AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Vi har allerede vært i 3 konfirmasjoner i år. Det har vært rundt 70 konfirmanter i hver seremoni 50/50 jenter og gutter. Absolutt alle jentene har hatt på seg bunad. Jeg var ikke klar over at alle har så god råd. Jeg forstår ikke hvordan alle kan ha råd til dette, bunaden som oftest benyttes hvor vi bor koster rundt 45000 kr. Hvordan får dere råd til dette? Opplever dere stort bunadspress? Jeg er selv alene med 4 barn, faren til barna er død, så jeg har ikle hatt mulighet til å spare opp 200000 til kun antrekk i deres konfirmasjoner. Anonymkode: c2467...8c3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Jeg lånte min kusines bunad. Min venninne fikk hjemmesydd festdrakt hvor hele pakken kostet et par tusen. Sølvet kom i tillegg, men det var ikke en avskrekkende pris. Anonymkode: a58f6...609
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Nei. Da måtte besteforeldre ha kjøpt den i så fall. Jeg ville uansett ikke ha, så det var jo greit. Anonymkode: ea5a0...760
Rararara Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Mange låner eller leier bunad til konfirmasjonen.
fru Alving Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Mange låner eller leier. Min jente skal få mormor sin når den tid kommer, syr den bare inn til henne. Men jeg er forøvrig enig i at det er helt sykt hvor god råd vi har i dette landet når "alle" har bunad som 14/15 årig jente. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Det er ganske vanlig at bunaden er gave fra besteforeldre/familie. Jeg har fått bunad av min bestemor. Mine nieser har fått bunad som spleisegave av begge settene besteforeldre (mye dyrere med bunad nå enn for 20 år siden da jeg var konfirmant). Anonymkode: 3b558...197
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 Er dette på et mindre sted? I Oslo er det virkelig ikke mer vanlig å ha bunad, her er det kanskje 50-50. Hvis absolutt alle jenter har så vil jeg tipper flere har fått låne av kusiner/mor, etc. For å ikke være utenfor. Det er veldig fint man kan låne, men jeg syns bunad har blitt mer og mer et statussymbol hvor du tydeligvis ikke har så god råd hvis du ikke har egen bunad. Anonymkode: 121f2...3ba
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Noen får det i gave, noen arver, noen leier og noen kjøper. Så er det noen som ikke har. Vi er fra Oslo, men det er ikke så mange i venninnegjeng til min datter som har det. Vi har det begge to, og det er gaver. Anonymkode: d71a4...487
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #10 Skrevet 1. mai 2022 Her jeg bor har det de siste fem årene vert det samme kanskje en av jentene ikke har bunad ellers har alle. Ei jeg kjenner ønsket seg penger til konfirmasjon som skulle inn på bunadskonto, så foreldrene lånte ut penger til bunad og betalte vel ca halvparten, resten betalte hun selv. Eller kjenner jeg fler konfirmanter med arvet bunad. Noen vet jeg også har leid for anledningen. Men jeg vil nok si det er mange foreldre/ besteforeldre som kjøper også som gave til konfirmanten. Anonymkode: eece1...a3b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #11 Skrevet 1. mai 2022 Når en har begrenset økonomi så er det ikke sikkert at bunad er det som en vil prioritere til tross for at en har spart opp den aktuelle summen. Det kan synes som det er veldig viktig, og riktig, å eie en bunad. Men når en skal prioritere og virkelig tenke gjennom det, så er det ofte langt viktigere ting i livet enn det å ha tilgang på en bunad. Bunad har blitt et status-symbol. Noen kan kanskje like akkurat det, mens andre finner det mindre sjarmerende. Anonymkode: 19555...610
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 Jeg tror den økte forekomsten av bunader også handler om at bunaden har blitt trendy og blitt løftet opp igjen som et kult plagg blant unge. Før, hvert fall da jeg konfirmerte meg (tidlig 2000), var det ingen på min alder som ville ha bunad, da var det forbeholdt "de gamle". Nå skal datteren min konfirmere seg og hun har ønsket seg bunad og synes det er så fint. Jeg har på ingen måte råd til det, men besteforeldre har tatt seg råd til det. Jeg er dem evig takknemlig for det, men det er ekstremt mye penger. Her hvor vi bor, Oslo-øst opplever vi ikke noe press rundt det, verken voksne eller barna. Noen skal ha festdrakt, andre fantasidrakt og noen har bunad, og noen har det de har i skapet. Anonymkode: ea3b5...982 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 I min familie er det vanlig at bunaden er gave fra besteforeldre. Min farmor broderer bunadene selv, og barna får søljer i gave fra dåpen. Min datter som nå er fem har allerede et ferdig brodert stoff som venter på henne. Så betaler vi kun for montering når den tid kommer. Jeg vet at de som ikke har den muligheten her og ikke har råd til å kjøpe selv enten låner en av slekt, leier en eller så har kirka et par til utlån også. Anonymkode: 621d5...d22
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Svaret er nei, og at mange som har råd, har faktisk ikke råd men tar seg råd og sliter etterpå. Anonymkode: 71a6b...275
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 Mamma som er alenemor hadde nok ikke hatt råd til bunad til meg og søsteren min, men vi er så heldige at vi har besteforeldre som kjøpte det til oss før konfirmasjonen. Anonymkode: bc711...7fc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 Jeg fikk min bunad i konfirmasjonsgave fra mormor og morfar. Anonymkode: 0b6f3...c8d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Skrevet 2. mai 2022 Nei, og hadde jeg hatt råd, hadde jeg heller brukt pengene på en måned i Afrika enn på et bondeplagg. Anonymkode: a6adc...601 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #18 Skrevet 2. mai 2022 Altså, idet man bestemmer seg for å få barn så vet man at barn koster penger. Man vet allerede ved positiv test at om ca 15 år kan det bli konfirmasjon. Får man jente vet man at bunad kan bli aktuelt. Da må man spare litt. En 1000-lapp til sparing hver måned vil etter 15 år utgjøre 180.000 kr. Altså mer enn nok til både konfirmasjon, bunad, lappen og kansje en bil. Veldig mange kan spare et beløp hver mnd men de fleste gjør det ikke. Anonymkode: 03cae...788 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #19 Skrevet 2. mai 2022 Det er mange som har råd til bunad, men få som har råd til å kjøpe hele pakka ferdig syd og brodert med sølv og tilbehør fra Husfliden rett før konfirmasjon. Høres ut som mye når man skal ut med 40/60 tusen på en gang, og jeg tror det er få som kjøper ALT på ett år. Vi sparer litt og litt hvert år til konfirmasjon, og barna får litt sølv i gave hvert år frem til konfirmasjon. Jeg har lært meg å sy så jeg kan montere bunadene, søsteren min broderer til både mine og sine, og jeg montere til alle. Og vi har ikke kjøpt materialpakker til alt på en gang, men stakken, vest og forkle separat. Kanskje en tusenlapp dyrere en å kjøpe alt sammen, men vi har ikke så mye å legge ut på en gang, og må ha tid til å sy, brodere osv så kan ikke vente så mye med sparing eller. Finnes også mye brukt å kjøpe. Sjekk finn og tise, kjekt å begynne tidlig også så man har tid til å vente for en god deal uten stressende tidsfrister, spesielt rett etter konfirmasjon/mai sesongen er alt brukt litt billigere. Anonymkode: dae6e...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #20 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Altså, idet man bestemmer seg for å få barn så vet man at barn koster penger. Man vet allerede ved positiv test at om ca 15 år kan det bli konfirmasjon. Får man jente vet man at bunad kan bli aktuelt. Da må man spare litt. En 1000-lapp til sparing hver måned vil etter 15 år utgjøre 180.000 kr. Altså mer enn nok til både konfirmasjon, bunad, lappen og kansje en bil. Veldig mange kan spare et beløp hver mnd men de fleste gjør det ikke. Anonymkode: 03cae...788 Det blir en ovenfra og ned holdning. Vi planla ikke at min mann skulle få kreft, miste helse og jobb, bli ufør, så dø. Alle har ikke de samme mulighetene. Anonymkode: c2467...8c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå