AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Jeg og mannen er uenige om hvordan vi skal forholde oss til tantebarnet mitt som er 10 år. Jeg ønsker å ta henne med på ferie, invitere henne på besøk og la henne få bli med på lekeland og andre ting. Mannen min vil se henne minst mulig fordi han mener hun er frekk og dårlig innflytelse på våre to barn som er omtrent på samme alder. Jeg er enig i at hun kan være litt skarp og svare frekt noen ganger, men synes ikke hun kan klandres for sin oppførsel da hun vokser oppi ett hjem med der foreldrene hennes er opptatt av seg og sitt. Min søster og mannen hennes har konstant dårlig råd og det lille de har bruker de på seg selv. De prioriterer ikke å ha med seg datteren sin på ferie eller andre utflukter. Hun får klær og mat, og de følger henne opp på skolen. Men det stopper der. Hun er mye sammen med feil type venner. Jeg ønsker å gi tantebarnet mitt positive opplevelser, vil derfor ha henne med på ting. Mannen sier blankt nei, sier at han ikke orker å være støttekontakten hennes. Og legger til at jeg ikke kan snu den negative utviklingen hennes med ett par ferier og dagsturer. Også en av ungene mine er ikke veldig begeistret for henne. Hva gjør jeg her? Mannen har satt foten ned og sier at hun ikke får være med på fellesturer med vår familie, for hun ødelegger stemningen. Dette støttes av barna våre. Jeg har ikke muligheten til å ta med henne på turer og opplevelser alene fordi det blir raskt urettferdig for våre barn. Jeg har heller ikke ekstra fridager der jeg kan gjøre dette. Jeg har selvsagt snakket med søsteren min om dette, men hun avfeier min bekymring og sier at datteren som ungdom må finne sin egen vei. Hun ser ikke at det å henge utenfor kiosken etter skolen og i alle ferier gir datteren dårlige venner. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 315a5...90b 2
Karma91 Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og mannen er uenige om hvordan vi skal forholde oss til tantebarnet mitt som er 10 år. Jeg ønsker å ta henne med på ferie, invitere henne på besøk og la henne få bli med på lekeland og andre ting. Mannen min vil se henne minst mulig fordi han mener hun er frekk og dårlig innflytelse på våre to barn som er omtrent på samme alder. Jeg er enig i at hun kan være litt skarp og svare frekt noen ganger, men synes ikke hun kan klandres for sin oppførsel da hun vokser oppi ett hjem med der foreldrene hennes er opptatt av seg og sitt. Min søster og mannen hennes har konstant dårlig råd og det lille de har bruker de på seg selv. De prioriterer ikke å ha med seg datteren sin på ferie eller andre utflukter. Hun får klær og mat, og de følger henne opp på skolen. Men det stopper der. Hun er mye sammen med feil type venner. Jeg ønsker å gi tantebarnet mitt positive opplevelser, vil derfor ha henne med på ting. Mannen sier blankt nei, sier at han ikke orker å være støttekontakten hennes. Og legger til at jeg ikke kan snu den negative utviklingen hennes med ett par ferier og dagsturer. Også en av ungene mine er ikke veldig begeistret for henne. Hva gjør jeg her? Mannen har satt foten ned og sier at hun ikke får være med på fellesturer med vår familie, for hun ødelegger stemningen. Dette støttes av barna våre. Jeg har ikke muligheten til å ta med henne på turer og opplevelser alene fordi det blir raskt urettferdig for våre barn. Jeg har heller ikke ekstra fridager der jeg kan gjøre dette. Jeg har selvsagt snakket med søsteren min om dette, men hun avfeier min bekymring og sier at datteren som ungdom må finne sin egen vei. Hun ser ikke at det å henge utenfor kiosken etter skolen og i alle ferier gir datteren dårlige venner. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 315a5...90b Kompromiss? Ta henne med på en og annen kortere tur (helge turer) men reserver de lengre ukes feriene får din egen familie? 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Hva du gjør? Ingenting, annet enn å snakke med søsteren din om at hun må slutte å være en dårlig mor. For det er hun faktisk dersom hun prioriterer å bruke penger på seg selv fremfor barnet. Og barnet er hennes ansvar og ei tante kan faktisk ikke erstatte følelsen av å ikke bli ivaretatt av sine egne foreldre. Ditt fokus må være din egen familie, og dersom det å ha med tantebarnet på ferie forringer ferien for barna dine (og mannen) så tar dere henne ikke med. Dersom det er slik at søsteren din har stram økonomi, og det ikke kan løses av bedre prioriteringer, så kan dere vurdere å gi søsteren din pengene dere ville ha brukt på tantebarnet i ferien under forutsetning at pengene brukes på å gjøre X aktivitet med barnet. Anonymkode: 2e9d3...97d 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Noen turer med, noen turer uten. Kompromiss for alle parter. Anonymkode: 4bae0...a52 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Jeg syns du kan ta med tantebarnet ditt på ting på egen hånd, for det er faktisk ikke urettferdig ovenfor egne barn. De får jo masse fine opplevelser, ferier, vokser opp i et hjem med god økonomi og har det de trenger. Det går fint an å forklare det til egne barn. De kan jo selvsagt får valget om å bli med når du finner på ting med tantebarnet ditt, men ønsker de ikke å bli med, er det deres valg.. Aktiviteter kan jo være kino, shopping, cafebesøk, bowling etc., altså ikke aktiviteter som krever at du tar deg fri fra jobb eller reiser bort med overnatting. Jeg syns det høres viktig ut å gi tantebarnet ditt fine opplevelser, hun virker å behøve det. Dessuten kan du bli den trygge, gode tanten som hun kan ta kontakt med når ting er vanskelig i livet hennes. Det er viktig for alle ungdommer som har det vanskelig, begynner å havne utpå med venner med dårlig innflytelse osv., at de i det minste har en trygg voksen som de kan komme til ved behov. En som ser dem, en som viser at man vil være sammen med ungdommen, som viser at ungdommen er viktig og at man er tilstede. Anonymkode: 83bcb...646 19 8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Man trenger faktisk ikke dyre ferier eller opplevelser for å ha en fin barndom. Hun får dekket sine basale behov, og blir fulgt opp på skolen. Hun er i preteen alder hvor svingene humør er vanligt. Syns du gjør altfor mye utav en helt vanlig situasjon. Anonymkode: 9b09d...3bb 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns du kan ta med tantebarnet ditt på ting på egen hånd, for det er faktisk ikke urettferdig ovenfor egne barn. De får jo masse fine opplevelser, ferier, vokser opp i et hjem med god økonomi og har det de trenger. Det går fint an å forklare det til egne barn. De kan jo selvsagt får valget om å bli med når du finner på ting med tantebarnet ditt, men ønsker de ikke å bli med, er det deres valg.. Aktiviteter kan jo være kino, shopping, cafebesøk, bowling etc., altså ikke aktiviteter som krever at du tar deg fri fra jobb eller reiser bort med overnatting. Jeg syns det høres viktig ut å gi tantebarnet ditt fine opplevelser, hun virker å behøve det. Dessuten kan du bli den trygge, gode tanten som hun kan ta kontakt med når ting er vanskelig i livet hennes. Det er viktig for alle ungdommer som har det vanskelig, begynner å havne utpå med venner med dårlig innflytelse osv., at de i det minste har en trygg voksen som de kan komme til ved behov. En som ser dem, en som viser at man vil være sammen med ungdommen, som viser at ungdommen er viktig og at man er tilstede. Anonymkode: 83bcb...646 Jeg sier ikke at TS IKKE bør gjøre ting sammen med niesa si, eller være en hun kan komme til for å snakke/henge/få oppmerksomhet ved behov, men alfa og omega her er vel at TS tar søsteren sin kraftig fatt og sørger for at hun prioriterer datteren sin. En snill tante kan ALDRI gjøre opp for en uinteressert mor og far. Det er å bli sett og hørt i hverdagen som bygger barnets selvfølelse, ikke ei snill tante som tar henne med på kino i blant. 🤷♀️ Dersom økonomi er en utfordring så kan jo TS kjøpe billetter til Tusenfryd/hva-som-helst til søsteren og niesen, forutsatt at søsteren faktisk drar dit med henne. Anonymkode: 2e9d3...97d 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Og har dette tantebarnet egentlig lyst til å være ts´ sitt sosiale prosjekt, der ts får vist frem hvor snill og god hun er? For de fleste barn er følsomme og om det skinner like tydelig igjennom irl som på kg hva ts tenker, så skjønner jeg kanskje at barnet har piggene ute rundt ts og hennes familie? Anonymkode: 2ac2d...756 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Kan du kjøpe gavekort til henne på ulike aktiviteter? Slik at foreldrene må ta henne med dit? Anonymkode: de210...e03 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du kjøpe gavekort til henne på ulike aktiviteter? Slik at foreldrene må ta henne med dit? Anonymkode: de210...e03 Hun er en ungdom, så da er det vel ikke akkurat så veldig mye foreldrene må være med henne på... Anonymkode: b19b7...1b4
Kaneel Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er en ungdom, så da er det vel ikke akkurat så veldig mye foreldrene må være med henne på... Anonymkode: b19b7...1b4 Hu er 10 år! Faen meg ingen ungdom men et barn! 14 2
mingus Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 Enig med mannen din, jeg orker ikke ufordragelige unger på besøk. Må bruke noen uker på å gjenoppdra min lett påvirkelige 3åring, som plutselig tror det går an å grine/kjefte seg til viljen sin, snop i hytt og pine osv ..
sommermor Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 Dette er IKKE en ungdom, men et barn på 10 år ! 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #14 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun er en ungdom, så da er det vel ikke akkurat så veldig mye foreldrene må være med henne på... Anonymkode: b19b7...1b4 Hun er 10 år og går i 4.klasse på barneskolen, da er du ikke ungdom. Jeg har selv en unge på den alderen og hun er rett og slett ikke ungdom, det er jammen ikke vennene på samme alder heller Anonymkode: 315a5...90b 7 1
AprilLudgate Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 Du kan jo ha henne med på ting alene i hverdagen? Svømmehall, kino eller liknende? 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #16 Skrevet 25. april 2022 Kan ikke din mann ta med deres barn eller finne på noe kjekt med de alene hjemme innimellom? Se en film, gå en tur, dra på kino, lage noe hobby-greier hjemme. Så kan du ta med din niese på noe. Det trenger ikke å være ferie, hyttetur eller dagstur. Det kan jo være tur på kafe, kino, shopping, gå på stranden. Eller hva med å snakke med din søster om å finne på noe alle sammen? Hvor dere spanderer billett til et eller annet. Da tar dere ansvar for deres barn, og de tar ansvar for sitt. Skjærer det seg så er det ikke verre enn at din familie går/oppholder dere for dere selv resten av turen. Jeg tenker jo at disse foreldrene ikke virker helt klok på det å være forelder. Man må ikke ta barna med på ferie for at de skal ha det bra, men man skal heller ikke la de "gjøre som de vil" og ikke bry seg slik at de henger ved kiosken dag ut og dag inn. Anonymkode: 7c93a...55d 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #17 Skrevet 25. april 2022 Dersom hverken barna dine eller mannen din ønsker dette barnet med på ferier, så syns jeg nesten det må gå over at du ønsker henne med. Kan du ikke finne på ting med henne i hverdagen? Dessuten har jo mannen din rett i at enkeltdager med rutiner og oppdragelse ikke vil gjøre opp for hverdager med fri flyt med all slags venner. Dersom du er bekymret, så er nok det aller beste at du snakker med din søster. Det er de som skal oppdra barnet i mange år til, og det er der barnet vil tilbringe majoriteten av tiden sin. Anonymkode: 02fc9...f86 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #18 Skrevet 25. april 2022 Foreslå for søstera di å søke på «Ferie for alle»? Dette er gratis, og jenta får flotte opplever med sine foreldre. Anonymkode: c8872...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #19 Skrevet 25. april 2022 Når dine egne barn ikke ønsker å ha med søskenbarnet sitt synes jeg du skal lytte til dem. Det er de som bør være førsteprioritet for deg, og ikke en niese med dårlig oppførsel. Det er veldig forskjellig hva og hvor mye man gjør ut av barneoppdragelsen, og hvor mye ekstra man synes er nødvendig av opplevelser for barna. Feks om lekeland er en nødvendig opplevelse, eller om barn har godt av å kjede seg. Du og din søster er åpenbart ganske forskjellige. Tar du med niesen på mye av barmhjertighetsgrunner skinner det fort igjennom at du mener du gjør ting bedre, eller at det er synd på din niese. Anonymkode: 4d5bf...681 4 2
fru Alving Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 Jeg tenker at du skal ha ros for å genuint bry deg om niesen din. Men din egen familie kommer selvsagt først. Jeg tror og at du kanskje har en annen standard for oppvekst og oppdragelse enn din søster. Vi ser vel alle barn og familier rundt oss som gjør og lever annerledes. Om hun ikke prioriteres hjemme så er det ett av to, enten en familie som tar lettere på ting og ikke ønske rå bruke så mye penger på opplevelser for barn, eller at hun faktisk lider under dette og opplever omsorgssvikt. Er det virkelig det siste tilfellet så må du nesten ta det med søsteren din og snakke alvorlig med henne. 6 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå