Gå til innhold

Diabetikere i Trondheim - iskrem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter besøk av noen med diabetes og som jeg vet er glad i is, så tenkte jeg skulle ha det å tilby, men jeg finner fader ikke diabetiker-vennlig is noen steder! Jeg har sett noe som heter Lett-is før, men finner ikke den eller noe annet. Finner glutenfritt og melkefritt og vegansk i fleng, men ikke med brukbart sukkerinnhold. Vær så snill å hjelp:P 

Anonymkode: cdfc4...bc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du lage ispinner av saft som er sukkerfri? 

Anonymkode: 70277...5ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tenkt på det men det er litt kjipt:P Jeg gjør det på sommeren iblant for å spare kalorier :fnise: 

Skrevet

Diplomis har to Dream-varianter uten sukker, salty caramel delight og frappe delight. Du kan jo sjekke om de kan spises av besøket ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
cassio skrev (1 minutt siden):

Diplomis har to Dream-varianter uten sukker, salty caramel delight og frappe delight. Du kan jo sjekke om de kan spises av besøket ditt. 

Takk for tips! 

Kan nevne jeg bor på sørsiden av byen, men er åpen for å dra hvorsomhelst på dette punktet:P Pris omtrent ingen hindring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte 1,2 l boks med Diplom Is vanilje, uten tilsatt sukker på Rema nå i helgen( bor riktignok ikke i Trondheim, men et lite sted som sikkert ikke har bedre utvalg enn en stor by)

Hennig Olsen har også en variant med sjokolade og vanilje. Denne har jeg kjøpt på Spar og Kiwi tidligere.

Anonymkode: 73403...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte 1,2 l boks med Diplom Is vanilje, uten tilsatt sukker på Rema nå i helgen( bor riktignok ikke i Trondheim, men et lite sted som sikkert ikke har bedre utvalg enn en stor by)

Hennig Olsen har også en variant med sjokolade og vanilje. Denne har jeg kjøpt på Spar og Kiwi tidligere.

Anonymkode: 73403...fe3

Er flere rema på sørsiden, men har ikke funnet på den jeg er oftest på, heller ikke Kiwi. Men takk for tips, må prøve andre steder i byen men altså, er jo helt latterlig at jeg ikke skal få tak i is til en diabetiker i en storby som Trondheim uten å måtte farte byen rundt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for tips! 

Kan nevne jeg bor på sørsiden av byen, men er åpen for å dra hvorsomhelst på dette punktet:P Pris omtrent ingen hindring. 

Jeg bor ikke i Trondheim, men har funnet Dream-variantene hos Rema1000.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 9.18):

Er diabetiker selv, og kan si at dersom noen prøver å servere meg den zero-oh saftisen, eller lignende så takker jeg fint nei.

Spiser heller skikkelig is, når jeg først skal ha is. 

Som diabetiker går man lei «velmenende» folk som tror vi ikke tåler sukker, og skal forskjellsbehandle fordi de tror vi ikke kan spise sånn som alle andre, for det kan vi om det er type 1 ;) 

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 9.09):

Jeg venter besøk av noen med diabetes og som jeg vet er glad i is, så tenkte jeg skulle ha det å tilby, men jeg finner fader ikke diabetiker-vennlig is noen steder! Jeg har sett noe som heter Lett-is før, men finner ikke den eller noe annet. Finner glutenfritt og melkefritt og vegansk i fleng, men ikke med brukbart sukkerinnhold. Vær så snill å hjelp:P 

Har gjesten type 1 eller type 2?

Er det type 1, så setter man stort sett pris på å få vanlig is, som alle andre, da vi regulerer blodsukkeret fint med insulin.

cassio skrev (På 25.4.2022 den 12.25):

Sukkerfri is er ikke så sukkerfri som man skal ha det til, og det er faktisk ikke så mye sukker i vanlig is heller, is har lite sukker i seg sammenlignet med andre matvarer.

Kan komme med noen eksempler.

Is med og uten sukker:

https://www.diplom-is.no/var-iskrem/boksis/dream-salty-caramel-delight

Denne er «uten sukker» men inneholder 15 g karbohydrat per 100 gram.

https://www.diplom-is.no/var-iskrem/boksis/diplom-is-vanilje-2l

Vanlig vanilje is (fra samme merke) har 22 g karbohydrat per 100 gram.

Karbohydrat viser hvor mye som blir omdannet til sukker, og er det diabetikere regner ut ifra. Og ser vi på karbohydrater, er det liten forskjell på vanlig is og is uten tilsatt sukker.

Is uten tilsatt sukker er nok mer myntet til de som skal slanke seg, da den har færre kalorier per 100 gram sammenlignet is med tilsatt sukker. Men for diabetikere er forskjellen minimal.

Is sammenlignet med andre matvarer:

Til sammenligning har vanlig hvit ris 80 g karbohydrater per 100 gram, eller 4 ganger så mye sukker som vanlig is.

En frossen pizza har vanligvis 50-60 g per 100 g. Så en frossen pizza har vanligvis 2-3 ganger så mye sukker som vanlig is.

Med andre ord, mengden sukker i is er ikke den største belymringene til en diabetiker. Problemet med is er vel at det er godt, og lett å spise mye.

Konklusjon:

Til ts, kjøp vanlig is, som diabetiker selv setter jeg mye mer pris på det, og tar insulin deretter. Er gjesten derimot type 2 ville jeg spurt, da også de med type 2 kan unne seg litt is. Så spør heller hva de foretrekker, enn å bare anta at de ikke kan spise det.

Er det noe du derimot kan vise hensyn med, så er det å kjøpe light brus, light saft, light øl, drikkevarer uten tilsatt sukker. For er det noe som får blodsukker til å stige er det drikkevarer med tilsatt sukker ;) 

Jeg forstår at andre mener det bare godt, men noen ganger blir det litt misforstått. For selv om man har diabetes betyr ikke det nødvendigvis at vi ikke kan spise sukker.

Endret av Blueberrymuffin
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...