Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min planlegger å prøve å få barn neste år (IVF). Jeg mottar AAP fra nav og har fått innvilget studie som arbeidsrettet tiltak og har søkt meg inn på sykepleierstudie til høsten. Kunne også jobbet men veilederen min var pådriver for å ta studie. 
Jeg har lest inne på nav og Lånekassen men ikke blitt helt klok. Er det lurest å få aap/studie og få en engangsutbetaling fra nav (foreldrepengene vil uansett bli samme utbetaling som jeg får nå) eller rett og slett bare jobbe et år før jeg blir gravid for å få en høyere foreldrepengeutbetaling og ta studie siden? 
Tar gjerne i mot råd eller innspill. Har dårlig råd med AAP og vil ikke planlegge barn før jeg vet at det går økonomisk.

på forhånd takk 😊

Anonymkode: c574a...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville jobbet..da får du lønn og permisjon..oh det mannen din får permisjon. 

Pluss ivf de dyrt og det kan ta tid....da hadde jeg jobbet..da du kan bli sliten fysisk og psykisk med ivf. Da kan du eventuelt sykemeldt deg..deg kan i studien å...men da mister du mye tid og Læring...

Kan dere prøve iui istedenfor??..det er mye billigere en ivf.

Hvor lenge har dere Prøvd 0 bli gravid

Endret av Sofakona
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ventet 

Anonymkode: c4ccb...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Er nesten i samme situasjon som deg, og jeg kommer til å jobbe før jeg blir gravid og under svangerskapet. Jeg er usikker på om jeg kommer til å få en 100% stiling, og da lurer jeg på hvordan det er med foreldrepenger? Har jeg krav på det selv om jeg f.eks jobber 50%?! 

Du kan ha vedtak på aap selv om du jobber, husk det. Jobber du under 100% så skriver du det av på meldekortet ditt, da får du lønning fra jobb de dagene du har vært på jobb, og aap for de dagene du ikke er i jobb. 

Uavhengig dette så kan du velge å få engangsstønaden utbetalt hver måned fordelt på flere måneder, og da får du mer enn 90k - minst jeg huske. Og du har krav på andre utbetalinger også når man er student med barn/gravid. Jeg klarer heller ikke bli klok på disse tingene, syntes det er vanskelig å forstå "regelverket" ift dette. 

Anonymkode: 2809a...495

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er nesten i samme situasjon som deg, og jeg kommer til å jobbe før jeg blir gravid og under svangerskapet. Jeg er usikker på om jeg kommer til å få en 100% stiling, og da lurer jeg på hvordan det er med foreldrepenger? Har jeg krav på det selv om jeg f.eks jobber 50%?! 

Du kan ha vedtak på aap selv om du jobber, husk det. Jobber du under 100% så skriver du det av på meldekortet ditt, da får du lønning fra jobb de dagene du har vært på jobb, og aap for de dagene du ikke er i jobb. 

Uavhengig dette så kan du velge å få engangsstønaden utbetalt hver måned fordelt på flere måneder, og da får du mer enn 90k - minst jeg huske. Og du har krav på andre utbetalinger også når man er student med barn/gravid. Jeg klarer heller ikke bli klok på disse tingene, syntes det er vanskelig å forstå "regelverket" ift dette. 

Anonymkode: 2809a...495

Ts her. Nei, er ikke lett å bli klok på. Foreldrepengene blir beregnet ut fra inntekten din de siste 3 mnd (fra man søker?) så denne kan man jo til en viss grad påvirke selv. Det frister mer å jobbe fullt for en liten periode for å sikre meg en høyere utbetaling enn det jeg får på aap nå (12 000 pr mnd).

Anonymkode: c574a...904

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt ivf selv, og det kan være en prosess som er både tøff og tidkrevende. Jeg hadde ikke ventet. 

Anonymkode: f0b96...588

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke ventet.

Om du er i fulltidsstudie kan far ta ut foreldrepenger. Ikke krav om å stå eksamen, du må bare være oppmeldt. Men det kan jo hende du består noen fag likevel?

Anonymkode: 5154b...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2 av mine under sykepleierstudiet, og syntes det var veldig greit, selvfølgelig så er det vanskelig å være toppstudent og en god mor, men om du senker forventningene til dine egne resultater så går det veldig bra. Jeg likte veldig godt at jeg hadde en fleksibilitet til å følge barnas behov, alt av PowerPointer ble jo lagt ut, så om jeg gikk glipp av en time fordi barnet trang litt lenger tid på morgen, eller at jeg måtte hente tidlig en dag så tok jeg igjen studiene etter leggetid eller når pappaen var ferdig på jobb. 

Det negative var vel når en har praksis, så jobber du 30 timer i uken, pluss oppgaver, som skal tilsvare 10 timer (så 40 timer i uken totalt), der har du bare mulighet til å ha 10% fravær, det var litt vanskelig, og krevde mer av pappaen som da måtte ta alle sykedager, ettersom jeg måtte ha de 10% i tilfelle jeg selv skulle bli syk, det var jo litt sårt å ikke kunne være der med han, og jeg hadde jo også dårlig samvittighet ovenfor mannen og jobben hans som det alltid gikk ut over, men jeg ville ikke valgt annerledes. Venter nå en til, og gruer meg allerede til å måtte tilbake i 100% når babyen bare er 8 mnd. Nesten så jeg lurer på å finne et halvårsstudie for å kunne være «litt» mer hjemme frem til barnehagestart. 

Anonymkode: d1feb...c43

Skrevet

Hvor lenge har dere Prøvd? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...