Gå til innhold

Holdbarhet brunost utover best før dato?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lokal butikk selger brunost veldig rimelig pga best før dato (april). Jeg er veldig glad i brunost, og spiser nok 1 kg i måneden. Men hvor lenge holder brunost seg utover best før dato? Om holdbarheten er bra, tenker jeg å hamstre :)

Anonymkode: edec2...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeeldig lenge.  Bare kjøp og spis.   😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ost og syrnede melkeprodukter ser jeg ikke på holdbarhetsdatoen. Så lenge det ikke er mugg på det er det ingen fare å spise. Det kan hende osten etterhvert kan bli tørr og kan tape smak etter lang tid men det er ikke farlig å spise med mindre det er mugg. Vi kaster altfor mye mat. «Best før» skulle vært forbudt å bruke som merking, det genererer matsvinn. «Siste forbruksdag» skal man derimot være mer forsiktig med. Men man kommer langt med sansene der også !

Anonymkode: fd096...819

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Veldig, veldig lenge.

https://coop.no/coop-marked/oppskrifter/tradisjonsmat/dette-visste-du-ikke-om-brunost/

Fra lenken:

…veldig holdbar. Det høye nivået av sukkerstoffer (laktose) gjør at brunosten er svært holdbar, særlig om den oppbevares riktig. Den bør stå i kjøleskap, mellom 0 og 4 grader. Da er vanlig holdbarhetstid minst 4 måneder, som er langt utover merket holdbarhetsdato. Ikke kast brunost bare fordi kalenderen viser at du er over datomerkingen, altså. Bare når du kan se mugg eller råte på osten bør den kastes.

Endret av Gjest
Lagt til lenke
Skrevet

Som de andre sier holder brunost lenge. Jeg ser aldri på datoen. Jeg har aldri opplevd at brunost blir muggen, selv om jeg oppdager en brunost bakerst i kjøleskapet som har ligget der lenge. I verste fall er det litt tørre kanter og da skjærer jeg bare kantene av og bruker resten. :) Så finner du billig brunost i datohyllene bare kjøp i vei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jeg svare på. Faren min flyttet utenlands og traff sin nye kone for mange år siden. Første gang farmor skulle hilse på henne ville hun ta med noe typisk norsk til henne, så hun tok med seg en sånn stor dekorert brunost. Stemoren min er et troll, hun misliker alt og alle, så for å vise sin nye svigermor hvor lite hun likte henne lot hun med vilje osten hun hadde fått i gave stå ute på kjøkkenbordet natten over. Hun visste ikke hva brunost er, hun oppfattet bare at det er en ost, så hun trodde at den ville bli skjemt når hun lot den stå ute natten over. Men det ble den ikke. Så da satte hun den på en hylle på kjøkkenet og ventet til neste dag, og så neste dag, osv. Og der stod den osten i flere ÅR! Den bare tørket inn, den ble aldri muggen. Jeg ler fortsatt hver gang jeg ser en sånn dekorert brunost. Er bare helt fantastisk at min fæle stemor ble overmannet av en brunost, og hun attpåtil måtte leve med den på kjøkkenhylla i flere år. 🤣

.image.jpeg.1492c4a503c09ef8bb084c3e05a57a18.jpeg

Anonymkode: 188d9...0f9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...