Gå til innhold

Mye fravær på jobb pga syke barn og er nå blitt syk selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er trebarnsmamma hvor minsten er 1 år. Vi har hatt mye syke barn og er flinke til å dele på fraværet slik at det blir en dag her og der.  Men jeg føler det er noe hver uke.. Jeg stresser sånn over dette, er redd for hva mine kollegaer og sjefer tenker om dette. Nå er jeg blitt syk selv og må være hjemme pga min egen sykdom og gruer meg til å sende Mail for å gi beskjed. 

Jeg jobber i en kvinnebedrift hvor baksnakking skjer hele tiden. Ingen sjefer har sagt noe til meg. 

Har dere også mye fravær fra jobb?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært mye siden i høst synes jeg. Men jeg prøver å tenke at det er jo faktisk ikke skilling, det er sykdom. Hva skal man gjøre liksom? Barn blir syke og trenger tilsyn hjemme, og er man syk selv så drar man jo ikke på jobb for å smitte kolleger. Jeg synes også det er veldig ekkelt å melde fra, spesielt siden jeg er den nyeste ansatte der jeg jobber nå. Men selv om jeg er den eneste med små barn på jobb, så er jeg ikke den eneste med fravær. Prøver å ha mest mulig hjemmekontor om jeg er hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: e3754...5c4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge du og mannen er flinke til å fordele syktbarndagene, så er det ikke mye mer å gjøre. Små barn blir syke, og da må dere jo være hjemme. 

Anonymkode: 555bc...373

• Hjerte 1
Skrevet
Lolita1234 skrev (14 minutter siden):

Hei, 

Jeg er trebarnsmamma hvor minsten er 1 år. Vi har hatt mye syke barn og er flinke til å dele på fraværet slik at det blir en dag her og der.  Men jeg føler det er noe hver uke.. Jeg stresser sånn over dette, er redd for hva mine kollegaer og sjefer tenker om dette. Nå er jeg blitt syk selv og må være hjemme pga min egen sykdom og gruer meg til å sende Mail for å gi beskjed. 

Jeg jobber i en kvinnebedrift hvor baksnakking skjer hele tiden. Ingen sjefer har sagt noe til meg. 

Fortell om disse bekymringene til en kollega du stoler på, eller til og med til sjefen. Åpenhet og en god dialog er med på å skape forutsigbarhet og trygghet, tenker iallefall jeg :) kanskje kan du bli litt beroliget og slippe bruke energi på bekymring om hva andre skulle tenke og mene

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor syk er du? Kan du gå på jobb med tilrettelegging? Hjemmekontor? Møte på jobb og gjøre det du klarer og så gå hjem om det er for ille? Med mindre du har noro-virus eller jobber innen helse vil du med god hygiene og et par paracet sikkert kunne klare å gjøre noe. 

Anonymkode: e7260...484

Skrevet

Jeg presset meg fra onsdag til fredag i forrige uke med feber og vondt i hals og rygg. I løpet av helgen har ikke halsen blitt bedre og feberen er ikke blitt borte så jeg tenker jeg skal ta meg en tur til legen imorgen. Når sant skal sies var det mine kolleger som sendte meg hjem på fredag 3 timer før.  Hodeverk og generell  utmattelse i kroppen gjør at jeg helst vil være syk imorgen. Jeg har alltid hjemmekontor ved syke barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Lolita1234 skrev (3 timer siden):

Hei, 

Har to små barn på 2 og 4 år og har det på samme måte. Snart brukt opp ‘sykt barn dagene og året har såvidt begynt. Jobber selv i kvinnedominert yrke, der sladder om sykefravær er hot.

Følte at hver gang jeg ringte meg eller barna syke, så ble jeg mistenkeliggjort og at folk begynte å spekulere. Jeg har jo hørt hvordan de prater om andre som er mye borte fra jobb.

Jeg vurderer nå å ta kontakten med leder på jobb på eget initiativ. Rett og slett få en samtale med henne om at jeg syns det er vanskelig selv med alt fraværet. At jeg syns det er ubehagelig og litt flaut selv om dette selvfølgelig ikke er noe jeg kan styre. Men spørre henne om hun har noen tips. Ikke minst orientere henne om det dårlige arbeidsmiljøet som sladrer om sykefravær.

Kunne dette vært et tips videre til deg?

God bedring og lykke til❤️

Anonymkode: b40d8...605

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på her er hvorfor du sender mail for å gi beskjed om fravær og ikke ringer? 
Det at du må være hjemme med sykt barn eller er blitt syk selv skal du ikke tenke på. En annen gang er det en av kollegene dine som er i samme situasjon.

Anonymkode: fb8a2...162

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det eneste jeg reagerer på her er hvorfor du sender mail for å gi beskjed om fravær og ikke ringer? 
Det at du må være hjemme med sykt barn eller er blitt syk selv skal du ikke tenke på. En annen gang er det en av kollegene dine som er i samme situasjon.

I kontorjobber gjør man det vel som oftest sånn. Mail til leder og evt til folk man har møte med den dagen. Å ringe virker veldig «påtrengende» i den jobben jeg har, hvertfall.

Anonymkode: d870a...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er mange steder man ikke ringer, spesielt der man ikke skal sette inn vikar. 

Jeg jobber på universitet og her ville nok "nærmeste leder" stusset veldig om jeg ringte henne og informerte om fravær en dag. Jeg gir beskjed til de som trenger det - fordi det påvirker dems dag enten med utgåtte møter eller noen som må ta over/avlyse undervisning. 

Så, ikke alle har like rutiner på dette. 

Anonymkode: c6c72...b49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den eneste gangen det ville vært aktuelt å ringe inn fravær i min jobb, var hvis jeg var i så dårlig forfatning at jeg ikke klarte å melde fra selv, men at mannen min måtte gjort det for meg. 

Anonymkode: be525...6ab

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass krever de at vi ringer. Leder har en forestilling om at det er enklere å juge på seg sykdom via mail/melding enn muntlig 🤷‍♀️ Veldig tillitsbasert, ja 🤓🤦‍♀️

Anonymkode: 03bbd...03e

AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme her også.. Det har blitt så ille at om jeg selv er drittsyk så drar jeg på jobb med høy feber for å spare fraværet til barnets skyld. Bare at her får man slengt ting rett fra sjefen,  men jeg trenger jobben så.. :/

Anonymkode: ee6be...221

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er det samme her også.. Det har blitt så ille at om jeg selv er drittsyk så drar jeg på jobb med høy feber for å spare fraværet til barnets skyld. Bare at her får man slengt ting rett fra sjefen,  men jeg trenger jobben så.. 😕

Anonymkode: ee6be...221

Det er slik jeg også har gjort.. Men kan vi bli sparket pga mye sykdom? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...