Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har allerede vært i 3 konfirmasjoner i år. Det har vært rundt 70 konfirmanter i hver seremoni 50/50  jenter og gutter. Absolutt alle jentene har hatt på seg bunad. Jeg var ikke klar over at alle har så god råd.

Jeg forstår ikke hvordan alle kan ha råd til dette, bunaden som oftest benyttes hvor vi bor koster rundt 45000 kr. 

Hvordan får dere råd til dette? Opplever dere stort bunadspress?

Jeg er selv alene med 4 barn, faren til barna er død, så jeg har ikle hatt mulighet til å spare opp 200000 til kun antrekk i deres konfirmasjoner. 

Anonymkode: 4d00f...e54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: c3bf3...0ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nope

Anonymkode: d7762...45e

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg har vært så heldig å arve bunad etter farmor og den vil datteren min få 

Anonymkode: 968fa...0a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke. 

Men man vet jo om konfirmasjon i ca. 15 år og mange har da mulighet til å spare i mange år.

Anonymkode: ef4e7...635

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei alle har ikke råd til bunad. Jeg vet om folk som har lånt bunad i anledning dagen. Om en har tid og er fingernem går det jo an å sy selv også. Det er helst jentene som har bunad i konfirmasjon.

• Liker 5
Skrevet

Nei, alle har ikke egen bunad. Men en får som regel låne av en av sine nærmeste.

Jeg, min søster og min niese har alle brukt min mors bunad til konfirmasjonen. 

Om du har fire jenter og dere alle har nogenlunde lik kroppsfasong/høyde så kan dere ha 1 bunad på deling. De kan jo hektes strammere/slakkere,  legges opp/ned så de går over flere størrelser. Ellers så finnes det jo utrolig mye annet fint en kan ha på seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er minste ufør med 9 unger. Har ikke råd til bunad til meg selv eller ungene mine nei.

Anonymkode: 2fedc...cf1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet en bunad da jeg var konfirmant, men jeg ønsket meg egentlig en fra et annet område. Den sparte jeg til i tre år og fikk den sydd da jeg skulle gifte meg. Jeg er bunadsnerd og sparer til barnas bunader fra da blir født. Sparer ca 300 kr i mnd til hver av dem, og da vil vi ha ca 55.000,- til bunad når de konfirmeres. Men er klar over at ikke alle har råd til det heller.

Anonymkode: 11c8e...110

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser jo at "alle" har bunad til konfirmasjon, men jeg må si at jeg ser ikke helt poenget. For det første er det i mine øyne dumt å bruke så mye penger på noe man ikke vet om kommer til å bli brukt mye siden. Noen ender selvfølgelig opp med å bli veldig glad i bunaden sin og bruker den ved enhver anledning og andre bruker den sjelden eller aldri mer. En annen ting er at de fleste langt fra er ferdig utvokst når de er konfirmanter og dermed kan man ikke være sikker på at den kommer til å passe når konfirmanten er voksen (Jeg vet selvfølgelig at de kan sys ut og inn, men det er grenser for alt). 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjønt det bunad maset, lite pent plagg, alle ser feite ut i de draktene. Kjøper ikke, og barna vil heldigvis heller ikke ha.

Anonymkode: 9ede8...9ea

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har allerede vært i 3 konfirmasjoner i år. Det har vært rundt 70 konfirmanter i hver seremoni 50/50  jenter og gutter. Absolutt alle jentene har hatt på seg bunad. Jeg var ikke klar over at alle har så god råd.

Jeg forstår ikke hvordan alle kan ha råd til dette, bunaden som oftest benyttes hvor vi bor koster rundt 45000 kr. 

Jeg er selv alene med 4 barn, faren til barna er død, så jeg har ikle hatt mulighet til å spare opp 200000 til kun antrekk i deres konfirmasjoner. 

Ofte dekker besteforeldre hele eller deler av bunaden. Det var tilfelle hos oss, de dekker bunad til begge ungene. Evig takknemlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok slitt med å betale den summen selv, med mindre vi hadde spart spesifikt til det en stund (🙈), men heldigvis har jeg to bunader slik at datteren vår kan få den ene :) 

Anonymkode: 15730...797

AnonymBruker
Skrevet
Tatja skrev (2 minutter siden):

Ofte dekker besteforeldre hele eller deler av bunaden. Det var tilfelle hos oss, de dekker bunad til begge ungene. Evig takknemlig. 

Det er ofte i din verden. Men det er nok ikke slik for de fleste. Kjenner ingen hvor besteforeldrene har dekket bunad nei.

Anonymkode: cf72a...cfd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ofte i din verden. Men det er nok ikke slik for de fleste. Kjenner ingen hvor besteforeldrene har dekket bunad nei.

Det gjør jeg, flere. Men varierer helt sikkert. Det var konfirmasjonsgave til jentene mine, da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kjenner ikke noen som kan låne bort en da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe brukt til barna. Er en hel masse bunader til salgs på Finn fra 6000 - 10 000 kr for selve bunaden.

Sølv ++ bruker å være konfirmasjonsgaver, men man får også komplette med sølv, sko, skjorte, veske osv fra 15 000 kr. Synes da prisen blir helt overkommelig, men det er jo helt ok å ikke ha bunad. Den kommer kun fram til 17. mai uansett.

Anonymkode: 77519...868

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kjenner veldig mange familier hvor besteforeldrene dekker bunad, og de kommer fra svært ulike sosiale grupperinger. Hvor vanlig det er sånn rent statistisk vet trolig verken du eller jeg, men det er neppe noe sjokk for noen at det forekommer.

Men til hovedspørsmålet er svaret selvsagt nei. "Alle" har ikke råd til bunad, og jeg ser ikke bort fra at det er en del som låner eller leier bunad til dagen.

Nå vet jeg selvsagt ikke om det har vært kirkelige konfirmasjoner i TS' tilfelle, men jeg synes egentlig det er en uting at mange kirker ser ut til å ha sluttet med konfirmantkapper til konfirmasjonen. Da kunne man kanskje sluppet litt av bunadpresset og mulig stigmatisering. Hvor ble det av tanken om at "alle er like foran Gud"?

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har bunad selv, kjøpte for egne penger i tidlig 20år.

Tviler på sønnen min ønsker seg bunad, men: det å spare hele oppveksten til noe barnet sjøl egentlig ikke har ytret ønske om skjønner jeg ikke helt.

Bunad er veldig fint, men man kommer ikke forbi at det er et statussymbol. 

mange har ikke råd til bunad vil jeg tro, er nok endel leie/låne. Og så får man inntrykk av at «alle har», og sånn går tralten. 

Gikk helt fint å konfirmere seg uten bunad altså. Ikke ville jeg passet bunaden noen år etter da proporsjonene endret seg, og jeg måtte da lagt på en 6-7tusen bare for å få sydd mye om. Hvilket jeg åpenbart ikle hadde prioritert som student i endel år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skal kjøpe brukt til barna. Er en hel masse bunader til salgs på Finn fra 6000 - 10 000 kr for selve bunaden.

Sølv ++ bruker å være konfirmasjonsgaver, men man får også komplette med sølv, sko, skjorte, veske osv fra 15 000 kr. Synes da prisen blir helt overkommelig, men det er jo helt ok å ikke ha bunad. Den kommer kun fram til 17. mai uansett.

Anonymkode: 77519...868

Da tror jeg man skal være heldig og sokne til en ganske rimelig bunad i utgangspunktet?

Min selges gjerne for nesten like mye som jeg betalte nytt - altså ca 30.000. 

Og så må man jo ha ganske flaks med å treffe på både kroppsform, vekt og høyde.

I tillegg må man jo beregne en 4-9 tusen for omsøm. Litt avhengig av jobben. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...