AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Hei! Bare av nysgjerrighet etter prat med andre foreldre i klassen, hvor det kom frem mye forskjellig 😄 Dere som har 8-9 år gamle barn (vi er gutteforeldre) - hva gjør barnet selv? Lager barnet f eks frokost og/eller matpakke selv? Passer på tiden selv - altså kan de være hjemme alene fra tidlig om morgenen og sørge for å selv komme tidsnok til skolen? Er de alene hjemme og ordner seg mat selv på ettermiddagen (etter AKS/SFO?) Når er leggetid? Leser de selv på sengen eller leser dere foreldre på senga? Ang. venner - får venner komme uanmeldt på middag eller må det planlegges/spørres på forhånd? Anonymkode: ed439...f34
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Kan smøre frokost og kvelds selv, og smører ofte førstnevnte selv. I helgene kan han også smøre mat til småsøsken. Matpakke ordner voksne. Kan være hjemme alene om morgenen, men da må jeg eller far ringe guttungen når han skal dra på skolen. Låser døra og tar med seg egen nøkken. Er alene hjemme de fleste dager etter skolen, som regel 1,5 time. Tar seg noe å spise hvis han er sulten men da er det ofte frukt eller noe annet lett. Legger seg som regel 21, kan bli litt senere også. Sover veldig raskt. Står opp ca 07.45. Hjelper til med husarbeid, har faste oppgaver som å gå med søpla, støvsuge, brette klær, ta av bordet etter middag, holde rom ryddig. Ser helst at det planlegges på forhånd hvis venner skal spise middag, men det er fordi jeg beregner mat utifra antall personer. Men har vi mat nok så tilbyr jeg alltid. Anonymkode: 2f609...81e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Er aleine etter skolen hver dag 2-3 timer.. da er han gjerne ute, klatrer i trør og hopper på trampolinen. han sier han er sulten, men glemmer ofte å lage mat.. lager ikkr nor mat selv egentlig. klarer å komme seg til skolen på egenhånd om vi drar før han og hjelper til med husarbeid. vi hjelper med tannpuss, dusj og vask av håret Anonymkode: 01128...85d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Vi har jente. Hun kan: - helt fint ordne seg mat selv, både frokost/matpakke og mat etter skoletid. - pga familielogistikken er det ikke aktuelt at hun kommer seg avgårde om morgenen selv, men hvis det skulle vært behov for det, tror jeg det hadde gått greit i begynnelsen, men det er absolutt et potensiale for at ting kunne sklidd ut etterhvert. Hun er egentlig ganske ordentlig og opptatt av å ikke komme for sent, men glemmer seg litt av og til, og trenger noen påminnelser for å holde seg til skjema. - kan helt fint være alene hjemme i timesvis, men sitter da stort sett på skjerm. - prøver at hun er i seng kl 21 når det er skole dagen etter, senere i helgene (men hun er stort sett trøtt nok til at hun vil legge seg senest 22.30) Vi leser en sjelden gang for henne, stort sett leser hun selv. - hvis venner er på besøk rundt middagstid, får de også tilbud om mat. Foretrekker jo selvfølgelig å vite om det på forhånd, men finner alltids en løsning hvis det dukker opp noen uanmeldt. Anonymkode: 2902f...658
Arkana Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Vår 9-åring: - lager frokost selv, kan smøre matpakke selv, men jeg gjør det fordi jeg synes det er hyggelig - lager seg enkel varmmat selv (havregrøt, eggerøre, omelett, toast, pitapizza o.l.) hver dag etter skolen - kan være hjemme alene (hun har ikke hatt SFO siden jul 3. klasse) og passe tiden (men hun har ikke behov for å komme seg av gårde om morgenen alene siden alle skal opp og ut samtidig) - gjør lekser alene og uten at vi trenger be om det - har fast ukesoppgave som er å støvsuge kjelleren, samt at hun holder rommet sitt ryddig og tar sine rene klær opp fra vaskerommet og legger på plass på rommet. Hun hjelper ellers til hvis vi spør. - legger seg 21 på hverdagene (står opp 7.15). VI leser på sengen og så leser hun selv etterpå i tillegg. Hun er generelt veldig hjelpsom, ordentlig og pliktoppfyllende. Alle barna får lov å ha venner på middag uanmeldt. Det er selvsagt mest praktisk om jeg vet det på forhånd, men om det er bare én ekstra er det bare å ta litt ekstra ris/pasta/potet/grønnsaker og er det mange ekstra har jeg et par enkle middager i bakhånd som enkelt lages til mange (posesuppe i skapet og hvitløksbrød i fryseren, fiskekaker og hamburgerbrød i fryseren, pitabrød og tomatsaus i fryseren til å lage pitapizza og vi har alltid ost og ulike toppingmuligheter) og så flytter vi planlagt middag til dagen etter.
Kakaoen Skrevet 25. april 2022 #6 Skrevet 25. april 2022 Min 9 åring, gutt: - kan lage frokost selv og smøre seg niste om han må. Er far i hus som ordner nistene. - kommer seg avgårde selv om morgenen dersom jet begynner på jobb tidlig. Han har flere alarmen på mobilen som hyler når han skal gå. Han er flinkere til å huske å pakke med seg alt når jeg ikke er hjemme. Er jeg hjemme om morgenen er han mye mer surrete. - kan være hjemme alene i flere timer. Går hjem etter skolen. Og ordner seg noe mat når han kommer hjem. - Legger seg litt etter kl 20. Han leser ofte leseleksa si for lillebroren. Av og til leser jeg for de. -Får ha venner over på middag. Jeg liker best å vite det på forhånd så vi kan planlegge. Spes ene kompisen hans som har cøliaki. Vil gjerne at han og skal kunne spise hos oss, så liker at det avtales dagen før.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #7 Skrevet 25. april 2022 2.klassing her som snart fyller 8. Han går til skolen selv nå. Har klokke med alarm på,slik at han blir minnet på når han må gå. Han liker denne friheten,å kunne være alene hjemme litt på morgenen. Jeg lager frukost til han, og lager matboks. Legger også matboks og drikkeflaske i sekken. Passer på at skoene og sekken står klar i gangen 😁 Han klarer å smøre seg mat selv om kvelden,om jeg legger minsten. Vi har laget ukesoppgaver til han,og lokket med ukeslønn. Han har ikke gjort dette enda, mener det er for kjedelig jobb og ønsker en annen jobb! Han er glad i penger...men har fortsatt ikke fått ukespenger, da han ikke har gjort det han skal. Vi glemmer også å minne ham på disse, så mulig han hadde gjort det om vi minnet han hyppigere på det. Han kan også være hjemme litt alene, typisk 1-2 timer. Er litt distre av seg, så vi begynner med de viktigste tingene først. Planen er at fra 3. Klasse så skal han bare være litt kort på ettermiddags SFO, og så gå hjem. Han går nå hjem fra SFO selv, men er der lenger. Anonymkode: 2d61e...8f0
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #8 Skrevet 25. april 2022 Så sene leggetider! Eldste la seg halv åtte-åtte da han var ni, yngste som er elleve nå går på badet halv ni. Anonymkode: c1fd3...42a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #9 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så sene leggetider! Eldste la seg halv åtte-åtte da han var ni, yngste som er elleve nå går på badet halv ni. Anonymkode: c1fd3...42a Barn mellom 7-12 år trenger mellom 10-11 timer søvn. Guttungen min legger seg mellom 21-21.30, og våkner selv litt før 07.45, så han får den søvnen han trenger. Legger man seg halv 8 regner jeg med de må kjempe tidlig opp? Anonymkode: 2f609...81e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #10 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Bare av nysgjerrighet etter prat med andre foreldre i klassen, hvor det kom frem mye forskjellig 😄 Dere som har 8-9 år gamle barn (vi er gutteforeldre) - hva gjør barnet selv? Lager barnet f eks frokost og/eller matpakke selv? Passer på tiden selv - altså kan de være hjemme alene fra tidlig om morgenen og sørge for å selv komme tidsnok til skolen? Er de alene hjemme og ordner seg mat selv på ettermiddagen (etter AKS/SFO?) Når er leggetid? Leser de selv på sengen eller leser dere foreldre på senga? Ang. venner - får venner komme uanmeldt på middag eller må det planlegges/spørres på forhånd? Anonymkode: ed439...f34 min er 9 år han lager mat selv, både frokost, matpakke og enkle varm retter han er veldig punktlig han er alene hjemme mandag og fredag, han lager seg stort sett omelett eller ostesmør brød, så spiser vi sammen når jeg kommer Han legger seg kl 20 hvis han skal se litt tv eller ha ipad i senga, han skal legge seg og sove kl 21 Vi er bare 2 og stort sett kommer 1 venn er det ikke noe problem,men har han med flere vil jeg gjerne vite det Anonymkode: 0a035...5e1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 0.19): Hei! Bare av nysgjerrighet etter prat med andre foreldre i klassen, hvor det kom frem mye forskjellig 😄 Dere som har 8-9 år gamle barn (vi er gutteforeldre) - hva gjør barnet selv? Lager barnet f eks frokost og/eller matpakke selv? Passer på tiden selv - altså kan de være hjemme alene fra tidlig om morgenen og sørge for å selv komme tidsnok til skolen? Er de alene hjemme og ordner seg mat selv på ettermiddagen (etter AKS/SFO?) Når er leggetid? Leser de selv på sengen eller leser dere foreldre på senga? Ang. venner - får venner komme uanmeldt på middag eller må det planlegges/spørres på forhånd? Anonymkode: ed439...f34 Matpakke/ frokost: nei Passe tiden: nei Alene hjemme: kun kort tid i så fall Leggetid kl 20, leser for barnet Venner kan alltid være med hjem etter skolen og spise middag, så lenge han ringer meg for å gi beskjed om det først. Anonymkode: 78475...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Jente. Lage matpakke, smører frokost selv. Finner frem klær kvelden før, pakker skolesekk. Støvsuger stue og kjøkkenutstyr 1x pr uke, rydder og støvsuger rommet sitt 1x pr uke. Tar ur og inn av oppvaskmaskin 2x pr uke. Kan sette på klesvask med litt veiledning. Hun tør ikke være hjemme alene hjemme, så besteforeldre passer inntil 30 min før skolebuss plukker opp på hentested. .Fortsatt på sfo I seng 2030, vi leser. Vekkes 0630 av vekkerklokke,(selvvalgt). Er raskt til å stå opp. Venner er kun med etter avtale, må planlegges grunnet avstand Anonymkode: ad216...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå