anonymkode: 69c1c...9b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå