Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt geologi til høsten. Lurer litt på om det i det hele tatt er verdt det. Ønsker ikke å ta en 5 års utdanning (bachelor + master) uten å få jobb etterpå..
Hvordan er jobbmulighetene rundt dette feltet? Er det umulig å få seg jobb som geolog nå til dags? 

Anonymkode: ba701...53e

AnonymBruker
Skrevet

Er en grunn til at poenggrensene til de diverse geologi studiene i Norge, har blitt drastisk redusert de siste årene. 
Kan ta geologi ved UiT som et eksempel da; før trengte man over 5 i snitt for å komme inn, nå kommer absolutt ALLE inn. Samme gjelder for petroleumsteknologi ved UiS. 

De fleste som studerer geologi har et håp om å jobbe i oljen. Dessverre er det slik at oljeselskapene ikke har et særlig behov for nyutdannede geologer lengre. De ser etter dem med masse erfaring. Er jævlig stygt, jeg vet det..

Er selv utdannet geolog med master, men har absolutt ikke en relevant jobb.. Vurderer å flytte til utlandet for å se om jeg kanskje får noe napp der..

Anonymkode: 71d73...8e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta en bachelor til for å få jobb. Mange jeg gikk på uib med endte opp med en master i geografi eller arealplanlegging etter geologien. Umulig å få jobb med bare bachelor. Vanskelig å få jobb selv med master. Dersom du håper å komme deg ut i jobb etter 3 år ville jeg valgt geografi/geofysikk og kjørt på med gis/petroleum 

Anonymkode: 45f2f...733

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter master i geologi måtte jeg ta ny utdanning for å få jobb. Dette var i 2017. 

Anonymkode: 2c6e7...4df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt ikke gått geologi i håp om å få jobb i oljeselskap/petroleumsbransjen hvertfall...

Har 2 i familien med master i geologi og ingen jobber med noe relevant til geologi

Anonymkode: 9d895...a13

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har master i geologi, hun får ingen relevant jobb :(

Anonymkode: f3dec...60e

AnonymBruker
Skrevet

De beste mulighetene for jobb innen geofag nå for tiden ligger nok innen ingeniørgeologi, geoteknikk, miljøgeologi eller liknende. Vegvesenet, miljøforvaltningen (kommunalt og statlig) og rådgivningsfirmaer er relevante arbeidsplasser, men det er konkurranse om arbeidsplassene.  

Anonymkode: 209f7...d47

AnonymBruker
Skrevet

Prøv geoteknikk istedenfor. Der er det skikkelig mangel på folk.

Anonymkode: 8ef70...774

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv geoteknikk istedenfor

Hvor 3,75 av 300 stp er geologi? 

Hvis det er geologien fra VGS TS har lyst til å jobbe med er definitivt geologi riktig vei. Ingeniørgeologi og miljøgeologi blir en mellomting mellom ingeniør og geolog som kan være aktuelt selvfølgelig. Mulig du kan få godkjent noen studiepoeng fra vanlig geologi løp i de to sistnevnte utdanningene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...