AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #41 Skrevet 25. april 2022 Alltid. Selv som student hadde jeg en sparekonto som aldri gikk under 50 000, og kuttet til beinet om det skjedde. Anonymkode: ef0c8...40b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #42 Skrevet 25. april 2022 Jeg har buffer, en stor buffer som jeg føler er bra for bilen begynner å bli gammel, kjøleskapet begynner å bli gammelt, ja ting kan ryke. Så en god buffer er bra å ha. Tennene tror jeg har det bra, men en buffer er også til for det, store uventede utgifter. Buffer var alltid en prioritet. Om jeg så kun klarte å sette av 100kr en mnd, så var det 100kr mer enn ingenting. Vil anbefale å prøve å sette av penger hver mnd til det. Prioriter det over annet som ikke er nødvendig. Anonymkode: 89bb1...add
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #43 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skal ta til meg de gode rådene i tråden. Skal sette meg ned. Lage et skikkelig budsjett. Se hva jeg bruker penger på, og hvor det kan være mulig å spare penger. Må forsøke å spare der jeg kan. Jeg har også et lån på 99 000 kr som jeg forsøker å få ned. Det er tungt. Det er pga gamle tannlegeutgifter. Jeg hadde en buffer på 12 000 kr for 2 år siden. Men den røk etterhvert. Men nå er det om å gjøre å klare å spare til en ny for å dekke de kommende tannlegeutgiftene på 6000 kr. Blir å sette av 2000 kr hver måned fremover slik at den blir dekket innen tannlegetimene i juni. Anonymkode: f2643...858 Det er jo for slikt du har en buffer. At den blir brukt for tilfeller som dette er jo litt av poenget. Fortsett med å sette av litt om gangen, alle monner drar. Min buffer går også opp og ned hele tiden, men stresser ikke med det. Det er derfor den er der. Størrelsen på bufferen en burde ha, avhenger også av hvilken livssituasjon man er i. I og med at du leier, og ikke har bil, trenger du ikke penger for å dekke reperasjon på bil eller hus. Jo mer ansvar en har, jo større bør den være. Anonymkode: 4e8d7...d1a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #44 Skrevet 25. april 2022 Vi kjøper leilighet i disse dager (førstegangskjøpere) og valgte bevisst å holde noe av oppsparte midler igjen da vi ba om finansieringsbevis, nettopp for å kunne ha en buffer. Vi kunne lånt mer, men vi ønsker ikke å bo oss ihjel. Buffer er kjempeviktig å ha. Man vet aldri når man plutselig må ut med noe. Anonymkode: 8001b...358
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #45 Skrevet 25. april 2022 Million skrev (33 minutter siden): NAV ble etablert/opprettet i 2006. Før det var det forskjellige etater, som så ble slått sammen til én. NAV. Ja, men de som slet økonomisk kunne få hjelp på sosialkontoret før den tid, dersom de ikke hadde rett på annen hjelp. Anonymkode: 01af0...a9b
PetterKanin Skrevet 25. april 2022 #46 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig i det. Blir ganske trangt når jeg har barn itillegg. Rådgiver i NAV mente at jeg kan bare glemme å spare når jeg tjener så lite. Jeg skal kunne leve også sa hun. Målet må være å ikke oppta mer lån sa hun. Er nok det som er løsningen Anonymkode: f2643...858 Med en slik holdning til det å sette til side noe blir det selvsagt ingen buffer. Spareposten begrenser seg selvsagt med lav inntekt, men den bør absolutt være der likevel. Så skal det sies at nedbetaling av lån likevel er en form for sparing da. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #47 Skrevet 25. april 2022 Ja -har en buffer for uforutsette utgifter, men ikke alltid jeg hadde det. Vært heldig å fikk kjøpt hus på slutten av -90 tallet og hadde rammelån hvor det var mulig å ta ut litt der når de kneip, men etterhvert som man tjente mer så hadde man mulighet til å spare opp mer. Så pr i dag er min/vår buffer sparekonto, fond, nesten nedbetalt hus og vi har arvet en hytte. Så har jeg kort nedbetalingstid på lånet som kan strekkes ut, slik at jeg evt kan ha mer å rutte med i måneden om det skulle skje noe med vår inntekt. Samtidig har vi vært veldig nøysomme og ikke hatt overforbruk opp igjennom åra. Det hjelper selvfølgelig å være 2. Det beste er om man får tilgang til en god slump penger å sette de som buffer med en gang -deretter bruke snøballmetoden å betale ned alt av feks forbruksgjeld som for mange kan utgjøre at man aldri får spart opp buffer -deretter kår man er kvitt det bruker pengene man tidligere betalte på gjeld til å bygge opp buffer. Men skjønner det er vanskelig, det viktigste er ikke å gi opp om man en måned driter seg litt ut, da må man ha lenger periode hvor man strammer inn. Men vet kjipe ting skjer og det ikke er lett. Anonymkode: 2aa3a...35d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #48 Skrevet 25. april 2022 Ja, er selvstendig næringsdrivende i en litt usikker bransje, så har buffer på 9-10 måneder med det minste jeg trenger til å overleve (betale lån, mat osv.). Bruker ikke opp alt jeg tjener i mnd da, så fortsetter å spare. Anonymkode: 0288d...39d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #49 Skrevet 25. april 2022 Nei . Jeg har aldri hatt buffer . Men jeg prøver å legge av litt hver mnd nå. Jeg er 40 år så har levd mange år uten buffer. Hvis det har skjedd noe med bilen , hvitevarer så har det vært helt krise. Jeg orker det ikke lenger så prøver å legge av litt. Anonymkode: 58d0d...a87 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #50 Skrevet 25. april 2022 Ja, har buffer heldigvis! Jeg er lavtlønnet, tjener 16000 i mnd men sparer 3500 hver mnd uansett. Fast trekk så slipper jeg å fristes til å bruke penger på noe annet. Anonymkode: ec072...cef
Gjest Skrevet 25. april 2022 #51 Skrevet 25. april 2022 Ja, jeg har buffer. Jeg ikke hatt bruk for å bruke av den ennå, har ganske mye til overs hver mnd som jeg kan bruke til litt større kjøp.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #52 Skrevet 25. april 2022 2 hours ago, PetterKanin said: Med en slik holdning til det å sette til side noe blir det selvsagt ingen buffer. Spareposten begrenser seg selvsagt med lav inntekt, men den bør absolutt være der likevel. Så skal det sies at nedbetaling av lån likevel er en form for sparing da. Men jeg har brukt gjennomsnitt 3000 kr hver måned på å betale ned på lån de siste 2 årene. Men har ikke klart å siste til buffer. Jeg prioriterte lånet. Hadde lån på 150 000 for 3 år siden. Det er blitt 99 000. Anonymkode: f2643...858 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #53 Skrevet 25. april 2022 Har nok prioritert feil. Jeg prioriterte lån og ikke buffer. Anonymkode: f2643...858
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #54 Skrevet 25. april 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, har buffer heldigvis! Jeg er lavtlønnet, tjener 16000 i mnd men sparer 3500 hver mnd uansett. Fast trekk så slipper jeg å fristes til å bruke penger på noe annet. Anonymkode: ec072...cef Da er du kjempeflink. Jeg har kun klart å betale ca 3000 kr gjennomsnittlig i måneden ned på lån. Tjener like mye som deg. Har ikke klart å spare itillegg. Anonymkode: f2643...858
Gjest loveli Skrevet 25. april 2022 #55 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tjener ca 16 000 kr i måneden. Bruker 7000 kr på husleie. Går til jobben og sparer derfor busspengene. Strømregning på ca 1600 kr i måneden. Bruker ca 3000 kr på barna i måneden. 2000 kr på lånet. 300 kr i mobilregning, 199 på treningssenter som jeg er bundet i til januar.og resten til mat. Anonymkode: f2643...858 Ouch, beklager, med så lav inntekt så er det nok ikke så mye å gjøre nei. Kan sikkert få spart noen hundrelapper da, og alle monner drar. Det eneste jeg kan si er at jeg føler meg deg, virkelig! ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #56 Skrevet 25. april 2022 16 minutter siden, loveli said: Ouch, beklager, med så lav inntekt så er det nok ikke så mye å gjøre nei. Kan sikkert få spart noen hundrelapper da, og alle monner drar. Det eneste jeg kan si er at jeg føler meg deg, virkelig! ❤️ Takk for medfølelse ❤. Det varmer. Jeg har sett litt på budsjettet nå. Inntekten varierer mellom 13 000 - 18 000. Vil vel si at jeg har vært flink som har fått ned en gjeld fra 150 000 til 99 000 på ca 3 år med tanke på inntekten min, selv om jeg ikke har prioritert buffer. Jeg skal heller forsøke å prioritere buffer framover istedet for å betale alt jeg kan på lån. Anonymkode: f2643...858 1
Gjest loveli Skrevet 25. april 2022 #57 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for medfølelse ❤. Det varmer. Jeg har sett litt på budsjettet nå. Inntekten varierer mellom 13 000 - 18 000. Vil vel si at jeg har vært flink som har fått ned en gjeld fra 150 000 til 99 000 på ca 3 år med tanke på inntekten min, selv om jeg ikke har prioritert buffer. Jeg skal heller forsøke å prioritere buffer framover istedet for å betale alt jeg kan på lån. Anonymkode: f2643...858 Det spørs veldig på lånet. Er det forbrukslån? Da burde du nedbetale så fort du har mulighet! Kan du ta et privat lån eventuelt? Altså låne 99K av foreldrene dine, nedbetale hele lånet og så gi penger til foreldrene dine når du har mulighet? Når man har vært i samme situasjon så vet man hvor vanskelig det er. Håper virkelig ting ordner seg for deg! Har du mulighet til å jobbe mer? Ta på deg små oppdrag i nabolaget e.l.?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #58 Skrevet 25. april 2022 Vi har buffer, men en buffer er jo de for å bruke av den når det blir tannlege, vaskemaskin som ryker osv. det er veldig typisk at buffere ikke vokser seg gedigen da det er denne kontoen en bruker når det skjer noe uforutsett som det ofte gjør. Anonymkode: bbce1...31b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #59 Skrevet 25. april 2022 Jeg har gravd meg opp fra et sort hull økonomisk de siste åra. Har brukt koronatida godt. Eksen sørget for kredittkortgjeld og forbrukslån. Nå er kredittkort nedbetalt. Jobber med å betale ned forbrukslån. Har lagt meg opp en buffer, veldig fornøyd med det. Kan takke vaksineringsarbeidet for det, men har vært tøft med inntil 15 timers arbeidsdag (min vanlige jobb først, så rett på vaksinering). Anonymkode: 2b3d0...00e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #60 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har gravd meg opp fra et sort hull økonomisk de siste åra. Har brukt koronatida godt. Eksen sørget for kredittkortgjeld og forbrukslån. Nå er kredittkort nedbetalt. Jobber med å betale ned forbrukslån. Har lagt meg opp en buffer, veldig fornøyd med det. Kan takke vaksineringsarbeidet for det, men har vært tøft med inntil 15 timers arbeidsdag (min vanlige jobb først, så rett på vaksinering). Anonymkode: 2b3d0...00e Bra jobba! Anonymkode: bbce1...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå