Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan kreves skjevdelt ved skilsmisse, men ikke når den ene blir enke/enkemann, da går alt inn i felles bo såfremt ikke det er egne avtaler på det.

Anonymkode: 10406...1aa

Jo. Skjevdeling kan være et alternativ også når ekteskapet oppløses ved at den ene ektefellen dør, men hvis gjenlevende ektefelle velger å overta den dødes eiendeler i uskifte, men senere velger å dele formuen med dem, så kan ikke skjevdeling benyttes. Da likedeles formuen mellom gjenlevende ektefelle og avdødes øvrige arvinger. 

AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (20 timer siden):

Trodde ikke at søsken hadde arverett dersom man var gift, men da lærte jeg noe nytt!

Jeg synes likevel det er litt rart at søknene maser på arv, da de selv må ha arvet ganske mange millioner, dersom broren fikk 7 mill. Eller ble arven veldig skjevfordelt, og at det er derfor de maser? Uansett må de vel ha fått minst 1 mill hver....

De arvet jo likt, selvfølgelig.

Maset bunner nok i om enken vil kunne bruke opp store deler av summen slik at det vil være svært lite igjen.  Hun er syk, har lav inntekt og trenger pengene.  Leiligheten "må" hun beholde, den er gjeldfri og rimelig å bo i, men hvis svigersøsken skal ha penger, hadde det for henne kanskje vært like greit å betale dem nå, og så vite helt nøyaktig hva hun har og rutte med.

Jeg vet at hun ønsket gjensidig testamente, men mannen ville ikke - ikke fordi han ikke unnet henne pengene, men fordi han var redd for døden, tror jeg, og følte den kom litt for nær ved slikt snakk.  Han var ekstremt godt trent, ikke-røyker, levde svært sunt - jeg tror han regnet med å bli 100...

Anonymkode: de592...322

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De arvet jo likt, selvfølgelig.

Maset bunner nok i om enken vil kunne bruke opp store deler av summen slik at det vil være svært lite igjen.  Hun er syk, har lav inntekt og trenger pengene.  Leiligheten "må" hun beholde, den er gjeldfri og rimelig å bo i, men hvis svigersøsken skal ha penger, hadde det for henne kanskje vært like greit å betale dem nå, og så vite helt nøyaktig hva hun har og rutte med.

Jeg vet at hun ønsket gjensidig testamente, men mannen ville ikke - ikke fordi han ikke unnet henne pengene, men fordi han var redd for døden, tror jeg, og følte den kom litt for nær ved slikt snakk.  Han var ekstremt godt trent, ikke-røyker, levde svært sunt - jeg tror han regnet med å bli 100...

Anonymkode: de592...322

Hun må jo ikke sitte i uskifte hvis hun ikke vil. Hvis hun har lyst til å bli ferdig med hele greia, så kan hun jo skifte nå. Da må jo pengene fordeles til søsknene, og hun vet hva hun har å rutte med etterpå. De har sikkert ikke noe imot at hun beholder boligen, men da må jo verdien av boligen avregnes mot et pengebeløp, slik at de får et høyere pengebeløp mens hun får boligen. Hun må på en måte kjøpe den fjerdedelen av leiligheten som de har arvet, fra dem.

Anonymkode: 46d69...644

AnonymBruker
Skrevet

Arven ektemannen i sin tid fikk kan være hans særeie dom følge av første arvlsters testamente - dette må sjekkes- i såfall skal den skjevdeles til søsken nå. Sjekk med tingretten 

Anonymkode: f2afc...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Arven ektemannen i sin tid fikk kan være hans særeie dom følge av første arvlsters testamente - dette må sjekkes- i såfall skal den skjevdeles til søsken nå. Sjekk med tingretten 

Anonymkode: f2afc...609

Her blander du begreper. Særeie og skjevdeling er to forskjellige ting.

Anonymkode: e609e...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 16.44):

Kan noen forklare meg hvorfor ektefeller uten barn ikke arver 100% fra den som faller fra? Hvordan er det rett at foreldre/søsken skal arve?

Anonymkode: 4125f...661

De er arvinger med mindre det foreligger et  testamente. Norsk  lov /arveloven.

Anonymkode: 45c81...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 16.44):

Kan noen forklare meg hvorfor ektefeller uten barn ikke arver 100% fra den som faller fra? Hvordan er det rett at foreldre/søsken skal arve?

Anonymkode: 4125f...661

Arvelova § 9: "Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...