Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betaler også i faste utgifter og har betalt en del av oppussing og div ting til båten. Forbrukslån ble tatt opp da jeg hadde mye mindre jobb enn nå også. Han sto ofte med åpne øyner og så at jeg betalte mat med kredittkort uten å si noe. 
jeg er langt fra skyldfri her men vi lever ikke i 1950 å må tigge husbonden etter penger om det skulle være tomt. Det er ikke tomt hver måned foresten. 

Anonymkode: 7aeda...aa0

Ok. Jeg tolket deg som at du betalte en del av faste utgifter når du jobbet ekstra, altså mer enn 20 000.

Og jeg er enig i at vi ikke skal være som i 1950, men det betyr også å kunne forsørge seg selv? 

Av det jeg leser på og mellom linjene her, så virker det som om mannen din synes du sløser. Da vil det kanskje være lurt å ta en ordentlig samtale om økonomi. Hva er nødvendig, hva er "kjekt å ha", og hva er sløsing.

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg tolket deg som at du betalte en del av faste utgifter når du jobbet ekstra, altså mer enn 20 000.

Og jeg er enig i at vi ikke skal være som i 1950, men det betyr også å kunne forsørge seg selv? 

Av det jeg leser på og mellom linjene her, så virker det som om mannen din synes du sløser. Da vil det kanskje være lurt å ta en ordentlig samtale om økonomi. Hva er nødvendig, hva er "kjekt å ha", og hva er sløsing.

Klart en skal forsørge seg selv. Kan godt ta en godt betalt jobb på sjøen jjeg om han var hjemme hele tiden.  Nå har jeg ikke kapasitet til å jobbe så mye mer desverre. Men jobber med saken. 

AnonymBruker
Skrevet
Juniper skrev (2 timer siden):

Det første du må gjøre, siden han ikke vil «hjelpe», er å lage deg en bufferkonto. Den er kun for kriser, ikke fordi man har lyst på noe. Deretter kan du lage en egen sparekonto hvor du sparer opp til planlagte utgifter. Overfør et lite beløp hver måned til hver av kontoene. Samtidig som du prioriterer å få ned gjelden din.

Se om du kan handle smartere og billigere mat.  Skru ned på alt mulig av forbruk! Dropp frisør og shopping, og vær kreativ med det du alt har. Det er også helt greit å si «jeg har ikke råd» om noen vil ha deg med på noe. Hvis mannen klager på at du ser shabby ut, så svarer du bare at økonomien ikke tillater at du prioriterer utseende nå. Blir gøy for han å dra deg med i selskap! 

Siden han ikke vil overføre penger til deg, så må du disponere dine penger smart og la han få minst mulig av dem. La han ta mest mulig av fellesen. Steng han ute av kontoene dine, han gir deg uansett ikke penger. 

Dette er ikke sånn det skal være i et økonomisk forpliktende forhold, men så har du heller ikke et ok forhold. Det å være uenige om økonomien er forøvrig en av de store grunnene til skillsmisser. 

Utover det. Familie på 4 med to glupske unger spiste helt ok for ca 8.000,- pr måned. En del penger ble satt av til å storhandle tilbudsvarer. Jeg var veldig prisbevisst, og brukte minimalt halvfabrikata. Heller ikke de dyreste kjøttproduktene. Du bør kunne trimme ned matutgiftene en hel del! 

Synes du har et klokt og nyttig svar her. Takk for du tok deg tid! 
Tar med meg de økonomiske rådene dine og skal prøve de ut. 

Sist frisørtime var tidlig i januar så sitter der ikke hver uke. 
Men skal bli et nydelig syn om jeg venter til jul igjen. Godt en har hårklemmer😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler mat til barna? Klær og utstyr til barna? Drivstoff og utgifter til bilen som kjører barna? Osv. 

De hårklippene du nevner, er det barna? Klær til selskapeligheter, barna? Gaver, fra dere eller kun fra deg? 

Anbefaler å ha en felles driftskonto for alle utgifter som gjelder mat til familien + utgifter/innkjøp til barna. Betale inn på den etter inntekt. Tjener han tre ganger så mye som deg, så betaler han inn tre ganger mer enn deg. Faste trekk fra dere begge inn på den kontoen, f.eks 5000 fra deg og 15.000 fra han. Hvert sitt kort på kontoen. 

Anonymkode: 47a95...bb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem betaler mat til barna? Klær og utstyr til barna? Drivstoff og utgifter til bilen som kjører barna? Osv. 

De hårklippene du nevner, er det barna? Klær til selskapeligheter, barna? Gaver, fra dere eller kun fra deg? 

Anbefaler å ha en felles driftskonto for alle utgifter som gjelder mat til familien + utgifter/innkjøp til barna. Betale inn på den etter inntekt. Tjener han tre ganger så mye som deg, så betaler han inn tre ganger mer enn deg. Faste trekk fra dere begge inn på den kontoen, f.eks 5000 fra deg og 15.000 fra han. Hvert sitt kort på kontoen. 

Anonymkode: 47a95...bb0

Vi deler på mat barnet Samme med drivstoff. 
Gaver er fra oss familien. Stor familie og det blir mye penger i gaver. Hårklipp mener jeg meg og barnet. 
Lur ide om driftskonto, takk

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært interessant å høre hans side i denne saken…

Anonymkode: 71ee2...fe8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde vært interessant å høre hans side i denne saken…

Anonymkode: 71ee2...fe8

Enig

Anonymkode: 40801...451

AnonymBruker
Skrevet

Også enig 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering. 
En som ble temmelig satt ut når jeg nevnte tilgang på hans kontoer. Visste ikke hva han skulle si. Nei jeg kom kun til å se lønna som kom inn og tro vi kunne bruke i villelse. Altså kun totalen. Og ødelegge alt. Det går ikke uten kort til kontoene dine sa jeg og jeg vil lære mer om økonomien vår.

Han ble enda mer satt og lurte på hvordan jeg skulle klare meg om vi skilte oss for barnebidrag er til barnet. 
Hva sa du sa jeg. Nei han sa at hvordan jeg skulle klare meg om han ble borte. Tenk om han ikke våknet i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oppdatering. 
En som ble temmelig satt ut når jeg nevnte tilgang på hans kontoer. Visste ikke hva han skulle si. Nei jeg kom kun til å se lønna som kom inn og tro vi kunne bruke i villelse. Altså kun totalen. Og ødelegge alt. Det går ikke uten kort til kontoene dine sa jeg og jeg vil lære mer om økonomien vår.

Han ble enda mer satt og lurte på hvordan jeg skulle klare meg om vi skilte oss for barnebidrag er til barnet. 
Hva sa du sa jeg. Nei han sa at hvordan jeg skulle klare meg om han ble borte. Tenk om han ikke våknet i morgen. 

Oppfattet dette som en trussel egentlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har samboer 12000 inn og jeg 37000. Jeg betaler alle utgifter bortsett fra mat, det betaler han oftest. Vi eier hus og bil sammen, og vi kan begge bruke til egen hobby, klær o.l. Han leverer i barnehagen så jeg kan starte tidlig i jobb. 

Hadde han derimot tjent 15000-20000 ville det blitt noe annet. Vi har heller ikke tilgang til hverandres kontoer, men han kan bruke ekstra kortet mitt fritt. 

Synes det virker som om du sløser og er litt uansvarlig, og vil at han skal skjemme deg bort... 

Du kan starte med å si at dere begge kan jobbe 100% men at han da må ta en jobb som ikke innebærer reising. Han må da også stille opp 50/50 med hus og barn.

Anonymkode: 71da8...b2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her har samboer 12000 inn og jeg 37000. Jeg betaler alle utgifter bortsett fra mat, det betaler han oftest. Vi eier hus og bil sammen, og vi kan begge bruke til egen hobby, klær o.l. Han leverer i barnehagen så jeg kan starte tidlig i jobb. 

Hadde han derimot tjent 15000-20000 ville det blitt noe annet. Vi har heller ikke tilgang til hverandres kontoer, men han kan bruke ekstra kortet mitt fritt. 

Synes det virker som om du sløser og er litt uansvarlig, og vil at han skal skjemme deg bort... 

Du kan starte med å si at dere begge kan jobbe 100% men at han da må ta en jobb som ikke innebærer reising. Han må da også stille opp 50/50 med hus og barn.

Anonymkode: 71da8...b2b

Har foreslått annen jobb enn utenriks men det vil han ikke. 
Hvordan virker det som jeg sløser ut fra innlegget mitt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 17000 og ingen mulighet til å tjene mere, jeg er kronisk syk. Jeg tar mesteparten av alt hjemme, han jobber fullt og mere til. Han er veldig glad i å jobbe og tjener deretter. Jeg har to store barn, ene er vikar i butikk og den andre skal ut i lære nå. Barna får tak over hodet og mat, resten holder de selv. Meg og min mann deler alt i en pott. Jeg og han sparer til pensjon hver for oss og en pott hver som vi skal slå sammen til en felles buffer etter hvert. Min mann er ikke far til mine barn men han setter de høyt da det er de barna han har, han er ufrivillig barnløs. Vår tanke er at ingen av oss får penger eller eiendeler med oss i graven. Økonomien er ryddig, vi har hver våre kontoer og felles regningskonto og felles matkonto. Resten deler vi etter behov (utenom pensjonssparing). Trenger jeg penger får jeg penger, trenger han penger får han. Vi er sammen om livet og ingen av oss skal sitte på en haug og ruge mens den andre er uten noe. Så, på papiret er økonomien delt men i praksis felles.

Anonymkode: 15f61...d40

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 17000 og ingen mulighet til å tjene mere, jeg er kronisk syk. Jeg tar mesteparten av alt hjemme, han jobber fullt og mere til. Han er veldig glad i å jobbe og tjener deretter. Jeg har to store barn, ene er vikar i butikk og den andre skal ut i lære nå. Barna får tak over hodet og mat, resten holder de selv. Meg og min mann deler alt i en pott. Jeg og han sparer til pensjon hver for oss og en pott hver som vi skal slå sammen til en felles buffer etter hvert. Min mann er ikke far til mine barn men han setter de høyt da det er de barna han har, han er ufrivillig barnløs. Vår tanke er at ingen av oss får penger eller eiendeler med oss i graven. Økonomien er ryddig, vi har hver våre kontoer og felles regningskonto og felles matkonto. Resten deler vi etter behov (utenom pensjonssparing). Trenger jeg penger får jeg penger, trenger han penger får han. Vi er sammen om livet og ingen av oss skal sitte på en haug og ruge mens den andre er uten noe. Så, på papiret er økonomien delt men i praksis felles.

Anonymkode: 15f61...d40

Så fin løsning. Liker holdningene deres også. 
Ja ikke sant , sammen om livet. Ikke krangle om hvem som eier hva. Dvs jeg er ingen krangler men når jeg føler noe er urettferdig så sier jeg fra v

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...