Gå til innhold

Lar dere barna rape og fise som de vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er barnløs selv, men har i det siste tilbrakt en god del tid sammen med en eldre venninne og hennes 2 barn. En ting jeg reagerer på er andet er fri flyt av både raping og fising både ved matbordet og andre steder...Jeg synes det er direkte hårreisende! Er dette normalt? Har som sagt ikke barn selv, og kjenner heller ikke så mange barn, så må bare spørre et sted 😅. Barna er 5 og 9 år gamle. Skal sies at begge foreldrene raper høylydt de også samme hva situasjonen tilsier...Sa ifra til ene barna om å vennligst ikke rape når jeg sitter og spiser. Fikk som svar at de hadde lært at man ikke skal holde det inne. 🙄

Anonymkode: 5f117...94b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel ja, men han er 8 mnd 😅 

på et tidspunkt er det jo på tide å lære at man ikke gjør sånt. En 5 åring kan ha lov å glemme seg, en 9 åring burde lært det for lengst. Er jo lov å vere uheldig selvsagt 

Anonymkode: 4cc59...8f3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Vanlig god oppførsel er det minste man kan forvente av barn!

Anonymkode: efb9c...0db

• Liker 14
Skrevet

Altså, når det bare er "kjernefamilien" hjemme, så er det forsåvidt lov til begge deler, selv om vi har oppfordret til å gå unna for å fise for å slippe lukta ;)

Raping og fising ved bordet har ikke vært lov etter at de ble så store at de klarte å kontrollere det. At det KAN glippe ut en rap kan skje alle, men da kommer automatisk "unnskyld" etterpå.

Så nei, raping og fising ved bordet har ikke vært lov her!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Raping og fising gjør man kun når man er alene.

Dette har jeg lært mine barn, fra første stund. Altså når de var gml nok til å ta beskjeder.

Det er ekkelt, og absolutt ikke lov å gjøre når man er sammen med andre.

Anonymkode: bfa71...b90

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt ikke!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er lov å glemme seg, men normal folkeskikk samt oppdragelse tilsier at man ikke raper høylytt eller promper foran folk - det gjør man på toaletter eller når man er alene. Er det bare oss her hjemme gjør det ingenting, men det kan lukte så man gjør det helst på do. Men er ikke ute etter å gjøre kroppen unaturlig på noen måte for barna mine. 

Kanskje greit å minne venninnen din på, når hun raper høylytt - at det er ekkelt, vær så snill å gå et annet sted eller kom rapen i forkjøpet. Man har da kontroll på egen kropp. Kanskje hun da forstår at dette egentlig ikke er grei oppførsel. 

Må jeg rape når jeg er foran folk kjenner jeg jo at det kommer, og jeg får det til å bli bare luft og ikke lyd. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 42007...017

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Raping og fising gjør man kun når man er alene.

Dette har jeg lært mine barn, fra første stund. Altså når de var gml nok til å ta beskjeder.

Det er ekkelt, og absolutt ikke lov å gjøre når man er sammen med andre.

Anonymkode: bfa71...b90

Det er helt naturlig, så det at du gjør noe naturlig til unaturlig og shamer - er ikke greit. Ja det kan være ekkelt, men her må du prøve å være voksen og heve deg over ditt eget «behov» for å gjemme deg når du skal fise.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke greit. Da de var småbarn, kommenterte vi det ikke noe særlig, men nå er det ikke akseptert, ei heller hjemme med oss tilstede.

Anonymkode: 37318...8dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er overhodet ikke greit. Da de var småbarn, kommenterte vi det ikke noe særlig, men nå er det ikke akseptert, ei heller hjemme med oss tilstede.

Tillegg: vi voksne gjør jo heller ikke det, og det er jo venninna di du må si ifra til, det er veldig mye verre at en voksen gjør det,-OG lærer barna sine det. Selvsagt raper og fiser barna når mor gjør det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Syns faktisk man kan forvente bedre manerer når de er såpass store. Mye bedre at de lærer det nå, enn at de opplever flaue situasjoner senere. Hat noen i familien som har sluppet seg i alle år. Vedkommende smatter og slafser, og slenger seg inn for å kommentere mest mulig, og helst alt i samtalen. Og det med munnen full. 

Denne personen er godt voksen, og jeg måtte slutte å spise sammen med denne personen, for å slippe å bli irritert. Vedkommende raper også høylydt, og man kan høre det fra et annet rom. 🤢

Anonymkode: 17705...548

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine er 3 og 7, og raping ved middagsbordet er ikke greit. Ikke promping heller. 

Akkurat raping synes jeg er litt ekkelt uansett, men promping utenom måltider gjør jeg ingen stor sak ut av. 

Anonymkode: cd9a0...c5b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er uhøflig og udannet oppførsel. Uhell kan skje med rap (og forsåvidt fis) men da unnskylder man seg. 

Man fiser ikke ved matbordet. Da går man på do. Selv om det er midt i måltidet. 

Disse barna går dessverre glipp av noe vesentlig her. Hadde faktisk kommentert det. Men på en god måte med litt humor og et smil. Det er ikke barna sin feil og de trenger ikke føle skam. 

Fising utenom måltidene er litt sånn at de fleste lærer det, om ikke hjemme, så i løpet av oppveksten blant venner… at dette ikke er populært. Hadde ikke kommentert det. 

Endret av Sensi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei? Vi er da ikke barbarer. Hvis man absolutt må fise eller rape innendøres så gjør man det inn i fiseposen (type gjennomsiktig plastikkpose),  og så tar den med på utsiden og tømmer den.

Anonymkode: 12f84...93d

• Liker 5
Skrevet

Fising og raping når man er for seg selv hvis vi er andre enn oss i hus, men vi løper ikke å gjemmer oss på badet for å fise når det bare er oss altså, det gidder vi ikke.   Og selvsagt ingen fising/raping ved bordet under måltidene, da går vi på do uansett om det bare er oss. Vil ikke lære barnet at fising og slikt er noe "skammelig" det er jo en helt naturlig ting men det er noe man helst gjør på do om man er med andre enn sin mor. :ler: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke greit her. Glipper det en rap, sier vi unnskyld. Fis gjør vi på bad eller andre rom.

Det har vi ingen problemer med noen av oss. Barna er 5 og 7. 

Syns det er et minimumskrav ar vi lærer barna god bordskikk og manerer. De er tross alt ofte på besøk hos andre eller i rom med mange andre. 

Anonymkode: c550c...cee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heller slippe det ut enn å få vondt i magen 🤷‍♀️ er da heller ikke alltid man har do tilgjengelig eller kunne rukket å løpe til do. Man skal såklart vise hensyn, men samtidig må man faktisk få ut den lufta man har i magen.

Anonymkode: a2dc7...aeb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det passer seg! Det er uhøflig og grisete. Min 3-åring promper når hen vil. Har også en på snart 8. Han promper også over alt.. også ved matbordet noen ganger. Jeg korrigerer og sier klart ifra. Har ikke nådd frem enda..😱😱😱

Anonymkode: 491a2...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke at det passer seg! Det er uhøflig og grisete. Min 3-åring promper når hen vil. Har også en på snart 8. Han promper også over alt.. også ved matbordet noen ganger. Jeg korrigerer og sier klart ifra. Har ikke nådd frem enda..😱😱😱

Anonymkode: 491a2...166

Det kommer etterhvert ❤️  Min 6 åring raper og ler enda. Men vi bruker litt humor samtidig som de får beskjed. Er som noen nevnte, en naturlig funksjon i kroppen og bør ikke gjøres om til noe ekkelt eller noe å skamme seg for.  Men som de kan lære å kontrollere. 

Sorry..høres så utrolig belærende ut. Men mener bare å gi deg støtte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...