Gå til innhold

4-åring som nekter å slutte med bleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en helt normal jente på 4 år, men har lenge prøvd å avvenne henne med bleie uten å lykkes. Hun klarer fint å si i fra når hun skal på do, og kan i korte perioder både tisse og bæsje både på do og på potte. Dette har hun mestret en god stund, både hjemme og i barnehagen.

Men - så plutselig stopper det helt opp og hun vil kun tisse og bæsje i bleier igjen. Hun har alltid mislikt å gå i truser og viser ingen interesse for flotte truser med fine farger og mønstre. Jeg har prøvd å ta henne med på truse-shopping men til ingen nytte. Belønning i form av klistremerker er hun litt mer motivert for, men det dabber fort av. Å lokke med en flott premie når hun blir bleiefri er hun heller ikke så opptatt av. Vi har lest barnebøker om å slutte med bleie, men det ser ikke ut til å øke interessen. Hun vil gå i bleie også i periodene der hun går på do for å tisse og bæsje, så jeg mistenker at hun bare liker godt den følelsen av å gå med bleie på, eller føler det som en ekstra trygghet. Bleiene er da tørre stort sette hele dagen. De gangene hun har gått uten bleie har hun god kontroll, og har sjelden uhell. Men når det har skjedd har vi snakket om at det er sånt som skjer, og ikke gjort det til noe negativt.

Både i barnehagen og på helsestasjonen får jeg høre: «det går seg til» og «de slutter med bleie når de er klar». Hørte også en barnepsykolog som sa man ikke skulle presse på med bleieslutt, selv om barna var bikket 4 år. I et større perspektiv vil de aller fleste slutte før eller siden sa han. Jeg skjønner dette, men tenker samtidig at det er på tide å slutte når hun tydeligvis kan kjenne etter når hun skal tisse/bæsje og har en ganske god kontroll. Skammer meg også litt over situasjonen nå som hun er i storbarnsavdeling. Kjenner meg mislykket som mor og  føler at jeg skaper mye unødig ekstraarbeid for de ansatte på avdelingen. Selv om ped.leder sa det var flere der som fortsatt brukte bleie, regner jeg med at også mange har sluttet helt.

Nå som sommerferien snart står for døren har vi som mål å bli bleiefri innen barnehagen starter opp igjen i august. Men hvordan kan jeg aktivt jobbe å få henne til å slutte en gang for alle, uten å presse på alt for mye?

Jeg vet at bestevenninnen hennes har sluttet, og har forsiktig hintet om det ikke hadde vært moro å gå i truser slik som xxxxxx gjør, men svaret er da «Nei,jeg vil gå i bleie». Jeg har også prøvd å lage en plan sammen med de ansatte i barnehagen der de spør om hun skal på do og følger henne dit. Dette fungerer i perioder og så stopper det opp og hun vil ikke. Da gjør de ikke noe mer for å presse på, med argumenter «de slutter når de er klar». 
Jeg har også prøvd å forberede henne på at vi skal slutte med bleie når vi ikke har flere bleiepakker igjen, og at det ikke lages bleier til så store jenter. Dette bare ler hun av. 
Det skal sies at hun ble storesøster før 1/2 år siden, og jeg vet at dette kan ha en innvirkning. Men på de annen side var det akkurat samme situasjon før hun fikk søsken også. 

Noen her som har tips til hvordan kan kan gå frem i dette tilfellet, for å slutte helt? Jeg føler jeg har feilet helt på dette :( 

Anonymkode: 27ce3...8ef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt det steget med at dere sier; nå er det ikke flere bleier, så nå må du gå uten. Punktum. Ikke la det være en diskusjon. Hun er jo tørr, så at hun skal bruke bleie er bare tull når hun er så stor. 

Anonymkode: adfda...ab2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har dere tatt det steget med at dere sier; nå er det ikke flere bleier, så nå må du gå uten. Punktum. Ikke la det være en diskusjon. Hun er jo tørr, så at hun skal bruke bleie er bare tull når hun er så stor. 

Det tenker jeg er neste steg, men min mann mener dette blir tvang og kan gjøre situasjonen verre. Jeg er helt rådvill :( 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er sånn andre foreldre gjør det.

»Å vente til barnet er klar» er bare noe man sier. Det er foreldrene som tar avgjørelsen om å slutte med bleier, ikke barnet. 
Barnehagen har ikke tid til å ta ansvar for bleieslutt. Det er dere foreldre som må sette ned foten. En (frisk og normal) 4-åring er allerede altfor stor for bleier. Når synes mannen din det er greit å nekte barnet bleier? Når hun går på skolen? 

Anonymkode: b3f0b...320

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg dere må hjelpe henne med siste steget og bare fjerne bleiene rett og slett. Det er ikke alt barn bør få bestemme selv når hun tross alt klarer både og gå på do og har sjelden uhell sier du, så da er det bare dumt å ha bleier tilgjengelig. Ikke kjøp nye etter siste pakke nå og si det som det er, at nå har du sluttet med bleier så vi kjøper ikke mer. Kan være noen dager med protest, men dette går over. Stå i det. Ros masse når hun er på do. Ikke lag noe oppstyr rundt uhell og maser hun om bleie så si at hun har sluttet med det nå. Gjenta og gjenta. Min eldste var over 4 og i etterpåklokskapens lys så skulle jeg ønske jeg la litt mer press på slutten der, for jeg er sikker på at han kunne vært uten bleier tidligere da. Yngste var jeg tettere på og mer konsekvent da jeg så at hun hadde kontroll og tok rett og slett litt mer styring da. 

Anonymkode: 7a0d8...7e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at bleiene må gå tomme. Sliter hun noe med søvn eller mat?

Anonymkode: 0347b...213

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her tenker jeg dere må hjelpe henne med siste steget og bare fjerne bleiene rett og slett. Det er ikke alt barn bør få bestemme selv når hun tross alt klarer både og gå på do og har sjelden uhell sier du, så da er det bare dumt å ha bleier tilgjengelig. Ikke kjøp nye etter siste pakke nå og si det som det er, at nå har du sluttet med bleier så vi kjøper ikke mer. Kan være noen dager med protest, men dette går over. Stå i det. Ros masse når hun er på do. Ikke lag noe oppstyr rundt uhell og maser hun om bleie så si at hun har sluttet med det nå. Gjenta og gjenta. Min eldste var over 4 og i etterpåklokskapens lys så skulle jeg ønske jeg la litt mer press på slutten der, for jeg er sikker på at han kunne vært uten bleier tidligere da. Yngste var jeg tettere på og mer konsekvent da jeg så at hun hadde kontroll og tok rett og slett litt mer styring da. 

Anonymkode: 7a0d8...7e1

Takk for tips! Men vil det være best å fjerne bleiene i sommerferien når hun er 3 uker hjemme, eller gjøre det nå så snart siste bleiepakke er brukt opp? 
Min mann mener det vil bli mange uhell og belastende for de ansatte i barnehagen å måtte skifte klær og vaske henne, og vil vente til ferien pga det.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er sånn andre foreldre gjør det.

»Å vente til barnet er klar» er bare noe man sier. Det er foreldrene som tar avgjørelsen om å slutte med bleier, ikke barnet. 
Barnehagen har ikke tid til å ta ansvar for bleieslutt. Det er dere foreldre som må sette ned foten. En (frisk og normal) 4-åring er allerede altfor stor for bleier. Når synes mannen din det er greit å nekte barnet bleier? Når hun går på skolen? 

Anonymkode: b3f0b...320

Takk, er nok blitt litt påvirket av at både bhg og helsestasjon gjentar dette med at de slutter når de er klar.,. Men et sted må man trekke grensen.  Tror min mann egentlig tenker bleiebruken vil opphøre av seg selv. Hvilket jeg ser den ikke gjør 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig i at bleiene må gå tomme. Sliter hun noe med søvn eller mat?

Anonymkode: 0347b...213

Hun har noen netter der hun våkner, men sover stort sett natten igjennom. Spiser stort sett vanlige måltider.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det tenker jeg er neste steg, men min mann mener dette blir tvang og kan gjøre situasjonen verre. Jeg er helt rådvill :( 

ts

Nei, det er ikke sikkert 💕 du kunne jo dratt en hvit løgn at de ikke har Bleier i butikken for så store jenter? (bare nattbleier om det blir et tema). 

Barn tilpasser seg fort, og er det ikke et alternativ, så vil de etterhvert godta det. Og hvordan skal det bli verre? Det er ikke et traume å slutte med bleie. Derimot kan det være lurt å holde seg rolig, forklarende, ikke tvinge på do osv det kan være ganske inngripende, men siden hun er såpass stor greier hun jo fint å kommunisere, prate og kanskje gå på do selv. Hun vil etterhvert se gleden i at det er mye mer lettvint med toalett. 

Da vi sluttet her, forklarte jeg at hun klarer jo fint å gå på do, så da trenger vi ikke Bleier lenger. Uhell ble det, men det er helt ok, det er tilvenning. 

Det er bare å fjerne dem, og kanskje hun tisser på seg med vilje, men hun vil raskt slutte med det når hun finner ut at det ikke er så moro. 

Dette går seg til 💕❤️

Anonymkode: ec37f...1fe

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en helt normal jente på 4 år, men har lenge prøvd å avvenne henne med bleie uten å lykkes. Hun klarer fint å si i fra når hun skal på do, og kan i korte perioder både tisse og bæsje både på do og på potte. Dette har hun mestret en god stund, både hjemme og i barnehagen.

Men - så plutselig stopper det helt opp og hun vil kun tisse og bæsje i bleier igjen. Hun har alltid mislikt å gå i truser og viser ingen interesse for flotte truser med fine farger og mønstre. Jeg har prøvd å ta henne med på truse-shopping men til ingen nytte. Belønning i form av klistremerker er hun litt mer motivert for, men det dabber fort av. Å lokke med en flott premie når hun blir bleiefri er hun heller ikke så opptatt av. Vi har lest barnebøker om å slutte med bleie, men det ser ikke ut til å øke interessen. Hun vil gå i bleie også i periodene der hun går på do for å tisse og bæsje, så jeg mistenker at hun bare liker godt den følelsen av å gå med bleie på, eller føler det som en ekstra trygghet. Bleiene er da tørre stort sette hele dagen. De gangene hun har gått uten bleie har hun god kontroll, og har sjelden uhell. Men når det har skjedd har vi snakket om at det er sånt som skjer, og ikke gjort det til noe negativt.

Både i barnehagen og på helsestasjonen får jeg høre: «det går seg til» og «de slutter med bleie når de er klar». Hørte også en barnepsykolog som sa man ikke skulle presse på med bleieslutt, selv om barna var bikket 4 år. I et større perspektiv vil de aller fleste slutte før eller siden sa han. Jeg skjønner dette, men tenker samtidig at det er på tide å slutte når hun tydeligvis kan kjenne etter når hun skal tisse/bæsje og har en ganske god kontroll. Skammer meg også litt over situasjonen nå som hun er i storbarnsavdeling. Kjenner meg mislykket som mor og  føler at jeg skaper mye unødig ekstraarbeid for de ansatte på avdelingen. Selv om ped.leder sa det var flere der som fortsatt brukte bleie, regner jeg med at også mange har sluttet helt.

Nå som sommerferien snart står for døren har vi som mål å bli bleiefri innen barnehagen starter opp igjen i august. Men hvordan kan jeg aktivt jobbe å få henne til å slutte en gang for alle, uten å presse på alt for mye?

Jeg vet at bestevenninnen hennes har sluttet, og har forsiktig hintet om det ikke hadde vært moro å gå i truser slik som xxxxxx gjør, men svaret er da «Nei,jeg vil gå i bleie». Jeg har også prøvd å lage en plan sammen med de ansatte i barnehagen der de spør om hun skal på do og følger henne dit. Dette fungerer i perioder og så stopper det opp og hun vil ikke. Da gjør de ikke noe mer for å presse på, med argumenter «de slutter når de er klar». 
Jeg har også prøvd å forberede henne på at vi skal slutte med bleie når vi ikke har flere bleiepakker igjen, og at det ikke lages bleier til så store jenter. Dette bare ler hun av. 
Det skal sies at hun ble storesøster før 1/2 år siden, og jeg vet at dette kan ha en innvirkning. Men på de annen side var det akkurat samme situasjon før hun fikk søsken også. 

Noen her som har tips til hvordan kan kan gå frem i dette tilfellet, for å slutte helt? Jeg føler jeg har feilet helt på dette :( 

Hei kjære du! Vi var i samme situasjon som deg. Se blojfri.se - «bleiefri på 3 dager», vi ble anbefalt det av helsestasjonen her vi bor (Stockholm). Det funket som gull på vår 4-åring! 

Du må absolutt ikke gå rett på truser, da muskelminnet gjør at barnet tror det har bleier på seg. Så se på blojfri.se, så finner du oppskriften på hva du skal gjøre (kjøp lydbok eller bok) og det løser seg fort og enkelt! Jeg lover ❤️

Anonymkode: a60cb...0f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme med min eldste og jeg ble også veldig stresset når hun ble 4 år og vel så det uten å vise noen interesse for å ville slutte. Prøvde alt, oppmuntring og belønning, klistremerker og potte med musikk. Gikk også uten bleie mye, men brydde seg ikke nevneverdig om uhell og det funket ikke. Hun hadde vært tørr på natta fra hun var 2 år. 

Plutselig en dag når vi skulle i barnehagen sa hun at hun ikke ville ha på bleie. Helt ut av det blå. Hun sluttet den dagen. Så jeg holder nok med de som sier "når barnet er klart". Fikk nesten en følelse av at det aldri kom til å skje hos oss, men det gjorde det altså 😊

Anonymkode: d7a59...370

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk, er nok blitt litt påvirket av at både bhg og helsestasjon gjentar dette med at de slutter når de er klar.,. Men et sted må man trekke grensen.  Tror min mann egentlig tenker bleiebruken vil opphøre av seg selv. Hvilket jeg ser den ikke gjør 😕 

ts

De slutter ikke når de er klar. Barn går med bleie hele livet, da er det veldig merkelig at de plutselig en dag våkner opp og ikke skal ha bleie mer! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplevde det samme med min eldste og jeg ble også veldig stresset når hun ble 4 år og vel så det uten å vise noen interesse for å ville slutte. Prøvde alt, oppmuntring og belønning, klistremerker og potte med musikk. Gikk også uten bleie mye, men brydde seg ikke nevneverdig om uhell og det funket ikke. Hun hadde vært tørr på natta fra hun var 2 år. 

Plutselig en dag når vi skulle i barnehagen sa hun at hun ikke ville ha på bleie. Helt ut av det blå. Hun sluttet den dagen. Så jeg holder nok med de som sier "når barnet er klart". Fikk nesten en følelse av at det aldri kom til å skje hos oss, men det gjorde det altså 😊

Anonymkode: d7a59...370

Det der funker kun på jenter pga sosialt press. Gutter er ikke nevneverdig brydd av det der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter en stund med varierende hell med klistremerker og premie her i huset, var det jammen meg plutselig tomt for bleier…. Tenke seg til😅

Hun ble litt sur, for så jo at det var bleier i butikken, men jeg slapp unna med at de var for små. 

Barnet ditt er klart den dagen de kjenner at de må på do, den dagen de klarer å holde seg for å gå på do. Det kan barnet ditt. Så hun er klar :) 

Bare tøm huset for bleier :) 

Anonymkode: dbfea...0f2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Følger med her. Vår 3åring er og av og på, og har gått fint på do både 1 og 2. Nå brukes doen kun til tissing, avføring i bleier selv om han bruker truse helt til han må på do og da bytter vi.. har oppmuntret som bare det, sagt det er tomt for bleier osv, da holdt han seg i 2 dager så det funker virkelig ikke å bare si nei sånn heller! Vil ikke ha han smertefullt forstoppet igjen som for 3 mnd siden, da var det movicol, lactulose og miniklyster i 3 uker og et helvete.

Han kan jo, men bare vil/greier ikke mer nå de siste 2 ukene, jeg aner ikke hvordan få han til å bryte ut av dette uten å ende opp forstoppet!

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der funker kun på jenter pga sosialt press. Gutter er ikke nevneverdig brydd av det der. 

Ikke min erfaring. Sosialt press har fungert på gutta mine  og vennene deres.

Anonymkode: a3cb7...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen gode råd. Annet at vi er flere… Vi har ei som er 5 år, som delvis bruker bleie ennå. 
«Alt» er prøvd.
Hun er nå henvist til bup. Sier ikke at det trengs med deres barn, men i vårt tilfelle er det det som skjer nå. 

Anonymkode: 46d05...03a

AnonymBruker
Skrevet

For det første, du er ikke en dårlig mor pga dette. Dette er jo en bagatell, mange 4-åringer bruker bleie. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor hun har fått lov til å «starte» igjen? Når man har sluttet, så har man sluttet. Ut med bleien, da er man tom. Ved å «vingle» lærer dere henne til at hun bestemmer. Det er voksne som bestemmer. Barn kan bestemme enkle, små ting (hvilken truse vil du ha på). På 70-tallet var de fleste 2-åringer bleiefrie. Jenta blir bare forvirret av slik vingling. Og ja, det kan føles som tvang. Jeg måtte holde ungen min fast hos legen forrige uke. Det var tvang, men nødvendig. 

Anonymkode: 1c355...b21

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min jente som blir fire i sommer har nettopp sluttet. Vi har prøvd i 1,5 år..

Hun er veldig egenrådig og skal helst bestemme det meste selv. Klikket fullstendig om vi prøvde å få henne til å gå med truse om hun ikke tok initiativ til det selv.

Hun sa fra at etter en spesiell dag skulle hun slutte med bleie. Og det gjorde hun og har ikke hatt uhell.

Anonymkode: 2d8ce...5c8

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...