Gå til innhold

Yrkesfaglærere som skremmer bort elever fra å ta påbygg. Er det virkelig så ille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på påbygg til høsten, og kjenner at jeg er litt engstelig for det. Har som regel alltid vært naturlig skoleflink, men jeg vet at jeg har hatt STORE utfordringer dette året på helseservice. Har blant annet ikke klart å levere inn oppgaver til tiden flere ganger på grunn av min psykiske helse. Nå som jeg har fått den under kontroll, ønsker jeg å fullføre VGS med toppkarakterer. Jeg er fullt klar over hvor urealistisk det høres ut for mange, da påbygg er et svært krevende år. Eneste problemet mitt er at jeg aner ikke hva jeg ønsker å studere. Tenkte psykolog i en veldig lang periode, men inntrykket jeg har fått av det yrket er at det er vanskelig å legge fra seg på jobb. Samtidig vet jeg ikke om jeg når opp til det påkrevde snittet. IT og ulike retninger innenfor ingeniør høres utrolig spennende ut, men siden jeg ikke vet akkurat HVA jeg ønsker å jobbe som, blir dette utrolig vanskelig. Jeg er så redd for å falle av på påbygg. Har hørt av flere yrkesfaglærere at de aller fleste som begynner på påbygg etter en yrkesfaglinje sliter ekstremt, og er svært negative til skolearbeid. Er det noen som har tatt påbygg VG3? Vil gjerne høre fra dere, men også fra folk som også var usikre på hva de ønsket å bli. Hilsen J18

Anonymkode: 5826d...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Påbygg er ikke noe problem om du har disiplin. Hasr dyskalkuli og tålmodigheten som en full kråke. Jobbet jevnt og trutt gjennom året og gikk ut med nesten bare 5 og 6 inkl matte.

Anonymkode: d1929...06c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Påbygg er ikke noe problem om du har disiplin. Hasr dyskalkuli og tålmodigheten som en full kråke. Jobbet jevnt og trutt gjennom året og gikk ut med nesten bare 5 og 6 inkl matte.

Tusen takk for svar, og så inspirerende!! Fikk selv 4 i matte på VG1 med veldig lite innsats, men jeg vet at det blir mer krevende til høsten ettersom den matten bygger videre på den jeg hadde. Skal prøve så godt jeg kan å jobbe jevnt og trutt!! Kan jeg spørre hva yrket ditt er nå? Jeg tror den eneste utfordringen for å få de karakterene jeg ønsker er at jeg ikke vet hva jeg ønsker å bli. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Påbygg er plankekjøring i forhold til hvordan det er i fag på universitetet. Så hvis du vet du skal studere senere har du ingenting å være redd for.

Anonymkode: e42f7...29c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skal begynne på påbygg til høsten, og kjenner at jeg er litt engstelig for det. Har som regel alltid vært naturlig skoleflink, men jeg vet at jeg har hatt STORE utfordringer dette året på helseservice. Har blant annet ikke klart å levere inn oppgaver til tiden flere ganger på grunn av min psykiske helse. Nå som jeg har fått den under kontroll, ønsker jeg å fullføre VGS med toppkarakterer. Jeg er fullt klar over hvor urealistisk det høres ut for mange, da påbygg er et svært krevende år. Eneste problemet mitt er at jeg aner ikke hva jeg ønsker å studere. Tenkte psykolog i en veldig lang periode, men inntrykket jeg har fått av det yrket er at det er vanskelig å legge fra seg på jobb. Samtidig vet jeg ikke om jeg når opp til det påkrevde snittet. IT og ulike retninger innenfor ingeniør høres utrolig spennende ut, men siden jeg ikke vet akkurat HVA jeg ønsker å jobbe som, blir dette utrolig vanskelig. Jeg er så redd for å falle av på påbygg. Har hørt av flere yrkesfaglærere at de aller fleste som begynner på påbygg etter en yrkesfaglinje sliter ekstremt, og er svært negative til skolearbeid. Er det noen som har tatt påbygg VG3? Vil gjerne høre fra dere, men også fra folk som også var usikre på hva de ønsket å bli. Hilsen J18

Hæ? Det har jeg aldri hørt. Både jeg og mannen tok påbygging og vi begge ente opp med høyere utdanning på masternivå. De fleste jeg gikk påbygging med har kommet godt ut i livet. Eneste jeg synes var kjipt var 10timer med norsk i uka. Jeg valgte derfor å ta det faget som privatist (jeg leste bare boken og meldte meg opp til eksamen. Fikk god karakter likevel).  Resten følgte jeg som normalt. Mannen min tok alt som normalt. Nivået er mye lettere enn høyskolenivå så jeg tror de aller fleste klarer det.

Anonymkode: 343ae...e07

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar, og så inspirerende!! Fikk selv 4 i matte på VG1 med veldig lite innsats, men jeg vet at det blir mer krevende til høsten ettersom den matten bygger videre på den jeg hadde. Skal prøve så godt jeg kan å jobbe jevnt og trutt!! Kan jeg spørre hva yrket ditt er nå? Jeg tror den eneste utfordringen for å få de karakterene jeg ønsker er at jeg ikke vet hva jeg ønsker å bli. 

Har mastergrad innen helse. Jobber på universitetssykehus

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du fellesfag, eller tenker du realfag også (siden du nevner ingeniør)? Dersom du skal ta realfag også, så vil jeg si at det at det er plankekjøring, er en sannhet med modifikasjoner. Spesielt dersom du har p-matte fra før av. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du leser T-matte i løpet av sommeren. Jeg hadde selv 6er i p-matte, og hoppet rett over til R-matte (sammen med de andre faga). Det var tøft, for å si det sånn. 

Dersom du er forberedt på å jobbe jevnt og godt, så er ikke fellesfag noe problem. Snittet til psykologi er dog ganske høyt, selv fikk jeg 6 i alle fag unntatt to, men snittet mitt for kun fellesfag ville ikke vært høyt nok for å komme inn på psykologi i fjor.

Anonymkode: cc4c0...e3f

• Liker 1
Skrevet

Det som var et problem på den vgs-skolen jeg jobbet var at karriereveilederne på ungdomsskolene fortalte skoleleie ungdommer at å ta to år på yrkesfag og så påbygg var en lettvint vei til studiekompetanse - og det er det jo ikke, særlig ikke for de helst ikke vil ha så mye teori... Dermed hadde vi noen år med en stor andel umotiverte elever som ikke var forberedt på den arbeidsmengden de møtte og falt fra i hopetall, og påbygg fikk ord på seg for å være krevende. Etter konstruktiv jobbing mot ungdomsskolen bedret det seg, og gjennomføringsprosenten på påbygg steg merkbart... Så lenge du er motivert og vet hva du går til, burde det ikke være noe problem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det de sier er nok rettet mot yrkesfagselever som er skoleleie og som ikke vet hva de vil. Da kan det bli vanskelig å finne motivasjon til å ta påbygg. Dersom man ikke holder frister vil det bli veldig mye å ta igjen av arbeid. Hvis man så vidt klarer å komme gjennom, vil man ikke komme inn på det studiet man vil. 

Mange synes at norsk er veldig tungt. Det er mange timer i uka. Det er nynorsk og litteraturhistorie. Men, hvis du går inn i det med en innstilling om at du skal møte på skolen hver dag, levere alt arbeid og for øvrig jobbe jevnt, så går det nok bra. Har også hatt elever som har blomstret på påbygg. 

Anonymkode: 6c6bf...6b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du fellesfag, eller tenker du realfag også (siden du nevner ingeniør)? Dersom du skal ta realfag også, så vil jeg si at det at det er plankekjøring, er en sannhet med modifikasjoner. Spesielt dersom du har p-matte fra før av. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du leser T-matte i løpet av sommeren. Jeg hadde selv 6er i p-matte, og hoppet rett over til R-matte (sammen med de andre faga). Det var tøft, for å si det sånn. 

Dersom du er forberedt på å jobbe jevnt og godt, så er ikke fellesfag noe problem. Snittet til psykologi er dog ganske høyt, selv fikk jeg 6 i alle fag unntatt to, men snittet mitt for kun fellesfag ville ikke vært høyt nok for å komme inn på psykologi i fjor.

Tenker kun fellesfag! Tenkte heller å ta forkurs i ingeniør året etter da jeg vet at jeg ikke er i stand til å ta realfagene på egenhånd gjennom privatist-systemet.  Jeg kommer helt klart til å sett meg litt in på T-matte i sommer, så tusen takk! OG ja, snittet for psykologi er helt utrolig. Det har nok med pandemien å gjøre, og at eksamen ble avlyst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke påbygg var vanskeligere enn de tidligere årene. Kjedelig med mye norsk, bare..

Anonymkode: ec642...1dd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker kun fellesfag! Tenkte heller å ta forkurs i ingeniør året etter da jeg vet at jeg ikke er i stand til å ta realfagene på egenhånd gjennom privatist-systemet.  Jeg kommer helt klart til å sett meg litt in på T-matte i sommer, så tusen takk! OG ja, snittet for psykologi er helt utrolig. Det har nok med pandemien å gjøre, og at eksamen ble avlyst.

Psykologi hadde høy poengsum også før pandemien. Selv om den har gått litt opp pga korona, var det ikke akkurat «enkelt» å komme inn før heller.

Anonymkode: 82ffa...67a

AnonymBruker
Skrevet

Ca 50 % av de som begynner påbygg vg3 enten slutter eller får iv/1 i et eller flere fag på 3på, andelen fullført og bestått for de som tar 4på er noe høyere på skolen der jeg jobber.

Jeg sier til mine elever at de bør ha et snitt på 4 eller være veldig motivert om jeg skal anbefale dem å ta 3på. Dersom du ikke leverer arbeid i rett tid, er det ingen automatikk i at du får levere senere eller ta igjen vurderinger.

Anonymkode: e1763...304

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykologi hadde høy poengsum også før pandemien. Selv om den har gått litt opp pga korona, var det ikke akkurat «enkelt» å komme inn før heller.

Anonymkode: 82ffa...67a

Selvsagt har det alltid vært høyt snitt for psykologi (profesjonsstudium)

Mente bare at det var lavere før pandemien og eksamen ble avlyst. Det er derfor det har økt betydelig. Har selv ei venninne som gikk ut med 5,8 blank i snitt og likevel ikke kom inn. 

Skrevet

jeg sier bare ta påbygg! du kommer trolig til å angre resten av livet hvis du ikke gjorde det. det er ikke SÅ vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt påbygg, og det var ikke noe problem. Jeg fikk også høre mange skrekkhistorier om påbygg, men 
jeg gikk ut med 5 i snitt, uten at jeg syns jeg jobbet noe hardt. 
Hvis du har ambisjoner om psykologi profesjon eller ingeniør, så kan det være lurt å informere de lærerne du skal ha neste skoleår om dette. Man har jo gjerne noen lærer-elev samtaler i starten av skoleåret. Jeg har opplevd at lærerne gjerne hjelper deg og motiverer deg om du har slike ambisjoner, og forteller deg hva de krever av deg om du skal få 5/6 i et fag. 

Det er heller ikke et nederlag om du må ta et år på Bjørknes e.l etter videregående, om det betyr at du kan begynne på drømmeutdannelsen din i starten av 20-årene. Arbeidet blir verdt det! 

Anonymkode: fdb4e...1aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det høres ut som en god ide! Og jeg vet jeg gjentar meg selv jeg nå, men jeg mener det så oppriktig helhjertet at du må lese T-matte dersom du tenker å ta ingeniør/R-matte. Jeg vil gå så langt som å si at det er vel verdt de skrave par tusen det koster å kjøpe videobasert læring på Ask elev. Jeg fikk dette tipset selv av min gamle mattelærer (som sagt, p-matte var veldig enkelt for meg), og jeg gadd ikke fullføre hele kurset/pensum. Det bet meg utrolig hardt ila året med R-matte, og jeg fikk en sinnsykt unødvendig arbeidsmengde det året med å tette kunnskapshull jeg manglet. P og R-matte er to forskjellige verdener. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At påbygg er krevende, er ren overdrivelse. Hvis du legger ned litt arbeid, så er det absolutt overkommelig. Jeg fikk bedre karakterer på påbygging, enn de to årene på yrkesfag. 

Anonymkode: c298c...be7

AnonymBruker
Skrevet

Påbygg er jo (hvertfall etter min erfaring) like krevende som sisteåret på studie. Forskjellen er vel at de på studie har hatt en gradvis opptrapping fra studie (1 og 2 året har gradvis blitt mer krevende), mens yrkesfag holder samme nivå som ungdomsskole. Sjokket blir derfor mye større på påbygg enn for de som begynner på tredjeåret. Men altså, det er jo fortsatt helt overkommelig. 

Anonymkode: a9813...a43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt det. Er noen år siden, da. Men den største forskjellen er vel at det går fra en praktisk hverdag hvor du stort sett bare jobber med ett fag, til en mer teoretisk skolehverdag og med flere forskjellige fag.

Jeg var dritt lei skole da jeg tok påbygg, og fikk egentlig ikke så godt snitt. Men jeg hadde nok klart det helt fint hadde jeg lagt inn en innsats. Fikk mye bedre karakterer da jeg studerte på høgskole. 

Jeg gjorde det greit nok i de få fagene jeg likte, da. Norsk og engelsk. Men jeg husker det var en hel haug med ekstremt umotiverte elever. Da vi skulle lese en engelsk roman, var jeg den eneste i klassen som leste ferdig boka. Asså, det er ikke vanskelig, det har med vilja å gjøre. Tror nok mange sier at påbygg er vanskelig,  fordi det er så mange umotiverte som tar det. Og de som har tatt yrkesfag er jo ikke vant med typ "allmennfag". Noen blir "tvunget" av foreldrene sine til å ta det, noen aner ikke hva de vil, har tatt yrkesfag, men gadd ikke det likevel. Men gjør man en innsats så går det bra. 

Anonymkode: 0d48e...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...