AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Jeg har et lite dilemma. En venninne som har hatt en del fravær og som sliter i faget, ville kopiere forelesningsnotatene mine og se seminaroppgavene jeg har løst. Mens hun har vært mer sosial, har jeg brukt mye tid på å forstå faget. Jeg hjalp henne i fjor. Jeg hjalp henne med en innlevering. Jeg hjalp henne med å skaffe plass i en studentgruppe. Jeg har bedt henne på middag flere ganger, og hun tar alltid med noe drikke, så noe gir hun tilbake, men ikke like mye. Jeg tror hun kommer til å bli sur, og hun kommer sikkert til å fortelle andre at jeg er kjip. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f0eb7...608
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Si nei, la henne bli sur. Frekt å la deg gjøre jobben og forvdnte at hun skal komme lett til det. Ikke ditt problem at hun henger etter. Anonymkode: 98812...56d 16 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Surt med slike snyltere. Hadde en slik venninne jeg også, jeg bare droppet henne. Anonymkode: 375bf...bbb 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Ikke gjør det. Anonymkode: 22830...f7c 5
I Grosny Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har et lite dilemma. En venninne som har hatt en del fravær og som sliter i faget, ville kopiere forelesningsnotatene mine og se seminaroppgavene jeg har løst. Mens hun har vært mer sosial, har jeg brukt mye tid på å forstå faget. Jeg hjalp henne i fjor. Jeg hjalp henne med en innlevering. Jeg hjalp henne med å skaffe plass i en studentgruppe. Jeg har bedt henne på middag flere ganger, og hun tar alltid med noe drikke, så noe gir hun tilbake, men ikke like mye. Jeg tror hun kommer til å bli sur, og hun kommer sikkert til å fortelle andre at jeg er kjip. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f0eb7...608 Hva med å ta det litt mer forretningsmessig? Si at du synes du gir mer enn du får tilbake, og gi henne heller litt mindre og be henne om litt mer? Jeg lurer forresten på hva du skulla ha å tape på å dele ting fra din innsats med henne? Du kan jo være raus om det koster deg lite. 3
Ginny Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Hun er ikke ditt ansvar, hun brukte tiden på å være sosial, du brukte den på å forstå faget. Hadde dere jobbet sammen om flere fag og brukt hverandres styrker for felles framgang hadde det blitt noe annet, men dette er jo bare snylting. Du får si at du ikke vil dele alle notatene dine, men du kan sikkert gå gjennom noen eksamensoppgaver med henne (hvis du vil være grei, og man lærer mye av å kunne forklare andre). 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Hadde vurdert å dele notatene bare. Anonymkode: daa65...d9e 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Dette har skjedd meg også. Jeg har gitt deler av notatene mine og sagt at det er alt jeg har notert🤷♀️ Anonymkode: 53d78...49e 7 1
Blueberrymuffin Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har et lite dilemma. En venninne som har hatt en del fravær og som sliter i faget, ville kopiere forelesningsnotatene mine og se seminaroppgavene jeg har løst. Mens hun har vært mer sosial, har jeg brukt mye tid på å forstå faget. Jeg hjalp henne i fjor. Jeg hjalp henne med en innlevering. Jeg hjalp henne med å skaffe plass i en studentgruppe. Jeg har bedt henne på middag flere ganger, og hun tar alltid med noe drikke, så noe gir hun tilbake, men ikke like mye. Jeg tror hun kommer til å bli sur, og hun kommer sikkert til å fortelle andre at jeg er kjip. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f0eb7...608 Denne «venninnen» bruker deg. Hun har lært seg at deg kan hun utnytte. Hun har lært seg at hun trenger ikke å gjøre noe. Fordi du alltid vil redde henne og gjøre arbeidet for hun. Jeg ville helt klart satt foten ned, og sagt fra. Vennskap er ikke å utnytte hverandre. Hun har tatt noen dårlige valg, og får selv ta konsekvensen. Ville tydelig sagt nei. Så får hun bare blir sur, fordi du skylder henne ikke noe. Hun burde vært såpass voksen og burde ha skjønt litt mer av hva som faktisk forventes når hun er student. 4 1
AnnePåLande Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 La henne bli sur. Det er hennes ansvar å holde seg oppdatert. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 Jeg studerer og opplever kunnskapssnyltere rundt hver eneste innleveringsfrist eller eksamenstid. Jeg har funnet ut at så lenge jeg har tid, så hvorfor ikke. Jeg er ikke i en situasjon der jeg kommer til å konkurrere mot alle mine medstudenter, og hver ting jeg forklarer med mine ord, forstår jeg litt bedre. Så jeg lærer stoffet jeg har begynt å forstå litt bedre, av og til har jeg sett nye sammenhenger og løsninger av å forsøke å hjelpe andre. Så de lærer noe, jeg lærer noe og de synes jeg er hyggelig så de er veldig hyggelige tilbake. Anonymkode: 9ce57...6e7 18 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Gi henne bare noen få notater og si det er alt du har? Anonymkode: facb8...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 Ville gjort det som ikke kostet meg noe: sende over notatene mine. Jeg hadde sagt nei til å hjelpe henne med å finne studiegruppe eller hjulpet med å forstå notatene/eksamensoppgaver. Anonymkode: ae8ec...1a7 4
Gjest Villfisker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 La henne bli sur. Stryker hun, er det hennes egen feil som er lat. Kanskje hun faktisk lærer da.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 De eneste rådene du skal se bort fra i denne tråden, er de merkelige folkene som mener du skal lyve og si du bare har noen få notater. Ta et standpunkt ut hva fra du selv mener er riktig, det er ingen fasit her. Du har ingenting å tape på å hjelpe henne (det blir ikke mer arbeid for deg om hun kopierer notatene dine), men jeg forstår godt at du synes det er irriterende at hun skal tjene på at du jobber hardt. Du kan derfor velge enten 1) å dele notatene dine, være en venn, og svelge irritasjonen, eller 2) å si det som det er; du synes ikke det er riktig at alt ditt arbeid skal komme henne til gode, og ønsker derfor ikke å dele notatene. Anonymkode: c4cfe...290 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 I Grosny skrev (2 minutter siden): Hva med å ta det litt mer forretningsmessig? Si at du synes du gir mer enn du får tilbake, og gi henne heller litt mindre og be henne om litt mer? Jeg lurer forresten på hva du skulla ha å tape på å dele ting fra din innsats med henne? Du kan jo være raus om det koster deg lite. Men hva lærer egentlig denne venninnen av å snylte notater? Ønsker vi virkelig fagpersoner i viktige stillinger som ikke egentlig forstår rekkevidden av utdanningen eller jobben sin? Anonymkode: fd212...4ad 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 Om du ikke ønsker at hun skal bli sur på deg, sier du bare at du ikke tar så mange notater lengre. Du lytter, og husker… Så kan du gi henne noen notater der du bare har skrevet 7-8 stikkord på (som du fikser nå). Anonymkode: 0a42c...70b 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har et lite dilemma. En venninne som har hatt en del fravær og som sliter i faget, ville kopiere forelesningsnotatene mine og se seminaroppgavene jeg har løst. Mens hun har vært mer sosial, har jeg brukt mye tid på å forstå faget. Jeg hjalp henne i fjor. Jeg hjalp henne med en innlevering. Jeg hjalp henne med å skaffe plass i en studentgruppe. Jeg har bedt henne på middag flere ganger, og hun tar alltid med noe drikke, så noe gir hun tilbake, men ikke like mye. Jeg tror hun kommer til å bli sur, og hun kommer sikkert til å fortelle andre at jeg er kjip. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f0eb7...608 Har så mange slike venner. Studerer selv, og har en i klassen som ikke kan noen ting i det ene faget, pga hun alltid er borte, og aldri møter opp. Er helt vanvittig frekt å la en person sitte med alle leksene, også kommer de bare å forventer det. Bare si det som det er Anonymkode: 65d5a...e10 3
I Grosny Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva lærer egentlig denne venninnen av å snylte notater? Ønsker vi virkelig fagpersoner i viktige stillinger som ikke egentlig forstår rekkevidden av utdanningen eller jobben sin? Anonymkode: fd212...4ad Hun får tips om vesentlige punkter, som hun kan lese mer på. 1
Supersmurf Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 Ville gitt henne noen få av notatene, men ikke alle. Da har hun ikke noe å ta deg på. Noen ganger kan det være lurt å svelge noen kameler, selv om venninnen din høres litt kjip ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå