Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen økonomisk buffer lenger. Hver gang jeg skal begynne å spare kommer uforutsigbare utgifter og alle pengene ryker. 

Jeg tenkte at jeg skulle spare overskuddet jeg har på feriepengene i år. Jeg har ca 13000 kr til overs etter at alle utgifter er betalt. Men der ble det tannlegekontroll, og jeg må ut med 6000 kr for tannlege pluss 7000 kr lånte penger av en som lånte meg penger pga en del ekstrautgifter.  Er ikke det typisk? Det er lite inspirerende. 

Noen andre som har ingen buffer eller er jeg den eneste ? ;)

Anonymkode: f2643...858

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen, og det er skikkelig kjedelig. 

For meg endret det seg mest da jeg fikk en bedre betalt jobb. Men jeg startet med å gjennomngå utgiftene mine før jeg skiftet jobb. Ved å være dødsstreng mot meg selv fikk jeg begynt å bygge opp buffer, sakte men sikkert. Jeg kuttet ut strømmeabonnementer helt i noen måneder (klarte meg faktisk fint uten Netflix), kuttet ut dekkhotell og lagret heller dekkene mine gratis hos meg selv, innførte innkjøpsstopp på klær, sko, interiørstæsj osv og kuttet mye ned på kafebesøk og byturer. Det ble tusenlapper av det. 

Anonymkode: f277b...9ef

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har rammelån, og bruker den som buffer. Sparer også i fond, og kan ta av det om det trengs, eller kutter/dropper å spare i fond en måned om utgiftene er store. Vi sparer også en del av feriepengene hvert år.

Kanskje du kan kutte i løpende utgifter for å få spart litt? Et litt billigere mobilabonnement, senke temperaturen med et par grader på varmekabler, senke temperaturen inne når du ikke er hjemme, drikke litt mindre alkohol (om du drikker alkohol), kjøpe færre klær, lage mat hjemme/spise rester i stedet for take away, bytte ut halvparten av kjøttdeigen med bønner, kjøpe grønnsaker fra FirstPrice etc. Selv små summer kan bidra til å bygge en buffer.

Anonymkode: 532ab...947

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det der er surt. Jeg vokste opp fattig, så jeg har mye mer buffer enn jeg trenger, jeg liker tryggheten. Men er jo vanskelig å komme seg dit, særlig om man ikke har så mye å knipe inn på sånn til å begynne med. Men sjekk om du kan klare deg med et billigere mobilabonnement, færre strømmetjenester, medlemskap på treningssenter, klær, sminke, whatever du har forbruk på og som kan unnværes. Matbudsjettet og fritid/underholdning er vel det enkleste å spare inn på. 

Anonymkode: 9fbc9...ca5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært i den situasjonen, og det er skikkelig kjedelig. 

For meg endret det seg mest da jeg fikk en bedre betalt jobb. Men jeg startet med å gjennomngå utgiftene mine før jeg skiftet jobb. Ved å være dødsstreng mot meg selv fikk jeg begynt å bygge opp buffer, sakte men sikkert. Jeg kuttet ut strømmeabonnementer helt i noen måneder (klarte meg faktisk fint uten Netflix), kuttet ut dekkhotell og lagret heller dekkene mine gratis hos meg selv, innførte innkjøpsstopp på klær, sko, interiørstæsj osv og kuttet mye ned på kafebesøk og byturer. Det ble tusenlapper av det. 

Anonymkode: f277b...9ef

Jeg er 46 år. Ganske gammel for å ha slike problemer sikkert. 

Men jeg ser at jeg må ta grep. Jeg har barn som jeg betaler utgifter på og. Får det til å gå i 0 hver måned. Sliter med å få det til. Men må forsøke å se hvor jeg kan redusere forbruket. 

6000 kr til tannlege er vel lite penger for mange. Jeg fikk utsatt timen til juni. Tannlegen forsto situasjonen og prøvde å drøye den lengst mulig . Forklarte til tannlegen tross at det er pinlig at 6000 kr har jeg ikke før i juni. 

AnonymBruker
Skrevet

Har økonomisk buffer ja. Har ikke alltid hatt det. Har jobbet for å ha det godt økonomisk i flere år.

Anonymkode: b1ea6...9ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har jeg buffer. Alle med nogenlunde ok inntekt har mulighet til å skape seg en buffer. Ja, det er tøft, men fullt mulig. Jeg levde alene med to barn og hadde 16000 i inntekt (10 år siden, så ta høyde for indexregulering). I en periode betalte jeg kun husleie, strøm, mobil og mat. Det gikk helt fint. Jeg klarte meg uten å låne penger, selvom det var tøft. Da jeg etterhvert fikk mer penger inn fortsatte jeg å leve på det gamle budsjettet, og på den måten fikk jeg en buffer.

jeg har i dag en god buffer, et hus til 7 mill, og en bil til 600 k fordi jeg er bevisst på hvordan jeg bruker pengene mine (jeg eier med min mann, og vi har begge lav inntekt)

Anonymkode: c5c53...aa8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff, det der er surt. Jeg vokste opp fattig, så jeg har mye mer buffer enn jeg trenger, jeg liker tryggheten. Men er jo vanskelig å komme seg dit, særlig om man ikke har så mye å knipe inn på sånn til å begynne med. Men sjekk om du kan klare deg med et billigere mobilabonnement, færre strømmetjenester, medlemskap på treningssenter, klær, sminke, whatever du har forbruk på og som kan unnværes. Matbudsjettet og fritid/underholdning er vel det enkleste å spare inn på. 

Anonymkode: 9fbc9...ca5

Gå over forsikringer er også smart. Har du bil? Mulig å bruke den mindre? 

Anonymkode: d0a98...77e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har jeg buffer. Alle med nogenlunde ok inntekt har mulighet til å skape seg en buffer. Ja, det er tøft, men fullt mulig. Jeg levde alene med to barn og hadde 16000 i inntekt (10 år siden, så ta høyde for indexregulering). I en periode betalte jeg kun husleie, strøm, mobil og mat. Det gikk helt fint. Jeg klarte meg uten å låne penger, selvom det var tøft. Da jeg etterhvert fikk mer penger inn fortsatte jeg å leve på det gamle budsjettet, og på den måten fikk jeg en buffer.

jeg har i dag en god buffer, et hus til 7 mill, og en bil til 600 k fordi jeg er bevisst på hvordan jeg bruker pengene mine (jeg eier med min mann, og vi har begge lav inntekt)

Anonymkode: c5c53...aa8

Jeg har hatt store utgifter i behandling hos tannlege i tidligere år. Måtte låne penger til det. Hadde 4000 kr i tannlegeutgifter i 2 år ca. Og det sliter jeg med i dag. Slet med psykiske ting som gikk sterkt utover tennene. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså 4000 kr i måneden i tannlegeutgifter i 2 år

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Per nå har jeg ikke det, men jeg har pleid å ha det. Skal jobbe meg opp en ny buffer over de neste par månedene. Liker å ha rundt 20-30.000 ekstra på konto sånn i tilfelle, det tilsvarer en månedslønn for min del. 

Anonymkode: 8b3bc...880

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå over forsikringer er også smart. Har du bil? Mulig å bruke den mindre? 

Anonymkode: d0a98...77e

Har desverre ikke bil.... Leier møblert leilighet. Har ingen bil og ingen eiendeler å selge. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Per nå har jeg ikke det, men jeg har pleid å ha det. Skal jobbe meg opp en ny buffer over de neste par månedene. Liker å ha rundt 20-30.000 ekstra på konto sånn i tilfelle, det tilsvarer en månedslønn for min del. 

Ja det er det som man bør ha i buffer.  :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske svær buffer nå, men det betyr ikke at jeg alltid har hatt det. Livet kan ikke alltid planlegges. Noen ganger er man uheldig og da er sparepengene ofte det første som forsvinner mens man prøver å stable seg på beina.

Anonymkode: 52d0f...ca2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, og har ikke buffer. Har fått spart opp litt, men bilen måtte brått på verkstedet og der røyk 17k og hele bufferen. Men hadde jeg ikke spart opp de pengene, så hadde det vært vanskelig å betalt verkstedregningen. Nå startet jobben med å bygge den opp igjen.

Anonymkode: 4e8d7...d1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har diverse kontoer for diverse ting. 
Regningskontoen har 3 måneders buffer, mat kontoen likeså (dog, den må vel økes nå som prisene bare går opp og opp). 
Så en konto for bilrelaterte ting som kan skje, man vet jo sånn ca hva det koster å ha en bil i året, så ett beløp blir satt inn der hver måned. 
Og til sist en høyrente konto med 50k på som er til diverse. Om vaskemaskinn skulle plutselig ryke, eller bilen trenger mer enn vanlig tlc etc.
Jeg unner meg en tusenlapp i måneden til å sløse bort på unyttige ting og resten går inn i fond i rykk og napp.

Anonymkode: 64f01...cc7

Gjest loveli
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke buffer da jeg bodde alene og levde under fattigdomsgrensen en periode av livet. Det var skikkelig stressende og gjorde meg ofte stresset og søvnløs.

Men ellers, når jeg har hatt mulighet til å spare meg opp, har jeg alltid hatt en veldig god buffer på noen hundre tusen.

Nå som jeg har samboer som tjener veldig bra så har jeg/vi selvfølgelig veldig mye i buffer. Jeg har lært å ikke kaste pengene rundt meg og føler selv at jeg er fornuftig med pengene.

Det jeg også vet er at mange folk bruker penger på ekstremt mye tull. Kutt alt som du ikke trenger, lag kaffe hjemme om morningen slik at du ikke bruker 40,- på Narvesen hver dag til jobb. Kan du droppe kaffen på vei hjem og heller vente til du kommer hjem eller trekke kaffe på jobb før du drar så gjør det.

Alle små beløp blir store når man samler de i løpet av året. Bruker man 40,- på kaffe to ganger daglig hele året er det 20.000,-! Tenk på alt mulig annet man bruker småbeløp på, og hva summene blir sammenlagt. :svett: Det har man rett og slett ikke råd til når man ikke har buffer.

Det er innmari kjipt å leve uten sikkerhet, men det er for mange mulig å ta grep.

Har du lav lønn og høye faste utgifter til f.eks. bolig må du se på om du kan flytte.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har desverre ikke bil.... Leier møblert leilighet. Har ingen bil og ingen eiendeler å selge. 

Kan det være et alternativ å flytte til en rimeligere bolig? Uten at tranportutgiftene går nevneverdig opp?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal ta til meg de gode rådene i tråden. 

Skal sette meg ned. Lage et skikkelig budsjett. Se hva jeg bruker penger på, og hvor det kan være mulig å spare penger. 

Må forsøke å spare der jeg kan. Jeg har også et lån på 99 000 kr som jeg forsøker å få ned. Det er tungt. Det er pga gamle tannlegeutgifter. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har, og har ikke buffer. Har fått spart opp litt, men bilen måtte brått på verkstedet og der røyk 17k og hele bufferen. Men hadde jeg ikke spart opp de pengene, så hadde det vært vanskelig å betalt verkstedregningen. Nå startet jobben med å bygge den opp igjen.

Anonymkode: 4e8d7...d1a

Jeg hadde en buffer på 12 000 kr for 2 år siden. Men den røk etterhvert. Men nå er det om å gjøre å klare å spare til en ny for å dekke de kommende tannlegeutgiftene på 6000 kr. Blir å sette av 2000 kr hver måned fremover slik at den blir dekket innen tannlegetimene i juni. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være et alternativ å flytte til en rimeligere bolig? Uten at tranportutgiftene går nevneverdig opp?

Jeg bor billig. Har en leilighet for 7000 kr i måneden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...