Gå til innhold

Hvorfor kan ikke muslimske kvinner gifte seg med ikke-muslimske menn når menn kan gifte seg med ikke-muslimske kvinner?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

omarel skrev (På 26.4.2022 den 11.38):

Spør du om islamsk lov eller praksis?

Islamsk praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 16.23):

Det er ihvertfall i mange kulturer vanlig at familien følger mannens religion. Så om jeg som muslimsk kvinne skulle giftet meg med en ikke-muslim hadde det vært vanskeligere å føre islam videre, samtidig hadde ikke jeg nødvendigvis fått mine rettigheter jeg har som muslimsk kvinne i et ekteskap. Teknisk sett. 

Anonymkode: d1912...2e8

Rettigheter? Mindre arv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bullabu skrev (43 minutter siden):

Rettigheter? Mindre arv??

Fortell meg at du ikke vet en dritt om islam uten å fortelle meg at du ikke vet en dritt om islam. Muslimske menn får litt mer arv en sine søstre ja, dette er fordi de skal forsørge for sine koner. Søstrene, on the other hand, skal bruke de pengene BARE for seg selv og skal ha sin fremtidige mann, (som newsflash også skal få en større andel penger fra arv enn sine søstre) ta vare på henne økonomisk. Selvfølgelig må hun ikke være avhengig av pengene til mannen med tanke på at tidene er annerledes nå, men bruk hodet ditt vær så snill og tenk hvorfor i all verden sånne regler ble etablert. Har ingenting med kvinnehat å gjøre, det er sånn at brødrene kan passe på konene sine, søsteren skal allerede ha en mann som skal ta vare på henne med penger fra sin far sin side. 

Anonymkode: 11fff...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortell meg at du ikke vet en dritt om islam uten å fortelle meg at du ikke vet en dritt om islam. Muslimske menn får litt mer arv en sine søstre ja, dette er fordi de skal forsørge for sine koner. Søstrene, on the other hand, skal bruke de pengene BARE for seg selv og skal ha sin fremtidige mann, (som newsflash også skal få en større andel penger fra arv enn sine søstre) ta vare på henne økonomisk. Selvfølgelig må hun ikke være avhengig av pengene til mannen med tanke på at tidene er annerledes nå, men bruk hodet ditt vær så snill og tenk hvorfor i all verden sånne regler ble etablert. Har ingenting med kvinnehat å gjøre, det er sånn at brødrene kan passe på konene sine, søsteren skal allerede ha en mann som skal ta vare på henne med penger fra sin far sin side. 

Ok, men jeg syns der er rart at det står at kvinnen er mannens eiendom? Og hva synes du om at han kan ha 4 koner? Tør du å svare?

Endret av Bullabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 0.39):

Religion skal stamme fra mannen sin side, og det er barna hans som blir muslimer gjennom han. Muslimske kvinner kan gifte seg med menn som ikke har vokst opp som muslimer, men de skal konvertere for dama.. Kvinnene i islam har rett til Mehr, som betyr at mannen må betale en høy sum av penger til henne som en gave fordi han vil være med henne. Disse pengene er hennes. I tillegg til dette har mannen ingen rett over pengene, eiendommene eller alt annet økonomisk som kvinnen eier.

En muslimsk dame har heller ikke nød til å ta etternavnet til mannen sin, den får hun beholde siden hun er sin egen person og har en egen identitet. En kvinne i islam skal ha rett over både sine egne ting, og over mannen sine ting. For mannen har han bare rett over sine egne ting, ikke dama sine med mindre hun vil dele. Disse rettene får hun ikke gjennom en kristen, jøde eller ateist mann. Høres kanskje ut som det er forskjellsbehandling, men det er mer til saken. Selv om tidene er mer moderne, og kvinner jobber nå, så skal dama ha rett til alle pengene hun tjener via jobb. Mannen må passe på henne finansielt, betale for det meste, og ta vare på henne. Ikke fordi han eier henne, men fordi han har ansvar over å ta vare på henne. Det mannen får tilbake er kjærlighet, en god kone og forhåpentligvis en del barn i fremtiden. (Hun må ikke være avhengig av mannen sin lønn osv, hun har 100% lov til å jobbe selv, og hun trenger ikke å gi de pengene hun tjener til mannen heller.) 

Muslimske gifte menn er  meget utro.....i Norge, drøssevis av eksempler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 1.47):

Jeg er gift med en afghansk dame. Vi giftet oss i kirken. Så dette er ikke noe muslimer "ikke" kan. At mange sier motsatt, er rett og slett rasisme mot ikke muslimer. 

Anonymkode: 91303...fec

Men da er nok kvinnen du er gift med ikke særlig religiøs. 

Anonymkode: 64781...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Bullabu said:

Det er også veldig vanlig at de slår konene sine, fordi de velger å tolke den teksten i koranen om at han kan straffe henne på den måten. Det er et reelt problem i Norge som noen Imamer prøver å få bukt med faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bullabu skrev (22 minutter siden):

Ok, men jeg syns der er rart at det står at kvinnen er mannens eiendom? Og hva synes du om at han kan ha 4 koner? Tør du å svare?

Mannens eiendom? Hvor får du det fra? Kvinnen har like mye rett over mannen sin som mannen har over kvinnen. 

Å ha 4 koner hadde med gamle dager å gjøre, det var mye krig. Flere menn ble drept, og mange kvinner hadde ingen som kunne passe på de. Bare så du faktisk kan få dette med deg så hadde pre-islamic midtøst ingen regler på hvor mange koner man kunne ha, så det var en god del menn som hadde over 4 koner, i islam så var det minsket ned til 4. Disse damene skulle blitt tatt vare på med respekt og barna deres fra tidligere menn skulle også forsørges for. Nåtiden praktiserer nesten ingen muslimer dette, fordi det ikke er så mye krig og fordi tidene er annerledes. Det var ikke seksuelt, det handlet mer om å passe på og ta vare på kvinnene som hadde mistet mennene sine pga krig. Personlig som en muslim jente har jeg ingenting imot dette. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannens eiendom? Hvor får du det fra? Kvinnen har like mye rett over mannen sin som mannen har over kvinnen. 

Å ha 4 koner hadde med gamle dager å gjøre, det var mye krig. Flere menn ble drept, og mange kvinner hadde ingen som kunne passe på de. Bare så du faktisk kan få dette med deg så hadde pre-islamic midtøst ingen regler på hvor mange koner man kunne ha, så det var en god del menn som hadde over 4 koner, i islam så var det minsket ned til 4. Disse damene skulle blitt tatt vare på med respekt og barna deres fra tidligere menn skulle også forsørges for. Nåtiden praktiserer nesten ingen muslimer dette, fordi det ikke er så mye krig og fordi tidene er annerledes. Det var ikke seksuelt, det handlet mer om å passe på og ta vare på kvinnene som hadde mistet mennene sine pga krig. Personlig som en muslim jente har jeg ingenting imot dette. 

Det står jo sitert i Koranen at kvinnen er mannens eiendom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bullabu skrev (24 minutter siden):

Og hva har det med det jeg skrev å gjøre? Utroskap finner man overalt, ikke bare i muslimer :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bullabu skrev (1 minutt siden):

Det står jo sitert i Koranen at kvinnen er mannens eiendom 

Det har mer med forsørgelse å gjøre enn at dama bokstavelig talt er en "eiendom". Før Islam oppsto i midtøsten var det ekstremt mye kvinnehat, tro det eller ei. Nyfødte jenter ble begravd levende fordi folk ville ha sønner (som kina har holdt på med på en måte), og kvinner hadde ingen rett over noe som helst. Islam introduserte rettigheter hvor kvinner kunne få eiendom, ytringsfrihet, utdanning osv. Mennene skulle ta vare på de, ikke behandle dem som dritt. Så nei, ikke eiendom, men det handler om å PASSE PÅ damene. Det er kanskje vanskelig for deg å se på det med moderne normer, men ting var annerledes før 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjest Bullabu skrev (På 27.4.2022 den 20.34):

Nå er vel dere kristne jævlig utro da. Se på hvor mange som blir skilt.

Anonymkode: 2347b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 4/27/2022 den 17.06):

Islamsk praksis.

Islamsk praksis er delt på to. Det er enten nikab, der hele kroppen er dekket til og hijab derb ansiktet ikke er tilslørt. Feller for begge praksisene er at klærne ikke skal være tettsittende slik at form vises.

Det som er nevnt ovenfor er praksis utfra lovtekstene i islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

omarel skrev (24 minutter siden):

Islamsk praksis er delt på to. Det er enten nikab, der hele kroppen er dekket til og hijab derb ansiktet ikke er tilslørt. Feller for begge praksisene er at klærne ikke skal være tettsittende slik at form vises.

Det som er nevnt ovenfor er praksis utfra lovtekstene i islam.

Hvordan er skillet mellom nikab og hijab relevant for denne diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (21 minutter siden):

Hvordan er skillet mellom nikab og hijab relevant for denne diskusjonen?

Niqabs praksis er at den dekker hele kroppen inkludert ansiktet.  Hijabens praksis er at den dekker hele kroppen med unntak av ansiktet og håndleddene.

Til info så har man tilsvarende i jødisk lov om niqab. Denne loven praktiseres hos en en jødisk ortodoks minoritet som finnes i Jemen. Noe jøder har også emigrert fra israel til Iran der de har fått lov å praktisere jødedom med niqab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omarel skrev (6 minutter siden):

Niqabs praksis er at den dekker hele kroppen inkludert ansiktet.  Hijabens praksis er at den dekker hele kroppen med unntak av ansiktet og håndleddene.

Til info så har man tilsvarende i jødisk lov om niqab. Denne loven praktiseres hos en en jødisk ortodoks minoritet som finnes i Jemen. Noe jøder har også emigrert fra israel til Iran der de har fått lov å praktisere jødedom med niqab.

Greit nok det. Men jeg forstår ikke helt hva klespraksis har med en diskusjon med utgangspunkt i spørsmålsstillingen om hvorfor muslimske kvinner ikke kan gifte seg med ikke-muslimske menn når menn kan gifte seg med ikke-muslimske kvinner. Hvordan kom hijab og nikab inn i bildet her? Kan det være at du sammenblander to forskjellige tråder?

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er man troende muslimsk kvinne ønsker man en troende mann. Er du liberal så er det flere eksempler på giftemål av ulik religion. 

Det er vel ganske likt som resten av verden. Troen er ofte sterkere enn lysten. 

Anonymkode: 96748...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (På 24.4.2022 den 18.43):

Jeg kjenner to kvinner med Islamsk bakgrunn som er gift med ikke-muslimske menn.

Ei fra Bosnia (gift med katolikk fra samme land )ei fra Somalia (gift med "kristen " mann fra Eritra)

Begge har bodd i Norge en stund/har liberale religiøse foreldre .

Det kommer vel an på hvilke land de kommer i fra og kulturen til disse landene. Noen muslimske land er mer ekstrem enn andre land. Tror også at det kommer an på oppdragelse hjemmefra. Det finnes ekstreme kristne her i Norge også. (sekter) som jeg ville ha holdt meg langt unna på grunn av kvinnesyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 17.53):

Nå er vel dere kristne jævlig utro da. Se på hvor mange som blir skilt.

Anonymkode: 2347b...3b6

Utroskap finnes i alle relgioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Muslimske menn spesielt oppdras på en måte som gjør at de får mange sosiopatiske trekk da det er mye giftig ideologi man utsettes for gjennom oppveksten. Kvinner er de som i størst grad er offer for dette, og får både på papiret og i praksis langt dårligere rettigheter og muligheter som følge av mennenes voldsomme kontrollbehov. Kun rundt 1% av menn er psykopater, men likevel fremstår flertallet av menn slik i praksis i noen land.

Anonymkode: c9400...2c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...