Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familiebedrift og har en ansatt i prøvetiden. Hun har en kjernetid i sin kontrakt 9-15 fordi hun hver dag må hente sønnen sin i barnehagen før stengetid kl 16. Men vi ser ikke at hun jobber etter dette, det er ingen aktivitet på mail og hun sier hun ikke er tilgjengelig på telefon etter kl 15. Akkurat nå virker det som hun jobber 80% i denne stillingen. Arbeidsuke er 37,5 timer. Synes det er vanskelig å ta opp, men hvordan hadde dere reagert i denne situasjonen? 

Anonymkode: 1d227...05d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi er en liten familiebedrift og har en ansatt i prøvetiden. Hun har en kjernetid i sin kontrakt 9-15 fordi hun hver dag må hente sønnen sin i barnehagen før stengetid kl 16. Men vi ser ikke at hun jobber etter dette, det er ingen aktivitet på mail og hun sier hun ikke er tilgjengelig på telefon etter kl 15. Akkurat nå virker det som hun jobber 80% i denne stillingen. Arbeidsuke er 37,5 timer. Synes det er vanskelig å ta opp, men hvordan hadde dere reagert i denne situasjonen? 

At det ikke er aktivitet på e-post, trenger jo strengt tatt ikke bety at hun ikke jobber, men jeg mener det er helt legitimt å kommunisere at man forventer at hun er tilgjengelig på telefon etter kl. 15. Trenger ikke pakke det inn som at dere er bekymret for om hun jobber 100%, men at man skal være tilgjengelig på telefon 7,5t hver dag er å forvente når man har en fulltidsstilling. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Er det perioder hvor det jobbes mer, for eksempel reise etc? Jeg har selv vært i litt samme situasjon, hvor jeg må dra fra jobb senest litt over 15 for å hente i barnehagen. Det skal sies at jeg er på jobb til ca 08:00. Og jeg jobber kveld/helg ved behov, og det er også endel reise slik at det blir ekstra timer der. Men i perioder jobber jeg ikke 7,5 timer hver dag. Min sjef har aldri tatt det opp med meg, og ser vel også at jeg har gode resultater og er veldig produktiv! Og som sagt, jeg er nok innafor timene mine og vel så det, sånn sett over tid, så situasjonen er ikke helt den samme. Men i denne situasjonen tenker jeg at den som har personalansvar må ta det opp med henne. Hvordan er det ift oppgaver, blir de gjort? Tilfredsstillende både kvalitet og kvantitet? Det går an å ta en samtale som ikke er konfronterende, men rett og slett si mye av det du har skrevet - at det kan se ut som om det jobbes færre timer enn full stilling, og hva hun tenker om det. Er det aktuelt å gå ned til 80% stilling? Tas disse timene igjen på kveld/helg? Etc. Rett og slett høre hennes perspektiv. Kanskje bør hun begynne å føre fleksitid (logge inn/ut)? 

Anonymkode: 69c1c...9b2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så klart du må ta dette opp. Men du trenger ikke være legge an sure-tonen når du tar det opp. Møt henne med respekt og forståelse for hennes situasjon og begynn feks med at du er klar over at hun må hente i barnehage. Så forklarer du at dere av den grunn lurer på om det beste er å endre avtalen til 80%.

Hvis ikke det er greit for henne, så må dere avtale konkret hvilke oppgaver hun skal jobbe med utenom kjernetid og konkret hvordan hun skal rapportere utførte arbeidsoppgaver til ledelsen. 

Anonymkode: 33098...3a1

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe timeføringssystem siden hun har fleksitid? Det er klart det kan oppstå diskusjoner om det hvis man ikke har kontroll på timene eller noen form for prosjektstyringsverktøy. Dersom ting blir gjort syntes jeg dere bør la tvilen komme den ansatte til gode som utgangspunkt, og så tar dere heller og innfører timeregistrering for alle ansatte (da gjerne med hvilke oppgaver som gjøres på de forskjellige tidspunktene) slik at dere får mer oversikt. Å ikke være tilgjengelig på telefon etter 15 kan hun dog ikke nekte dersom arbeidstiden er satt lenger enn det i arbeidsavtalen. 

Anonymkode: 8d9e1...fe1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan jobben legges opp er jo avhengig av hvilke arbeidsoppgaver hun har. Har dere behov for å ha kontakt på telefon etter kl 15 må dere finne en løsning på dette, det samme hvis det er behov for at hun svarer på e-poster utenom kjernetiden. Hvis dere har godkjent en slik fleksibel arbeidstid er det viktig at dere definerer hvilke forventninger dere har til henne. 

Snakk med henne på en hygglig måte, kanskje hun er veldig samvittighetsfull og gjør masse, men bare sender e-poster når hun er på kontoret. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det viktigste er vel resultatene den ansatte leverer, og ikke når oppgaver blir løst? Jeg synes du virker veldig opptatt av antall timer. Om en ansatt er fysisk tilstede men bruker tiden til å drikke kaffe og skravle med kollegaer er jo ikke det bedre, er det vel?

Jeg synes du bør få oversikt over hva den ansatte produserer før du starter denne samtalen. Enkelte ansatte er høyeffektive og produserer mer på en kort arbeidsdag enn andre gjør på en lang. Noen gjør viktige men usynlige forberedelser utenom oppsatt arbeidstid. Få ting dreper lojalitet og motivasjon mer effektivt enn at arbeidsgiver tror man ikke leverer fordi man ikke sitter foran skjermen på kontoret hele arbeidstiden.

Anonymkode: 6f292...d56

• Liker 17
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det viktigste er vel resultatene den ansatte leverer, og ikke når oppgaver blir løst? Jeg synes du virker veldig opptatt av antall timer. Om en ansatt er fysisk tilstede men bruker tiden til å drikke kaffe og skravle med kollegaer er jo ikke det bedre, er det vel?

Jeg synes du bør få oversikt over hva den ansatte produserer før du starter denne samtalen. Enkelte ansatte er høyeffektive og produserer mer på en kort arbeidsdag enn andre gjør på en lang. Noen gjør viktige men usynlige forberedelser utenom oppsatt arbeidstid. Få ting dreper lojalitet og motivasjon mer effektivt enn at arbeidsgiver tror man ikke leverer fordi man ikke sitter foran skjermen på kontoret hele arbeidstiden.

Dette kommer jo an på arbeidets art. Har man prosjektoppgaver e.l. som kan gjøres "når som helst" bare man forholder seg til fristene er det jo en ting. Men mange stillinger har også krav til kundeservice/tilgjengelighet på visse tidsrom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette kommer jo an på arbeidets art. Har man prosjektoppgaver e.l. som kan gjøres "når som helst" bare man forholder seg til fristene er det jo en ting. Men mange stillinger har også krav til kundeservice/tilgjengelighet på visse tidsrom. 

Joda. Men da har man gjerne ikke fleksitid samtidig. Og i hi er det ikke skrevet noe om at ting ikke blir gjort til rett tid. Bare at den ansatte ikke er på arbeidsplassen 37,5 timer i uka.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste av oss er ikke ansatt på prosjektbasis, men vi selger et visst antall timer per uke/måned av vår tid til arbeidsgiver. Men jeg er helt enig i at det er viktig å få oversikt over produksjonen til den ansatte før man tar en slik samtale. 
Hvis man er en sånn ansatt som løser oppgaver raskt (jeg er en sånn selv), får man jo ikke fri fordi man er ferdig med arbeidsoppgavene. Det vanlige er jo da at man får, eller selv ser, flere arbeidsoppgaver for å fylle den angitte arbeidstiden. Urettferdig i forhold til dem som jobber sakte? Kanskje, men økt innsats og produktivitet skal jo også lønne seg ift lønn og forfremmelser/opprykk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har kjernetid til kl 15, er det jo faktisk ok at hun avslutter for dagen kl 15. Vel å merke dersom hun jobber fra kl 7 om morgenen til vanlig.

Vi har også kjernetid 9-15. Jeg jobber ofte 7-15 fordi det passer best for meg. Min kollega jobber ofte  9-17, fordi det passer best for henne. Helt ok, det er jo derfor vi har kjernetid og flexitid.

Men vi har selvsagt et timeføringssystem som holder orden på arbeidstid pr dag, flexitid til gode, feriedager, sykedager osv. Det burde dere også ha.

Anonymkode: aa5da...2e3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ansett noen om dere ikke klarer å håndtere saker som dette.

Anonymkode: 1e1d1...057

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Reagert? Det er nå bare å kontakte henne 07 eller når hun starter da, for å se om hun er på jobb når hun skal?

Anonymkode: 05d07...e39

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste av oss er ikke ansatt på prosjektbasis, men vi selger et visst antall timer per uke/måned av vår tid til arbeidsgiver. Men jeg er helt enig i at det er viktig å få oversikt over produksjonen til den ansatte før man tar en slik samtale. 
Hvis man er en sånn ansatt som løser oppgaver raskt (jeg er en sånn selv), får man jo ikke fri fordi man er ferdig med arbeidsoppgavene. Det vanlige er jo da at man får, eller selv ser, flere arbeidsoppgaver for å fylle den angitte arbeidstiden. Urettferdig i forhold til dem som jobber sakte? Kanskje, men økt innsats og produktivitet skal jo også lønne seg ift lønn og forfremmelser/opprykk. 

Typisk norsk. Det skal ikke lønne seg å være effektiv. Du skal jobbe 8 timer. Basta!

Anonymkode: 51156...072

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å gi henne sparken?

Anonymkode: 22ad1...5c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er vel bare å gi henne sparken?

LOL, nei. Det er det ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kelsier skrev (1 minutt siden):

LOL, nei. Det er det ikke. 

Jovisst. En liten familiebedrift må skjære ned på utgifter og hun som nyansatt blir den første som må gå. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/25/2022 at 12:07 PM, AnonymBruker said:

Hva mener du, har hun kjernetid til kl 15 trenger hun vel ikke jobbe etter dette eller svare på telefon etter 15? Men da må hun begynne tidligere enn 9, selvsagt. Ingen aktivitet på mail, hva betyr det? Sender du mailer og får aldri svar? Er det en type jobb der man sender mye mailer? Du ser vel om jobben hun er satt blir blir gjort?

Anonymkode: ed325...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Typisk norsk. Det skal ikke lønne seg å være effektiv. Du skal jobbe 8 timer. Basta!

Anonymkode: 51156...072

Det handler ikke alltid bare om det i alle typer jobber. For rene prosjektjobber, så i mye større grad ja. Men mange stillinger så betaler arbeidsgiver også for tilgjengeligheten, og da er det selvsagt ikke innafor at man bare er tilgjengelig for arbeidsgiver seks timer om dagen når kontrakten sier åtte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp, men på en nysgjerrig, vennlig måte.. Som "hvilke oppgaver er det du utfører hjemmefra". og "Vi ønsker at du er tilgjenglelig på telefon hele arbeidstiden". 

Jeg må også gå tidlig for å hente i bhg. Jeg jobber det inn om kvelden. MEN: jeg er da ofte ikke pålogget jobben sine systemer. Jeg leser, jeg noterer, osv. Så det går ikke an å se at jeg er pålogget. Jeg leser aldri mail om kvelden. 

Anonymkode: 9e01f...31a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...