AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Mannen og jeg får vårt første barn om 1 mnd. Når vi drar fra sykehuset med baby ønsker svigermor at vi skal kle opp baby i et spesielt klessett som hennes venninne har lagd til oss. Hun sa rett ut at hun ville bli skuffet hvis ikke. Mannen min ble sint på henne og ba henne roe seg (på tlf). Mine foreldre har ikke nevnt noen ting med ett ord. Vi har i tillegg en veldig direkte tilbakemeldingskultur i min familie, så det vil aldri bli noe problemer med dem. Jeg har en sterk aversjon mot å bli bestemt over/diktert, og kjenner at mannen min og jeg bestemmer hva baby skal kles i, hvordan baby skal oppdras ++++++ Kjenner jeg frykter fremtida for hvor mye svigers skal legge seg oppi fremover (de har pirket mye på svigersøsters oppdragelse). De vil VELDIG gjerne dele/pushe på sine meninger og erfaringer som de mener er riktige. Svigers blir lett fornærmet og såre ved å bli motsagt. Jeg kjenner ingen andre slike personer og synes det er veldig vanskelig med hvordan jeg skal takle dem fremover når de forsøker å «overkjøre» oss. Mannen greier å si i mot til en viss grad, men er ikke så sterk og klar som jeg skulle ønsket. Jeg har tenkt at jeg på et tidspunkt skal si helt rolig «dere tok de valgene dere mente var riktige for deres barn da de vokste opp, akkurat som vi vil gjøre det vi mener er riktig for vårt barn. Dersom vi ønsker råd kan vi heller spørre om det». Tips til noen som har fått til en vellykket tilbakemelding på «la oss være i fred»? 😅😅😅 Anonymkode: babbe...ea1 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Jeg hadde klikka om noen skulle bestemt hvilket hentesett jeg skulle kledd babyen i. Eller trodde de kunne bestemt. Sett de på plass med en gang! Anonymkode: 5d001...581 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Jeg endte opp med å sende en sms da det bikket over for meg, der jeg ba om at våre valg skal aksepteres/respekteres. Fikk aldri svar, men svigers har trukket seg litt mer unna og blander seg ikke på samme måte. Veldig fornøyd med det😅 Anonymkode: 6a777...3ab 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Åh, min svigermor er lik bortsett fra at hun ikke blir sur om vi gjør annerledes enn det hun anbefaler. Og der er hele forskjellen, det som gjør det håndterbart. Huff, skjønner at det er vanskelig å forholde seg til! Anonymkode: fab40...1c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde klikka om noen skulle bestemt hvilket hentesett jeg skulle kledd babyen i. Eller trodde de kunne bestemt. Sett de på plass med en gang! Anonymkode: 5d001...581 Må ærlig si at det er akkurat sånn jeg føler det. Har lyst til å klikke 🤣 jeg har mest lyst til ikke å pakke med klærne en gang og kle på noe annet bare for å gi en statement. Anonymkode: babbe...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Men det er da helt naturlig at hun forventer at dere kler opp ungen i «hentesettet» venninna har laga. Gammel tradisjon det å ha klart et hjemmestrikket «hentesett». Det er vel det hun har forsøkt å formidle, det er nok bare kommet feil ut. Så tar du og din mann en prat om hva dere forventer og ønsker av innblanding. Etterpå må han ta praten med sin mor. Om ikke det hjelper, sier du ifra om at hun faktisk ødelegger relasjon mellom dere med å dure på slik. Det er vel ikke sånn hun ser for seg fremtiden med barnebarn? Anonymkode: 18476...d8b 7 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Svigermor la seg mye opp i alt som hadde med barna våre da de var små. Hun prøvde hele tiden å overkjøre meg som mor, overhørte meg når jeg sa fra og bare kjørte på. Heldigvis sa mannen min grundig fra! «Det er X som er barnets mor, og det er hun som bestemmer dette!» 👏🏻 Mannen din må si fra til moren sin. Anonymkode: 42f4d...50b 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Gratulerer så mye med babyen som snart blir født😍 Be svigermor om å klappe igjen. Hun har ingenting med hvordan dere oppdrar barnet deres. Hvilket hentesett babyen skal ha på seg når dere forlater føden har hun ingenting med å gjøre. Anonymkode: 08ee4...580 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Må ærlig si at det er akkurat sånn jeg føler det. Har lyst til å klikke 🤣 jeg har mest lyst til ikke å pakke med klærne en gang og kle på noe annet bare for å gi en statement. Anonymkode: babbe...ea1 Kle barnet i det du vil. De klærene kommer du til å ha evig minne om. Får du flere barn så kanskje bruker du det samme. Da vil du muligens ikke bruke noe svigermor har bestemt. Anonymkode: 5d001...581 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 Svigermor trenger vel ikke få vite hva babyen har på seg når den hentes. Anonymkode: 6e8ec...e8a 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men det er da helt naturlig at hun forventer at dere kler opp ungen i «hentesettet» venninna har laga. Gammel tradisjon det å ha klart et hjemmestrikket «hentesett». Det er vel det hun har forsøkt å formidle, det er nok bare kommet feil ut. Så tar du og din mann en prat om hva dere forventer og ønsker av innblanding. Etterpå må han ta praten med sin mor. Om ikke det hjelper, sier du ifra om at hun faktisk ødelegger relasjon mellom dere med å dure på slik. Det er vel ikke sånn hun ser for seg fremtiden med barnebarn? Anonymkode: 18476...d8b Det syns jeg ikke hun kan forvente, med mindre ts og mannen har avtalt at denne venninnen av svigermor skal strikke et hentesett til dem. Dette må de som foreldre få bestemme selv. Svigermor har ikke rett til å forvente noen som helst. Anonymkode: 42f4d...50b 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Min anbefaling er å si tydelig ifra med en gang om grenser ikke respekteres. Vi var litt for høflige, og det gav seg IKKE. Det resulterte i en rimelig slitsom kommunikasjon hvor vedkommende avkrevde bilder osv 👀 Tuller ikke. Noen tar hint, andre må ha nei. Og noen må ha NEI med store bokstaver. Hun krevde å gi babyen mat (selv etter vi begge sa nei), krevde å skifte bleie og dyttet meg fysisk bort fra stellebordet. Krevde å trille vogn selv+++. Ingen høflige spørsmål og så «ja ok» om vi sa nei 3 ganger. Det var helt MERKELIG. Så mitt tips: nei, ellers takk - nei, og så NEI. Og så «nei, og nå er det ikke noe å diskutere». Anonymkode: 0594a...f94 3 1
Trilili Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mannen og jeg får vårt første barn om 1 mnd. Når vi drar fra sykehuset med baby ønsker svigermor at vi skal kle opp baby i et spesielt klessett som hennes venninne har lagd til oss. Hun sa rett ut at hun ville bli skuffet hvis ikke. Mannen min ble sint på henne og ba henne roe seg (på tlf). Mine foreldre har ikke nevnt noen ting med ett ord. Vi har i tillegg en veldig direkte tilbakemeldingskultur i min familie, så det vil aldri bli noe problemer med dem. Jeg har en sterk aversjon mot å bli bestemt over/diktert, og kjenner at mannen min og jeg bestemmer hva baby skal kles i, hvordan baby skal oppdras ++++++ Kjenner jeg frykter fremtida for hvor mye svigers skal legge seg oppi fremover (de har pirket mye på svigersøsters oppdragelse). De vil VELDIG gjerne dele/pushe på sine meninger og erfaringer som de mener er riktige. Svigers blir lett fornærmet og såre ved å bli motsagt. Jeg kjenner ingen andre slike personer og synes det er veldig vanskelig med hvordan jeg skal takle dem fremover når de forsøker å «overkjøre» oss. Mannen greier å si i mot til en viss grad, men er ikke så sterk og klar som jeg skulle ønsket. Jeg har tenkt at jeg på et tidspunkt skal si helt rolig «dere tok de valgene dere mente var riktige for deres barn da de vokste opp, akkurat som vi vil gjøre det vi mener er riktig for vårt barn. Dersom vi ønsker råd kan vi heller spørre om det». Tips til noen som har fått til en vellykket tilbakemelding på «la oss være i fred»? 😅😅😅 Anonymkode: babbe...ea1 Du overdriver. Si ja takk til helsenettet ig pakk. Så tar du som det kommer etter fødselen... eller det som passer etter størrelsen. Jeg ville gjerne bruke hentessett vi fikk fra svigermor men babyen svømte i den så det ble noe annet... 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 For meg spilte det ingen rolle hva babyen hadde på seg på vei hjem fra sykehuset, så vi tok gladelig på hentesettet vi fikk av grandtanten min. Om det ikke er viktig for deg, så kan du kanskje glede noen det er viktig for? Det er mye annet du kan og bør sette med foten for, en en strikkedrakt. Svigermødre er som regel bare mennesker de også, som vil oss alle det beste. Kan de ikke få tenke at de kan litt mer, vet litt mer? så lenge de ikke er ufine? De bryr seg og ingenting er bedre enn det, tenk om de ikke var engasjert? Mange av de… Jeg er veldig glad i min dominerende og styrere svigermor. Hun får holde på, og når hun går meg på nervene hjelper det som regel å ta en fin snakk sammen Anonymkode: c9c09...6f9 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 Grøss.. føler med deg, har ei svigermor som er lik. Men hun blir ikke sur ved tilbakemelding, men ignorerer tilbakemeldingen totalt. Mannen sliter med å si ifra for ho ignorerer det totalt. Da vi for 10 år siden fikk første så så hun på denne babyen mest som hennes barnebarn, ikke som vårt barn. Hun ville være med å navngi hennes barnebarn, ville at hennes barnebarn skulle ha hennes etternavn.. bestemme hva slags klær hennes barnebarn skulle gå med osv. Husker at jeg synes det var ekstremt irriterende. Og bjeffet til henne noen ganger etter fødselen. Jeg har svelget mange kameler, for det er min mann sin familie. Men ikke alt. Hun har forsåvidt brent sin egen bro, for skal vi besøke besteforeldre eller trenger barnevakt til barna så er mine foreldre alltid første valget. Kunne jo ikke gi henne beskjed om noen ting vedrørende barnet. Hun ignorerte leggetiden og barnet sov ekstremt dårlig og var sur og sliten dagen etterpå. Eneste tipset er å velge sine kamper! Noen ting er verdt å kjempe mot andre ting er lettere å ignorere. Takk for hentesettet, får se om det kan brukes. Tipper det uansett er strikket 2 nr for stort, noe nesten alle gamle damer gjør , så om dere liker det kan det brukes senere. Og du har min dypeste medfølelse Anonymkode: 7c18b...88e 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min anbefaling er å si tydelig ifra med en gang om grenser ikke respekteres. Vi var litt for høflige, og det gav seg IKKE. Det resulterte i en rimelig slitsom kommunikasjon hvor vedkommende avkrevde bilder osv 👀 Tuller ikke. Noen tar hint, andre må ha nei. Og noen må ha NEI med store bokstaver. Hun krevde å gi babyen mat (selv etter vi begge sa nei), krevde å skifte bleie og dyttet meg fysisk bort fra stellebordet. Krevde å trille vogn selv+++. Ingen høflige spørsmål og så «ja ok» om vi sa nei 3 ganger. Det var helt MERKELIG. Så mitt tips: nei, ellers takk - nei, og så NEI. Og så «nei, og nå er det ikke noe å diskutere». Anonymkode: 0594a...f94 Det som er merkelig er at du ikke lar svigermor mate eller trille vognen… Hvorfor skal du være så egen? Ha så stort behov for å vise at dette er DITT og bare ditt? Uten svigermor hadde du ikke hatt akkurat det barnet du har. Ikke klag på henne om hun trekker seg bort en dag…. Anonymkode: c9c09...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 Hadde heldigvis verdens beste svigermor. Men har noen i egen familie, som virkelig tråkker over oss som en bulldoser, dersom vedkommendes vilje ikke blir etterfulgt. Selv etter jeg har sagt fra. Så begynte å sende lange meldinger. Saklige, meldinger ang hva hen forventer og vi forventer tilbake. Det fungerer stort sett ca et år om gangen, før helvete starter på nytt. Fordi andre veien skal vi detaljstyres på hva vi får lov til å snakke med barna om å ikke. Eksakt mange brødskiver som skal gis og på sekundet når osv. Og minste lille avvik, ja da er man grusom og uansvarlig. Feks om barna der får en ekstra skive om de ber om det. Så må jeg for all del ikke nevne det. Hjemme får de nøyaktig det de peker på i mengdene de ønsker. Så i utgangspunktet usikker på hvorfor vi blir pålagt slike rare regler. Poenget mitt er at om det ikke går an å si fra verbalt så skriv en saklig melding, der dere sier i fra at dere ønsker svigermor i livet til dere og barnet og hva dere ønsker å respekteres på. Feks at dere syntes det er leit om ting som hva dere kler på barnet eller ikke skal bli en konflikt mellom dere. Når dere velger å kle barnet iht vær, vind og temperatur. Og at et godt forhold er viktigere enn hva barnet er kledd i. Du kan jo ta bilde av barnet med klærne på og sende da, slik at hun får bekreftelse på at det blir brukt. Da er du jo litt i forkant, og hun kan ikke klage. Anonymkode: 76de9...001
Eryn Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 Si tusen takk, ta imot gaven, kle på babyen hentesettet en av dagene på sykehuset, ta bilde- lagre det, kle av hentesettet, kle på babyen andre klær, send bilde av babyen i hentesettet til svigers dagen dere reiser hjem. Alle fornøyde! 😂 8 1
mingus Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det som er merkelig er at du ikke lar svigermor mate eller trille vognen… Hvorfor skal du være så egen? Ha så stort behov for å vise at dette er DITT og bare ditt? Uten svigermor hadde du ikke hatt akkurat det barnet du har. Ikke klag på henne om hun trekker seg bort en dag…. Anonymkode: c9c09...6f9 Herregud da, man spør vel om man kan få trille/stelle etc når mor holder på, være seg svigermor, far eller faens oldemor. Det er snakk om vanlig folkeskikk. Min svigermor er veldig søt og forsiktig, men kunne fort finne på å si lavt "Eg tar an eg" og forsvinne fra bordet med ungen. Skjønte jo det var for å gi meg avlastning midt i middagen men avogtil forstod ingen hvor de plutselig hadde blitt av 😅 Endret 24. april 2022 av mingus 2
lillevill Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 Her er bestemora samme ulla. Første barnet som kom i den familien, da var det bare drama. 🤪 Når jeg fødte var det mye mas, og hun ville ha barnet på brystet uten klær eller noe sånt tull. tror hun gråt og var lei seg da hun ikke hadde fått gjort det, da en venninne hadde fått gjort det med et av barnebarna. 😂 Hun fikk trille og skifte bleie og gi mat da. Hennes veninne er mye værre og sa til meg at det er ikke bare JEG som får barn.... Drev å daska meg masse på magen og puppene. gærne noen av disse gamle kvinnfolka. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå