AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Jeg har 34 000 utbetalt. Har 7000 i min del av boutgifter (ink strøm, rennovasjonsetaten, forsikring etc. ca. 7000 i min del av felles utgifter (mat og husholdning), noen ganger må jeg spytte i ekstra her hvis et av barna trenger vintersko etc. 2700 til Lånekassen? Jeg har kommet i et dårlig spor med høyt forbruk, og føler ikke jeg kan spare noe. Jeg er 38 år, samboer og har to barn i barnehagealder. Hva tenker du jeg bør kunne spare og fremdeles leve komfortabelt (uten å bli ekstrem)? Anonymkode: 2cafb...adb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Forstår ikke helt, du har ca 17 000 igjen etter faste utgifter, mat og husholdning, og synes ikke du kan spare noe? Hva går resten til? Anonymkode: df11e...503 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forstår ikke helt, du har ca 17 000 igjen etter faste utgifter, mat og husholdning, og synes ikke du kan spare noe? Hva går resten til? Anonymkode: df11e...503 Det går vel til alt mulig rart, at jeg plusser på de matutgiftene ved å spise ute, take away, lunsj på jobben, parkering, bompenger, frisør, klær (til både meg og barna) leker til barna, litt oppussing, ting til hagen, tannlege, reising, vin (både på polet og ute), fritidsaktiviteter til barna (vi bor i Oslo med et stort tilbud). Etc. Etc. Det baller på seg. ts Anonymkode: 2cafb...adb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 10 000 bør du klare å spare i alle fall. Anonymkode: 5ae20...926 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Jeg tjener rundt 30K, og sparer mellom 10 og 15K, men jeg har ikke barn da, det går jo litt der. Men sett opp alle utgiftene dine, se hva du MÅ betale. Så ser du på resten; kan du redusere abonnementet på telefonen til noe billigere, har du flere strømmetjenester(serier, film, musikk) som kan reduseres, støttemedlemskap til treningssenter, kafe/restaurant/fastfood/kiosk/kantine, røyking/snusing som i alle fall kan reduseres, osv. Matbudsjettet er ofte det enkleste å knipe inn på, samme med fritidsutgifter. Trenger dere noe, forsøkt å kjøp brukt. Møblerte hele leiligheten min for 3000, med å kjøpe brukt. Utrolig hva jeg har klart å stappe inn i den lille bilen min. Anonymkode: f2f61...1ed
Grandidosa83 Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har 34 000 utbetalt. Har 7000 i min del av boutgifter (ink strøm, rennovasjonsetaten, forsikring etc. ca. 7000 i min del av felles utgifter (mat og husholdning), noen ganger må jeg spytte i ekstra her hvis et av barna trenger vintersko etc. 2700 til Lånekassen? Jeg har kommet i et dårlig spor med høyt forbruk, og føler ikke jeg kan spare noe. Jeg er 38 år, samboer og har to barn i barnehagealder. Hva tenker du jeg bør kunne spare og fremdeles leve komfortabelt (uten å bli ekstrem)? Anonymkode: 2cafb...adb Det sparing handler om for meg er å balansere sparing opp mot nåtid. Så når du skriver at du vil "leve komfortabelt" samtidig ville jeg kanskje tatt en runde med meg selv for å definere hva som er komfort og hva som er sløsing. Sløsing, for meg, er når jeg ikke får noe utpreget merverdi av pengebruken. Min måte å unngå sløsing er 24 timers regelen; Hvis jeg får veldig lyst på noe venter jeg alltid 24 timer før jeg gjennomfører kjøpet. På den måten unngår jeg ganske mange bomkjøp. Konkret i din situasjon tror jeg at jeg ville startet med å spare 2500,- i måneden. Det er en sum som ikke bør påvirke deg nevneverdig og samtidig er det nok til at du vil få en ganske god effekt over tid. Få på plass et fast trekk på lønnsdato til et globalt indeksfond. Hvis du er "bygget" som meg vil du kanskje bli motivert av å se pengene vokse og deretter være villig til å spare mer på "bekostning" av komfort- Hvis ikke sitter du, statistisk sett, igjen med et par millioner ved pensjonisttiden uten å ha ofret så mye for det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det går vel til alt mulig rart, at jeg plusser på de matutgiftene ved å spise ute, take away, lunsj på jobben, parkering, bompenger, frisør, klær (til både meg og barna) leker til barna, litt oppussing, ting til hagen, tannlege, reising, vin (både på polet og ute), fritidsaktiviteter til barna (vi bor i Oslo med et stort tilbud). Etc. Etc. Det baller på seg. ts Anonymkode: 2cafb...adb De tingene her skulle jo vært inni budsjettet ditt. Bompenger, lunsj og parkering er vel noenlunde fast? Jeg ville også satt av en fast sum i måneden til frisør og tannlege, slik at du har til det når den tid kommer. Dersom dere spiser ute ofte, så kan det være greit å øke matbudsjettet litt. La oss si du øker matbudsjettet med 4000 (lunsj og take away). Frisør og tannlege 1000 kr i måneden (man er jo ikke hos frisør og tannlege hver måned). Bompenger og parkering ca 2000 kr. Da kommer jeg frem til ca 24.000. Da skulle du i teorien hatt rundt 10 k igjen til sparing i måneden. Anonymkode: ad61c...384 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 7-10 K bør være realistisk da jeg tenker du nok har flere faste utgifter/ høyere fast forbruk på endel områder enn du selv er klar over. For eksempel mat, eller at det stortsett skal kjøpes noe utstyr til barna hver mnd, utgifter til helse og underholdning. Anonymkode: 3de1c...d2b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 10k bør være lett for deg. Barna trenger ikke leker hver mnd, og du trenger ikke ting til huset hver mnd heller. Takeaway og spise ute (med vin) er dyrt, hvorfor hver mnd? Hva med å endre til maks en gang i mnd eller kun spesielle anledninger? Anonymkode: dab31...897
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): 10k bør være lett for deg. Barna trenger ikke leker hver mnd, og du trenger ikke ting til huset hver mnd heller. Takeaway og spise ute (med vin) er dyrt, hvorfor hver mnd? Hva med å endre til maks en gang i mnd eller kun spesielle anledninger? Anonymkode: dab31...897 Vi alle er forskjellige, barn trenger ikke nødvendigvis leker hver mnd. Men har man barn i bhg/barneskole kan det fort være man må kjøpe et eller annet av utstyr hver mnd, kanskje spesielt i tiden vi går inn i nå med å gå fra vinter til vår. Samme med takeaway/spise ute, jeg er en av disse som gjør det flere ganger i mnd. Det er lunsj buffet på restaurant med jobben et par fredager i mnd, og det er en vinmiddag men venner gjerne en gang i mnd. Det er ikke noe galt i det, tvert i mot. Det er kjempe hyggelig og gir oss alle en bedre hverdag. Ekstremt dyrt er det ikke heller og spise ute. Jeg har råd til dette og det gir meg noe tilbake. Tolker det som at ts nok har råd til og velge noen goder, men at forbruket burde struktureres for rom til sparing er det også 😊 Anonymkode: 3de1c...d2b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #11 Skrevet 25. april 2022 Ville spart minimum 15 000. Anonymkode: fdda8...556
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Skrevet 25. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Det går vel til alt mulig rart, at jeg plusser på de matutgiftene ved å spise ute, take away, lunsj på jobben, parkering, bompenger, frisør, klær (til både meg og barna) leker til barna, litt oppussing, ting til hagen, tannlege, reising, vin (både på polet og ute), fritidsaktiviteter til barna (vi bor i Oslo med et stort tilbud). Etc. Etc. Det baller på seg. ts Anonymkode: 2cafb...adb Da sløser du noe helt vanvittig. Jeg har 17 000 utbetalt, og selv jeg klarer å spare litt. Anonymkode: 2ae1b...c63
PetterKanin Skrevet 25. april 2022 #13 Skrevet 25. april 2022 10-12000 bør du kunne spare helt uproblematisk. Spørsmålet er om du er villig til å ofre det som trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå