Gå til innhold

Litt oppgitt over navnevalget på fadderbarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt fadderbarn til to nydelige babyer, men moren har valgt uvanlige navn på de. Faren er heller ikke noe særlig begeistret over navnevalget, men moren står på sitt. 

Jeg er redd for at barna blir mobbet pga navnet deres. 

Faren er norsk og de bor i Norge. 

Jeg vet at jeg ikke har noe med det, men jeg har selv blitt mobbet for navnet mitt og byttet så fort jeg ble myndig. Barna får tre fornavn hver, oppkalt etter kjendisbarn fra pop, crap, et engelsk ord/sted og noe reality, mens etternavnet blir noe a la Hansen. 

Er det slik at folkeregisteret stopper svært uvanlig navn? 

Anonymkode: 52eed...e8f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksempel på navn? (uten å bruke barnets navn selvfølgelig) 

Anonymkode: 1ee2a...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Det et ikke din sak. 

Anonymkode: 495cd...f5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eksempel på navn? (uten å bruke barnets navn selvfølgelig) 

Anonymkode: 1ee2a...9e3

Jeg oversetter på norsk, men det er noe a la dyrebar og regnbuen. Skrivemåten er også feil, fordi noe av vokalene er byttet ut med æ og ø eller å. (Slik faren beskrev dette for meg). 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

oioi🤭

Anonymkode: 1767d...647

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna. Du har ikke noe med det. Gå i hvert fall ikke inn mellom mor og far

Fatter ikke hvorfor du bryr deg/blander deg.

Det er sjeldent navn alene barn blir mobbet for.

Anonymkode: bfe7f...2ad

• Liker 4
Skrevet (endret)

Folkeregisteret kan gi avslag ja.

Men det varierer med grunn om hvorfor de avslår navn. 

Dog er det vel ikke din sak eller valg om hva barna skal hete?  Om far ikke er enig, så kunne han jo gjort noe med det. Navnet må jo godkjennes av begge parter.

Endret av mereo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (Akkurat nå):

Folkeregisteret kan gi avslag ja.

Men det varierer med grunn om hvorfor de avslår navn. 

Takk for svar. Da får vi bare krysse fingrene☺️ 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Da får vi bare krysse fingrene☺️ 

Ts

Herregud. 
Ja, folk gir ungene idiotiske navn. Trist at du ble mobbet for ditt, men man kan bli mobbet for så mye… Et av de vanligste jentenavnene i dag (Nora), rimer på et av de vanligste skjellsordene (hora). Et eller annet sted i Norge går det nok en stakkars liten Nora og blir mobba med det, selv om andre ikke blir det. Julie Umulige. Emma er hemma (også et vanlig ord dessverre). Og det trenger ikke være rim. Også mange etternavn innbyr til erting. 

Noen ganger starter mobbing med navnet. Noen ganger starter det med noe annet, og så blir navnet en del av det. 

Om så barnet heter Rainbow, tja. De voksne vil le ondskapsfullt av foreldrene. Om barnet blir mobbet, er ikke så sikkert. 

Anonymkode: d44d3...f5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (11 minutter siden):

Du er blitt fadderbarn?

Kverulant

Anonymkode: aec7a...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kverulant

Anonymkode: aec7a...ff0

Dust 

Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (17 minutter siden):

Du er blitt fadderbarn?

Tenkte det samme. 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Precious Rainbow London? 😆

Anonymkode: 3cc56...354

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Precious Rainbow London? 😆

Anonymkode: 3cc56...354

Preciøs Ræinbow Låndon. 🥳

Anonymkode: d8d1f...5fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hun litt enkel?

Anonymkode: ed7f3...275

AnonymBruker
Skrevet

Uff. Jeg håper moren tar til vett og gir barna vanlige navn. Foreldre må kunne huske at barna tross alt skal ha navnet sitt hele livet. Og det er håpløst å måtte stave navnet sitt hele tiden. Og ikke minst søke jobb og leilighet.

Anonymkode: 5c020...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som godtok at faren insisterte på å kalle ungen Princess.  Han er ikke norsk da, men de bor i Norge.

Den ungen får høre det, for å si det sånn. Barneskolen nå. Hun jeg kjenner angrer...

Anonymkode: 407b4...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i klasse med en som het noe slikt som Harry Runkeberg. Navnet var som lagd til mobbing. 

Men han var den mest populære gutten i klassen, ble ikke erta. 

Så her er det ingen automatikk 

Anonymkode: 402c6...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud. 
Ja, folk gir ungene idiotiske navn. Trist at du ble mobbet for ditt, men man kan bli mobbet for så mye… Et av de vanligste jentenavnene i dag (Nora), rimer på et av de vanligste skjellsordene (hora). Et eller annet sted i Norge går det nok en stakkars liten Nora og blir mobba med det, selv om andre ikke blir det. Julie Umulige. Emma er hemma (også et vanlig ord dessverre). Og det trenger ikke være rim. Også mange etternavn innbyr til erting. 

Noen ganger starter mobbing med navnet. Noen ganger starter det med noe annet, og så blir navnet en del av det. 

Om så barnet heter Rainbow, tja. De voksne vil le ondskapsfullt av foreldrene. Om barnet blir mobbet, er ikke så sikkert. 

Anonymkode: d44d3...f5e

Hvis foreldrene til barna i bhg og på skolen klarer å la være å fortelle sine håpefulme at Præsius Ræinbåw Hansen har et navn som er mildt sagt utradisjonelt og ramser opp alt man tenker i den forbindelse, kan det godt være at barna ikke tenker over dette. Ergo blir ikke barnet mobbet for sitt navn

Anonymkode: e0d13...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...