AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 https://frifagbevegelse.no/nyheter/bengt-58-vurderte-a-ga-av-som-62-aring-sa-sjekket-han-pensjonskontoen-sin-6.158.869143.1adc3df53f Noen tanker rundt denne artikkelen? Anonymkode: 6d11e...587
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://frifagbevegelse.no/nyheter/bengt-58-vurderte-a-ga-av-som-62-aring-sa-sjekket-han-pensjonskontoen-sin-6.158.869143.1adc3df53f Noen tanker rundt denne artikkelen? Anonymkode: 6d11e...587 Pensjon er langsiktig planlegging , og når man er ung, og frisk, og har ein jobb ein trivest i så er pensjon noe de ferreste ungdomer tenker på. Erna og Co øngste å ha folk lenger i jobb, og at de eldre skulle få høve å jobbe lenger, men hvem er de første som blir oppsagd når bedriften "skal redusere/ nedbemanne". Det skal lønne seg å jobbe lengst muleg, men å bli flyttet fra jobben, og over i lik-kleda er ikkje noen godt alternativ. Og hvor lenge ein holder ut i en jobb avhengi i høy grad hvilken en jobb ein har. Vi lever idag ei en ustabil økonomisk hverdag, og de verden blir aldri den samme etter krigsutbruddet i Ukrania, og hvordan dette vil påvirke folk sin hverdag på sikt er det ingen som vet. De fleste som idag blir pensjonister gjekk ut i jobb allerede i 16-17 års alderen , og har hatt en fysisk krevende jobb, og elendige pensjonsavtaler. Folk lever igjennomsnittleg lenger idag en tidligere, men mange får også en tidlig død, når de hadde sett føre seg en pensjonsalder. Anonymkode: 1711a...367
Summeer Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Jeg startet å jobbe ved siden av studiene mine på et kundesenter for pensjonsservice, så jeg ble satt skikkelig inn i lovverket. Det har blitt reformert to ganger siden da, men jeg har satt meg inn i endringene selvom jeg ikke har jobbet med det på mange år. Rett og slett fordi hvordan jeg har skjønt tidlig hvor komplekst det er og hvor mye jeg selv må ta ansvar for å spare til egen pensjon. Vi som ikke skal gå av før om 30+ år kommer til å få smuler av det offentlige når det blir vår tur sammenlignet med han her.....
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Summeer skrev (45 minutter siden): Jeg startet å jobbe ved siden av studiene mine på et kundesenter for pensjonsservice, så jeg ble satt skikkelig inn i lovverket. Det har blitt reformert to ganger siden da, men jeg har satt meg inn i endringene selvom jeg ikke har jobbet med det på mange år. Rett og slett fordi hvordan jeg har skjønt tidlig hvor komplekst det er og hvor mye jeg selv må ta ansvar for å spare til egen pensjon. Vi som ikke skal gå av før om 30+ år kommer til å få smuler av det offentlige når det blir vår tur sammenlignet med han her..... Vi lever i uoversiktleg verden, og hvordan verden vil sjå ut om 20-30 år er det ingen idag som vet noe om. Oljealderen er nok forelengst på hell, og kanskje er det meste av oljefondet som er plassert i aksjer forduftet om 10-15 år. NAV -kontorene er tilbake på stadiet da det var erbeidskontor,og de offentlige velferdsgoder er skrympet inn, og mange må i fremtiden belage seg på mer sjølvforsyningsevne. Tidligere var det byggningsfolk, rørleggere, og bilmeknikere ein kunne spørre, og be om hjelp, men slik er det ikkje lenger. 2-3 mill vil om 20-30 år vera lite verdt, og du bør har minst 10 mill oppspart for å makte dine faste utgifter når du blir pensjonist. Anonymkode: 1711a...367
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Differansen på å pensjonere seg tidlig eller sent er 6600 kr mindre per måned etter skatt. Har man 300 000 betaler man 50 000 mindre i skatt enn den som har 430 000 ut. 300 000 ut blir 267 500 netto, og 22 500 hver måned. Har man ikke boliglån lenger klarer man å leve av det. Anonymkode: 2117b...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Har alltid tenkt at jeg må spare selv. Har satt av penger hver måned til pensjon siden jeg var ung. Disse er investert i utleieleilighet, fond og aksjer. Selv om jeg nærmer meg 50 har jeg fortsatt ikke tro på at staten vil støtte meg når jeg går av. Anonymkode: 4676a...449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå