Gå til innhold

Venninna min har fått kjæreste og "glemt" meg..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært nære venninner i mange år, helt siden barndommen. Er 35 år nå. Har pleid å snakke i telefonen ofte og møte hverandre ofte. Som søstre å regne.

Etter hun fikk ny kjæreste for 8 mnd siden kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger hun har ringt meg. Hun er i et avstandsforhold og når han er på besøk hører jeg ingenting i kanskje en mnd. Ikke en sms engang. Så vil hun gjerne finne på noe før hun skal treffe han igjen for da er hun opptatt fremover som hun sier.

Når jeg treffer henne en sjelden gang skriver han sms til henne konstant.

Savner kontakten vi hadde før og føler meg dårlig. Hadde aldri trodd dette om henne, hun har alltid vært en av de jeg stolte mest på.

Noen råd?

Anonymkode: 1e414...137

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi skulle det stå.

Skrevet (endret)

Hun mener nok ikke noe vondt. Man er fremdeles ganske forelsket etter 8 mnd. Jeg og min beste venninne hadde akkurat samme type relasjon da vi traff våre kjære på hver vår kant. Ringte hver dag, tekstet, møttes, reiste. Hun var den jeg henvendte meg til først med både store og små ting i hverdagen. Så traff vi hver vår mann med bare noen ukers mellomrom og det ble dønn stille fra begge kanter. Vi møttes sporadisk og tekstet litt, men tror ikke vi ringtes før godt over et år senere.

Relasjonen endret seg fra begges side, men vi mente ikke noe vondt med det og er fremdeles glad i hverandre. Men i de aller fleste tilfeller må man påregne at vennskap forandrer seg når det kommer kjærester inn i bildet.

Det beste du kan gjøre er å akseptere det og fokusere på dine ting. Skjønner at du savner henne, men du kommer ingen vei med hverken å deppe eller gi henne dårlig samvittighet.

Endret av Anononyma
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har vært nære venninner i mange år, helt siden barndommen. Er 35 år nå. Har pleid å snakke i telefonen ofte og møte hverandre ofte. Som søstre å regne.

Etter hun fikk ny kjæreste for 8 mnd siden kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger hun har ringt meg. Hun er i et avstandsforhold og når han er på besøk hører jeg ingenting i kanskje en mnd. Ikke en sms engang. Så vil hun gjerne finne på noe før hun skal treffe han igjen for da er hun opptatt fremover som hun sier.

Når jeg treffer henne en sjelden gang skriver han sms til henne konstant.

Savner kontakten vi hadde før og føler meg dårlig. Hadde aldri trodd dette om henne, hun har alltid vært en av de jeg stolte mest på.

Noen råd?

Dette tror jeg er et typisk kvinne -fenomen . De går 100% inn i en kjæreste -relasjon å glemmer alt annet . Har opplevd det selv . Jeg lot henne bare segle i sin egen sjø. Unnet henne all verdens lykke , men sto ikke på pinne de få gangene hun hadde «tid « / interesse . For hun var veldig nøye med å forklare det. At nå er NN borte , kan vi møtes . Å etterhvert ble det ganske uinspirerende , å konstant være en reserveløsning . Tror menn er flinkere å pleie vennskapene sine selv om de får dame . Å i en ideell verden trenger vennskap å andre relasjoner pleie, på lik linje med kjæresten . Men enkelte damer prioriter vekk alt annet enn kjæresten . Særlig i begynnelsen . Mitt råd er at du fokusere på andre vennskap / interesser . Hun er nyforelsket og «lost « . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (19 minutter siden):

Dette tror jeg er et typisk kvinne -fenomen . De går 100% inn i en kjæreste -relasjon å glemmer alt annet . Har opplevd det selv . Jeg lot henne bare segle i sin egen sjø. Unnet henne all verdens lykke , men sto ikke på pinne de få gangene hun hadde «tid « / interesse . For hun var veldig nøye med å forklare det. At nå er NN borte , kan vi møtes . Å etterhvert ble det ganske uinspirerende , å konstant være en reserveløsning . Tror menn er flinkere å pleie vennskapene sine selv om de får dame . Å i en ideell verden trenger vennskap å andre relasjoner pleie, på lik linje med kjæresten . Men enkelte damer prioriter vekk alt annet enn kjæresten . Særlig i begynnelsen . Mitt råd er at du fokusere på andre vennskap / interesser . Hun er nyforelsket og «lost « . 

Kvinner er nok ekstreme på dette ja....mista flere venninner på den måten. Plutselig etter 2-3år skal de henge sammen igjen. Da hadde de plutselig tid, tid er jo noe man tar da. Setter av tid til vennskap om man ønsker å beholde det.

Min mann bruker for eks mye tid på kompiser, gjort det hele veien. Da får jeg pent beskjed om å henge med noen andre eller være for meg selv :) Han tar tid til vennskap! :) Flinke mannen.

Anonymkode: 792e2...453

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kvinner er nok ekstreme på dette ja....mista flere venninner på den måten. Plutselig etter 2-3år skal de henge sammen igjen. Da hadde de plutselig tid, tid er jo noe man tar da. Setter av tid til vennskap om man ønsker å beholde det.

Min mann bruker for eks mye tid på kompiser, gjort det hele veien. Da får jeg pent beskjed om å henge med noen andre eller være for meg selv :) Han tar tid til vennskap! :) Flinke mannen.

Ja, menn er mye flinkere til dette . Mange kvinner burde lære av menn på dette området . At det er viktig å pleie andre relasjoner paralellt . 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Ja, menn er mye flinkere til dette . Mange kvinner burde lære av menn på dette området . At det er viktig å pleie andre relasjoner paralellt . 

Ja, det vanskelig nok med vennskap voksenlivet. Selv har jeg kun igjen ei nær venninne, vi møtes jo hver uke.

Husk, 1 eller 2 er nok det....bedre med få enn mange dårlige relasjoner.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det vanskelig nok med vennskap voksenlivet. Selv har jeg kun igjen ei nær venninne, vi møtes jo hver uke.

Husk, 1 eller 2 er nok det....bedre med få enn mange dårlige relasjoner.

Ja, få men nære relasjoner er rota til mye godt ☺️ Mange som «dropper « venninnene sine når de går inn i et forhold , står ganske alene tilbake hvis forholdet tar slutt . 

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd dette selv for en stund siden hvor venninna mi fikk seg kjæreste og glemte meg totalt. Når han var på jobbreise eller opptatt, ble jeg plutselig husket på av henne, i og med at hun nå ikke hadde noe å gjøre. Dette fant jeg meg ikke i, rett og slett. 

Kjærestepar som glemmer vennene sine og kun ser seg selv er, beklager for å si det, men verste jeg vet. 

Jeg startet med å slutte å være tilgjengelig når hun trengte det og fokuserte på meg selv. Det jeg tenker i etterkant nå er jo at jeg burde ha sagt i fra til henne, at det hun driver på med synes jeg ikke er greit. Men jeg tok avstand, møtte henne nesten aldri og sa nesten aldri ja til å møtes når hun plutselig skulle bli tilgjengelig. På den måten fikk hun lært seg at det dessverre ikke går hennes vei kun når hun trenger det. Det førte til at hun neste gang ikke tok meg for gitt, og virkelig tenkte seg om to ganger før hun godtok/avslo min forespørsel om å finne på noe mens hun var sammen med typen hennes. Skal nok si at hennes handlinger ikke endret seg til slutt uansett, hun bare klarte å skjule det bedre. 

Så. Det at venninna di holder på slikt nå, viser bare hennes virkelige genuine intensjoner og handlinger. Så, hvis du sier i fra om det du synes ikke er greit, kommer det mest sannsynlig ikke til å endre seg, men at venninna di blir kanskje bedre til å finne på unnskyldninger/løgner, og at hun blir flinkere til å argumentere for hvorfor hun ikke kan. 

Med det anbefaler jeg deg virkelig til å holde avstand, ikke ta kontakt og ikke si ja til å møtes. Man skal kunne ha tid til vennene sine selv om man er nyforelsket. Ser ut som veldig mange tar venner for gitt, noe man slettes ikke bør gjøre. Hva skal hun gjøre når de en dag slår opp etter å ha mistet sine venner på grunn av han? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Forstår ikke hvorfor hun ikke ser selv hvordan hun holder på. Med en gang han reiser begynner hun å sende sms uten å tenke på alle ukene jeg ikke har hørt et pip fra henne. Forventer at jeg bare skal være der når hun plutselig måtte ha en ledig kveld.

Tør ikke tenke på hva som skjer om de flytter sammen.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare slenger ut tanken - du tror ikke kjæresten hennes er kontrollerende? 

Hvordan har venninna di vært i tidligere forhold? 

Kvinner som lever i kontrollerende/voldelige forhold kan bli tvunget til å minimere omgangskretsen og med tanke på at han også skriver til henne konstant de få gangene dere møtes, så kan det også være et tegn på kontroll. 

Eller så er hun vel bare dødsforelsket og det har nok ikke noe med deg å gjøre. Men skjønner at du blir skuffa om det er derfor. 

Anonymkode: 1f211...eae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen råd?

Hun kommer tilbake... biologi er mye sterkere enn vennskapsrelasjoner mens vennskapsrelasjoner ofte varer mye lenger ..

Skrevet

snakk med henne. fortell hvordan du føler det. hvis hun vrir seg unna, hadde jeg droppa henne, for i et vennskap skal man både gi og ta. ikke bare ta. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt tanken på om han er kontrollerende selv, spesielt siden han forventer at hun skal skrive sms til ham selv om hun er med venninner. Han skriver til henne mange ganger selv om han vet hun er opptatt. Mye store ord om hvor mye han savner henne. 

Men i hennes øyne er han jo bare fantastisk.

TS

Skrevet

Jeg sitter med nøyaktig samme problem med en av mine bedre venner.
Vi er menn, så dette er nok ikke bare en damegreie. Kompisen min har fullstendig sluttet å ta kontakt med meg med mindre han trenger en sjåfør, eller annen type hjelp. Vi var som brødre. Vi så hverandre i gjennomsnitt 3 dager i uken, og vi hadde sesongkort sammen på fotball og ishockey. Nå er det han og kjæresten som har sesongkort uten at jeg blir invitert med, og han har ikke vært på besøk hos meg siden 4. juledag. Da var han her for at kjæresten skulle noe annet den dagen. Vi skulle egentlig møtes sist fredag og lørdag, men det ble ikke noe av fordi "dama orka ikke". Så da kunne ikke han finne på noe heller. 

Jeg vet ikke hvordan du tenker i din situasjon OP, men jeg føler ihvertfal at jeg bare har vært en slags placeholder frem til han kunne finne en bedre person å være sammen med. Det er hyggelig at han har funnet en person han trives med, men nå begynner jeg å nærme meg grensen for hva jeg aksepterer i et vennskap  

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har opplevd det samme med enkelte venninner. Det er sårt og ingen god følelse. Når slikt skjer, over tid, så nedprioriterer jeg vennskapet. Jeg forstår godt at man blir forelsket og at det er altoppslukende i en periode. Men på et tidspunkt endrer også jeg også hvem jeg prioriterer tiden min med. Hva jeg nesten tør å garantere er at venninnen din vil komme tilbake, og da må du selv vurdere hvordan du ønsker å ha det. Min (sure) erfaring er at om hun kommer tilbake grunnet brudd med kjæresten, vil hun være like fraværende med neste kjæreste.

Jeg har flere venninner hvor ny kjæreste ikke på sikt endret vennskapet, og selv har jeg klart å både ha kjæreste og ektemann uten å miste noen venninner. Samtidig har jeg flere mannlige venner som opplever at de blir "dumpet" når kompisene får seg dame på samme måte som vi beskriver med våre venninner, så jeg erfarer ikke at dette er et utelukkende kvinnefenomen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bare begynner å ignorere med en gang ei kjerring begynner med det der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har tenkt tanken på om han er kontrollerende selv, spesielt siden han forventer at hun skal skrive sms til ham selv om hun er med venninner. Han skriver til henne mange ganger selv om han vet hun er opptatt. Mye store ord om hvor mye han savner henne. 

Men i hennes øyne er han jo bare fantastisk.

TS

Han et kontrollerende og hun er medavhengig, hun flyter over i ham og kan ikke fungere uten. 

Anonymkode: cc327...841

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 2 uker siden jeg skrev dette innlegget nå. Har vært helt stille fra venninna mi siste måneden nå. Ikke en sms engang. Stor overgang for meg som har hatt tett kontakt med henne i mange år.

Han reiser snart hjem igjen nå, da hører jeg vel plutselig fra henne igjen.. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (På 24.4.2022 den 19.36):

Ja, særlig... 😂😂 Menn er jo så MYE bedre på vennskap.. 🙈

Anonymkode: 542cc...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...