Gå til innhold

Arv, demens, forskudd på arv og avslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener alle som er verge til en dement skal føre regnskap? Mamma sier nå at bestemor ikke har verge, men at min tante er den som styrer økonomien og har gjort det siste årene før hun ble syk. 
Jeg har av og til kjøpt ullklær og kremer til bestemor, og da har jeg sendt kvitteringen på bilde på tlf til tante, så fører hun summen tilbake til meg fra bestemor sin konto. 

Anonymkode: d1552...be1

Din tante kan ikke gjøre som hun vil med pengene uansett. 

For alt man vet kan det finnes testamente som sier noe om hvordan de frie midlene skal fordeles (til feks ett barn dere ikke vet om som ble bortadoptert før bestemor traff bestefar). Hva da om familien har delt arven seg i mellom "fordi bestemor ville det og hadde klare øyeblikk" og så mangler deler av boet? Selv om en person har klare øyeblikk betyr ikke det at personen vet alt som skjer og har oversikt over alt som kan virke inn på avgjørelser. En delvis dement person lever ganske isolert fra omverden og er avhengig av at de som jobber på sykehjemmet og de som kommer på besøk gir ett oppriktig bilde av hva som skjer nå i fht hvordan ting var den dagen de ble syke og ute av stand til å klare seg helt uten hjelp.

Anonymkode: 69e10...2e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er langt i fra griske. Det handler om å løse ut penger som juridisk sett nå er deres penger. 
Helt ærlig synes jeg systemet er helt tullete. 

Jeg forstår ikke hvordan dette JURIDISK SETT er døtrenes penger. Men hvis de er så skråsikre vil en advokat raskt kunne løse dette vel?

Anonymkode: 77639...3fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg rett og slett du skal la være å blande deg inn i ting du overhode ikke har greie på. 

Arven kommer når den skal. 

Anonymkode: 60686...e92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De er langt i fra griske. Det handler om å løse ut penger som juridisk sett nå er deres penger. 

Men hva haster egentlig? Bruker de sll tid de kan med sin syke mor?

Anonymkode: 4a84c...a78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du mener alle som er verge til en dement skal føre regnskap? Mamma sier nå at bestemor ikke har verge, men at min tante er den som styrer økonomien og har gjort det siste årene før hun ble syk. 
Jeg har av og til kjøpt ullklær og kremer til bestemor, og da har jeg sendt kvitteringen på bilde på tlf til tante, så fører hun summen tilbake til meg fra bestemor sin konto. 

Jeg har også kjøpt ullklær og krem til min bestemor, men det hadde aldri falt meg inn å sende noen i familien kvittering for dette. Om ikke man er fattig, så er dette en ekstremt kynisk handling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også kjøpt ullklær og krem til min bestemor, men det hadde aldri falt meg inn å sende noen i familien kvittering for dette. Om ikke man er fattig, så er dette en ekstremt kynisk handling.

Nå er du vel litt på villspor… Om man handler for noen, er det jo vanlig å få pengene.

Anonymkode: 4e66f...a6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Juridisk sett er ikke pengene deres før moren er død! Og systemet er absolutt ikke tullete, det er laget bl.a for å beskytte eldre fra griske arvinger.

Anonymkode: 15737...b0b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg har fått vite så kan man ikke ta ut penger fra konto uten fullmakt uansett. Er man verge så har man jo regler og følge. Har hørt om tilfeller der eldre er på hjem men familien kan ikke selge hus før personen er død. Om en dement person sier at døtrene skal ha alt så kan man ikke stole på dette.

Viktig at selv om man er yngre og ha framtidsfullmakt og skrive hva bestemte personer har fullmakt til hvis man ikke er i stand til og ta beslutninger selv. . Da slipper man sånn styr som trådstarter skriver om her. 

Pengene er ikke automatisk familien sitt selv om vedkommende er dement, det er hennes penger til hun dør. Mange tar virkelig ting for gitt. 

Anonymkode: 93162...6ca

AnonymBruker
Skrevet

Juridisk sett er ikke pengene deres før moren er død! Og systemet er absolutt ikke tullete, det er laget bl.a for å beskytte eldre fra griske arvinger.

Når bestemor ønsker at døtrene skal fordele arven bør bestemors ønske bli respektert. Hun har 3 døtre og ingen mann. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når bestemor ønsker at døtrene skal fordele arven bør bestemors ønske bli respektert. Hun har 3 døtre og ingen mann. 

Jeg tror ikke du forstår dette selv med mange som har skrevet hvordan reglene er. Demente kan ha klare øyeblikk men det er ikke dermed sagt hun vet hva hun sier. Reglene er strenge for og beskytte den det gjelder. Det skjer at familien forsyner seg grovt av penger og ting før personen er dør og det er ikke riktig det er sånn familiekrangler oppstår. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min bestemor hadde klare øyeblikk, hvor hun stilte svært relevante spørsmål, var med og man merket ikke at hun var dement. Men hun hadde også lært seg mange strategier for å skjule demensen før hun måtte flytte på hjem. Det var derfor umulig å være helt sikker på om hun var så med som hun ga uttrykk for.

Ville du vært like på at denne arven skulle til døtrene dersom hun i sine klare øyeblikk nå hadde sagt at døtrene skulle få pliktdelsarven, og resten skulle gå til naboen? Eller ville du tenkt at her sier bestemor noe i et klart øyeblikk og vi må naturligvis høre på hennes ønsker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min bestemor hadde klare øyeblikk, hvor hun stilte svært relevante spørsmål, var med og man merket ikke at hun var dement. Men hun hadde også lært seg mange strategier for å skjule demensen før hun måtte flytte på hjem. Det var derfor umulig å være helt sikker på om hun var så med som hun ga uttrykk for.

Ville du vært like på at denne arven skulle til døtrene dersom hun i sine klare øyeblikk nå hadde sagt at døtrene skulle få pliktdelsarven, og resten skulle gå til naboen? Eller ville du tenkt at her sier bestemor noe i et klart øyeblikk og vi må naturligvis høre på hennes ønsker?

Det er bestemors ønsker som skal ivaretas. 
skjønner tråden er provoserende for mange når det er snakk om arv og penger. Det er ingen som unner andre å få penger- ingen! Da er man både grådig, kynisk, og grusom. 
folk skriver også at de håper moren får besøk. Ingen leser tråden og HI, bare svarer utifra 2 ord som setter seg. 
«arv og penger» 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår dette selv med mange som har skrevet hvordan reglene er. Demente kan ha klare øyeblikk men det er ikke dermed sagt hun vet hva hun sier. Reglene er strenge for og beskytte den det gjelder. Det skjer at familien forsyner seg grovt av penger og ting før personen er dør og det er ikke riktig det er sånn familiekrangler oppstår. 

Igjen.. de er 3 søstre som ønsker å dele salget på 3.. ingen skal ha mer eller mindre. Dette etter bestemors ønske. 
bestemor har også flere hundre tusen på en annen konto som ikke skal røres, disse pengene skal hun bruke om det er noe hun trenger. 
Her er det ingen familiekrangel.. fam krangel skjer når familier er uenig om arv og noen vil ha mer enn andre, som hytte osv. her er det snakk om penger som skal like deles på 3 - etter alle sitt ønske 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om bestemor har gitt uttrykk for at hussalget skal deles? Både til legen sin, pleiere på hjemmet, søsteren sin, barn og barnebarn? 
skal ikke bestemor få oppleve å gi pengene sine til de hun ønsker? 

Skrevet

En har ikke rett til forskudd på arv. Verge kan ikke gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv om bestemor har gitt uttrykk for at hussalget skal deles? Både til legen sin, pleiere på hjemmet, søsteren sin, barn og barnebarn? 
skal ikke bestemor få oppleve å gi pengene sine til de hun ønsker? 

Loven er laget for å beskytte den som juridisk sett er eier av pengene, og det er ikke de 3 søstrene. Lover vil av og til ha konsekvenser som ikke er ideelle, men alt i alt kan jeg ikke se at denne saken er så problematisk. 
Loven åpner for at man etter søknad, i særskilte tilfeller, kan få forskudd på arv, men dette er ikke tilfelle her. At arvingene vil pusse opp, er ikke grunn god nok.

Anonymkode: fe5c6...4d6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er din rolle i saken her? I HI spør du om hva som vil skje dersom din mor og dine tanter forsyner seg på tross av at de fikk avslag på søknad. 
Er dette noe de på alvor vurderer, eller er dette tanker kun du selv har gjort deg? 
Jeg vil på det sterkeste fraråde dem å gjennomføre dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men hva er din rolle i saken her? I HI spør du om hva som vil skje dersom din mor og dine tanter forsyner seg på tross av at de fikk avslag på søknad. 
Er dette noe de på alvor vurderer, eller er dette tanker kun du selv har gjort deg? 
Jeg vil på det sterkeste fraråde dem å gjennomføre dette.

Forsyner seg? Litt arrogant ord å bruke her. 
bestemor ønsker at døtrene sine skal fordele pengene fra salget av huset, og har gjentatte ganger sagt dette. 
Dette er jo penger som aldri kommer til å gå til annet enn de tre søstrene uansett. 
om de får pengene nå eller om 1 år, 5 år er jo egentlig ikke relevant for staten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forsyner seg? Litt arrogant ord å bruke her. 
bestemor ønsker at døtrene sine skal fordele pengene fra salget av huset, og har gjentatte ganger sagt dette. 
Dette er jo penger som aldri kommer til å gå til annet enn de tre søstrene uansett. 
om de får pengene nå eller om 1 år, 5 år er jo egentlig ikke relevant for staten? 

Nei, jeg synes ikke det er et litt arrogant ord.
Som sagt, det er sånn loven fungerer, på godt og på vondt. Om dere ikke kan bevise din bestemors ønsker, er påstandene dine ikke relevante her. At hun sier noe i et klart øyeblikk, er ikke argument godt nok.

Ja, jeg har forståelse for at det kan føles frustrerende, men loven er sånn av en grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke lese artikkelen selv, men ut fra overskriften og det lille utdraget man får fra et googlesøk tenker jeg den kanskje kan være interessant å lese for dere.
Abonnement koster 1 kr for 30 dager. Eventuelt kan dere kontakte advokaten i artikkelen for å høre om vedkommende har funnet en løsning på problemet.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/j2zzL/ny-vergemaalslov-laaser-arvingers-penger

Sitat

18. nov. 2016  I stedet for å få forskudd på arv, tar Fylkesmannen kontroll over pengene til deres ... at personer med verge selv kan dele ut arveforskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...