AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Hvordan er deres erfaringer med dagsovingen når baby er rundt 3 mnd? Akkurat nå føler jeg ikke at vi nærmer oss noe rutine, han bare sover når det passer han. Gjerne våken en til halvannen time mellom hver sovøkt. Utfordringen er at hvilene er så utrolig uforutsigbare. Noen ganger bare 20 min andre nesten 3 timer. Ser liksom ikke noe mønster hos han enda, har en gutt fra før - men han var ganske raskt inne med god søvn på dagtid. Anonymkode: 2b0d7...7dd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Samme som din, helt kaotisk. Nå har ikke vi noen sovebaby da, og han har fra cirka to til fem måneder våknet omtrent hver time hele døgnet, mens den siste uka har det skjedd stadig oftere at han kan sove i to timer før oppvåkning. Den revolusjonerte ikke akkurat noe, slik jeg så den gjorde for mange andre, men jeg lastet ned appen BabyNaps og synes den hjalp oss litt i alle fall - den foreslår dupper ut fra når baby våkner (og babys alder). Det er jo ikke sånn at baby alltid vil sovne etter en app selvsagt, men etterhvert så jeg ganske tydelig at tidspunktene stemmer godt, så vi prøver fortsatt å tilrettelegge for søvn (i vogn på veranda) til de tidspunktene i appen (med slingringsmonn selvsagt, og tar høyde for dagsform). Anonymkode: 5b3c9...ad8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Lille her er 4.5 måned og eneste rutinen han har klart å få på plass, er at han våkner når vi kommer til barnehagen for å hente storebror helt uavhengig av om han har sovet i fem eller førti minutter 😅 Med storebroren fikk vi egentlig ikke klare rutiner før rundt seks måneder, så jeg har ikke begynt å stresse med det enda. Han sover når han trenger det, så legger vi opp resten rundt det så godt vi kan. Anonymkode: 72f81...9d9
Regnbuefisk Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Min gutt er også tre mnd. Her er dagene faktisk ganske forutsigbare allerede. Han sover to lange lurer på 2-3 timer. Vel og merke bare hvis han er i bæresele. Alle andre steder sover han 30-40 min, og er fortsatt trøtt og sur når han våkner 🙄 Men med en gutt fra før, så prøver jeg å stålsette meg for at alt kommer til å endre seg ila den neste måneden. Veldig mange opplever at søvnen blir snudd helt på hodet rundt 4 mnd, og de litt mer "faste" rutinene kan etableres etter det. Håper min blir flinkere til å sove andre steder enn på magen min 🤞
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Oii, rutinen var fraværende når babyen var så liten ja😂 var først ved 4-5 måneders alder vi hadde nogenlunde faste duppetider Anonymkode: 385d0...562
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan er deres erfaringer med dagsovingen når baby er rundt 3 mnd? Akkurat nå føler jeg ikke at vi nærmer oss noe rutine, han bare sover når det passer han. Gjerne våken en til halvannen time mellom hver sovøkt. Utfordringen er at hvilene er så utrolig uforutsigbare. Noen ganger bare 20 min andre nesten 3 timer. Ser liksom ikke noe mønster hos han enda, har en gutt fra før - men han var ganske raskt inne med god søvn på dagtid. Anonymkode: 2b0d7...7dd Min baby er 6 måneder og sover når det passer han. Ingen rutiner annet enn tiden mellom lurene. Anonymkode: c8c89...258 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 Da hadde han begynt å stabilisere seg på 3-4 lurer på 30-40 minutter hver, og den rutinen holdt han på til 7-8 mnd. Anonymkode: 8d61f...772
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Han har laget seg en fin rutine for nattesøvn (leggetid i 19-draget, mat 22 + 3:30 og opp 6:15), men på dagtid soves det på slump. Det eneste mønsteret jeg klarer å se er at de nettene hvor han vekker seg selv med prompene sine alltid fører til en påfølgende sovedag, haha. Anonymkode: bc299...418 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 Mine var ikke forutsigbare på når og hvor lenge de trengte å sove før de var over et halvt år. Men særlig den eldste, og delvis også den yngste, var sånn som kunne sove de fleste steder. Dermed var det egentlig en litt behagelig periode mtp. dagsøvn. Vi kunne dra hvor vi ville og de sov når de ble trøtte der vi var. Anonymkode: 739ee...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 TS her! takker for gode svar 🤩 Kjenner jeg ser litt frem til ting kanskje stabiliserer seg litt, for min må vugges i søvn til hver hvil. Ikke snakk om at han faller i søvn uten å være i armene våre😅🥳 Håper også litt kveldstid kommer tilbake etterhvert, ettersom han gjerne holder det gående til både 21-22! morsomt å lese at det er flere prompere på natten😅 ikke sjelden jeg må løfte på dyna hans om natten for å hjelpe til med luft 🙈 Anonymkode: 2b0d7...7dd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS her! takker for gode svar 🤩 Kjenner jeg ser litt frem til ting kanskje stabiliserer seg litt, for min må vugges i søvn til hver hvil. Ikke snakk om at han faller i søvn uten å være i armene våre😅🥳 Håper også litt kveldstid kommer tilbake etterhvert, ettersom han gjerne holder det gående til både 21-22! morsomt å lese at det er flere prompere på natten😅 ikke sjelden jeg må løfte på dyna hans om natten for å hjelpe til med luft 🙈 Anonymkode: 2b0d7...7dd Vår sovner heller ikke uten å være i armene, men han trenger ikke nødvendigvis å vugges? Prøv bare å sitte med han i armene, legge en arm på etc.? Min hylskriker seg i søvn utenom i vogna, det er helt vanlig regulering for mange babyer. Men jeg bysser ikke for at det skal avsluttes, han må få det ut. Anonymkode: c8c89...258
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår sovner heller ikke uten å være i armene, men han trenger ikke nødvendigvis å vugges? Prøv bare å sitte med han i armene, legge en arm på etc.? Min hylskriker seg i søvn utenom i vogna, det er helt vanlig regulering for mange babyer. Men jeg bysser ikke for at det skal avsluttes, han må få det ut. Anonymkode: c8c89...258 Oi, huff - det hadde nok ikke jeg klart. Ville nok ikke klart å høre på at baby gråter når jeg vet hva som stiller gråten (vugging). Men veldig enig i gradvis avvenning - holde i armene uten bevegelse osv. Anonymkode: 2b0d7...7dd
mingus Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 (endret) Jeg tar henne med inn og ammer i senga til hun sovner. Akkurat 3mnd i dag forresten, så her kan jeg svare:D Har ikke kontroll på hvor ofte, avogtil sover hun 2 timer, avogtil 10 minutter. Halv ti på kvelden er hun i pysj og sovner for kvelden, som oftest til etter at jeg har lagt meg 2 timer senere Ammer 2 eller 3 ganger på natta. Vi vil ikke opp 6 så da går det greit med sen leggetid. Endret 26. april 2022 av mingus
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Oi, huff - det hadde nok ikke jeg klart. Ville nok ikke klart å høre på at baby gråter når jeg vet hva som stiller gråten (vugging). Men veldig enig i gradvis avvenning - holde i armene uten bevegelse osv. Anonymkode: 2b0d7...7dd Når du vugger baby så distraherer du følelsene, du hjelper ikke med å regulere. Mange foreldre som gjør det, men hadde ikke gjort det selv - da jeg vil at ungen skal komme til meg uansett hva det er. Anonymkode: b3b39...e06 1
mingus Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når du vugger baby så distraherer du følelsene, du hjelper ikke med å regulere. Mange foreldre som gjør det, men hadde ikke gjort det selv - da jeg vil at ungen skal komme til meg uansett hva det er. Anonymkode: b3b39...e06 Min 3åring ble ammet, trøstet og dullet i søvn, han kommer likevel med meg med hvilket som helst problem... være seg at han synes det er litt vanskelig å gå på do, vil ha godteri på en tirsdag, eller at en av ungene i barnehagen slo han. Ser at du iallfall holder ungen/legger en hånd oppå, det er jo bra det da. Hadde vært verre å bare la den grine det ut og overse (noe jeg måtte lese på nytt og oppdage at du faktisk ikke gjorde. Men jeg tror det er like greit å trøste og vugge jeg altså)
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når du vugger baby så distraherer du følelsene, du hjelper ikke med å regulere. Mange foreldre som gjør det, men hadde ikke gjort det selv - da jeg vil at ungen skal komme til meg uansett hva det er. Anonymkode: b3b39...e06 Skjønner ikke helt hva du mener med at ungen ikke kommer til deg med problemer hvis du bysser i søvn. Jeg synes jo heller ikke det høres feil ut å distrahere fra ubehag for å gjøre inmsovningen lettere. Det tar kanskje lengre tid før barnet lærer å sovne selv, men veien dit blir jo helt klart hyggeligere. Skal sies at min første skrek hysterisk når han ble trøtt, og jeg forventer ikke at hverken barn eller voksne skal klare å gå rett fra full kriseberedskap til rolig søvn. Så han fikk all den hjelpen vi kunne gi. Han også kom i mål til slutt og sovner trygt og godt uten hjelp. Anonymkode: b3d4d...152
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 mingus skrev (43 minutter siden): Jeg tar henne med inn og ammer i senga til hun sovner. Akkurat 3mnd i dag forresten, så her kan jeg svare:D Har ikke kontroll på hvor ofte, avogtil sover hun 2 timer, avogtil 10 minutter. Halv ti på kvelden er hun i pysj og sovner for kvelden, som oftest til etter at jeg har lagt meg 2 timer senere Ammer 2 eller 3 ganger på natta. Vi vil ikke opp 6 så da går det greit med sen leggetid. Så morsomt! Min er også 3 mnd i dag😅 Bare til å godta at babyer er ulike selvom de er søsken, og at det gjerne tar litt lengre tid med han her å finne rutiner😀 TS Anonymkode: 2b0d7...7dd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 mingus skrev (7 timer siden): Min 3åring ble ammet, trøstet og dullet i søvn, han kommer likevel med meg med hvilket som helst problem... være seg at han synes det er litt vanskelig å gå på do, vil ha godteri på en tirsdag, eller at en av ungene i barnehagen slo han. Ser at du iallfall holder ungen/legger en hånd oppå, det er jo bra det da. Hadde vært verre å bare la den grine det ut og overse (noe jeg måtte lese på nytt og oppdage at du faktisk ikke gjorde. Men jeg tror det er like greit å trøste og vugge jeg altså) Vi var to ulike AB-er som svarte, så ikke meg du siterer, men det i parentes er rettet til meg: barnet gråter for å regulere seg før soving. Den uttrykker ikke et behov, så det er faktisk ingenting jeg skal gjøre annet enn å være inntil. Skal jeg bysse og dulle så fjerner jeg muligheten for barnet til å sovne når det skal, fordi jeg stimulerer det. Anonymkode: c8c89...258
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjønner ikke helt hva du mener med at ungen ikke kommer til deg med problemer hvis du bysser i søvn. Jeg synes jo heller ikke det høres feil ut å distrahere fra ubehag for å gjøre inmsovningen lettere. Det tar kanskje lengre tid før barnet lærer å sovne selv, men veien dit blir jo helt klart hyggeligere. Skal sies at min første skrek hysterisk når han ble trøtt, og jeg forventer ikke at hverken barn eller voksne skal klare å gå rett fra full kriseberedskap til rolig søvn. Så han fikk all den hjelpen vi kunne gi. Han også kom i mål til slutt og sovner trygt og godt uten hjelp. Anonymkode: b3d4d...152 Det kalles selv-regulering det du beskriver. Noen babyer gjør det i det de skal sovne. Så han hadde nok fint kommet seg i mål uten deg, men skjønner at du føler deg bedre av å støtte for mye. De fleste førstegangs gjør jo det. Anonymkode: c8c89...258
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kalles selv-regulering det du beskriver. Noen babyer gjør det i det de skal sovne. Så han hadde nok fint kommet seg i mål uten deg, men skjønner at du føler deg bedre av å støtte for mye. De fleste førstegangs gjør jo det. Anonymkode: c8c89...258 Nr to gråter litt ved innsovning. Han får styre det mer selv, og vil nok klare å roe seg selv etter hvert. Han er enda liten. Det er milevis i forskjell på hvordan de to gråter! Denne sutre-gråten kan virkelig ikke sammenlignes med førstemann sin paniske illskriking. Han hadde jo sovnet til slutt, men da av ren utmattelse og resignasjon. Men takk for det lille stikket om at førstegangsforeldre ikke har peiling.. Anonymkode: b3d4d...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå