Gå til innhold

Arv, demens, forskudd på arv og avslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor er dement og bor på sykehjem. Min mor og hennes søstre har solgt huset hennes, og pengene står på bestemor sin konto. 
de søkte fylkesmannen om forskudd på arv, men fikk avslag grunnet bestemor ikke er samtykkekompetent. 
bestemor er dement men er ikke borte hele tiden. Hun har gjentatte ganger sagt at døtrene skal dele pengene. Hun har også skrevet det, men det er ugyldig da hun er dement. 
pengene blir stående på kontoen, og kommunen yter godt av 85% av rentene. 
Hva skjer om de fordeler pengene mellom seg på tråss avslag fra fylkesmann? Blir slikt oppdaget? Konsekvenser? Osv? Dette er jo penger som går til de uansett. Bestemor kan ikke gi de til noen andre da hun er dement, så teknisk sett er pengene min mors og tanter sine. 
noen som vet?

Anonymkode: d1552...be1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, teknisk sett tilhører pengene din bestemor. Punktum. Hvis arvingene fordeler pengene seg i mellom vil de i tilfelle stjele pengene, så da kan de forvente seg å bli anmeldt, går jeg ut fra. Dette er veldig lett å finne ut av for fylkesmannen, så jeg ville absolutt ikke prøvd å tuske til meg de pengene. Dette skulle vært ordnet opp i før det var for sent, men nå har dere ikke noe annet valg enn å vente til hun dør. 

Anonymkode: e60a6...6f8

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Pengene må nok bli stående til bestemor er død og arv skal fordeles. Sånne situasjoner kan unngås hvis man skriver en viljeserklæring før man mister samtykkekompetanse. Da kan man bestemme at hvis sånn og sånn inntreffer da skal huset selges og pengene deles ut til arvingene. Er ikke det gjort, så er det for sent.

Med tanke på den lave renten som er for tiden, så er det ikke så veldig mye kommunen tjener på å få sine 85% av rentene.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min bestemor er dement og bor på sykehjem. Min mor og hennes søstre har solgt huset hennes, og pengene står på bestemor sin konto. 
de søkte fylkesmannen om forskudd på arv, men fikk avslag grunnet bestemor ikke er samtykkekompetent. 
bestemor er dement men er ikke borte hele tiden. Hun har gjentatte ganger sagt at døtrene skal dele pengene. Hun har også skrevet det, men det er ugyldig da hun er dement. 
pengene blir stående på kontoen, og kommunen yter godt av 85% av rentene. 
Hva skjer om de fordeler pengene mellom seg på tråss avslag fra fylkesmann? Blir slikt oppdaget? Konsekvenser? Osv? Dette er jo penger som går til de uansett. Bestemor kan ikke gi de til noen andre da hun er dement, så teknisk sett er pengene min mors og tanter sine. 
noen som vet?

Da risikerer de å bli tatt for tyveri. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har dessverre ikke svar på det du lurer på, og skjønner godt at det føles firkantet. Men tenkte jeg skulle nevne noe som kanskje andre som leser tråden kan ha nytte av: Dette er grunnen til at man bør få sine foreldre til å signere fremtidsfullmakt. For dere er dette for sent, men for andre kan det har stor nytte dersom foreldre senere blir demente. Det sikret at noen i familien får tilgang til å styre vedkommendes verdier/interesser, fremfor at det oppnevnes utenforstående verge. Anbefaler folk å søke det opp og lese om det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal melde om tyveri og hva er konsekvensene?

Hvis bestemoren har konto med penger og barna hennes - de to søstrene - er eneste arvinger og de har tilgang på kontoen så kan jeg ikke skjønne hvem som skal legge seg opp i det etter morens død?

Den demente har sagt at døtrene skal ha pengene hennes, så hvem er det som skal anmelde eller ta noen på det? Det må i såfall være moren selv, men hun har jo sagt at hennes penger skal hennes døtre få lov til å dele seg i mellom. 

Anonymkode: 798bb...9c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva skjer om de fordeler pengene mellom seg på tråss avslag fra fylkesmann? Blir slikt oppdaget? Konsekvenser?

Du lurer på hva som skjer hvis de stjeler pengene etter boligsalget?

Nei si det 🤔 Hva skjer hvis man blir tatt for å stjele store verdier i Norge.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis bestemoren har konto med penger og barna hennes - de to søstrene - er eneste arvinger og de har tilgang på kontoen så kan jeg ikke skjønne hvem som skal legge seg opp i det etter morens død?

Den demente har sagt at døtrene skal ha pengene hennes, så hvem er det som skal anmelde eller ta noen på det? Det må i såfall være moren selv, men hun har jo sagt at hennes penger skal hennes døtre få lov til å dele seg i mellom. 

Spørsmålet gjelder før bestemoren død.

Statsforvalteren kan anmelde.

Anonymkode: 6e679...c07

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er verge for bestemor? En av døtrene?

Anonymkode: 77639...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er verge for bestemor? En av døtrene?

Anonymkode: 77639...3fa

Ja 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobbet på sykehjem tidligere. Da hadde datteren til en beboer med langtkommet demens tømt kontoen hennes. Vet ikke helt hvordan det ble oppdaget, men de ble det, å datteren ble anmeldt. Mener man har en form for regnskapsplikt som verge, å derfor kan bli oppdaget, men er ikke 100 % sikker på dette. 

Endret av Curiousine
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En verge kan ikke gi seg selv forskudd på arv. Det bør faktisk være innlysende, og det er noe man bør ha satt seg inn i før man tar på seg rollen som verge.

Anonymkode: fe5c6...4d6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En verge kan ikke gi seg selv forskudd på arv. Det bør faktisk være innlysende, og det er noe man bør ha satt seg inn i før man tar på seg rollen som verge.

Et annet spm er. Min mor og hennes søstre tømte hele huset til bestemor, vasket det ned, la det ut for salg. 
Dette var en enorm jobb som pågikk over lang tid. Kan døtrene ta ut «lønn/ gave» av jobben som er gjort? 

Skrevet

man må alltid ordne med arv, selv om det er nærmeste familie, med skriftlig kontrakt helst gjennom advokat med to vitner, før noen blir demente. 

så lenge hun er umyndig vil ikke noen arve henne før hun er død. 

det er straffbart å bare ta pengene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Natta1980 skrev (Akkurat nå):

man må alltid ordne med arv, selv om det er nærmeste familie, med skriftlig kontrakt helst gjennom advokat med to vitner, før noen blir demente. 

så lenge hun er umyndig vil ikke noen arve henne før hun er død. 

det er straffbart å bare ta pengene.

Det er ikke gjort i dette tilfellet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et annet spm er. Min mor og hennes søstre tømte hele huset til bestemor, vasket det ned, la det ut for salg. 
Dette var en enorm jobb som pågikk over lang tid. Kan døtrene ta ut «lønn/ gave» av jobben som er gjort? 

Hvorfor skulle de hatt krav på lønn for det? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke gjort i dette tilfellet. 

nei, og det er på noen måter urettferdig, men slik er loven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke har gjort jobben med huset, tømming nedvask og salg hadde huset forfalt. Bestemor var ikke i stand til å selge det selv eller ivareta huset. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å leie inn et firma for tømming av hus og nedvask hadde kostet bestemor en formue 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de ikke har gjort jobben med huset, tømming nedvask og salg hadde huset forfalt. Bestemor var ikke i stand til å selge det selv eller ivareta huset. 

Det er vanlig at den jobben faller på arvingene. Det er ingen automatikk i at det utløser rett til lønn.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...